Vaak dezelfde Psalmen

Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Dat zou jammer zijn,
Het jong urker mannenkoor zing wat de toekomst brenge moge op de wijs van het pop/liedje The rose
De wijs is prachtig en past heel mooi bij het lied.
Ik geniet er altijd van,maar het kan dus gevaarlijk zijn. vraagteken
Ik zou daar zelf voorzichtig mee zijn, zeker als je zelf de tekst kent van de popversie.
Of er in dit geval ook sprake kan zijn van onbewuste beïnvloeding vind ik moeilijk te zeggen.

Het maakt denk ik ook nog wel verschil of het alleen de melodie is, of ook dezelfde begeleiding als in het popliedje.
Veel geestelijke maar ook popmuziek wordt gemaakt op oude klassieke melodieën. Hoe leg je dan de lat? Zo van wie het eerst komt heeft de oudste rechten, en wat is de intentie van d ecomponist geweest? Veel klassiek was in zijntijd volkomen werelds. Ik ben bang dat we zo in een moeras terecht komen.
Jij legt ook elke weer erg de nadruk op de melodie, ik doel meer op de totale muziek. Dat sommige van onze psalmmelodieën ooit straatdeuntjes waren, daar kan ik me niet echt druk om maken. Kwade beínvloeding door straatdeuntjes zal wel meevallen, en verder is de tekst mij onbekend, dus is het ook niet zo dat ik onder het zingen aan de originele tekst moet denken.

Ik vind het eigenlijk ook vreemd dat bepaalde klassieke muziek zonder problemen aanvaard wordt. De walsen van Strauss zou ik bijv. niet graag draaien. Of wat te denken van het Ave Maria, dat ook op diverse refo cd's elke keer weer opduikt?
Populaire muziek wordt zonder meer afgekeurd, en klassiek zouden we ineens alles kunnen luisteren?

Maar goed, dit gaat wel erg off-topic...
Marjan

Bericht door Marjan »

Ave Maria op refo-cd's?

Ik kan het me niet voorstellen.
Be yourself, there are plenty of others.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ave Maria op refo-cd's?

ws. bedoeld Corydoras 'op cd's die bij Refo in de kast staan' of misschien wel bij Refojongere. ;)
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ave Maria op refo-cd's?

Ik heb geen bewijs in de kast staan jammer genoeg :%, maar in de winkel heb ik dat toch echt wel meer dan één keer gezien.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Uit de reacties begrijp ik dat het dus per gemeente heel verschillend is of er meer soorten Psalmen gezongen worden.

Psalm 150 zingen we ook nooit.

Zondag zongen we Psalm 98

4
Laat al de stromen vrolijk zingen,
De handen klappen naar omhoog;
't Gebergte vol van vreugde springen
En hupplen voor des HEEREN oog.
Hij komt, Hij komt, om d' aard' te richten,
De wereld in gerechtigheid;
Al 't volk, daar 't wreed geweld moet zwichten,
Wordt in rechtmatigheid geleid.

En dan bij de zin Hij komt, Hij komt om d'aard te richten, dan wordt het orgel bijna dichtgegooid. Ik vraag me nu af of dat juist voor Gods kinderen een vreugde is. De hele Psalm zing je uit volle borst en dan....... Wat vinden jullie?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Dat sommige van onze psalmmelodieën ooit straatdeuntjes waren, daar kan ik me niet echt druk om maken. Kwade beínvloeding door straatdeuntjes zal wel meevallen, en verder is de tekst mij onbekend, dus is het ook niet zo dat ik onder het zingen aan de originele tekst moet denken.
Houdt dat sprookje nou nooit op? Het is niet waar, beste mensen, de psalmmelodieën zijn bijna allemaal nieuw gecomponeerd. En de enkeling die niet nieuw was, grijpt terug op oud-kerkelijke hymnen en sequensen, maar niet op straatliedjes. Die theorie is allang weerlegd door hymnologen als Emanuel Haein en Pierre Pidoux.
~~Soli Deo Gloria~~
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Dat sommige van onze psalmmelodieën ooit straatdeuntjes waren, daar kan ik me niet echt druk om maken. Kwade beínvloeding door straatdeuntjes zal wel meevallen, en verder is de tekst mij onbekend, dus is het ook niet zo dat ik onder het zingen aan de originele tekst moet denken.
Houdt dat sprookje nou nooit op? Het is niet waar, beste mensen, de psalmmelodieën zijn bijna allemaal nieuw gecomponeerd. En de enkeling die niet nieuw was, grijpt terug op oud-kerkelijke hymnen en sequensen, maar niet op straatliedjes. Die theorie is allang weerlegd door hymnologen als Emanuel Haein en Pierre Pidoux.
Mooi dat weten we ook weer.
Verder geeft Lizzy ons het goede voorbeeld door weer on-topic te gaan.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Uit de reacties begrijp ik dat het dus per gemeente heel verschillend is of er meer soorten Psalmen gezongen worden.

Psalm 150 zingen we ook nooit.
Kijk, da's nog eens een echte GerGem-reactie. Heel herkenbaar.

4

En dan bij de zin Hij komt, Hij komt om d'aard te richten, dan wordt het orgel bijna dichtgegooid. Ik vraag me nu af of dat juist voor Gods kinderen een vreugde is. De hele Psalm zing je uit volle borst en dan....... Wat vinden jullie?
Eveneens heel herkenbaar. De wederkomst is iets om bang voor te zijn, dus van "vrolijk zingen" met alle registers open gaat de organist bij "Hij komt" opeens terug naar een zachte begeleiding. Dat zegt wel wat!
De organist heeft nog nooit de onberijmde psalm ernaast gelegd: daar staat juist "want Hij komt", dus de reden voor die vreugde is juist gelegen in de wederkomst!

