De Saambinder versus de Korinthebrief
De tekst uit Mat. 9 "Die gezond zijn.." wordt wel degelijk als een voorwaarde gesteld. Als je geen zondekennis hebt, heb je bij Christus niets te zoeken.
En als het al niet expliciet gezegd wordt, dan wordt in ieder geval de indruk gewekt. Hoeveel kerkmensen zitten te wachten tot hun zondenkennis groot en echt genoeg is om tot Christus te mogen gaan? Hoeveel mensen gaan zo verloren?
Ik was zelf heel lang één van hen. En God zij dank heb ik niet verder afgewacht maar ben ik geweoon gegaan.
Zeg nou eens: wat is er nou erger:
Dat je beseft dat je een zondaar bent en je gaat niet naar Christus
of
Dat je niet beseft dat je een zondaar bent en je gaat wel tot Christus?
Er kunnen allerlei redenen zijn om tot Christus te gaan zonder dat daarbij ellendekennis de directe aanleiding is.
-je kunt gaan vanwege je moeilijke situatie (gezondheid etc.)
-je kunt gaan uit gehoorzaamheid
-je kunt gaan omdat Christus je prachtig voorgesteld wordt en je bij Hem wilt horen
In al die gevallen geldt: die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen!
Maar in bepaalde kringen worden mensen die aan een van de drie punten voldoen verdacht, omdat de zondekennis zo gemist wordt.
Terwijl mensen die over zonden praten en weigeren tot Christus te gaan, de handen opgelegd wordt.
En als het al niet expliciet gezegd wordt, dan wordt in ieder geval de indruk gewekt. Hoeveel kerkmensen zitten te wachten tot hun zondenkennis groot en echt genoeg is om tot Christus te mogen gaan? Hoeveel mensen gaan zo verloren?
Ik was zelf heel lang één van hen. En God zij dank heb ik niet verder afgewacht maar ben ik geweoon gegaan.
Zeg nou eens: wat is er nou erger:
Dat je beseft dat je een zondaar bent en je gaat niet naar Christus
of
Dat je niet beseft dat je een zondaar bent en je gaat wel tot Christus?
Er kunnen allerlei redenen zijn om tot Christus te gaan zonder dat daarbij ellendekennis de directe aanleiding is.
-je kunt gaan vanwege je moeilijke situatie (gezondheid etc.)
-je kunt gaan uit gehoorzaamheid
-je kunt gaan omdat Christus je prachtig voorgesteld wordt en je bij Hem wilt horen
In al die gevallen geldt: die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen!
Maar in bepaalde kringen worden mensen die aan een van de drie punten voldoen verdacht, omdat de zondekennis zo gemist wordt.
Terwijl mensen die over zonden praten en weigeren tot Christus te gaan, de handen opgelegd wordt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
De toeleidende weg moet wel goed gedefinieerd worden, anders krijg je of spraakverwarringen of je denkt het eens te zijn terwijl je het niet eens bent.
Toeleidende weg bij Calvijn: de periode voordat iemand gelooft.
Toeleidende weg binnen de Ger Gemeenten: de periode dat iemand een ingestorte wedergeboorte heeft, maar Christus niet kent.
Toeleidende weg bij Calvijn: de periode voordat iemand gelooft.
Toeleidende weg binnen de Ger Gemeenten: de periode dat iemand een ingestorte wedergeboorte heeft, maar Christus niet kent.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Miscanthus
Wetsprediking is eenzijdig, Chrsitusprediking omvat alles.Oorspronkelijk gepost door timo
alleen ben jij eenzijdig en ik niet.
Jij citeert Calvijn om je stokpaardje te bewijzen, maar ik vind dat het om Christus Jezus gaat en Hem alleen. Hij omvat alles. Hij leert ons alles. Hij is de weg.
Wat een hoogmoed om te suggereren dat de ander eenzijdig is als jij denkt op deze manier een debat te voeren is er weinig basis van respect. Hoe zo heb je naaste lief als jezelf???? Daarnaast vind ik je bewijsvoering ook eenzijdig of bestaat jou bijbel voornamelijk uit Handelingen. En gaan wet en evangelie niet samen. Sorry dat ik erg geirriteerd reageer maar de manier waarop jij schrijft is echt niet zoals jezus dat wil.!!!!
Dit bedoelde ik en niks meer of minder.
Misschien is dit de oplossing:
Paulus en de andere apostelen preekten Jezus is al z'n heerlijkheid. Met Hem als uitgangspunt werd de weg van boven naar beneden (de mens) uitgewerkt.
In moderne termen: Top-down-benadering.
In de 'plaatsmakend werk'-gedachte is het mogelijk om een hele tijd het zonder Jezus te doen. Van de mens uit (in wie plaatsgemaakt IS, voor mensen zonder is eigenlijk geen boodschap) wordt dan in allerlei standen omhooggewerkt naar God in Christus. (bottom-Up-benadering)
Natuurlijk is handelingen niet heel de Bijbel. Maar daar zien we wel de handelingen der apostelen het duidelijkst! Ze lijken zich in het minst niet te bekommeren om het plaatsmakend werk, waar nu zo naar gezocht wordt.
Het is net als met een blinde die genezen is: een ding weet ik: dat ik blind was en nu zie. iemand die blind is, ziet niet. Ook al is er 'plaatsgemaakt' voor een arts.
Paulus en de andere apostelen preekten Jezus is al z'n heerlijkheid. Met Hem als uitgangspunt werd de weg van boven naar beneden (de mens) uitgewerkt.
In moderne termen: Top-down-benadering.
In de 'plaatsmakend werk'-gedachte is het mogelijk om een hele tijd het zonder Jezus te doen. Van de mens uit (in wie plaatsgemaakt IS, voor mensen zonder is eigenlijk geen boodschap) wordt dan in allerlei standen omhooggewerkt naar God in Christus. (bottom-Up-benadering)
Natuurlijk is handelingen niet heel de Bijbel. Maar daar zien we wel de handelingen der apostelen het duidelijkst! Ze lijken zich in het minst niet te bekommeren om het plaatsmakend werk, waar nu zo naar gezocht wordt.
Het is net als met een blinde die genezen is: een ding weet ik: dat ik blind was en nu zie. iemand die blind is, ziet niet. Ook al is er 'plaatsgemaakt' voor een arts.
--------------
- ndonselaar
- Contacteer:
Dat jij een kritische hoorder bent Jongere, geloof ik graag. Daar zorgen de omstandigheden wel voor. Toch wil ik je een vraag stellen. Als je nu de medidatie leest, dan moet je de kritiek hierop herkennen. Natuurlijk kan de kritiek op de GG ook wel eens voortkomen uit een verkeerde houding. Dat is jammer. Toch is een preek met de nadruk op het plaatsmakende werk en het uiteenzetten van de plaatsmakende werk en dan aan het eind van die prediking nog een aantal opmerkingen [soms in wensende zin] dat het niet / nooit zonder Christus kan, eigenlijk geen rechte preek.Oorspronkelijk gepost door JongereWaarom hoor ik, hoe kritisch ik ook luister, niets van een evangelie zonder Christus? Ik zal ongetwijfeld bevooroordeeld zijn, maar geloof me dat ik waarschijnlijk nog kritischer luister dan de mensen om me heen. En ik hoor het bovenstaande niet. Nooit. Ik hoor het tot op de hoogte waar jij het gelooft. Maar alles wat je zegt te bestrijden, en zeker het evangelie zonder Christus, of de mens die centraal zou staan met zijn beleving, herken ik niet.Oorspronkelijk gepost door Kaw
Maar daar wordt het niet verward met het evangelie.
Ja, ik weet dat ik verwarrend klink, maar ik geloof heel veel qua bevinding. Ik geloof zelfs de leer van ds. Moerkerken tot een zekere hoogte, maar ik bestrijd ten zeerste en zo fel mogelijk dat je vanuit die positie moet preken en dat het evangelie een heel andere inhoud heeft. Je mond dan zo snel uit in een dodelijke lijdelijkheid en een evangelie zonder Christus, waar de mens met zijn beleving centraal staat en waar geloofszekerheid van de staat van de mens af hangt. Waar Steenblokjes de ruimte krijgen en waar sola fide minderwaardig wordt.
Misschien is het voor dit soort gevoelige discussies een oplossing als er één post per uur gedaan mag worden.Dit om geïrriteerde reacties en slotjes te voorkomen.
[Aangepast op 27/6/05 door Jongere]
Dit zijn zomaar wat gedachten, ik hoor je reactie wel.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Nadenken over de tekst kan soms beter als we de naam niet weten. Dan krijgt de discussie weer een andere vorm.Oorspronkelijk gepost door LeoniusWel, dat hebben we geloof ik reeds uitvoerig gedaan! Bovendien is het niet geheim toch???Oorspronkelijk gepost door refo
houwen zo!
Kunnen we het over de tekst hebben.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Tss.... Dit zegt heel veel, zo niet allesOorspronkelijk gepost door ndonselaarNadenken over de tekst kan soms beter als we de naam niet weten. Dan krijgt de discussie weer een andere vorm.Oorspronkelijk gepost door LeoniusWel, dat hebben we geloof ik reeds uitvoerig gedaan! Bovendien is het niet geheim toch???Oorspronkelijk gepost door refo
houwen zo!
Kunnen we het over de tekst hebben.

Ik weet niet of het uitmaakt wie de meditatie geschreven heeft. Het is één van de wat minder bekende predikanten in de GG. Niet een typisch exponent van één van de stromingen in ieder geval.
Ik heb mijn best gedaan om het citaat niet uit zijn verband te rukken, dus ga er maar van uit dat dit een eerlijke weergave is.
Ik heb mijn best gedaan om het citaat niet uit zijn verband te rukken, dus ga er maar van uit dat dit een eerlijke weergave is.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
- ndonselaar
- Contacteer:
Leonius, voor mij is het onbekend! Ik heb géén abonnement op de Saambinder.Oorspronkelijk gepost door LeoniusTss.... Dit zegt heel veel, zo niet allesOorspronkelijk gepost door ndonselaarNadenken over de tekst kan soms beter als we de naam niet weten. Dan krijgt de discussie weer een andere vorm.Oorspronkelijk gepost door LeoniusWel, dat hebben we geloof ik reeds uitvoerig gedaan! Bovendien is het niet geheim toch???Oorspronkelijk gepost door refo
houwen zo!
Kunnen we het over de tekst hebben.![]()
Pardon?Oorspronkelijk gepost door JongereLeg dan eens één voordeel uit van het weten van de naam van de schrijver.Oorspronkelijk gepost door LeoniusTss.... Dit zegt heel veel, zo niet allesOorspronkelijk gepost door ndonselaar
Nadenken over de tekst kan soms beter als we de naam niet weten. Dan krijgt de discussie weer een andere vorm.![]()