Oproep tot geloof?

WSO

Bericht door WSO »

erop wijzen dat alles buiten Christus ongenoegzaam is ter zaligheid.
Kijk, je kunt praten als Brugman en een hele riedel oudvaders en theologen aanhalen. Het gaat om het bovenstaande.

Wat is nu de situatie in Nederland?
1. Je hebt een christendom dat leert: Christus is gestorven voor zondaren, jij bent een zondaar, 1+1=2 Hij is voor jou gestorven, halleluja.
2. Je hebt een christendom dat leert: God doet alles in de weg van bekering. Komt het te gebeuren, dan is Christus in eerste instantie de meest verborgen Persoon. Want zo werkt de Geest nu eenmaal. Dan krijg je dezelfde rekensom. Ik ben verdrietig dat ik zo onbekeerd ben. Ik ben dus droef naar God. Ik honger en dorst! Wie hongeren en dorsten er? Levende mensen! Ik ben levend! Christus? Ja, dat weet ik niet hoor.
Het wordt natuurlijk allemaal veel netter gezegd, er wordt bij gezucht en een traan geplengd. Er wordt netjes beleden dat Christus Verlosser is, maar zonder Hem kan het ook best.

Gods Woord roept op om Hem op Zijn Woord te geloven. Iedereen die zegt dat 'de Geest dan eerst iets moet doen' is een jokkebrok. De Geest is de Werkende, natuurlijk. Maar dat is dan ook zo. God zegt wel dat Hij eerst Zijn Geest zal geven, maar dat wil niet zeggen dat je dan niets kunt! Woord en Geest zijn één. Je kunt niet zeggen: ja, we hebben de Bijbel, het Woord wel, maar de Geest, hè, Die moet eerst wat doen.

Laten alle dominees maar eens ophouden met die beschouwende praatjes en het vuur aan de schenen gaan leggen: erop wijzen dat alles buiten Christus ongenoegzaam is ter zaligheid. U bent een zondaar en kent Christus niet, dat is omkomen! Geen behoud, afgelopen. Niet pastoraal? Dan maar niet. Met een beroep op Boston hele kerken zalig spreken, dat is zeker pastoraal!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Dan praat je wel wel even over iets anders dan nuanceverschillen. Hier gaapt een grote kloof.
Vertel jij me dan eens waarom beide opvattingen in de GG en bij GG-predikanten naast elkaar kunnen blijven bestaan?

En daarnaast de vraag of je erkent dat er een gevaar in jouw visie zit, namelijk dat mensen wél rusten buiten Christus. Omdat ze wat herkenning zien in de kenmerken van een zondaar die zaligmakend overtuigd is van zijn zonden.
Ik heb letterlijk iemand horen zeggen: "Ik kan niet geloven dat mijn zonden vergeven zijn, maar God is begonnen in mijn leven, dus komt het goed."
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
refo

Bericht door refo »

In de GerGem heb je inderdaad een nieuw soort veronderstelde wedergeboorte.
Pied

Bericht door Pied »

"Gods Woord roept op om Hem op Zijn Woord te geloven. Iedereen die zegt dat 'de Geest dan eerst iets moet doen' is een jokkebrok." (Citaat WSO)
Dan is God een 'jokkebrok'. Johannes 6:44, "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage." Kanttekenaren SV: "Dat is, tenzij dat hij dengene, die van nature onbekwaam en onwillig is, door de krachtige werking Zijns Heiligen Geestes bekwaam en willig maakt."
Heel erg om zoiets te zeggen! En precies volgens de regels van die eigengemaakte godsdienst waarbij mensen zichzelf zalig spreken, omdat ze volgens hen niets anders willen weten dan Christus. Maar het is alleen maar vijandschap tegen het kruis van Christus en dus tegen Hem zelf!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Dan praat je wel wel even over iets anders dan nuanceverschillen. Hier gaapt een grote kloof.
Vertel jij me dan eens waarom beide opvattingen in de GG en bij GG-predikanten naast elkaar kunnen blijven bestaan?

