De zondag

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

schaap schreef:Ja, ik was echtverbaasd om te lezen dat het forum dicht was. Het lijkt me toch een goede zaak om het forum open te stellen. Ik snap ook niet zo goed waarom het forum dicht is.
Hebben jullie niets anders te doen op zondag?
Of vinden jullie dat vallen onder tot de gemeente Gods naarstiglijk komen, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef:
Klavier schreef:Over heiliging van de rustdag
Wij moeten (...)
Het is echter niet genoeg (...)
Het is ook niet genoeg (...)
Als Calvijn het zo formuleert ben ik het niet met hem eens. Het nadenken over zondag wordt dan helemaal in termen van 'mag ik dit? mag ik dat?' geframed. Het gevolg is een denken in wetten/wetjes, om maar binnen de geoorloofde perken van de sabbatsheiliging te blijven.

Sinds Handelingen 2 schrijft de Heilige Geest echter de wetten in ons hart (Jeremia 31:33). De oproep moet dan ook niet zijn 'op zondag mag je dit wel, dit niet; moet je dit wel, dit niet', maar: 'leef iedere dag dicht bij de Heere!', 'lees iedere dag uit Zijn Woord' (al ware het iedere dag zondag). Dan komt het met die sabbatsheiliging ook wel in orde.
mooi gezegd. ben ik het geheel mee eens.
Ook Augustinus zei: "Vrees God en doe vervolgens wat je wilt."
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Ik wil weinig woorden hieraan 'vuil' maken. Zie mij footertje...
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Klavier

Bericht door Klavier »

rekcor schreef:
Klavier schreef:Over heiliging van de rustdag

Wij moeten (...)

Het is echter niet genoeg (...)

Het is ook niet genoeg (...)
Als Calvijn het zo formuleert ben ik het niet met hem eens. Het nadenken over zondag wordt dan helemaal in termen van 'mag ik dit? mag ik dat?' geframed. Het gevolg is een denken in wetten/wetjes, om maar binnen de geoorloofde perken van de sabbatsheiliging te blijven.

Sinds Handelingen 2 schrijft de Heilige Geest echter de wetten in ons hart (Jeremia 31:33). De oproep moet dan ook niet zijn 'op zondag mag je dit wel, dit niet; moet je dit wel, dit niet', maar: 'leef iedere dag dicht bij de Heere!', 'lees iedere dag uit Zijn Woord' (al ware het iedere dag zondag). Dan komt het met die sabbatsheiliging ook wel in orde.
Prima, duidelijk. Niet eens met Calvijn.
Maar vergeet niet dat de reformatorische leer wel deze visie hanteert, en deels ook die van Voetius en die gaat nog een flinke stap verder.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
schaap schreef:Ja, ik was echtverbaasd om te lezen dat het forum dicht was. Het lijkt me toch een goede zaak om het forum open te stellen. Ik snap ook niet zo goed waarom het forum dicht is.
Of vinden jullie dat vallen onder tot de gemeente Gods naarstiglijk komen, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen?
Dat doe ik op zondag. En dan nog hou ik tijd over om te forummen. Op zondag met anderen praten en nadenken over de Bijbel, te luisteren en te getuigen, het liljkt mij een prima zondagsbesteding. Even voor de duidelijkheid, deze reactie is puur voor Tiberius, en niet om de regels hier ter discussie te stellen, als men op zondag het forum gesloten wil houden heb ik daar geen enkele moeite mee!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
schaap

Bericht door schaap »

Tiberius schreef:
Ik weet niet waar die quote vandaan komt....
Maar volgens mij hoort er nog een ding bij. Naarstiglijk te refoforummen dient te allen tijden te geschieden.. :wink:
rekcor

Bericht door rekcor »

Klavier schreef:Prima, duidelijk. Niet eens met Calvijn.
Maar vergeet niet dat de reformatorische leer wel deze visie hanteert, en deels ook die van Voetius en die gaat nog een flinke stap verder.
Hoho, niet eens met hoe Calvijn het hier formuleert (tenminste, ik begreep dat het een direct citaat van hem was).

Over de beste inhoud van de zondag deed ik geen uitspraken, alleen over de manier waarop velen - ook in de refo-zuil - ermee omgaan.
Klavier schreef:Maar vergeet niet dat de reformatorische leer wel deze visie hanteert, en deels ook die van Voetius en die gaat nog een flinke stap verder.
Voor zover ik weet, is er niet zoiets als 'de reformatorische leer' (vlg. de Roomse Traditie). Er zijn verschillende gereformeerde theologen (geweest) die verschillende dingen over de zondag hebben gezegd. Sommigen zijn/waren 'rekkelijker', anderen 'preciezer'.
Klavier

Bericht door Klavier »

rekcor schreef:Voor zover ik weet, is er niet zoiets als 'de reformatorische leer' (vlg. de Roomse Traditie). Er zijn verschillende gereformeerde theologen (geweest) die verschillende dingen over de zondag hebben gezegd. Sommigen zijn/waren 'rekkelijker', anderen 'preciezer'.
Er zijn 2 hoofdstromingen in de Nederlandse gereformeerde traditie ontstaan in de 17 eeuw. Voetsius en Coccejus waren de bekende mannen die rondom de sabbatsinvulling hun visies tegen over elkaar zetten.
Voetius zette de lijn uit zoals deze in de rechterflank wordt overgenomen. Coccejus dacht meer in de rekkelijke lijn.
Calvijn stelde dat de zondag op basis van scheppingsorde geheel in het teken behoorde te staan van de Godsdienst. Voetsius heeft de invulling daarvan vooral geconcretiseerd en een aantal zaken die Calvijn wat onbenoemd liet verder uitgewerkt. Voetsius nam niet alles over van Calvijn.
Coccejus daarentegen heeft gesteld, dat als de zondag vooral een kerkelijke orde is, en enkel het zedenlijke karakter van de sabbat geldt, de invulling vrij is. Concreet stelde hij dat de zondag besteed kon worden aan de kerkgang en daarnaast een onstpannend karakter mocht hebben, voor zover in overeenstemming met Gods Woord. Hij dacht dan in de lijn van Calvijn, maar heeft de praktische invulling anders uiteengezet.
En dan moet je Coccejus goed begrijpen: Wat hij verantwoord achtte komt aardig in de buurt van wat eveneens in de rechterflank aan zondagsinvulling gegeven wordt: Kerkgang, een wandeling, een familiebezoekje, maar meer ook niet.
De lijn van Voetsius is vooral overgenomen door de bekende reformatoren als Brakel, Lodenstijn, Smytegelt, Van der Groe, Comri, tot en met de reformatorische gezindte.
De Coccejaanse lijn is vooral door de meer vrijzinne stromingen overgenomen en steeds meer als kapstok gebruikt om de zondag als uitgaansdag te gebruiken. Echter, is de tijd van Coccejus, toen zijn visie nog werd ingevuld op de wijze die dicht bij die van Voetsius lag, waren er ook bekendere oude schrijvers zijn visie toegedaan. De bekendste is wellicht Petrus Immens, de tijdgenoot van Smytegelt. Zover bekend hebben deze 2 Middelburgse predikanten elkaar niet bestreden op dit punt. En als je Immens geschriften leest krijg je niet de indruk dat de zondag vooral een sociaal rustpunt was. Hij spreekt vooral over het verlangen met Gods Woord bezig te zijn en daaraan de zondag te besteden.

De invulling die later gegeven is aan de zondag waarbij Kerk, sport, evenementbezoek en allerhande ontspannende zaken werden gecombineerd, was ten tijde van de reformatie en nadere reformatie ondenkbaar. Wil men het gedachtengoed van de reformatie onderschrijven, dan valt logischerwijze ook de de invulling van de zondag daaronder. Visie en invulling van de visie in de praktijk moet je niet uit elkaar trekken, dan moet je een nieuwe visie uiteenzetten en deze kunnen baseren op Gods Woord.
Onder de wetenschap dat je op dat punt dan afstand neemt van de reformatie.
rekcor

Bericht door rekcor »

klavier schreef:Visie en invulling van de visie in de praktijk moet je niet uit elkaar trekken, dan moet je een nieuwe visie uiteenzetten en deze kunnen baseren op Gods Woord. Onder de wetenschap dat je op dat punt dan afstand neemt van de reformatie.
Het is wel een zijweg, maar hoe kan iets gebaseerd zijn op Gods Woord en tegelijkertijd op afstand staan van de reformatie?

Hier zie je m.i. een subtiele vorm van de traditie boven de bijbel stellen. Want 'afstand nemen van de reformatie' is in deze context (het Refoforum) per definitie verkeerd.

Reformatorisch is vasthouden aan de bijbel zelf, ongeacht hoe Calvijn, Coccejus, Brakel, Augustinus, Voetius, Comrie, Lodenstein, Kersten, Harinck, Van de Beek et cetera er over denken.
Klavier

Bericht door Klavier »

rekcor schreef:
klavier schreef:Visie en invulling van de visie in de praktijk moet je niet uit elkaar trekken, dan moet je een nieuwe visie uiteenzetten en deze kunnen baseren op Gods Woord. Onder de wetenschap dat je op dat punt dan afstand neemt van de reformatie.
Het is wel een zijweg, maar hoe kan iets gebaseerd zijn op Gods Woord en tegelijkertijd op afstand staan van de reformatie?

Hier zie je m.i. een subtiele vorm van de traditie boven de bijbel stellen. Want 'afstand nemen van de reformatie' is in deze context (het Refoforum) per definitie verkeerd.

Reformatorisch is vasthouden aan de bijbel zelf, ongeacht hoe Calvijn, Coccejus, Brakel, Augustinus, Voetius, Comrie, Lodenstein, Kersten, Harinck, Van de Beek et cetera er over denken.
Reckor, je vraagt nu toch niet of ik de belijdenisgeschriften wil nuanceren en relativeren?

Natuurlijk zit er in alles wat mensen opstellen een menselijke beperking. De omstandigheden van het moment waarop de reformatorische belijdenisgeschriften zijn ontstaan spelen ook een rol. Zeker als het gaat om welke onderwerpen het accent krijgen en welk gewicht sommige zaken hebben in relatie met de omstandigheid.

Toch geloof ik dat wat de reformatie ons leert de zuivere leer is. Als dat niet zo is, dan moet dat aantoonbaar zijn vanuit de Bijbel en de bijbelse onderbouwing van hen die de gereformeerde leer aanhangen weerleggen.

Kenmerk van de gereformeerde leer is dat de kaders in de vorm van de belijdenisgeschriften erg ruim liggen. Als je daar niet mee uitkomt, dan begin ik me zorgen te maken.
Anderzijds kan het best zijn dat binnen deze kaders een verantwoord verschil van invulling van zaken bestaan. Maar altijd binnen de kaders van de belijdenis.

Als jij stelt dat de reformatie ook kan zonder hen die de reformatie gevormd hebben, vraag ik me af of je de reformatie wel kent.
Ik zie het niet als een traditie maar als een getuigenis van de waarheid, helemaal in overeenstemming met Gods Woord.
rekcor

Bericht door rekcor »

Klavier schreef:Reckor, je vraagt nu toch niet of ik de belijdenisgeschriften wil nuanceren en relativeren?
Dat zij verre. De belijdenisgeschriften zijn bijbels, en daarom gereformeerd.

Waar ik op wijs is dat de praktijk echter snel wordt: 'ze zijn gereformeerd, en daarom bijbels'. Ik zal - om misverstanden te voorkomen - daarom ook nooit in een discussie zeggen: 'dat is (niet) reformatorisch', maar altijd 'dat is (niet) bijbels'.

Of iets reformatorisch is, doet er namelijk helemaal niet toe. Het gaat erom of iets bijbels is.
Klavier schreef:Toch geloof ik dat wat de reformatie ons leert de zuivere leer is. Als dat niet zo is, dan moet dat aantoonbaar zijn vanuit de Bijbel en de bijbelse onderbouwing van hen die de gereformeerde leer aanhangen weerleggen.
Helemaal mee eens. Dat was precies wat ik zei.
Klavier schreef:Als jij stelt dat de reformatie ook kan zonder hen die de reformatie gevormd hebben (...)
Volgens mij is er nog een Rekcor in het spel, want dit heb ik nergens beweerd. Wat ik wel beweerde was (open deur) dat hetgeen Calvijn, Coccejus, Brakel, Augustinus, Voetius, Comrie, Lodenstein, Kersten, Harinck, Van de Beek et cetera geschreven hebben, alleen waar is in zoverre dat in overeenstemming is met de bijbel.

Nogmaals: dit is een open deur, maar je moet de mensen de kost maar eens geven voor wie de Reformatorische Traditie een hogere status krijgt. Tenslotte zijn we - van nature - allemaal zo rooms als het maar kan.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

even vraagje tussendoor; heeft iemand nog de moeite genomen om dat verslag van de synode van de GKV door te nemen over de zondag?
Klavier

Bericht door Klavier »

rekcor schreef: Nogmaals: dit is een open deur, maar je moet de mensen de kost maar eens geven voor wie de Reformatorische Traditie een hogere status krijgt. Tenslotte zijn we - van nature - allemaal zo rooms als het maar kan.
Kun je een concreet voorbeeld noemen dan?
Eppie

Bericht door Eppie »

Tiberius schreef:
Vincent schreef:BTW ik vind het echt jammer dat het forum zondags dicht is, want juist dan heb ik tijd om even gezellig wat te forummen. :(
Bij ons geldt als regel: op zondag niet de computer aan, als het niet nodig is.

Dus wat mij betreft mag het forum gewoon dicht blijven.
Dan hoef ik maandagochtend ook niet zo veel bij te lezen. :wink:
okee, dat is dan geregeld. Het refoforum gaat alleen voor de geïnteresseerden op zondag open, de rest houdt gewoon de pc uit. Waarbij ik wel moet aantekenen dat ik twee levens leidt. Op mijn werk moet de pc aanstaan anders kan ik mijn werk niet doen dus dan kan ik in de rustige momenten netzo goed nuttige dingen doen [=refoforummen] en thuis blijft'tie uit.
Maar wie ben ik?
Petrus

Bericht door Petrus »

Klavier schreef:
rekcor schreef: Nogmaals: dit is een open deur, maar je moet de mensen de kost maar eens geven voor wie de Reformatorische Traditie een hogere status krijgt. Tenslotte zijn we - van nature - allemaal zo rooms als het maar kan.
Kun je een concreet voorbeeld noemen dan?
Tja, vooral de laatste zin intrigeert me in hoge mate....................
Plaats reactie