Is trouwens de uitleg over waarom je je best kunt verheugen in God (zie hieronder) duidelijk? Ik hoop dat het een beetje overkomt

Wil je hiermee zeggen dat alle mensen die bij de EO werken en de mensen die achter de EO staan en allen die naar de Jongerendag gaan bij voorbaat absoluut niet bekeerd kunnen zijn? Dat proef ik nl uit deze woorden(en uit de woorden van een aantal anderen)Oorspronkelijk gepost door Admin
Madtice
ik kan me wel vinden in de woorden van Voorbijganger.
De EO is ook in mijn opvatting een verderfelijke organisatie die vele verleiden met een zelf aangenomen Christus,
Naar mijn stellige overtuiging is de Christus van de BIjbel niet de Christus die door de EO gebracht woord.
Mijn advies blijf bij de EO verre weg.
om het lijdt (wat misschien voor vele een gewraakte uitspraak is) maar tot een Eeuwige Ondergang.
jazeker hebben wij die oude mens nog wel!! Die hebben wij straks niet meer als we gestorven zijn. Een bekeerd mens is een tweemens!!Die nieuwe mens doet geen zonde! "Doch niet ik, maar Christus leeft in mij!" En van die oude mens heb je een hele hoop last van in je leven. Je komt er keer op keer weer achter dat je ook mens bent. Vleselijk verkocht onder de zonden. Het goede dat ik wil, dat doe ik niet. Het kwade wat ik niet wil, dat doe ik. En paulus zegt: Ik ben droevig, doch altijd blijde.Oorspronkelijk gepost door Madtice
Matthijs, ik begrijp je heikele punt. Jouw vraag hoe het kan dat een evangelisch christen zo blij, is omdat geloven voor een evangelisch christen (maar ook voor een refo) betekent dat je je Verlosser hebt gevonden. Natuurlijk schaam je je voor je zonde, je oude natuur. Maar de "oude" mens wordt in de Bijbel niet voor niets 'OUD' genoemd: hij is er niet meer. De nieuwe mens zal altijd zijn wil aan Gods wil willen onderwerpen, en dus pogen niet meer te zondigen. Dat gebeurt natuurlijk wel, want de mens, ook de nieuwe niet, is niet volmaakt. De mens blijft zondigen. En natuurlijk is daar berouw over, en verdriet, maar naderhand blijdschap omdat God vergeeft. God is een God van vergeving, genade en verlossing, niet een God die jou met een schuldgevoel wil opzadelen, want om heel eerlijk te zijn: zodra God de zonde heeft vergeven op grond van het bloed van Jezus, is de zonde letterlijk vergeten en vergeven. Lees al deze teksten over verheugen eens: Deut. 16:11, 26:11 en 33:18, I Sam. 2:1, 11:15, I Kon. 8:66, II Kon. 11:14 en 23:13, Neh. 12:43, Ps. 2:11, 5:12, 9:3, 19:9, 32:11, 34:3, en zo zijn er nog een hele rij teksten uit het Oude en Nieuwe Testament over het verheugen in God. Waarom? Elke keer weer komt het er op neer dat de mens zich verheugd en moet verheugen in God omdat God een goed en genadig God is, waar je bij kunt schuilen. Dat is een heel ander beeld dan wat jij schept over een God die zich altijd maar bezig houdt met het zondige in de mens, constant daar over droevig is en dat soort dingen. Natuurlijk bedroefd de zonde God ontzettend, maar Hij is meer bezig met het uitdelen van genade en het troosten van de zoekenden.
Hier wordt niet mee bedoeld dat je constant met een glimlach op je gezicht loopt. Natuurlijk zijn er moeilijke tijden, zowel lichamelijk, geestelijk als op het gebied van de zonde. Maar toch kun je je altijd verheugen in het feit dat God niet tegenover je staat, maar met je is. God staat aan onze kant! Hij wil ons helpen, in Zijn genade.
I Petrus 1:6-9 In Welken gij u verheugt, nu een weinig tijds (zo het nodig is) bedroefd zijnde door menigerlei verzoekingen; opdat de beproeving uws geloof, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus; Denwelken gij niet gezien hebt en nochtans liefhebt; in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde; Verkrijgende het einde uws geloofs, namelijk de zaligheid der zielen.
Matthijs, we hebben het over dezelfde blijdschap: de blijdschap dat God je verlost heeft van je oude natuur en vergeving voor je zonde heeft, is dezelfde blijdschap dat God nog op zoek is naar het verlorene om het te vernieuwen. Daar is niets werelds aan. De blijdschap is in beide gevallen even diep.En die blijdschap die jullie hebben is volgens mij een blijdschap van deze wereld! We zijn zo blij dat we Jezus aangenomen hebben en we zijn zo blij dat we Gods kind zijn.. Ik walg daarvan.. Weet je waar ik blij en verwondert over ben? Dat God nog het verlorene zoekt, en verdorvene vernieuwt! Dat Hij zondaren(met schuld) zalig maakt! Niet dat ik zo'n best jongen ben.. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk en wonderlijk waarom het op mij gemund is...
Ik hoop dat bij jullie nog gepreekt wordt.. De bekering tot God, en de vergeving der zonden... In de kerk!! Maar wij willen graag van nature verloste mensen zijn... Die ellende willen wij niet!! En bij jullie begint het zo vaak met de verlossing!! Als het geen hartelijk leedwezen wordt voor een iedereen persoonlijk, maar meteen verlossing en je voelt je altijd verlost en je bent altijd dankbaar, en die ellende wordt nooit meegemaakt(ondervonden), dan eindigt het in de ellende!! En dat voor eeuwig!! BEDRIEG JE NIET VOOR DE EEUWIGHEID!!! Jullie moeten je onderzoeken!! Net zo goed als wij dat moeten doen! En dat kan niet zonder het licht van de Heilige Geest.. Als we doen naar het goeddunken van ons hart, dan gaat het altijd verkeerd.Oorspronkelijk gepost door Madtice
Madtice, die oude natuur blijf je houden tot je laatste snik toe!!! Pas bij je sterven leg je je oude natuur af.. Die nieuwe mens is zonder zonde! Die kan niet zondigen. Dat is onmogelijk..Matthijs, we hebben het over dezelfde blijdschap: de blijdschap dat God je verlost heeft van je oude natuur en vergeving voor je zonde heeft, is dezelfde blijdschap dat God nog op zoek is naar het verlorene om het te vernieuwen. Daar is niets werelds aan. De blijdschap is in beide gevallen even diep.
Ik hoop dat wat je zegt waar is, maar waarom ik kan ik dan niet mee doen daaraan?? Waarom ben ik de vreugde van het heil kwijt, als ik naar een TV kijk en als ik onbedacht naar popmuziek zit te luisteren en ik vind het mooi??? En als er een begeerte is wat vleselijk is? Waarom is dan die vreugde weg? Waarom heb jullie dat niet?? Waarom kunnen jullie altijd vrolijke en blije christenen zijn??
Dat snap ik niet.. Werkelijk niet..
Is God dan een anders voor jullie??
Natuurlijk zijn er oppervlakkige christenen, maar er zijn ook oppervlakkige refo's. Het geloof op zich is niet oppervlakkig, als hij juist beleden wordt. Er wordt niet zo lichtzinnig gedaan over zonde als jij denkt, dat is een vooroordeel. Er wordt wel degelijk gewezen op de zondige natuur van de mens, en er wordt op gehamerd niet meer te zondigen. Maar er wordt ook duidelijk gemaakt dat God genadig is en vergeeft (het verlorene zoekt en vernieuwd)! Dat is toch een evangelie van blijdschap?
Zo zou het wel altijd moeten zijn ja "verblijdt u ten alle tijd".. Maar je kunt de verkeerde kant ermee op gaan! En dat wordt gedaan!! Dan is het geen vreugde in Christus. Blijdschap moet gekend worden, dat ontken ik niet. Die blijdschap in Christus moeten we altijd hebben. Maar het vervaagt zo snel weer he. Dan is je hart vervuld met de liefde van Christus, maar dan kom je er weer achter, dat je ook mens bent. Een mens is vleselijk en geestelijk.Oorspronkelijk gepost door parsifal
Matthijs,Ik twijfelen niet verheerlijken hoor.. Twijfel is niet goed te keuren..Geloof me, de vragen die je stelt, ben ik ook tegengekomen binnen de vergadering, een Evangelische gemeente. Helaas is er voor veel van deze vragen geen aandacht binnen veel Evangelische gemeenten (In de vergadering waar ik kwam gelukkig wel, waar ook altijd weer de oproep tot zelfonderzoek kwam). Maar laten we niet de twijfel als norm stellen. Twijfel is niet goed, en hoort niet bij het geloof. Het komt er vaak bij en dat moeten we niet gaan ontkennen, maar als tegenreactie het gaan verheerlijken is net zo erg.
Paulus liet zijn "ik ellendig mens" direct volgen door een "dank God door Jezus Christus". Kritiek van Evangelischen op refo's zou kunnen zijn dat ze zich niets aantrekken van "verblijdt u ten alle tijd" Laten we van elkaar leren. En bovenal de waarheid nergens gaan relativeren ten koste van een andere waarheid.