En daarnaast de vraag of je erkent dat er een gevaar in jouw visie zit, namelijk dat mensen wél rusten buiten Christus. Omdat ze wat herkenning zien in de kenmerken van een zondaar die zaligmakend overtuigd is van zijn zonden.
Ik heb letterlijk iemand horen zeggen: "Ik kan niet geloven dat mijn zonden vergeven zijn, maar God is begonnen in mijn leven, dus komt het goed."
Noem mij eens een predikant van de GG (graag met citaat) die glashard ontkent dat er vor de bewuste kennis van Christus als persoonlijek Verlosser geestelijek leven kan zijn? Ik hoor of lees zoiets nooit, maar dat is natuurlijk niet maatgevend. :D
In de prediking hoor ik het toch nog regelmatig noemen: 'buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf'.

Maar ik zal proberen wat citaten, die meer op de visie, zoals door Niek verwoord, aansluiten (terwijl jij zo'n grote kloof zag tussen jouw en zijn visie).

[/quote]Dat gevaar wat je noemt onderken ik terdege. Daarom is ook de voortdurende aansporing nodig om Christus te vinden. En dat is wat anders dan een lam een trap geven, zoals Ds Van Aalst eens zo treffend opmerkte in de Saambinder.[/quote]

Een lam kent de Herder ook wel hoor.... (Mijn schapen horen Mijn stem, en ik ken dezelve, en zij volgen Mij)

Maar nu toch een vraag die me bezig houdt. Waarom moeten ze Christus nog vinden als ze (in jouw visie) toch al levend zijn? Waarom moet het op Christus aan?? Levend is levend, toch?
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pied
"Gods Woord roept op om Hem op Zijn Woord te geloven. Iedereen die zegt dat 'de Geest dan eerst iets moet doen' is een jokkebrok." (Citaat WSO)
Dan is God een 'jokkebrok'. Johannes 6:44, "Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage." Kanttekenaren SV: "Dat is, tenzij dat hij dengene, die van nature onbekwaam en onwillig is, door de krachtige werking Zijns Heiligen Geestes bekwaam en willig maakt."
Heel erg om zoiets te zeggen! En precies volgens de regels van die eigengemaakte godsdienst waarbij mensen zichzelf zalig spreken, omdat ze volgens hen niets anders willen weten dan Christus. Maar het is alleen maar vijandschap tegen het kruis van Christus en dus tegen Hem zelf!
Is dit niet de andere kant van dezelfde medaille, Pied? Dat we achteraf zeggen getrokken te zijn? En gewillig gemaakt te zijn? Het 'door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen!'

We kunnen toch niet de plicht om te geloven en te bekeren naast ons neerleggen met de opmerking: we moeten eerst gewillig gemaakt worden.

Want we gaan verloren omdat we niet geloofd hebben. Niet omdat we niet gewillig gemaakt zijn.

Dus m.i. niet tegen elkaar uitspelen, maar in het hele werk van de bekering naast elkaar laten staan. En richting de ongelovigen de eis van geloof en bekering primair prediken. Leg het vuur aan de schenen van allen die niet geloven.
Hartelijke groet,

Pim.

refo

Bericht door refo »

Het is toch niet perse 'eerst dit en dan kun je pas dat'? Als je die tekst zo uitlegt, MOET je afwachten. En op de een of andere duistere reden wordt lijdelijkheid ook weer verfoeid. Als het zo is dat 'eerst de Geest en dan pas...', MAG je toch niets doen?

