wie heeft dit gezegd?

Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik denk van niet. Als we verloren gaan zullen we met de duivelen eeuwig God vloeken. dat kan ik geen verheerlijking van Gods recht noemen. Gods recht is volkomen genoeg gedaan door Christus. Als de zondaar zich tot God bekeert wordt Christus verheerlijkt. Johannes 13:31 ¶ Als hij dan uitgegaan was, zeide Jezus: Nu is de Zoon des mensen verheerlijkt, en God is in Hem verheerlijkt.
Christus heeft voldaan aan de wet voor de uitverkorenen, maar niet voor alle mensen. Ieder mens heeft zonde en schuld. Dit moet betaald worden. Hetzij door ons zelf of door een ander. Dus is het van tweeen een. Of Christus heeft voor ons betaald Of we gaan eeuwig verloren en moeten daarmee in de eeuwigheid zelf betalen. Dat is toch Gods recht? God is dan toch rechtvaardig als we verloren gaan? Of is dat niet rechtvaardig? Zo wordt God verheerlijkt in Zijn recht. Want Hij kan geen zonde door de vingers zien.
Adryan

Bericht door Adryan »

Dat is een andere discussie (zie topic: vrij van de wet). Maar als voorzet dit: , alleen van de gelovigen zegt Gods Geest in de Schrift: "Gij zijt niet onder de wet (voornamelijk wil dit zeggen, onderworpen aan de heerschappij daarvan als een verbond) maar onder de genade." (Rom. 6 : 14; Gal. 4 : 5, 21. En de gelovigen alleen zijn, uit kracht van hun vereniging met Christus, daadwerkelijk bevrijd van onder de wet, omdat Christus voor hen onder de wet is gekomen (d.i. onder haar heerschappij, als reeds gezegd is, zowel als onder haar vloek).

[Aangepast op 21/4/04 door Rhodé]
Ik heb die dicussie niet gevolgd want die is me een beetje te lang. Zoveel tijd heb ik daar nu ook weer niet voor. Maar ik begrijp jou reactie dan niet. Want allereerst versta je dan onder gelovigen iedereen die onder de prediking komt?

Verder zal toch eerst duidelijk moeten worden waarom we verloren liggen en redding nodig hebben? Want alleen dan kunnen we God dankbaar zijn voor de redding. Als we niet weten waar we van gered zijn, hoe kunnen we dan dankbaar zijn en God de eer geven. Daarom zal dat ook in de prediking ons voorgehouden worden. Zoals ik dat ook lees bij Refojongere.
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Alleen lees ik nergens in Gods Woord dat Gods recht verheerlijkt wordt door de verdoeming van zondaren.
Vroeger als de koningen een oorlog hadden gehad, dan werden er allemaal gevangenen achter hem aangevoerd. Denk maar aan David en Saul. Hoe meer gevangenen, hoe meer ze vereerd werden.
Zo is het ook met God. Het recht zegevierd. In het handhaven van de wetten en in het uitvoeren van de straffen komt Gods almacht weer naar voren en volgens mij kan je dan zeggen dat ook als mensen naar de hel gaan, God daarin verheerlijkt wordt. Hoe ontzettend erg het voor de mensen die het betreft ook is.
Alles zal tot Gods eer geschieden, dus dit ook.

(We hebben het hier van het weekend met Bijbelkring juist over gehad)
Adryan

Bericht door Adryan »

Ik wil mensen die veel met de wet zwaaien, wijzen op Christus. vandaar mijn accentverschil.

Bedoel je dit ook persoonlijk naar mij gericht? Ik ben me niet bewust teveel met de wet te zwaaien. Maar ik denk dat we niet te veel met de wet moeten zwaaien. Aan de andere kant denk ik dat we ook niet alleen op Christus moeten wijzen. We gaan dan zo gemakkelijk weer voorbij aan de wet. Zo komen we, m.i., bij de uitspraak in het begin. Hoewel er geen contect bijgenoemd is, denk ik eigenlijk dat die uitspraak ook hierop wees.

