Ja of Nee

Christina

Bericht door Christina »

Oorspronkelijk gepost door Adryan
Oorspronkelijk gepost door Pim
Het antwoord op de vraag in deze topic staat gewoon LETTERLIJK in de Bijbel. Zullen we er dan nog maar even een paar uur over gaan discussieren?

Pim.

Mattheus 10:19 en 20

19 Doch wanneer zij u overleveren, zo zult gij niet bezorgd zijn, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in dezelve ure gegeven worden, wat gij spreken zult.
20 Want gij zijt [het] niet, die spreekt, maar [het] [is] de Geest uws Vaders, Die in u spreekt.
Spreekt toch voor zich? Of missen jullie nog wat??

Pim.

[Aangepast op 29/8/03 door Pim]
Dit spreekt zeker voor zich, maar hoe kan Petrus dan wel Zijn Meester verloochenen? Petrus kende bovenstaande woorden toch ook?

Dus maw als het geloof niet in beoefening is kunnen we Christus verloochenen. Zeker als ze ons met een pistool bedreigen (om in het voorbeeld te blijven).
Petrus kende de bovenstaande woorden wel maar ze waren nog niet op hem van toepassing toen hij Jezus verloochende. Hij had immers de Heilige Geest nog niet ontvangen. Jezus sprak in matt. 10 over de toekomst. Zie ook Joh 7:38 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters ZULLEN uit zijn buik vloeien.
39 (En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven; want de Heilige Geest was NOG NIET, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was.) en Johannes 14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden ZAL in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb. Als wij weten dat wij de Heilige Geest hebben, dan hoeven we ons inderdaad zoals Pim zegt ons er niet over druk te maken of we in het uur van waarheid overeind blijven of niet, daar zorgt Hij voor! Dat Petrus het niet deed, kwam omdat hij nog niet de volheid van de Heilige Geest had, zoals die op de Pinksterdag uitgestort is.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Het begint er op te lijken dat je het gewoon niet gelooft als de Heere Jezus zegt: 'zijt niet bezorgd'.
Nee, dat bedoel ik niet, maar dan begrijp ik niet waarom Petrus niet aan deze woorden van Zijn Meester heeft gedacht. Daarom stelde ik het zo.
Misschien is het de posting van Christina wel een antwoord op mijn vraag.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Dus Petrus kon er nog niks aan doen?
Petrus kon er wel wat aan doen. Hij had helemaal niet in dat huis moeten komen en al helemaal niet bij de groep om het vuur moeten gaan zitten. En hij had moeten denken aan de waarschuwing van de Heere Jezus. Petrus heeft het zélf gedaan.
Maar hoe verklaar jij dan Markus 13 : 11?
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Petrus is een mens als wij en de gebeurtenissen maakten dat hij niet zo stevig stond als gewoonlijk. Vandaar dat hij niet genoeg op de woorden, die hij natuurlijk kende , vertrouwde en zo Jezus verloochende.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Petrus is een mens als wij en de gebeurtenissen maakten dat hij niet zo stevig stond als gewoonlijk. Vandaar dat hij niet genoeg op de woorden, die hij natuurlijk kende , vertrouwde en zo Jezus verloochende.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie