Wat vinden jullie hiervan (onderwerp: H.Avondmaal)

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik zal het nog maar eens een keer citeren uit het boekje over het Heilig Avondmaal van ds. L. Vroegindeweij:

"Wanneer eet iemand zich een oordeel? Smijtegelt zegt: "Als iemand aan de tafel des Heeren komt, zonder zichzelf beproefd te hebben." Dus eerwaarde, als iemand kom, omdat hij toch lidmaat is, of omdat hij immers een zondaar is of omdat hij toch gehoorzaam moet wezen?
Juist Teunis, als hij komt zonder onderzocht te hebben of hij genade bezit. Verder: als iemand er met een lichaam komt, dat zozeer opgeschikt is en naar de zwier van de zonde en de wereld ijdel opgetooid is.
Zou dat niet passen, eerwaarde? Zou de kledij aan het Heilig Avondmaal stemmig moeten zijn?
Och Teunis, wie aan het Avondmaal des Heeren plaatsneemt, gaat zitten in de schaduw van het kruis. Passen daar geverfde lippen, geblankette gezichten, ontblote leden, past dat in de tegenwoordigheid van de naakte Christus, Die hangt aan het kruishout der schande?
Dan mochten we wel as op ons hoofd hebben en gescheurde kleren dragen, eerwaarde.
Mij dunkt, Teunis, noch het een, noch het ander. Doch eenvoudig en stemmig, bedroefd over de zonden en verblijd over de genade."

Lijkt me helder hoop ik.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik zal het nog maar eens een keer citeren uit het boekje over het Heilig Avondmaal van ds. L. Vroegindeweij:

"Wanneer eet iemand zich een oordeel? Smijtegelt zegt: "Als iemand aan de tafel des Heeren komt, zonder zichzelf beproefd te hebben." Dus eerwaarde, als iemand kom, omdat hij toch lidmaat is, of omdat hij immers een zondaar is of omdat hij toch gehoorzaam moet wezen?
Juist Teunis, als hij komt zonder onderzocht te hebben of hij genade bezit. Verder: als iemand er met een lichaam komt, dat zozeer opgeschikt is en naar de zwier van de zonde en de wereld ijdel opgetooid is.
Zou dat niet passen, eerwaarde? Zou de kledij aan het Heilig Avondmaal stemmig moeten zijn?
Och Teunis, wie aan het Avondmaal des Heeren plaatsneemt, gaat zitten in de schaduw van het kruis. Passen daar geverfde lippen, geblankette gezichten, ontblote leden, past dat in de tegenwoordigheid van de naakte Christus, Die hangt aan het kruishout der schande?
Dan mochten we wel as op ons hoofd hebben en gescheurde kleren dragen, eerwaarde.
Mij dunkt, Teunis, noch het een, noch het ander. Doch eenvoudig en stemmig, bedroefd over de zonden en verblijd over de genade."

Lijkt me helder hoop ik.
RJ,

Bedankt voor je antwoord. Deze vraag wordt gesteld door een jongen van een jaar of 18 die de sfeer rond de viering van het Heilig Avondmaal als bedrukt ervaart. Hij leest de desbetreffende psalm en kan dat niet rijmen. Het stukje van ds Vroegindeweij is op zich wel mooi, maar wat moet je dan met die psalm? Die moet je dan ook nog wegredeneren cq als niet van toepassing stellen voor de viering van het Heilig Avondmaal.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Adryan
Ds. Vreugenhil zie het volgende .....
We dopen de kinderen. Omdat ze zelf de keuze niet kunnen maken is het een uitgestelde keuze. Deze keuze doen ze dan bij de doop.
Als we dus die keuze moeten maken betekent dit mijns inziens dat je Of je doop bestendigt door belijdenis van het geloof af te leggen Of de band verbreekt met de kerk. Omdat het een uitgestelde keus is, moet je dat doen zodra je die verantwoording kan nemen. En dat is niet wachten tot je 30 ben. Of niet wachten tot je bekeerd bent. Maar bijvoorbeeld als je volwassen wordt.
Als je deze keus niet kan maken, dan is het minder erg om te wachten (liever verwachten) dan om maar een keus te doen van een derde weg van niet bekeerd te zijn en er toch bij te willen horen. Dan kun je beter wachten tot je 30 bent, dan te vroeg een keus te maken, die niet klopt.

Wat de sfeer bij het H.A. betreft, die kan verschillend zijn (afhankelijk van kerkgenootschap). Maar blij zijn hoort er zeker bij. De wat bedrukte sfeer, die ik weleens heb ervaren had als oorzaak de moeite en bestrijdingen die er vaak ook kunnen zijn. Maar huppelen van zielevreugd (zelfs als je niet kunt lopen), dat mag zeker.

