Ds Paauwe

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Zo is het hoor, er is een gewillig volk op de dag van Zijn heirkracht (ps. 110)
Goed laten we eens over het woordje gewillig filosoferen. Worden er gewilligen of onwilligen tot God bekeert?
Da's makkelijk, Egbert, onwilligen, want de Schrift zegt duidelijk dat er niemand is die naar God vraagt of naar God zoekt. Eerst in de levendmaking ("zonder ons in ons" ) wordt de wil veranderd.

[Aangepast op 5/6/04 door Adrianus]
Goed, laten we daar vanuit gaan, maar de volgende vraag is dan wat maakt het verschil tussen deze mensen

15 Want alzo zegt de Heere HEERE, de Heilige Israels: Door wederkering en rust zoudt gijlieden behouden worden, in stilheid en in vertrouwen zou uw sterkte zijn; doch gij hebt niet gewild.

Mattheüs 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

en de andere onwilligen die wel door Christus tot God mogen komen?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Orckie

Bericht door Orckie »

Zo is het hoor, er is een gewillig volk op de dag van Zijn heirkracht (ps. 110)
Goed laten we eens over het woordje gewillig filosoferen. Worden er gewilligen of onwilligen tot God bekeert?
Da's makkelijk, Egbert, onwilligen, want de Schrift zegt duidelijk dat er niemand is die naar God vraagt of naar God zoekt. Eerst in de levendmaking ("zonder ons in ons" ) wordt de wil veranderd.

Goed, laten we daar vanuit gaan, maar de volgende vraag is dan wat maakt het verschil tussen deze mensen

15 Want alzo zegt de Heere HEERE, de Heilige Israels: Door wederkering en rust zoudt gijlieden behouden worden, in stilheid en in vertrouwen zou uw sterkte zijn; doch gij hebt niet gewild.

Mattheüs 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

het verschil is dat de laatsten gekend zijn van eeuwigheid!
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Egbert Goed laten we eens over het woordje gewillig filosoferen. Worden er gewilligen of onwilligen tot God bekeert?

het verschil is dat de laatsten gekend zijn van eeuwigheid!
Hiermee sla je elke discussie en elke evangelie verkondiging dood. Verzin iets anders.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

Egbert, waar het om gaat is dat God in zijn vrijmacht er velen in hun onwilligheid laat liggen en anderen gewillig maakt door wederbarende genade. Inderdaad om dat voor de laatsten geldt: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde.
Kijk dat is tenminste een antwoord. Nou gaan we verder. Hoe en wanneer maakt God een mens gewillig?

refo

Bericht door refo »

Hee zeg! Jij hebt de term 'gewillig' geïntroduceerd in deze discussie.
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

Oorspronkelijk gepost door refo
We zitten als GerGem met hand en tand ons kamertje te verdedigen en zien over het hoofd dat het Echte Werk plaatsvindt en een heel ander kamertje. In ons kamertje zitten misschien wel zoveel mensen te waken voor de deur dat de Geest er niet meer in kan.
Godzijdank laat de Geest zich niet door mensen tegenhouden.
1 Thess. 5:19
Blust de Geest niet uit.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Raike
Oorspronkelijk gepost door refo
We zitten als GerGem met hand en tand ons kamertje te verdedigen en zien over het hoofd dat het Echte Werk plaatsvindt en een heel ander kamertje. In ons kamertje zitten misschien wel zoveel mensen te waken voor de deur dat de Geest er niet meer in kan.
Godzijdank laat de Geest zich niet door mensen tegenhouden.
1 Thess. 5:19
Blust de Geest niet uit.
Ja Raike, dat gevaar is er wel, en daar ben ik weleens bang voor...
Mochten we er voor bewaard worden.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé Ben je nu echt bang dat je de Geest tegenhoud, of is dat maar vrome praat?
Gisteren nog een preek over gehoord.
Je kan de Heilige Geest inderdaad tegenhouden.
De Heilige Geest is in wezen dat stemmetje van binnen dat wij ook wel eens geweten noemen.
Je kan dat stemmetje (De HG) wegstoppen en het zwijgen opleggen.
De Geest zal zich dan van lieverlee terugtrekken uit je leven. DOOF DE GEEST NIET UIT.
Dit is geen vrome praat.
Ik heb deze preek niet in een of andere oud gereformeerde gemeente gehoord ofzo. Nee, ik ben lid van een vrolijke PKN-gemeente.
't Was voor mij ook een openbaring. Ik dacht ook altijd dat de Geest zich niet laat tegenhouden door mensen.

Een 'breekje' van Breekijzertje
memento

Bericht door memento »

De Heilige Geest is in wezen dat stemmetje van binnen dat wij ook wel eens geweten noemen.
Je kan dat stemmetje (De HG) wegstoppen en het zwijgen opleggen
De Geest niet meer dan je geweten? En ik altijd maar stug denken dat de Geest een Persoon was. Breekie, wat je nu verteld is een godslasterlijke dwaling. De Geest werkt welliswaar via het geweten, maar is véél meer dan alleen je geweten. Hij is degene die je trekt tot Christus, Hij is degene die je zonden in je levend maakt, Hij is de grote meezuchter, Hij is de grote getuige in ons.

En de Geest wederstaan? Ach, uiterlijk misschien. Maar wij kunnen nooit de wil van God wederstaan. God is almachtig, en gaat gewoon zijn gang, ondanks wat mensen doen, denken en willen. Tuurlijk, we moeten Gods Geest niet wederstaan, want daarmee halen we Gods toorn op ons hals. Maar om nu in de mens de kracht te leggen alsof hij macht heeft de Geest van de grote God te weestaan....
refo

Bericht door refo »

Oké. Bij deze scharappen we handelingen 7.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door memento
Je kan dat stemmetje (De HG) wegstoppen en het zwijgen opleggen
De Geest niet meer dan je geweten? En ik altijd maar stug denken dat de Geest een Persoon was. Breekie, wat je nu verteld is een godslasterlijke dwaling. De Geest werkt welliswaar via het geweten, maar is véél meer dan alleen je geweten. Hij is degene die je trekt tot Christus, Hij is degene die je zonden in je levend maakt, Hij is de grote meezuchter, Hij is de grote getuige in ons.

En de Geest wederstaan? Ach, uiterlijk misschien. Maar wij kunnen nooit de wil van God wederstaan. God is almachtig, en gaat gewoon zijn gang, ondanks wat mensen doen, denken en willen. Tuurlijk, we moeten Gods Geest niet wederstaan, want daarmee halen we Gods toorn op ons hals. Maar om nu in de mens de kracht te leggen alsof hij macht heeft de Geest van de grote God te weestaan....
Heb ik gezegd dat De Geest niet meer is dan het stemmetje van het geweten? Waar dan?
De Geest is uiteraard oneindig veel meer!!!! Maar de Geest is o.a. het stemmetje van je geweten!!!!!
We kunnen op bijbelse gronden, al eerder genoemd, de Geest weerstaan.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie