EO- Jongerendag

Madtice

Bericht door Madtice »

Maar waarom? Wat is het precies aan hun aanpak wat zo heidens of zelfs duivels is? De EO wil mensen bereiken met het evangelie, dat neerkomt op het evangelie dat ik uitéén zet in de posting "Mijn godsdienst". Hun motivatie is om zoveel mogelijk mensen te laten zien dat God leeft en genade toont en van de mensen houdt. Kijk, ik ben zelf ook geen fan van de EO, maar dat heeft meer met de vorm dan met de inhoud te maken. Voor mij is de vorm wat gezapig (natuurfilms en zo :)), maar dat ze er zijn is toch juist een bemoediging voor christenen? Voor de wereld kunnen zij wegwijzers naar het Woord Gods zijn, en daar is toch niets verkeerd aan? Of zie ik iets over het hoofd?

Is trouwens de uitleg over waarom je je best kunt verheugen in God (zie hieronder) duidelijk? Ik hoop dat het een beetje overkomt :).
Kate

Bericht door Kate »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Madtice

ik kan me wel vinden in de woorden van Voorbijganger.
De EO is ook in mijn opvatting een verderfelijke organisatie die vele verleiden met een zelf aangenomen Christus,

Naar mijn stellige overtuiging is de Christus van de BIjbel niet de Christus die door de EO gebracht woord.

Mijn advies blijf bij de EO verre weg.
om het lijdt (wat misschien voor vele een gewraakte uitspraak is) maar tot een Eeuwige Ondergang.
Wil je hiermee zeggen dat alle mensen die bij de EO werken en de mensen die achter de EO staan en allen die naar de Jongerendag gaan bij voorbaat absoluut niet bekeerd kunnen zijn? Dat proef ik nl uit deze woorden(en uit de woorden van een aantal anderen)
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Madtice
Matthijs, ik begrijp je heikele punt. Jouw vraag hoe het kan dat een evangelisch christen zo blij, is omdat geloven voor een evangelisch christen (maar ook voor een refo) betekent dat je je Verlosser hebt gevonden. Natuurlijk schaam je je voor je zonde, je oude natuur. Maar de "oude" mens wordt in de Bijbel niet voor niets 'OUD' genoemd: hij is er niet meer. De nieuwe mens zal altijd zijn wil aan Gods wil willen onderwerpen, en dus pogen niet meer te zondigen. Dat gebeurt natuurlijk wel, want de mens, ook de nieuwe niet, is niet volmaakt. De mens blijft zondigen. En natuurlijk is daar berouw over, en verdriet, maar naderhand blijdschap omdat God vergeeft. God is een God van vergeving, genade en verlossing, niet een God die jou met een schuldgevoel wil opzadelen, want om heel eerlijk te zijn: zodra God de zonde heeft vergeven op grond van het bloed van Jezus, is de zonde letterlijk vergeten en vergeven. Lees al deze teksten over verheugen eens: Deut. 16:11, 26:11 en 33:18, I Sam. 2:1, 11:15, I Kon. 8:66, II Kon. 11:14 en 23:13, Neh. 12:43, Ps. 2:11, 5:12, 9:3, 19:9, 32:11, 34:3, en zo zijn er nog een hele rij teksten uit het Oude en Nieuwe Testament over het verheugen in God. Waarom? Elke keer weer komt het er op neer dat de mens zich verheugd en moet verheugen in God omdat God een goed en genadig God is, waar je bij kunt schuilen. Dat is een heel ander beeld dan wat jij schept over een God die zich altijd maar bezig houdt met het zondige in de mens, constant daar over droevig is en dat soort dingen. Natuurlijk bedroefd de zonde God ontzettend, maar Hij is meer bezig met het uitdelen van genade en het troosten van de zoekenden.

Hier wordt niet mee bedoeld dat je constant met een glimlach op je gezicht loopt. Natuurlijk zijn er moeilijke tijden, zowel lichamelijk, geestelijk als op het gebied van de zonde. Maar toch kun je je altijd verheugen in het feit dat God niet tegenover je staat, maar met je is. God staat aan onze kant! Hij wil ons helpen, in Zijn genade.

I Petrus 1:6-9 In Welken gij u verheugt, nu een weinig tijds (zo het nodig is) bedroefd zijnde door menigerlei verzoekingen; opdat de beproeving uws geloof, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus; Denwelken gij niet gezien hebt en nochtans liefhebt; in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde; Verkrijgende het einde uws geloofs, namelijk de zaligheid der zielen.
jazeker hebben wij die oude mens nog wel!! Die hebben wij straks niet meer als we gestorven zijn. Een bekeerd mens is een tweemens!!Die nieuwe mens doet geen zonde! "Doch niet ik, maar Christus leeft in mij!" En van die oude mens heb je een hele hoop last van in je leven. Je komt er keer op keer weer achter dat je ook mens bent. Vleselijk verkocht onder de zonden. Het goede dat ik wil, dat doe ik niet. Het kwade wat ik niet wil, dat doe ik. En paulus zegt: Ik ben droevig, doch altijd blijde.

Ik zeg niet dat je altijd bedroefd bent. Die droefheid wordt eerst gekend en dan de blijdschap in Christus. (dat herhaalt zich!) Maar jullie willen niets weten van de ellende! Jullie zeggen wel dat jullie zondaren zijn, maar zondaar zijn en geen schuld hebben is wel wat anders. Ja, maar we zijn toch zondaren zeggen ze dan?... Dan heb je het grandioos mis! De mens kan het wel zeggen met zijn mond, maar het moet beleefd worden!!

En die blijdschap die jullie hebben is volgens mij een blijdschap van deze wereld! We zijn zo blij dat we Jezus aangenomen hebben en we zijn zo blij dat we Gods kind zijn.. Ik walg daarvan.. Weet je waar ik blij en verwondert over ben? Dat God nog het verlorene zoekt, en verdorvene vernieuwt! Dat Hij zondaren(met schuld) zalig maakt! Niet dat ik zo'n best jongen ben.. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk en wonderlijk waarom het op mij gemund is...

Ik zal proberen om wat te schrijven over de blijdschap in Christus... Dan zul je vast zien dat het een hele andere blijdschap is...!

Ps: parsifal! Ik wil graag zo'n jongerendag meemaken, waarom zou ik dan moeten wachten met kaartjes? Ik wil er graag echt een beeld over hebben, en proberen om met mensen daar in contact te komen....
Liever Turks dan Paaps
Madtice

Bericht door Madtice »

Admin, maar wat dan te doen met de volgende teksten:

Joh. 3:16-18

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam van den eniggeboren Zoon van God.

I Timoteüs 2:4-7

Want dat is goed en aangenaam voor God onze Zaligmaker, Welke wil, dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen. Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus, Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen , zijnde de getuigenis te zijner tijd.

Titus 2:11 e.v.

Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen;

Ik kan niet anders dan aan de hand van deze teksten concluderen dat ieder mens verlost kan worden van zijn zonde, opdat zij niet meer zondigen (dat wel natuurlijk). Dat is precies wat de EO verkondigt, en volgens mij ook wat in de Bijbel staat.

Hoe dit in relatie staat tot uitverkiezing e.d. heb ik kort uit één gezet in het topic "mijn godsdienst."
Madtice

Bericht door Madtice »

En die blijdschap die jullie hebben is volgens mij een blijdschap van deze wereld! We zijn zo blij dat we Jezus aangenomen hebben en we zijn zo blij dat we Gods kind zijn.. Ik walg daarvan.. Weet je waar ik blij en verwondert over ben? Dat God nog het verlorene zoekt, en verdorvene vernieuwt! Dat Hij zondaren(met schuld) zalig maakt! Niet dat ik zo'n best jongen ben.. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk en wonderlijk waarom het op mij gemund is...
Matthijs, we hebben het over dezelfde blijdschap: de blijdschap dat God je verlost heeft van je oude natuur en vergeving voor je zonde heeft, is dezelfde blijdschap dat God nog op zoek is naar het verlorene om het te vernieuwen. Daar is niets werelds aan. De blijdschap is in beide gevallen even diep.

Natuurlijk zijn er oppervlakkige christenen, maar er zijn ook oppervlakkige refo's. Het geloof op zich is niet oppervlakkig, als hij juist beleden wordt. Er wordt niet zo lichtzinnig gedaan over zonde als jij denkt, dat is een vooroordeel. Er wordt wel degelijk gewezen op de zondige natuur van de mens, en er wordt op gehamerd niet meer te zondigen. Maar er wordt ook duidelijk gemaakt dat God genadig is en vergeeft (het verlorene zoekt en vernieuwd)! Dat is toch een evangelie van blijdschap?
Madtice

Bericht door Madtice »

Toch staat er in elke vertaling, incl. de Statenvertaling, bij al die teksten duidelijk dat het offer van Jezus voor alle mensen geldt. Niet iedereen neemt dat offer blijkbaar aan. Waarom zou God mensen schapen van wie Hij houdt, om daar weer selectief een groepje uit te halen die behouden kunnen worden? Waarom dan gewoon de mensen die niet behouden worden niet scheppen? God verkiest de hele wereld te redden, maar alleen degene die Zijn uitgestoken hand van genade uitstrekken, zijn de uitverkorenen. Als er een oproep wordt gedaan door mijn basketbalcoach voor een basketbalwedstrijd in het buitenland, en iedereen mag mee, maar ik zeg 'nee', dan behoor ik niet bij de uitverkorenen, terwijl ik dat wel had kunnen zijn. Deze teksten in de Bijbel duiden voor mij er op dat God zo werkt.

Waar staat die tekst die de EO nooit zou aanhalen?

Het argument van de uitleg van de Statenvertalers is natuurlijk een gevaarlijke: ook zij hadden het bij het verkeerde eind kunnen hebben. Ook zij interpreteren immers, zij het inderdaad met het hart en de motivatie op de juiste plek. Maar zo ook vele vertalers van andere Bijbels, Nederlands en niet-Nederlands. Er zijn geen vertalingen van de Bijbel die duidelijk maken dat met wereld in Joh. 3 bedoeld wordt de wereld van de gelovigen. Dat zou ik in tegenspraak zijn met vele andere teksten waar hetzelfde woord 'wereld' wordt gebruikt, maar dan wel in de zin van alle mensen.

PS ik zeg dus niet dat er iets mis is met de Statenvertaling, maar dat de uitleg van de Statenvertaling in de kanttekeningen wel 's waar zo nauwkeurig mogelijk is, maar dat ook daar natuurlijk een verkeerde interpretatie tussen kan zitten. Het blijft dan mensenwerk, niet het Woord Gods.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Madtice
Matthijs, we hebben het over dezelfde blijdschap: de blijdschap dat God je verlost heeft van je oude natuur en vergeving voor je zonde heeft, is dezelfde blijdschap dat God nog op zoek is naar het verlorene om het te vernieuwen. Daar is niets werelds aan. De blijdschap is in beide gevallen even diep.
Madtice, die oude natuur blijf je houden tot je laatste snik toe!!! Pas bij je sterven leg je je oude natuur af.. Die nieuwe mens is zonder zonde! Die kan niet zondigen. Dat is onmogelijk..

Ik hoop dat wat je zegt waar is, maar waarom ik kan ik dan niet mee doen daaraan?? Waarom ben ik de vreugde van het heil kwijt, als ik naar een TV kijk en als ik onbedacht naar popmuziek zit te luisteren en ik vind het mooi??? En als er een begeerte is wat vleselijk is? Waarom is dan die vreugde weg? Waarom heb jullie dat niet?? Waarom kunnen jullie altijd vrolijke en blije christenen zijn??
Dat snap ik niet.. Werkelijk niet..
Is God dan een anders voor jullie??
Natuurlijk zijn er oppervlakkige christenen, maar er zijn ook oppervlakkige refo's. Het geloof op zich is niet oppervlakkig, als hij juist beleden wordt. Er wordt niet zo lichtzinnig gedaan over zonde als jij denkt, dat is een vooroordeel. Er wordt wel degelijk gewezen op de zondige natuur van de mens, en er wordt op gehamerd niet meer te zondigen. Maar er wordt ook duidelijk gemaakt dat God genadig is en vergeeft (het verlorene zoekt en vernieuwd)! Dat is toch een evangelie van blijdschap?
Ik hoop dat bij jullie nog gepreekt wordt.. De bekering tot God, en de vergeving der zonden... In de kerk!! Maar wij willen graag van nature verloste mensen zijn... Die ellende willen wij niet!! En bij jullie begint het zo vaak met de verlossing!! Als het geen hartelijk leedwezen wordt voor een iedereen persoonlijk, maar meteen verlossing en je voelt je altijd verlost en je bent altijd dankbaar, en die ellende wordt nooit meegemaakt(ondervonden), dan eindigt het in de ellende!! En dat voor eeuwig!! BEDRIEG JE NIET VOOR DE EEUWIGHEID!!! Jullie moeten je onderzoeken!! Net zo goed als wij dat moeten doen! En dat kan niet zonder het licht van de Heilige Geest.. Als we doen naar het goeddunken van ons hart, dan gaat het altijd verkeerd.

Heb jij dan nooit momenten, dat je bang bent om te sterven?? Dat je bang bent dat jij bij die groep hoort die zullen zeggen: HEERE, HEERE doe ons open! Dat God dan zal zeggen, gaat weg van mij, Ik heb u nooit gekend.. Heb je dat nooit? Ben je nooit eens bang dat je denk dat je misschien een tijdgelovige bent? Dat je een Judas bent, of een Demas? Heb jij die momenten nou nooit???

Zeker wordt er ook in de reformatorisch oppervlakkig gedaan, maar net zo goed als bij jullie!!
Liever Turks dan Paaps
parsifal

Bericht door parsifal »

Admin,

dat kun je niet uit de grondtalen halen hoor. Beide uitleggingen zijn mogelijk op grond van het Grieks. Lees ook het commentaar van Calvijn op Johannes 3:16 eens.

Trouwens even voor de duidelijkheid, ik heb noch Grandia, noch Ouweneel ooit de uitverkiezing horen loochenen. Het punt wat ze maken (en hier had ik me ook anders uitgedrukt dan op de jongerendag is gebeurd) Dat Christus zonder onderscheid wordt aangeboden. Voor iedereen geldt dat wie gelooft zalig wordt. Dat dit geloof een gave van God is, ontkent zeker Ouweneel niet, van Grandia kan ik het me ook niet voorstellen.

Verder vind ik de onbeargumenteerde scherpte jammer. Wat Matthijs zegt kan ik begrijpen. Maar losse opmerkingen dat het van de duivel zou zijn, kan ik niet mee meegaan. Zelf is er bij mij veel veranderd op de eerste jongerendag waar ik kwam. Dat was zeker niet van de duivel.

Matthijs, als echt uit interesse naar de jongerendag ga, ga dan rustig. Maar ik heb het idee dat veel mensen alleen willen weten hoe slecht het werkelijk is. In dat geval, laat dan liever de kaartjes voor de doelgroep over.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Matthijs,

Geloof me, de vragen die je stelt, ben ik ook tegengekomen binnen de vergadering, een Evangelische gemeente. Helaas is er voor veel van deze vragen geen aandacht binnen veel Evangelische gemeenten (In de vergadering waar ik kwam gelukkig wel, waar ook altijd weer de oproep tot zelfonderzoek kwam). Maar laten we niet de twijfel als norm stellen. Twijfel is niet goed, en hoort niet bij het geloof. Het komt er vaak bij en dat moeten we niet gaan ontkennen, maar als tegenreactie het gaan verheerlijken is net zo erg.