[Aangepast op 15/6/04 door Gerrie]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik sanp die bedrukte stemming wel. Het is blijdschap met droefheid gemengd. Er is meer verwondering dan jubel. Dat kwam bij mij pas toen ik thuis was. En dan horen de buren dat wel! Dan zal ik juichend stem en snaren tot roem van Zijne goedheid paren.
Dus in de kerk is het logisch dat er een bedrukte stemming gevoeld wordt als het H.Avondmaal gevierd wordt?
Hartelijke groet,

Pim.

Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik sanp die bedrukte stemming wel. Het is blijdschap met droefheid gemengd. Er is meer verwondering dan jubel. Dat kwam bij mij pas toen ik thuis was. En dan horen de buren dat wel! Dan zal ik juichend stem en snaren tot roem van Zijne goedheid paren.
Dus in de kerk is het logisch dat er een bedrukte stemming gevoeld wordt als het H.Avondmaal gevierd wordt?
Bij hen die niet aan konden gaan zal er een bedrukte/verdrietige stemming (moeten) heersen. Het besef dat er iets gemist wordt.

Bij hen die wel aangaan zal er een vreugde stemming kunnen zijn. Maar toch niet juichend als we bedenken dat we dagelijks in vele dingen struikelen. Als we zien dat Christus voor ons gestorven is, dan is dat tot vreugde. MAar we herdenken ook dat hij geleden heeft en gestorven is. Maar als we bedenken dat dat voor onze zonde is. Dan is dat toch tot droefheid. Dus vreugde gemengd met droefheid levert geen juichstemming op.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Bij hen die wel aangaan zal er een vreugde stemming kunnen zijn. Maar toch niet juichend als we bedenken dat we dagelijks in vele dingen struikelen. Als we zien dat Christus voor ons gestorven is, dan is dat tot vreugde. MAar we herdenken ook dat hij geleden heeft en gestorven is. Maar als we bedenken dat dat voor onze zonde is. Dan is dat toch tot droefheid. Dus vreugde gemengd met droefheid levert geen juichstemming op.
Ik herken veel in wat je zegt, maar is het niet de vraag of dat goed is? Of we niet teveel op onszelf zien en te weinig op Hem zien, Die alles heeft aangebracht wat ter verlossing nodig is?
Hartelijke groet,

Pim.

Adryan

Bericht door Adryan »

Ik herken veel in wat je zegt, maar is het niet de vraag of dat goed is? Of we niet teveel op onszelf zien en te weinig op Hem zien, Die alles heeft aangebracht wat ter verlossing nodig is?
Ja. Uiteindelijk heb je wel gelijk. Maar vergeten we dan niet dat de heiligmaking hier ten dele is. Eenmaal zal het volmaakt. Hier op aarde zal het altijd met zonde bevlekt zijn.

Maar dat wil niet zeggen dat we niet moeten staan naar de heiligmaking. Dus als je het zo zou zeggen moet je inderdaad dat het dus niet goed is en hier op aarde ook nooit goed zal zijn.
limosa

Bericht door limosa »

Nog een niet onbelangrijk aspect ter verklaring van de misschien wat bedrukte sfeer rond de avondmaalsviering: het avondmaal is in de eerste plaats een gedachtenismaal aan het lijden en sterven van de Heere Jezus.
We belijden ermee dat we midden in de dood liggen en ons heil buiten onszelf in Christus Jezus zoeken.
Dat kan ook een rol spelen. En het karakter van de mens speelt ook mee, de één is nu eenmaal wat uitbundiger dan de ander. Aan de andere kant is het HA toch ook bedoeld voor de versterking van het geloof. Zouden we dan de Geest niet bedroeven als we niet iets van de heilige vreugde die er ligt in het kennen van Christus uitstralen? En denk eens aan de jeugd in de gemeente, zou die niet jaloers moeten kunnen worden op die vreugde? Ik kan de vraag van die jongere die Pim postte dan ook wel begrijpen. Maar, als ik eerlijk ben, ik spreek vooral voor anderen. Want zelf hoor ik ook niet bij het extroverte, meer uitbundige deel.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Rhode,

Het is inderdaad een gedachtenismaaltijd, maar wij staan achter de heilsfeiten en weten waarom Christus moest lijden en sterven (en opstaan!). Dus de gedachtenis hieraan stemt ons tot blijdschap en verwondering toch?
Hartelijke groet,

Pim.

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Afgelopen zondag het heilig avondmaal gevierd.

Bij ons word je bank voor bank genodigd door een ouderling / diaken.
Dit heeft als gevolg dat je niet zo'n geloop door elkaar krijgt. Er zit zogezegd systeem in.
Nadeel kan zijn dat als je twijfelt om deel te nemen, dat je het zo kan ervaren dat je je beurt voorbij hebt laten gaan toen de ouderling je nodigde.
Niet dat je dan niet alsnog kan gaan, maar het zou kunnen dat je het zo voelt.

Hoe gaat dat bij jullie in de kerk?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie