Oorspronkelijk gepost door limosa
gravo, erfo,
Als ik het goed begrijp moeten we niet geloven dat gebeurt is wat er staat in Johannus 5:
2 En er is te Jeruzalem aan de Schaaps poort, een badwater, hetwelk in het Hebreeuws toegenaamd wordt Bethesda, hebbende vijf zalen.
3 In dezelve lag een grote menigte van kranken, blinden, kreupelen, verdorden, wachtende op de roering des waters.
4 Want een engel daalde neder op zekeren tijd in dat badwater, en beroerde het water; die dan eerst daarin kwam, na de beroering van het water, die werd gezond, van wat ziekte hij ook bevangen was.
De mensen dáchten alleen maar (een onbetrouwbaar volksgeloof) dat er zoiets gebeurde . . .
Die beschrijving van het badwater zal wel correct zijn, maar dat wil niet zeggen dat dit badwater nu helemaal kosher was. Is het niet opmerkelijk dat er gesproken wordt over een grote groep zieken, die niet beter worden, mensen die niet geholpen worden, een man die er al 38 jaar ligt. (ze wachten allemaal, er zit geen beweging in) Voel je niet het contrast met Jezus, die ook altijd een schare van zieken om zich heen had, maar ze allen genas.
Ik vind het geen slechte exegese om te constateren dat Jezus hier de confrontatie aangaat met een kennelijk bekende genezingsplaats in die tijd, die toch maar heel gebrekkig de beloften kon waarmaken van genezing.
Vergeet niet dat die tijd bol stond van wonderdoeners, magikers enz. enz. Kun je allemaal afleiden uit een studie van deze totaal vergriekste samenleving.
Er ging blijkbaar meer kracht uit van Jezus' optreden dan van dat badwater, anders was de bevolking van die tijd wel massaal naar dat badwater toegegaan en zou men niet op Jezus zijn afgekomen.
Ik zelf vind het een goede exegese. het verklaart waarom dit badwater niet internationaal bekend werd. Het was eenvoudig fake. En ook nog heel onprettig: telkens maar 1 genezing. dat is niet de overvloed aan genezing die Jezus schenkt. Heel armzalig toch, dat badwater. Je zal maar 38 jaar....
Jezus veroordeelt het badwater niet openlijk, maar door deze gebeurtenis wordt de reputatie van dit bad toch wel lelijk aangetast, denk ik.