Paulus liet zijn "ik ellendig mens" direct volgen door een "dank God door Jezus Christus". Kritiek van Evangelischen op refo's zou kunnen zijn dat ze zich niets aantrekken van "verblijdt u ten alle tijd" Laten we van elkaar leren. En bovenal de waarheid nergens gaan relativeren ten koste van een andere waarheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Matthijs,
Geloof me, de vragen die je stelt, ben ik ook tegengekomen binnen de vergadering, een Evangelische gemeente. Helaas is er voor veel van deze vragen geen aandacht binnen veel Evangelische gemeenten (In de vergadering waar ik kwam gelukkig wel, waar ook altijd weer de oproep tot zelfonderzoek kwam). Maar laten we niet de twijfel als norm stellen. Twijfel is niet goed, en hoort niet bij het geloof. Het komt er vaak bij en dat moeten we niet gaan ontkennen, maar als tegenreactie het gaan verheerlijken is net zo erg.
Ik twijfelen niet verheerlijken hoor.. Twijfel is niet goed te keuren..
Paulus liet zijn "ik ellendig mens" direct volgen door een "dank God door Jezus Christus". Kritiek van Evangelischen op refo's zou kunnen zijn dat ze zich niets aantrekken van "verblijdt u ten alle tijd" Laten we van elkaar leren. En bovenal de waarheid nergens gaan relativeren ten koste van een andere waarheid.
Zo zou het wel altijd moeten zijn ja "verblijdt u ten alle tijd".. Maar je kunt de verkeerde kant ermee op gaan! En dat wordt gedaan!! Dan is het geen vreugde in Christus. Blijdschap moet gekend worden, dat ontken ik niet. Die blijdschap in Christus moeten we altijd hebben. Maar het vervaagt zo snel weer he. Dan is je hart vervuld met de liefde van Christus, maar dan kom je er weer achter, dat je ook mens bent. Een mens is vleselijk en geestelijk.
Liever Turks dan Paaps
Madtice

Bericht door Madtice »

He Matthijs, ik zal voor het overzichtelijke even je reply opdelen in drie facetten:

1. De oude natuur blijft tot de dood en de zonde dus ook.

2. Waarom ik ervaar ik niet dat geluk bij Eo-achtige evenementen (op TV) en waarom voel ik me dan schuldig.

3. Waarom zoveel nadruk op verlossing, in plaats van op de zonde. Alles begint immers met de ellende kennis?

Nu per onderdeel:

1. In 2 Korinthe 5:15-19 zegt het als volgt: Want de liefde van Christus dringt ons, als die dit oordelen, dat indieen Eén voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is. Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees. Zo dan, [b[ indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie het is alles nieuw geworden. [/b] En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft. Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonde niet toerekende , en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.

Paulus predikte dus ook dit woord van verzoening. In Christus (en dit is de kern) zijn wij een nieuwe natuur. Paulus geeft aan dat dat al gebeurd is (vtt) en dat God deze mens zijn zonde niet meer toerekent. Als je in Christus bent, zondig je nog wel zolang je hier op aarde leeft, maar God rekent je die zonde niet meer toe zolang je oprecht vergeving vraagt wat dus inhoudt dat je probeert die zonde niet meer te doen . Het is geen vrijheid van zonde, maar wel een motivatie om van zonde vrij te komen. De Bijbel zegt toch menigmaal: "zondig niet meer", dus blijkbaar is dat mogelijk. Je wilt niet meer zondigen als je in Christus bent, omdat het de relatie met God schade aan doet, net zoals het onze relatie schade aandoet als ik ging roddelen over jou, of je sla of zo. Dat soort dingen doe je in een relatie niet meer, omdat je van die andere persoon houdt. Met God is het net zo: de motivatie om ZIjn Wil te doen en dus niet meer te zondigen komt voort uit de wederzijdse liefde tussen God en jou. De teksten waar staat dat de mens altijd God verwerpt en zo moet je maar even geven, dan zal ik daar dieper op ingaan. Maar de kern is dus in Christus te zijn. Daar kom ik later in een andere posting nog op terug. Hier gaat het er dus om dat het mogelijk is verzoening van God te krijgen op dit moment . Dat is de genade van God!

2. Okee, dit is een moeilijk onderdeel, omdat dit te maken heeft met persoonlijke gevoelens e.d. Laat ik voorop stellen dat alles wat ik zeg goed bedoeld is!
Waarom jij een schuldig gevoel krijgt bij bijvoorbeeld de EO liedjes en het dan goed vinden, komt volgens mij door het volgende, namelijk conditionering. Stel dat je van kinds af aan te horen krijgt dat het eten van pindakaas absoluut het allerergste is wat je kunt doen in Gods ogen. Dat pindakaas duivelsvoedsel is, en zo. Natuurlijk onzin, maar stel het je even voor. Wat gebeurt er dan als jij op je achttiende een keer uit de band springt en ergens op een feestje pindakaas eet, en dat niet alleen, het nog lekker vind ook? Dan overkomt je 's nachts een enorm schuldgevoel en zul je zeker heel veel worsteling met je geloof hebben, en met je zelf, en met God. Natuurlijk is dit een belachelijk voorbeeld, maar zo werkt het wel, in dit geval met popmuziek en bioscoop bijvoorbeeld. Daarmee wil ik niet zeggen dat elke conditionering slecht is. Neem 'vuur = au' bijvoorbeeld. Helemaal geen slechte conditionering. En zo zijn er ook een paar in het geloof op te noemen: heb God lief boven alles en je naaste als je zelf!

3. Waarom zoveel nadruk op verlossing, en er telkens mee beginnen. Waarom geen nadruk op de ellende van het zondige bestaan?
Nou, zoals ik bij 1. ook al aangaf: er is verlossing mogelijk. Waarom zou je constant de gevaren van AIDS benadrukken, hoe erg het wel niet is, waar je het allemaal kan oplopen, wat het met je doet, hoe ziek en dood je er van wordt, etc., als er verlossing van AIDS zou zijn? Van een gebroken been kun je genezen worden, van AIDS niet. Dus is er veel nadruk op de gevaren van AIDS, en wordt voor gebroken benen zowel vertelt over waar je het kan oplopen en wat het met je doet, alsmede veel aandacht besteed aan de genezing ervan, want die is wel ff belangrijk. ZO is het met zonde in principe ook (Jezus vergeleek het ook met een ziekte): Natuurlijk is het hartstikke erg: God is er zeer van bedroefd, maar er is verlossing mogelijk.
Neem als voorbeeld nog even de evangeliën. Wat staat in alle vier de evangeliën al vrij gauw in het begin?

Matteüs 1:21 Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het, die zijn volk zal redden van hun zonden.

Beoordelen op hun zonden? nadruk leggen op hun zonden? Veroordelen op hun zonden? Nee: redden van hun zonden.

Marcus 1:15 En zeggende: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u en gelooft het Evangelie.

Wie moet zich bekeren? Wij! Wie moet geloven? Wij! Het Koninkrijk Gods is voor ons nabij gekomen voor hem die gelooft.

Lukas 2:10-11 En de engel ziede tot hen: Vreest niet, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal; Namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, Welke is Christus, de HEERE in de stad Davids.

Wat is Jezus? Opnieuw geen veroordeler, geen God die de mens komt vertellen dat ze te zondig zijn voor worden, maar een Zaligmaker!

Johannes 1:11-12 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

Opnieuw: verlossing voor wie in Hem gelooft.

Dus als zelfs de evangeliën beginnen met te zeggen dat Jezus de verlosser is, de Zaligmaker, waarom wij dan niet? Als de evangeliën er al zoveel waarde aan hechten dat het 't eerste is wat ze over Jezus vertellen, waarom wij dan niet?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

EO-Jongerendag / Dummies ontmoet je hier niet

Er werd gezongen, gebeden, geluisterd en men gaf massaal 'zijn hart aan God'. Trouw bezocht samen met godsdienstsocioloog Hijme Stoffels de 29ste EO-jongerendag in het Arnhemse Gelredome. ,,Hier hoef je niet met een verzoeningsleer aan te komen.''

Religie is er in allerlei smaken en vormen. Arabist Maurits Berger omschreef de islam als een sinaasappel, op de EO-jongerendag in het afgeladen Gelredome wordt de 'smaak' van God door Wim Grandia vergeleken met het eten van een ijsje. Je kunt alles over de ingrediënten vertellen, maar dat is iets anders dan het daadwerkelijk proeven. ,,Het is goed dat we veel over hem weten, maar we moeten ook weten hoe God smaakt. God wil dat we hem ervaren.''

De professionele show -imponerend lichtspektakel, goede akoestiek en snelle videofragmenten- zorgen in Arnhem voor een prima omlijsting van het thema 'Experience God'. Tussen optredens van grote namen uit de gospelwereld -met als topper gospelcoryfee Michael W. Smith, ooit gekozen tot een van de tien aantrekkelijkste mannen van Amerika- zijn er voor EO-adept Grandia en schrijver/voorganger Willem Ouweneel krap twintig minuten tijd voor theologie.

,,Niets in mij zocht naar God. God zocht naar mij. Hij vond mij en ik vond hem. Misschien geldt dat ook wel voor jou'', vertelt Grandia uit eigen ervaring aan de 32000 luisteraars.

Aan weerskanten omringd door tieners niet ouder dan veertien jaar volgt godsdienstsocioloog Hijme Stoffels van de Amsterdamse Vrije Universiteit met interesse het betoog. ,,Straks komt een oproep'', voorspelt hij. Grandia: ,,Zou jij vandaag je hart aan hem willen geven? God gelooft in jou.'' En dan: ,,Het is de vraag die God door mijn mond stelt: Durf jij 't met mij aan?'' Nog voordat hij de oproep heeft gedaan, stormen twintig tieners naar voren om hun leven aan God te geven.

,,Er zitten gehuurde toejuichers in de zaal'', grapt Stoffels. De uiteindelijke legitimatie van het geloof berust niet meer op stevige theologische onderbouwing, maar op de ervaring, constateert hij. Stoffels zag het ooit bij Henk Binnendijk die door een imam met bijbelteksten om de oren werd geslagen. Binnendijk kruiste niet de degens door ook naar teksten te grijpen, maar kwam met een persoonlijke geloofservaring. Stoffels: ,,Iets ervaren, wekt de indruk dat het waar is. In werkelijkheid is het uitermate subjectief en dubieus, want ik kan jouw ervaring niet meten. Dé waarheid is niet meer vast te stellen.''

Het resultaat van de 25ste EO-jongerendag in de Amsterdam Arena was 1500 jongeren die zich 'bekeerden'. ,,Nu zulen het er ook wel een paar honderd zijn'', schat Stoffels. Aan de zijkant van het podium en aan de rand van het stadion staan 'Flying Squad-ers' klaar in groene T-shirts voor 'ff praten'. Ook is er een Talkzone, voor gebed en een gesprekje.

De preken zijn klassiek evangelisch. Er wordt veel niet gezegd, meent Stoffels. ,,Je hoort niet wat die zonde is, geen morele regels. En veel metaforen, van 'bij de vader op schoot zitten' tot 'je hart geven'.'' Inmiddels is het aantal tieners bij het podium een veelvoud van de oorspronkelijke twintig. EO-man Bert van Leeuwen doet verslag. ,,Ik zie tranen, ontroerde gezichten. Ik zie wat er gebeurt als God zich laat ervaren.'' De menigte applaudiseert.

,,Een theoloog zal misschien zijn wenkbrauwen fronsen over de geringe diepgang van de prediking'', zegt Stoffels, ,, maar hier hoef je niet met een verzoeningsleer aan te komen. Het gaat erom de jongeren binnen te krijgen en dat lukt op die manier zeker.'' Volgens de godsdienstsocioloog 'weten' de sprekers precies wat Jezus vindt. ,,Je hoort hier geen: 'ik vermoed dat', of 'ik denk dat'. Zelfs Michael W. Smith vertelde dat hij midden in de nacht werd gewekt door God en direct in zijn kerk resultaat zag van Gods werk. Het is hier vanzelfsprekend dat God door de mens spreekt''.

,,Het christelijk geloof is een krachtcentrale en dat is precies de boodschap die hier vandaag wordt gebracht. God geeft de mens kracht om met situaties in het leven om te gaan, wat anders niet zou kunnen of lukken. Met een boodschap van twijfel krijg je geen massa's op de been.''

De betogen betreffen visies op christendom en tijdgeest. Had de EO in de jaren tachtig van de vorige eeuw heel sterk het gevoel door seculiere krachten buiten het christendom bedreigd te worden (van communisme, linkse christenen tot de islam en de duivel), die tijdsgeest is helemaal verdwenen. Stoffels: ,,Op een van die eerdere jongerendagen zei Jan van den Bosch dat hij zich nog tegen abortus kon uitspreken, maar dat zoiets over vijf jaar niet meer toegestaan zou worden. Het idee leefde dat christenen een ondergronds bestaan wachtte.''

Het geloof is volgens Stoffels inmiddels een 'plusverhaal' geworden. ,,Je moet misschien je levensstijl wijzigen, maar veel veranderen is niet nodig. De invulling van je leven wordt in het midden gelaten. Je hoeft bijvoorbeeld niet al je cd's in de gracht te gooien.''

,,Je kunt iets heel prettigs krijgen en je bent een rund als je het niet doet. Het hiernamaals wordt niet genoemd. Eigenlijk luidt de boodschap: 'God is op zoek naar jou, jij zou ook op zoek naar God moeten gaan, dan zullen jullie elkaar wel vinden en ontstaat er iets moois'. Je hoeft er niet voor te betalen. Ook wordt er niet van je verwacht dat je na zo'n stap hutjes gaat bouwen in Kenia. Dat mag wel en zal ook toegejuicht worden, maar het hoeft niet per se. Dit soort jongerendagen zijn helemaal gericht op het moment. Ze sluiten veel ingewikkelde dingen buiten en kunnen daarom zo effectief zijn.''

Het gros van de jeugd is al 'voorbewerkt', schat Stoffels in. ,,Hier tref je geen 'dummies' in het geloof. De EO-jongerendag kan voor velen net dat laatste duwtje zijn.''

Stoffels vindt niet dat het makkelijk scoren is. ,,Hoe goed zijn kerken in het overdragen van geloof op hun eigen jeugd? Per jaar heb je misschien tien belijdenissen, terwijl het er ook honderd hadden kunnen zijn. Jongerendagen zijn een manier om zo'n massaal engagement te brengen.''

Na een optreden van ZOEgirl, een meidenband met een Britney en Mariah Carey look-a-likes, komt Willem Ouweneel op. Volgens EO-directeur Ad de Boer ,,lopen tieners weg met hem''.

Ouweneel bouwt verder op het betoog van Grandia en vertelt dat ,,we straks gaan bidden om vervulling door de Heilige Geest.'' In een stappenplan legt hij uit wanneer iemand vervuld is van de Heilige Geest, gevolgd door de oproep: ,,Wie wil deze vervulling?'' Praktisch alle jongeren komen overeind.

,,Ga niet staan als je er niet aan toe bent of als je het niet meent'', waarschuwt Ouweneel. Maar die opmerking valt in het niet wanneer hij vervolgt dat ,,een ontvangende houding nodig is, want we krijgen een geweldig geschenk''.

,,Ga nou niet met die ballonnen spelen'', merkt hij op, wijzend naar de ballonnen die na het optreden van ZOEgirl nog door de lucht zweven. Even later dalen ze neer tussen het zwijgende publiek. En weer stromen de jongeren toe; behalve bekeerd willen ze ook wel vervuld worden.

TobyMac neemt met hip-hop en rap de show over van Ouweneel. De zanger duikt in het publiek en doet, door talloze tieners letterlijk op handen gedragen, verwoede pogingen om het podium weer te bereiken. De ballonnen komen opnieuw tevoorschijn. De oproep tot vervulling van de Heilige Geest, nauwelijks dertig minuten terug, lijkt uren geleden.
Gesloten