18 jaar cel voor Volkert van der G.
Beste Wiccangirl,Oorspronkelijk gepost door WiccanGirl
je wil toch niet gaan zeggen dat Fortuyn geen radicale ideeen had? Ik weet ze niet eens meer omdat ik het sowieso niet met ze eens was.
Alleen al het idee dat het minder erg is om iemand met radicale ideeen te vermoorden dan een gematigd iemand is levensgevaarlijk. Vind jij het dan ook minder erg om bijvoorbeeld een crimineel dan een brave burger te vermoorden? Of een bejaarde in plaats van een jongere? Of een gehandicapte in plaats van een gezond iemand? Of een ongeboren kind in plaats van een geboren kind?
Elk leven is even veel waard, het leven als zodanig is absoluut. Of je nu Pimmetje of Wouter vermoord, in beide gevallen gaat het om een enkelvoudige moord en daar geven de rechters in Nederland (meestal) geen levenslang voor. Daarom is er op het vonnis ook weinig af te dingen.
Overigens vind ik het opvallend dat je de ideeen van Pim niet meer weet, maar wel weet te melden dat hij radicaal was en dat je het sowieso niet met hem eens was. Beetje de media achteraan gelopen misschien? Ooit een boek van hem gelezen? Politiek en media hebben Pim wel degelijk gedemoniseerd, en daarmee een klimaat geschapen waarin geweld tegen hem kon ontstaan. Ook iets om over na te denken.
Riks:
Het is inderdaad zo dat dit een enkelvoudige moord is, maar dan wel mewt een zwaar politieke lading. Daarom had het ook als politieke moord beschouwd moeten worden. Vind dit een dwaling van de rechterlkijke macht. Door dit vonnis is iedere politicus vogelvrij. Nu men weet dat je voor het vermoorden van een politicus toch geen levenslang krijgt is het een gek dat wel waard.
Ik hoop echt dat deze zaak in hoger beroep toch anders bekeken gaat worden.
beste Riks,Of je nu Pimmetje of Wouter vermoord, in beide gevallen gaat het om een enkelvoudige moord en daar geven de rechters in Nederland (meestal) geen levenslang voor.
Het is inderdaad zo dat dit een enkelvoudige moord is, maar dan wel mewt een zwaar politieke lading. Daarom had het ook als politieke moord beschouwd moeten worden. Vind dit een dwaling van de rechterlkijke macht. Door dit vonnis is iedere politicus vogelvrij. Nu men weet dat je voor het vermoorden van een politicus toch geen levenslang krijgt is het een gek dat wel waard.
Ik heb nergens gezegd dat ik het minder erg vind dat pim vermoord word of wouter..
Ik heb zelfs al eerder gezegd dat een moordenaar die mn buurvrouw heeft vermoord geen andere straf zou moeten krijgen dan de moordenaar van Fortuyn..
Ik loop niet de media achterna, ik geloof de media tegenwoordig ook nauwelijks meer. Ik heb zn ideeen gelezen en was het er toen niet mee eens en heb er daarom verder geen aandacht aan besteed omdat ik sowieso niet op hem ging stemmen...
Ik heb zelfs al eerder gezegd dat een moordenaar die mn buurvrouw heeft vermoord geen andere straf zou moeten krijgen dan de moordenaar van Fortuyn..
Ik loop niet de media achterna, ik geloof de media tegenwoordig ook nauwelijks meer. Ik heb zn ideeen gelezen en was het er toen niet mee eens en heb er daarom verder geen aandacht aan besteed omdat ik sowieso niet op hem ging stemmen...
Ja tukkertje, er is iets voor te zeggen om politieke moorden vanwege het schokeffect in de samenleving daarvan net ietsje zwaarder te beoordelen. Anderzijds: bij politieke moorden speelt vaak bescherming van de samenleving tegen radicale politici een rol. Zo wilde Volkert met zijn moord de sociaal zwakkeren in de samenleving tegen het harde beleid van Pim beschermen. Deze motivatie kan zelfs tot strafvermindering leiden! Dus als je politieke moorden anders gaat beoordelen dan andere moorden, kan de weegschaal van het recht twee kanten uitvallen. Ik beoordeel deze moord daarom liever als elke andere moord met voorbedachte rade, als was het maar om klassejustitie te voorkomen.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Riks:beste Riks,Of je nu Pimmetje of Wouter vermoord, in beide gevallen gaat het om een enkelvoudige moord en daar geven de rechters in Nederland (meestal) geen levenslang voor.