En iedereen vindt het normaal dat het zo gaat, en vindt het zelfs heel eerbiedig dat die organist zich zo uitslooft om z'n orgel te dimmen. Triest!
~~Soli Deo Gloria~~
Corydoras

Bericht door Corydoras »

4

Eveneens heel herkenbaar. De wederkomst is iets om bang voor te zijn, dus van "vrolijk zingen" met alle registers open gaat de organist bij "Hij komt" opeens terug naar een zachte begeleiding. Dat zegt wel wat!
De organist heeft nog nooit de onberijmde psalm ernaast gelegd: daar staat juist "want Hij komt", dus de reden voor die vreugde is juist gelegen in de wederkomst!

En iedereen vindt het normaal dat het zo gaat, en vindt het zelfs heel eerbiedig dat die organist zich zo uitslooft om z'n orgel te dimmen. Triest!
Om het wat te nuanceren: die blijdschap wordt denk ik wel gedimd door het feit dat bij de wederkomst ook je ongelovige kennissen, familie enz. geoordeeld zullen worden.

Verder heb je wel gelijk.
Sabra

Bericht door Sabra »

Wij zingen in de gemeente erg veel verschillende psalmen, hoewel ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat psalm 139:14 een lievelingspsalm van de dominee is, die wordt erg vaak gezongen.

Maar aangezien wij ook het liedboek zingen, hebben wij de beschikking over 150 psalmen in de oude berijming, 150 psalmen in de nieuwe berijming en ongeveer 500 gezangen.

Het gebeurt dus niet al te vaak dat je vaak eenzelfde psalm zingt.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

off-topic

Afbeelding
Ariene

Bericht door Ariene »

Op het forum van jongerenavonden.filternet.nl las ik het volgende:
Een nadeel vond ik gisteren wel weer de uitvoering van "Wat de toekomst brengen moge" Ik blijf er toch wat over terug komen, zeker na de avond van gisteren. Er wordt gewaarschuwd tegen sommige invloeden van muziek en dan wordt dit nummer gezongen op de melodie van "The Rose".
The Rose is de titelsong van een film over een zangeres die in alles op Janis Joplin lijkt (en vermoedelijk ook over haar gaat), zij was een van de grootste symbolen van de sex-drugs-and-Rock&Roll cultuur van de jaren 60.
Waarom deze melodie gebruiken als er een heel goed en bekend alternatief is om deze gigantisch mooie tekst te zingen?
Beste Hendrikus,

Eerst wil ik vragen of je het lied zelf al geluisterd heb.
Daarna wil ik vragen of je duidelijk en concreet kan argumenteren dat dit zondig is of tegen Gods Woord in gaat.
Ik wist niets van de herkomst van dat lied, Is het nodig dat ik dat allemaal tot in detail weet om te bepalen of ik dit lied mocht beluisteren of niet.

Dan vraag ik me af of jullie nooit een psalm op andere wijs hebben gezongen zoals b.v. ps 146 en 150.

En ook vraag ik me af waarom jij bang ben voor de wederkomst.
Pas heb ik nog gehoord dat echte christenen uitzien naar de wederkomst.
Eindelijk verlost te mogen zijn van alle zonden, ziekten en zorgen. eeuwig te mogen zingen van Zijn goedertierenheden. Daar kijk je toch graag naar uit.

Natuurlijk blijft het pijnlijk als je dierbaren die zekerheid niet hebben of zelfs nergens aan doen, maar daarom mogen wij niet bang zijn voor de wederkomst op zich als wij mogen weten dat we voor eeuwig bij God zullen mogen wonen.

Sorry Lizzy,

maar ik wilde dit toch nog even kwijt
Bourdon

Bericht door Bourdon »

....helemaal mee eens!!!
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ik ben Hendrikus niet, maar ik wil toch even reageren.
Oorspronkelijk gepost door Ariene
Beste Hendrikus,

En ook vraag ik me af waarom jij bang ben voor de wederkomst.
Pas heb ik nog gehoord dat echte christenen uitzien naar de wederkomst.
Eindelijk verlost te mogen zijn van alle zonden, ziekten en zorgen. eeuwig te mogen zingen van Zijn goedertierenheden. Daar kijk je toch graag naar uit.

Natuurlijk blijft het pijnlijk als je dierbaren die zekerheid niet hebben of zelfs nergens aan doen, maar daarom mogen wij niet bang zijn voor de wederkomst op zich als wij mogen weten dat we voor eeuwig bij God zullen mogen wonen.
Niet te snel reageren, Ariene. Als je Hendrikus' reactie goed leest, dan zie je dat hij het daar (het bang zijn voor de wederkomst) ook helemaal niet mee eens is.
Ik wist niets van de herkomst van dat lied, Is het nodig dat ik dat allemaal tot in detail weet om te bepalen of ik dit lied mocht beluisteren of niet.
Waar het mij vooral om gaat, is dat als je het wel weet, je dat toch niet meer fijn kunt zingen? Of jullie wel?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Psalm 10 hebben we nog nooit gezongen. Wel op zang. Toen hebben we elke week een onbekende Psalm gezongen en dat is echt leuk.

Klik hier voor psalm 10

Afbeelding
Plaats reactie