De Geest werkt en je merkt wel Zijn geluid. maar vanwaar Hij komt en waar Hij heengaat? Net als bij de wind. Oftewel: onbekeerlijkheid ligt niet aan de Geest. Die werkt. Wie gelooft, heeft de Geest. Het is allemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar door de 'eerst de Geest-theorie' te verabsoluteren, ga je nu het gevaar krijgen het werk van die Geest te testen. En zo een nieuw soort geloofsmoment creëren, waar Christus zelfs helemaal kan ontbreken.
memento

Bericht door memento »

Gods Woord roept op om Hem op Zijn Woord te geloven. Iedereen die zegt dat 'de Geest dan eerst iets moet doen' is een jokkebrok. De Geest is de Werkende, natuurlijk. Maar dat is dan ook zo. God zegt wel dat Hij eerst Zijn Geest zal geven, maar dat wil niet zeggen dat je dan niets kunt! Woord en Geest zijn één. Je kunt niet zeggen: ja, we hebben de Bijbel, het Woord wel, maar de Geest, hè, Die moet eerst wat doen.
Heel lang geleden leefde er iemand hier in Nederland die precies hetzelfde zij. 'God roept ons op te geloven, en heeft door Zijn Geest aan iedereen de kracht gegeven om te kunnen geloven'. Arminius was zijn naam...

Nee, van mij mag die paradox blijven staan, de Schrift doet ook geen enkele moeite die tegenstrijdigheden met elkaar te verzoenen. Moeten en niet kunnen. Geloven en wedergeboren worden. Verantwoordelijkheid en onmogelijkheid. 'Gelooft!' en 'niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke'.

Ik sta geen prediking voor waar de gemeente in slaap gesust word met verhaaltjes over ellendekennis, waar de naam van Christus nooit in genoemd word. Geen prediking waar alleen maar kenmerken van ellende gepredikt word, zonder dat men ook spreekt over de kern van de ellendekennis, nl. dat het uitdrijft tot God. Anderzijds vind ik het onbijbels om geen rekening te houden met een zwak geloof (i.e.: hen die wel hun nood de Heere klagen, maar de Verlosser nog niet durven toe te eigenen).
daarom schreef ik: etc etc
want het was niet mijn bedoeling volledig te zijn
ik wil aandacht voor de noodzaak van de echte 'Christus-preek', en zo'n preek begint met Christus, heeft Christus in het middelpunt en eindigt met Christus
M.i. hoort niet Christus het middelpunt te zijn van de prediking, maar God-Drieënig. Of, om ds Vreugdehil te citeren (Catechismuspreek, zondag 1): 'Van de 3 stukken (ellende, verlossing, dankbaarheid) gaat het om de dankbaarheid'. M.i. hoort de eer van God centraal te staan. Het was om Zijn eer dat Hij zondaren besloot te redden. Het is waar dat Christus centraal staat in de prediking van de verlossing. Maar er is meer om over te preken dan hoe een mens bekeerd word...
Pied

Bericht door Pied »

"Ik heb letterlijk iemand horen zeggen: "Ik kan niet geloven dat mijn zonden vergeven zijn, maar God is begonnen in mijn leven, dus komt het goed."
Iemand in wie de Heere waarlijk begonnen is te werken, zegt dat niet. Die wordt door Hem juist zoekende gemaakt en heeft geen rust, voordat hij rust vindt in Hem.
Wel heeft zo iemand bij tijden een hoop op de zaligheid, omdat hij ('van verre' ) mag zien dat zijn zaligheid gelukkig niet van hem afhangt, maar van de Heere alleen; en dat de Heere nog bemoeienissen met hem wil hebben! Maar als je het op de man af gaat vragen, dan zal hij antwoorden dat hij geen deel heeft bij God.
Ja, zulke mensen worden erg hard weggeschopt door de blinde leidslieden.

[Aangepast op 4/8/04 door Pied]
Pied

Bericht door Pied »

"Is dit niet de andere kant van dezelfde medaille, Pied? Dat we achteraf zeggen getrokken te zijn? En gewillig gemaakt te zijn? Het 'door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen!'
We kunnen toch niet de plicht om te geloven en te bekeren naast ons neerleggen met de opmerking: we moeten eerst gewillig gemaakt worden."

Nee, dat is niet de andere kant van de medaille, Pim. Maar de plicht te geloven mogen we toch niet naast ons neerleggen, dat is zeker!
Plaats reactie