Jij legt ook elke weer erg de nadruk op de melodie, ik doel meer op de totale muziek. Dat sommige van onze psalmmelodieën ooit straatdeuntjes waren, daar kan ik me niet echt druk om maken. Kwade beínvloeding door straatdeuntjes zal wel meevallen, en verder is de tekst mij onbekend, dus is het ook niet zo dat ik onder het zingen aan de originele tekst moet denken.Oorspronkelijk gepost door EgbertVeel geestelijke maar ook popmuziek wordt gemaakt op oude klassieke melodieën. Hoe leg je dan de lat? Zo van wie het eerst komt heeft de oudste rechten, en wat is de intentie van d ecomponist geweest? Veel klassiek was in zijntijd volkomen werelds. Ik ben bang dat we zo in een moeras terecht komen.Oorspronkelijk gepost door CorydorasIk zou daar zelf voorzichtig mee zijn, zeker als je zelf de tekst kent van de popversie.Oorspronkelijk gepost door Ariene
Dat zou jammer zijn,
Het jong urker mannenkoor zing wat de toekomst brenge moge op de wijs van het pop/liedje The rose
De wijs is prachtig en past heel mooi bij het lied.
Ik geniet er altijd van,maar het kan dus gevaarlijk zijn. vraagteken
Of er in dit geval ook sprake kan zijn van onbewuste beïnvloeding vind ik moeilijk te zeggen.
Het maakt denk ik ook nog wel verschil of het alleen de melodie is, of ook dezelfde begeleiding als in het popliedje.
Ik vind het eigenlijk ook vreemd dat bepaalde klassieke muziek zonder problemen aanvaard wordt. De walsen van Strauss zou ik bijv. niet graag draaien. Of wat te denken van het Ave Maria, dat ook op diverse refo cd's elke keer weer opduikt?
Populaire muziek wordt zonder meer afgekeurd, en klassiek zouden we ineens alles kunnen luisteren?
Maar goed, dit gaat wel erg off-topic...