Maar ook al vind je dat er voor politieke moorden een speciaal strafregime moet komen, dan is het niet aan de rechter om dat nu door te voeren met een uitspraak in de zaak Volkert. Rechters moeten geen nieuw beleid maken, maar alleen bestaande wetgeving toepassen. Hier moet minister Donner zich dus over gaan buigen, wat mij betreft.
ik vermoed van niet, ik denk dat het bij de 18 jaar blijft. naar mijn mening terecht. ik vind inderdaad dat hij levenslang had moeten krijgen, maar dat zou niet in overeenstemming zijn met andere moorden, die over het algemeen veel minder straf krijgen. ik weet niet precies hoeveel, maar het is meestal geen 18 jaar. inderdaad moet meegewogen worden dat hij de politieke wereld in beroering heeft gebracht, anderzijds moet ook meegenomen worden dat hij naar nederlandse maatstaven geen eerlijke behandeling heeft gehad. ik vind dit zelf ook onzin, maar dat is volgens de nederlandse wet, en dus heeft de rechter dat te volgen. als hij dat niet doet, dus het recht niet volgt, zou hij geen goede rechter zijn.
ik denk dat volkert naar de nederlandse wet een redelijke straf krijgt, mijn eigen ideeën zijn hier anders over. ik vind dat deze man de doodstraf verdient, maar dit staat de wet niet toe.
overigens, dat aftrek van voorarrest is niet meer dan logisch. deze tijd heeft hij tenslotte al in detentie doorgebracht.
ik denk dat volkert naar de nederlandse wet een redelijke straf krijgt, mijn eigen ideeën zijn hier anders over. ik vind dat deze man de doodstraf verdient, maar dit staat de wet niet toe.
overigens, dat aftrek van voorarrest is niet meer dan logisch. deze tijd heeft hij tenslotte al in detentie doorgebracht.
Ik vind doodstarf nooit een goede straf. En ik zal ook even uitleggen waarom.
ALs iemand een lange straf krijgt dan wordt hij er de rest van zijn leven mee geconfronteerd wat hij/zij misdaan heeft. Maar als je de doodstraf krijgt dan is de straf van korte duur.( ja ik weet wel dat hij/zij dan eeuwig lijdt maar dat vind ik anders).
Naar de mens gesproken vind ik dat iemand moet boeten voor wat ie misdaan heeft en dat mag best een hele tijd duren. En bij een doodsstraf maak je je alleen maar bang voor de excecutie en dat is het. Nee laat ze maar geen leven kunnen hebben en niet meer kunnen integreren en voor TBS gaan etc. Dat is pas geen pretje.
De doodstarf is een te lichte straf.
En dan heb ik het al helemaal niet over dat je per ongeluk onschuldige mensen ter dood brengt!!!!!!
ALs iemand een lange straf krijgt dan wordt hij er de rest van zijn leven mee geconfronteerd wat hij/zij misdaan heeft. Maar als je de doodstraf krijgt dan is de straf van korte duur.( ja ik weet wel dat hij/zij dan eeuwig lijdt maar dat vind ik anders).
Naar de mens gesproken vind ik dat iemand moet boeten voor wat ie misdaan heeft en dat mag best een hele tijd duren. En bij een doodsstraf maak je je alleen maar bang voor de excecutie en dat is het. Nee laat ze maar geen leven kunnen hebben en niet meer kunnen integreren en voor TBS gaan etc. Dat is pas geen pretje.
De doodstarf is een te lichte straf.
En dan heb ik het al helemaal niet over dat je per ongeluk onschuldige mensen ter dood brengt!!!!!!
Pardon? "oog om oog is een verderfelijke zienswijze uitgedragen door het slechte in de mens!!!Oorspronkelijk gepost door Jootje
Ik ben ook voor de doodstraf, maar dan niet alleen in het geval van Volkert van der G. In alle moordzaken vind ik dat de doodstraf een acceptabele straf is. Oog om oog....
Hoe heeft onze Opgestane Heer dat ons voorgeleefd??? "Mij komt de wraak toe......"
God alleen is de schenker van alle leven en Hij alleen beslist wanneer wij bij Hem geroepen worden!!!!
Daarom is de doodstraf niet acceptabel voor christenen en ook niet uit te leggen aan niet-christenen!
By the way, ik ben wel voor veel strengere straffen als die nu in Nederland worden opgelegd.
In het geval van de heer van der Graaf zeker levenslang!!!
Een 'breekje' van Breekijzertje