Kijk, je kunt praten als Brugman en een hele riedel oudvaders en theologen aanhalen. Het gaat om het bovenstaande.erop wijzen dat alles buiten Christus ongenoegzaam is ter zaligheid.
Wat is nu de situatie in Nederland?
1. Je hebt een christendom dat leert: Christus is gestorven voor zondaren, jij bent een zondaar, 1+1=2 Hij is voor jou gestorven, halleluja.
2. Je hebt een christendom dat leert: God doet alles in de weg van bekering. Komt het te gebeuren, dan is Christus in eerste instantie de meest verborgen Persoon. Want zo werkt de Geest nu eenmaal. Dan krijg je dezelfde rekensom. Ik ben verdrietig dat ik zo onbekeerd ben. Ik ben dus droef naar God. Ik honger en dorst! Wie hongeren en dorsten er? Levende mensen! Ik ben levend! Christus? Ja, dat weet ik niet hoor.
Het wordt natuurlijk allemaal veel netter gezegd, er wordt bij gezucht en een traan geplengd. Er wordt netjes beleden dat Christus Verlosser is, maar zonder Hem kan het ook best.
Gods Woord roept op om Hem op Zijn Woord te geloven. Iedereen die zegt dat 'de Geest dan eerst iets moet doen' is een jokkebrok. De Geest is de Werkende, natuurlijk. Maar dat is dan ook zo. God zegt wel dat Hij eerst Zijn Geest zal geven, maar dat wil niet zeggen dat je dan niets kunt! Woord en Geest zijn één. Je kunt niet zeggen: ja, we hebben de Bijbel, het Woord wel, maar de Geest, hè, Die moet eerst wat doen.
Laten alle dominees maar eens ophouden met die beschouwende praatjes en het vuur aan de schenen gaan leggen: erop wijzen dat alles buiten Christus ongenoegzaam is ter zaligheid. U bent een zondaar en kent Christus niet, dat is omkomen! Geen behoud, afgelopen. Niet pastoraal? Dan maar niet. Met een beroep op Boston hele kerken zalig spreken, dat is zeker pastoraal!