
ik weet even niet wat je bedoeld Johana. Moet nu weg iig.
Svp wat beter quoten!Joannah schreef:Gian schreef:Ik vind het mooi verwoord.
Voor mij de reden om de kinderdoop ook niet zomaar af te schrijven.
1Petr. 3
20 Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte, in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige (dat is acht) zielen behouden werden door het water.
21 Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus;
Gian, kan een baby een bede (vraag) van een goed geweten hebben?
Dus baby's gaan verloren .......... in jouw ogen als je consequent blijft.Joannah schreef:Misschien ben ik zo duidelijker:
De doop moet voorafgegaan worden door geloof: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden" (Marcus 16:16). "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37).
De doop moet voorafgegaan worden door bekering: "Bekeert u en laat u dopen" (Handelingen 2:38).
De doop is een zich bekleden met Christus. (Galaten 3:27). Dit kan een baby niet doen, zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt.
De doop is "een bede van een goed geweten tot God" (1 Petrus 3:21). Een baby kan nog niet bidden.
De doop is een daad van de persoon zelf. Men moet zich laten dopen. Men neemt deze beslissing zelf.
Dat is inderdaad het resultaat van al dat Bijbellezen om je gelijk proberen te krijgen.Auto schreef:Dus baby's gaan verloren .......... in jouw ogen als je consequent blijft.Joannah schreef:Misschien ben ik zo duidelijker:
De doop moet voorafgegaan worden door geloof: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden" (Marcus 16:16). "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37).
De doop moet voorafgegaan worden door bekering: "Bekeert u en laat u dopen" (Handelingen 2:38).
De doop is een zich bekleden met Christus. (Galaten 3:27).Dit kan een baby niet doen, zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt.
De doop is "een bede van een goed geweten tot God" (1 Petrus 3:21). Een baby kan nog niet bidden.
De doop is een daad van de persoon zelf. Men moet zich laten dopen. Men neemt deze beslissing zelf.
Het lijkt mij beter om op de post van Afgewezen in te gaan, daar dit m.i. niet onbelangrijk is.Afgewezen schreef:Feitelijk is het zo dat een kind van gelovige ouders geboren wordt in de positie van een gelovige. Zo ook kunnen we het spreken van het Doopsformulier verklaren. In zin is het kind ook lid van de gemeente.
Als zo'n kind opgroeit, wordt van hem verwacht, zelfs geëist, dat hij een gelovige is. In de praktijk blijkt dat echter veelal niet het geval te zijn. Het kind dat de positie van gelovige heeft, blijkt het hart te hebben van een ongelovige.
Dat gaat dus veel verder dan de gedachte 'we zijn gedoopt en mogen dus pleiten op de belofte, enz. enz.'.
Wie een ongelovig hart omdraagt, heeft niets te 'pleiten' op het verbond dat hij zélf verbroken heeft, tenzij hij als een schuldenaar, met een verbroken en verslagen hart, wederkeert tot de God, Die hij verlaten heeft, ja, Die hij nog nooit van zijn leven waarlijk gediend heeft!
Het klopt wat je zegt. Toch, de Bijbel doorkruist deze redenering door er 'zomaar' de kinderen bij te rekenen. Ze worden 'heilig' genoemd en 'rein', zaken die we alleen door het geloof kunnen ontvangen. En die kinderen zomaar, omdat ze uit gelovige ouders geboren zijn...Joannah schreef:Misschien ben ik zo duidelijker:
De doop moet voorafgegaan worden door geloof: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden" (Marcus 16:16). "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37).
De doop moet voorafgegaan worden door bekering: "Bekeert u en laat u dopen" (Handelingen 2:38).
De doop is een zich bekleden met Christus. (Galaten 3:27). Dit kan een baby niet doen, zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt.
De doop is "een bede van een goed geweten tot God" (1 Petrus 3:21). Een baby kan nog niet bidden.
De doop is een daad van de persoon zelf. Men moet zich laten dopen. Men neemt deze beslissing zelf.
Dat is een eerlijke constatering. Ik mag dat wel. De Bijbel zegt iets. En wij begrijpen het niet, of niet ten volle. En dan toch gewoon buigen onder de Schrift, met de belijdenis: Het staat geschreven, dus het is zo. Worden als een kind...Afgewezen schreef:Het klopt wat je zegt. Toch, de Bijbel doorkruist deze redenering door er 'zomaar' de kinderen bij te rekenen. Ze worden 'heilig' genoemd en 'rein', zaken die we alleen door het geloof kunnen ontvangen. En die kinderen zomaar, omdat ze uit gelovige ouders geboren zijn...Joannah schreef:Misschien ben ik zo duidelijker:
De doop moet voorafgegaan worden door geloof: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden" (Marcus 16:16). "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37).
De doop moet voorafgegaan worden door bekering: "Bekeert u en laat u dopen" (Handelingen 2:38).
De doop is een zich bekleden met Christus. (Galaten 3:27). Dit kan een baby niet doen, zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt.
De doop is "een bede van een goed geweten tot God" (1 Petrus 3:21). Een baby kan nog niet bidden.
De doop is een daad van de persoon zelf. Men moet zich laten dopen. Men neemt deze beslissing zelf.
Hier zit een spanningsveld. Want als deze kinderen zelf geen gelovigen blijken te zijn, baat het hun toch niet dat ze rein en dat ze heilig waren.
Hoe dat precies zit? Ik snap het niet. Maar het is wel Bijbels.
De vraag doet zich dan voor die 'heiligheid' een kwestie is van één generatie of gaat dat verder door? Of is het een zaak van de gemeente?PvS schreef:Mijn vraag is dan:
"Wanneer dan blijkt dat dit 'kind' een ongelovig hart heeft, mag het kind (geboren uit dat 'kind' met een ongelovig hart) dan wel gedoopt worden?"
Er kan nu niet gesproken worden van 'gelovige ouders'!
Op grond van het feit dat God Zich Zélf in relatie heeft gesteld tot dat kind door het heilig en rein te verklaren.PvS schreef:Op welke grond kan het merkteken des verbonds dan verzegeld worden, wanneer het Voorwerp des geloofs door het ongelovige 'kind' door ongeloof wordt verworpen?
Er werden geen zuigelingen, maar kinderen tot Jezus gebracht,(waarom verander je wat de schrift leert???) hij zegende hen, met de boodchap dat wij allen als kinderen het geloof aan moeten nemen.Daarom zijn kinderen geheiligd, ze hebben nog niet al die verstandelijke belemmeringen en zijn nog ontvankelijk!huisman schreef:Dat is inderdaad het resultaat van al dat Bijbellezen om je gelijk proberen te krijgen.Auto schreef:Dus baby's gaan verloren .......... in jouw ogen als je consequent blijft.Joannah schreef:Misschien ben ik zo duidelijker:
De doop moet voorafgegaan worden door geloof: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden" (Marcus 16:16). "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37).
De doop moet voorafgegaan worden door bekering: "Bekeert u en laat u dopen" (Handelingen 2:38).
De doop is een zich bekleden met Christus. (Galaten 3:27).Dit kan een baby niet doen, zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt.
De doop is "een bede van een goed geweten tot God" (1 Petrus 3:21). Een baby kan nog niet bidden.
De doop is een daad van de persoon zelf. Men moet zich laten dopen. Men neemt deze beslissing zelf.
Als je onbevangen de Schrift onderzoekt is de kinderdoop een zo logisch gevolg van de schaduwdienst in het O.T.
en van alles wat Jezus gesproken heeft: Laat de kinderen tot mij komen en verhindert ze niet : Jezus zij niet "Dit kan een baby niet doen, zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt" of "Een baby kan nog niet bidden" maar dat
wij moeten worden als en kind en Hij zegende ze. Hij werd zeer toornig op de discipelen toen die een hindernis waren om
zuigelingen bij Hem te brengen. Zijn wij nog bevreesd voor de toorn van Christus??
Ik verander de Schrift niet er staat "brephé kai paidia" dat zijn kinderen die nog aan moeders borst zijn (zuigelingen dus)Joannah schreef:Er werden geen zuigelingen, maar kinderen tot Jezus gebracht,(waarom verander je wat de schrift leert???) hij zegende hen, met de boodchap dat wij allen als kinderen het geloof aan moeten nemen.Daarom zijn kinderen geheiligd, ze hebben nog niet al die verstandelijke belemmeringen en zijn nog ontvankelijk!huisman schreef:Dat is inderdaad het resultaat van al dat Bijbellezen om je gelijk proberen te krijgen.Auto schreef:Dus baby's gaan verloren .......... in jouw ogen als je consequent blijft.Joannah schreef:Misschien ben ik zo duidelijker:
De doop moet voorafgegaan worden door geloof: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden" (Marcus 16:16). "Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen 8:37).
De doop moet voorafgegaan worden door bekering: "Bekeert u en laat u dopen" (Handelingen 2:38).
De doop is een zich bekleden met Christus. (Galaten 3:27).Dit kan een baby niet doen, zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt.
De doop is "een bede van een goed geweten tot God" (1 Petrus 3:21). Een baby kan nog niet bidden.
De doop is een daad van de persoon zelf. Men moet zich laten dopen. Men neemt deze beslissing zelf.
Als je onbevangen de Schrift onderzoekt is de kinderdoop een zo logisch gevolg van de schaduwdienst in het O.T.
en van alles wat Jezus gesproken heeft: Laat de kinderen tot mij komen en verhindert ze niet : Jezus zij niet "Dit kan een baby niet doen, zijn geestelijke ontwikkeling staat nog op het beginpunt" of "Een baby kan nog niet bidden" maar dat
wij moeten worden als en kind en Hij zegende ze. Hij werd zeer toornig op de discipelen toen die een hindernis waren om
zuigelingen bij Hem te brengen. Zijn wij nog bevreesd voor de toorn van Christus??
Hiermee staat de vraag van mij nog wel open.Afgewezen schreef:De vraag doet zich dan voor die 'heiligheid' een kwestie is van één generatie of gaat dat verder door? Of is het een zaak van de gemeente?PvS schreef:Mijn vraag is dan:
"Wanneer dan blijkt dat dit 'kind' een ongelovig hart heeft, mag het kind (geboren uit dat 'kind' met een ongelovig hart) dan wel gedoopt worden?"
Er kan nu niet gesproken worden van 'gelovige ouders'!
Inderdaad tot ongeveer 3 jaar wil jij daar mee zeggen dat wij de kinderen dan pas mogen dopen?Mister schreef:Misschien goed om te bedenken dat borstvoeding in de tijd van de Bijbel in de regel langer duurde als in onze tijd.
Jesaja 40:11 Hij zal Zijn kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammekens in Zijn armen vergaderen en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtkens leiden.Mister schreef:Misschien goed om te bedenken dat borstvoeding in de tijd van de Bijbel in de regel langer duurde als in onze tijd.