Er wordt soms zo gemakkelijk over christus gepraat en het aannemen van Christus. En dan gaat men voorbij aan wat Spurgeon zei: en toch kunnen wij de mensen maar niet van haar afkrijgen (ik licht nu even dit stukje eruit, maar ik was het met het hele citaat eens. Uit ons zelf niets. Alleen God kan ons die genade schenken. Dus alleen alles uit God. God alleen de eer.

Overigens hoefde ik aan het antwoord van lo-ruchama niets meer toe te voegen. Dat was mijns inziens een duidelijk antwoord.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door memento
Het riekt ernaar alsof er weer eens iets geciteerd word buiten zn context. Wat waarschijnlijk bedoelt is met deze stelling is dat een prediking van alleen een Christus voor zondaren zaken als de deugden van God, etc onderbelicht laat. Het was tenslotte een Drie-enig God die besloot een Weg en een Middel ter ontkoming beschikbaar te stellen, met als doel de verheerlijking van Zijn heilige Naam. We moeten zoeken naar een evenwicht in de prediking.
Mooi en duidelijk gezegd, memento. Ben ik het helemaal mee eens.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Waartoe het kruislijden? Om God te bevredigen in Zijn gekrenkte recht. Wat is gereformeerde prediking: "Dat God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd wordt".
Hierover ben ik het niet met je eens. Zie Joh 3:16 waar duidelijk het doel staat van Christus'offer. God zou ook aan Zijn gekrenkte recht gekomen zijn als hij alle zondaren verloren liet gaan.

Verder hoeven zondaren niet op het diepst vernederd te worden door de prediking. Dat vinden sommige hoorders misschien wel prettig, maar is niet de bedoeling van het evangelie. God wordt verheerlijkt en verhoogd door de hoeveelheid paarlen aan Zijn Middelaarskroon, waar zondaren zich tot Hem wenden.
Je moet Johannes 3:16 in de context lezen en niet zomaar als 'losse' tekst citeren. In vers 14 wordt gesproken over de slang in de woestijn die verhoogd moest worden. Zo moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden. Daarvoor heeft Hij een weg uitgedacht waardoor mensen dat mogen doen, door het Borgwerk van de Middelaar. Opdat een iegelijk die in Hem geloofd, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. God had de wereld lief, omdat Hij de mensen eerst heeft liefgehad en omdat de Heere wilde dat Hij door Zijn uitverkoren volk, verhoogd zou worden. In dit verband moet je Johannes 3:16 lezen.
Adryan

Bericht door Adryan »

Kan wel wezen, maar ik geloof er geen snars van. Hoe wordt God nu geeerd en geprezen als mensen Christus' bloed onrein achten? Natuurlijk kan God de zonde niet ongestraft laten, maar het is in feite tegen Zijn wezen. Jezus weende over Jeruzalem, en wij zeggen dat Gods recht daarin verheerlijkt wordt?

[Aangepast op 23/4/04 door Rhodé]
Nu zeg je iets wat wij (in ieder geval ik niet) niet gezegd hebben. God wordt niet verheerlijkt omdat ze Christus bloed onrein achten. Maar God wordt verheerlijkt in Zijn recht. Dat Hij van Zijn recht geen afstand doet. En dat gaat niet in tegen Zijn wezen. Want daar hoort ook Zijn rechtvaardigheid bij.

Dus wordt God verheerlijkt in Zijn recht als mensen verloren gaan en verheerlijkt in Zijn liefde als mensen niet verloren gaan. Maar in beide gevallen is het tot verheerlijking van het Wezen Gods.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Duidelijk gezegd Adryan. En Rhodé, hoe kunnen wij God begrijpen en doorgronden met ons mensenverstandje? Ik vind het ook moeilijk hoor, wanneer ik dat hoor. Maar toch geloof ik dat God daardoor ook verheerlijkt wordt. "God is groot en wij begrijpen Hem niet."
Plaats reactie