Re: Het merg van het Evangelie
Geplaatst: 07 aug 2019, 20:08
Ik heb het begrip erfzonde volgens mij niet in de mond gehad. Ga je nu over mij praten i.p.v. met mij?Herman schreef:Dus Johannes staat niet achter de erfzonde?
Ik heb het begrip erfzonde volgens mij niet in de mond gehad. Ga je nu over mij praten i.p.v. met mij?Herman schreef:Dus Johannes staat niet achter de erfzonde?
Er staat hier m.i. dat de zonde door één mens (d.i. Adam als hoofd) in de wereld ingekomen is. En door zijn overtreding de dood. Adam heeft zich buiten de gemeenschap van en met God gezondigd (daardoor geestelijk dood geworden) en ook de natuurlijke dood is een gevolg.JCRyle schreef:Romeinen 5:12 -Johannes S schreef:Dat is een rare argumentatie. Je praat in algemene zin, maar misschien begrijpt een ander het wel.Posthoorn schreef:Ook voor de zonde van Adam. Die is ons allen toegerekend, hoe moeilijk dit ook voor ons is om te begrijpen.Johannes S schreef:Ongeloof is ongehoorzaamheid en is dus zonde. We worden verantwoordelijk gehouden voor ons eigen ongeloof en onze eigen zonden.
Niet voor de zonde van Adam, die is m.i. vlak gemaakt door de Tweede Adam.
Het is helemaal niet moeilijk te begrijpen dat als ik een schuld heb en ik overlijd dat mijn dochtertje die schuld erft.
Het gaat niet zozeer om begrijpen, maar om het Woord naspreken.
Ik lees zelf in de Bijbel dat Christus dit vlak heeft gemaakt en dat we verantwoordelijk zijn voor onze eigen zonde.
En we zijn zondig omdat we deze natuur meekrijgen van onze ouders.
Ik heb een Bijbelse onderbouwing gegeven. Kun jij dit ook?
Wij hoeven geen verantwoording af te leggen voor de zonde die Adam beging.
Soms kun je zoveel teksten noemen als je wilt, maar de theologie lijkt te heersen over Gods Woord.
Graag onderbouwing uit het Woord. Als het dan blijkt dat ik het verkeerd zie pas ik het aan.
"Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en als de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben".
Wat zegt deze tekst precies dan volgens jou? Je 'plukt' nu m.i. 3 teksten ertussenuit die thuishoren binnen een heel stuk (con)tekst.JCRyle schreef: Romeinen 5:16 -
"En niet gelijk de schuld was door den enen die gezondigd heeft, alzo is de gift. Want de schuld is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking."
Kijk. En nu stop je, en de rest van de tekst laat je weg... 'alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens'.JCRyle schreef:Romeinen 5:18 -
"Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, (...)"
Ik krijg ook (nog) niet alles helemaal rond in dit geval, want Christus dood was na Ezechiel. Het stukje uit Romeinen 5 vind ik niet heel gemakkelijk en ik denk de meesten niet. Maar ik geloof niet op basis van andere door mij aangedragen teksten dat ik Adams zonde gedaan heb. Ik was er toen namelijk niet.JCRyle schreef:Met andere woorden: De val van Adam is onze val. De afval van God door Adam is onze afval van God. En hoe zien we dat? Door onze eigen zonden. Romeinen 5:12 zegt het als het ware zo: In de zonde van Adam hebben wij allen (heel de wereld) gezondigd.
Ik vind Johannes S niet duidelijk. Hij zegt dat we niet verantwoordelijk gehouden worden voor de zonde van Adam omdat die door de tweede Adam vlak gemaakt zijn.refo schreef:Johannes vraagt zich terecht af of we verantwoordelijk zijn voor Adams zonden. Want dan zou je ook verantwoordelijk zijn voor die van Seth, Enos etc en ook die van je eigen ouders.
Genoemde teksten geven een heel ander probleem aan.
Jullie gaan met z'n tweeën over mij praten i.p.v. met mij. Dat vind ik niet netjes.JCRyle schreef:Herman schreef:Dus Johannes staat niet achter de erfzonde?Daar lijkt het op. En als hij er wel in gelooft, dan stelt hij dat deze vlak gemaakt is door Christus. Hij vergeet dat dit voor de gelovigen vlak ligt, voor de ongelovigen is er geen grond om aan te nemen dat de zonde van Adam hun niet meer toegerekend zal worden.Wij hoeven geen verantwoording af te leggen voor de zonde die Adam beging.
Dank @refo. Dat denk ik ook!refo schreef:Johannes vraagt zich terecht af of we verantwoordelijk zijn voor Adams zonden. Want dan zou je ook verantwoordelijk zijn voor die van Seth, Enos etc en ook die van je eigen ouders.
Genoemde teksten geven een heel ander probleem aan.
In feite verschuif je nu het probleem. Want als wij niet meer Gods beeld geschapen zijn en daardoor als zondaren geboren worden, worden wij daardoor toch ook 'gestraft' om Adams zonde?Johannes S schreef:Adam is geschapen naar Gods Beeld. Na de zondeval verwekte Adam kinderen naar zijn gelijkenis. En die gelijkenis was niet meer naar Gods Beeld.
Ik heb mijn gedachten iets meer genuanceerd weergegeven inmiddels.eilander schreef:Ik vind Johannes S niet duidelijk. Hij zegt dat we niet verantwoordelijk gehouden worden voor de zonde van Adam omdat die door de tweede Adam vlak gemaakt zijn.refo schreef:Johannes vraagt zich terecht af of we verantwoordelijk zijn voor Adams zonden. Want dan zou je ook verantwoordelijk zijn voor die van Seth, Enos etc en ook die van je eigen ouders.
Genoemde teksten geven een heel ander probleem aan.
Wat is het verband? Ik heb het begrip erfzonde zelf ook (bewust) niet genoemd. In de theologie wordt dit ook weer onderverdeeld in erfsmet en erfschuld toch? Volgens mij hebben we het over het laatste begrip.eilander schreef:Dan is het goed om even door te vragen over de erfzonde, temeer omdat hij keer op keer aangeeft dat hij niet aan de hand van de 3FvE wil praten.
Naar aanleiding van je posting op 5 augustus van 21:58 uurJohannes S. schreef:(...)
1e alinea: Mee eens, alleen je slaat "in welken allen gezondigd hebben" over. Terwijl juist dat gedeelte ons leert dat wij in de zonde van die ene mens gezondigd hebben. Je zou het zo kunnen zeggen: "Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, in welken allen gezondigd hebben, (...)". Dat "in welken" slaat op "één mens".Johannes S schreef:Er staat hier m.i. dat de zonde door één mens (d.i. Adam als hoofd) in de wereld ingekomen is. En door zijn overtreding de dood. Adam heeft zich buiten de gemeenschap van en met God gezondigd (daardoor geestelijk dood geworden) en ook de natuurlijke dood is een gevolg.JCRyle schreef:Romeinen 5:12 -
"Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en als de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben".
Adam is geschapen naar Gods Beeld. Na de zondeval verwekte Adam kinderen naar zijn gelijkenis. En die gelijkenis was niet meer naar Gods Beeld.
Door de misdaad van Adam is de straf op de schuld de verdoemenis. Rom. 3 en Rom. 8 laten duidelijk zien dat wij buiten Christus verdoemelijk zijn voor God. Als de straf ons ook toegerekend wordt, dan komt de schuld ook over ons. En Rom. 5:12 leert dus dat wij in Adam gezondigd hebben.Johannes S schreef:Wat zegt deze tekst precies dan volgens jou? Je 'plukt' nu m.i. 3 teksten ertussenuit die thuishoren binnen een heel stuk (con)tekst.JCRyle schreef: Romeinen 5:16 -
"En niet gelijk de schuld was door den enen die gezondigd heeft, alzo is de gift. Want de schuld is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking."
Misschien maak ik me daar ook weleens schuldig aan hoor.
In mijn reactie op je posting van 5 augustus ga ik in op "alle mensen". Je neemt deze woorden te letterlijk. Ik verwijs je wat dit vers betreft naar mijn eerdere reactie.Johannes S schreef:Kijk. En nu stop je, en de rest van de tekst laat je weg... 'alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens'.JCRyle schreef:Romeinen 5:18 -
"Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, (...)"
Wat Ezechiel 18 betreft, zie mijn eerdere reactie.Johannes S schreef:Ik krijg ook (nog) niet alles helemaal rond in dit geval, want Christus dood was na Ezechiel. Het stukje uit Romeinen 5 vind ik niet heel gemakkelijk en ik denk de meesten niet. Maar ik geloof niet op basis van andere door mij aangedragen teksten dat ik Adams zonde gedaan heb. Ik was er toen namelijk niet.JCRyle schreef:Met andere woorden: De val van Adam is onze val. De afval van God door Adam is onze afval van God. En hoe zien we dat? Door onze eigen zonden. Romeinen 5:12 zegt het als het ware zo: In de zonde van Adam hebben wij allen (heel de wereld) gezondigd.
De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn, en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn. Ezechiel 18:20
Zie ook de volgende teksten:
En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en het graf/dodenrijk gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken. Openbaringen 20:12,13
Maar wij hebben goeden moed, en hebben meer behagen om uit het lichaam uit te wonen, en bij den Heere in te wonen.
Daarom zijn wij ook zeer begerig, hetzij inwonende, hetzij uitwonende, om Hem welbehagelijk te zijn.
Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw gewetens geopenbaard te zijn. 2 Korinthe 5:8-11
Wat zegt jou dit?
Dat er doorgesproken wordt over je woorden door anderen is een aspect van een discussieforum. Niets bijzonders verder, dus zoek er vooral niets achterJohannes S schreef:Jullie gaan met z'n tweeën over mij praten i.p.v. met mij. Dat vind ik niet netjes.
Waarom vraag je niet aan mij: vergeet je niet dat.....? Of waarom zeg je niet: ik denk/ik geloof dat je vergeet......!
Er is wel grond voor volgens mij en ik heb nu nog meer teksten aangehaald waarom we verantwoordelijk zijn voor onze eigen zonden.
Lees ook nog eens mijn eerdere lange post zorgvuldig door waarin staat dat God in Christus de wereld met Zichzelven verzoend heeft. Uit alles blijkt voor mij dat ongeloof, het verwerpen van Gods Zoon, en onze eigen zonden ons worden aangerekend als de mens daarin volhardt.
Romeinen 5 is een technische benadering??refo schreef:Dat is vrij eenvoudig. Dat staat allebei zo in God's Woord. Ieder wordt gestraft om de eigen zonden, niet voor die van de vader. Over Christus hoef ik nu niet uit te wijden, neem ik aan.
Niet alles zo technisch benaderen.