zijn alle niet-christenen goddeloos?

england

Bericht door england »

het is net zo griezelig als je het zelf maken wilt, Jan... Kijk de Korinthe brieven maar na, Paulus spreekt er daar duidelijk over dta er mate is van 'beloning'. Ik geef toe dat het een beetje een vaag woord is, maar ik weet geen beter.

Jan, zonder verzoening in Christus is het onmogelijk om God te zien, denk bijvoorbeeld aan Mozes...Niemand kan God zien en leven...Alleen in Christus kunnen we voor God verschijnen.

Dus ook die arme heidenen, als ze niet God alleen dienen dan zijn ze verloren, verloren om eigen schuld, omdat ze niet de Scheper de eer geven die Hem toekomt...
Daarom is zending zo belangrijk, zie je... Anders had Christus die zendingsopdracht immers niet hoeven te geven, want dan kwamen ze er toch wel...
Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Dat was een plek waar men gelukkig was maar niet in Gods Aangezicht was

Volgens mij ben je dan diep- en diep óngelukkig!!!
Ja die plek de limbus bestaat ook niet.
Dat waren een paar theologen van eeuwen terug die dat zeiden. Maar het is nooit in de rk-kerk leer gekomen.
Het is een dwaling.
Die limbus bestaat niet.
Gelukkig maar.
Want geluk is enkel alleen in God.

Laat dit duidelijk zijn. De rk-kerk gelooft hier ook niet in. Enkel alleen in de uiterste hemel, en, hel.
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door england
het is net zo griezelig als je het zelf maken wilt, Jan... Kijk de Korinthe brieven maar na, Paulus spreekt er daar duidelijk over dta er mate is van 'beloning'. Ik geef toe dat het een beetje een vaag woord is, maar ik weet geen beter.

Jan, zonder verzoening in Christus is het onmogelijk om God te zien, denk bijvoorbeeld aan Mozes...Niemand kan God zien en leven...Alleen in Christus kunnen we voor God verschijnen.

Dus ook die arme heidenen, als ze niet God alleen dienen dan zijn ze verloren, verloren om eigen schuld, omdat ze niet de Scheper de eer geven die Hem toekomt...
Daarom is zending zo belangrijk, zie je... Anders had Christus die zendingsopdracht immers niet hoeven te geven, want dan kwamen ze er toch wel...
Die zendingsopdracht blijft wel bestaan.
Want Christus verzoent en God wil dat alle mensen dat weten. En als je Christus kent ken je God leren kennen.

Ik ga naar bed, ik wens jullie een gezegende zondag.

groet!
england

Bericht door england »

Jan, dat houdt dus in dat mensen in de westerse wereld 1. geen excuus hebben, 2. een enorme opdracht hebben, die ze mar al te veel links hebben laten liggen...

En wat heb jij er mee gedaan? Jij ziet God als onrechtvaardig voor het handhaven van Zijn straffen. Daar is ook geen excuus voor...
Jij kunt weten wat zonde is en hoe erg het is, en hoe meer dan billijk God is als Hij alle mensen zodner pardon zou zenden naar de hel....Dan past ons alleen stille verwondering over Gods oneindige genade dat er nog mensen zalig kunnen en mogen worden...!
memento

Bericht door memento »

Jan, nogmaals de vraag jouw mening te onderbouwen met citaten uit de Schrift en/of kerkvaders. Ik heb redelijk veel gelezen, ook van RK theologen (mn. van vóór de verlichting), maar ben nog nooit jouw mening tegengekomen. De kerkvader Augustinus stelde expliciet dat buiten Christus een ieder verloren gaat. Ook andere vroege kerkvaders deden dat. En dat zou voor jou als Katholiek normatief moeten zijn...
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door memento
Met spijt over je zonden ga je nog verloren, vriend. BEROUW over je zonden moet je hebben. Dat kan enkel door God Zelf geschonken worden.
En met berouw alleen ga je nog steeds verloren. Het geloof in Christus Jezus is onmisbaar voor de zaligheid
Een waar berouw, wat van God Zelf komt, komt ook een hartelijk aanemen van Jezus Christus, Memento. Als God begint in een mens, dan maakt Hij het ook af..
Liever Turks dan Paaps
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Jan de WitBen ik ook mee eens. Maar mensen kunnen God kennen ook vanuit de natuur indien ze in de rimboe leven of in Amerika voor 1492.
barmhartig.
God kennen uit de natuur doet iedereen. Zelfs de atheist. Alleen hun hart is zo hart, dat ze het niet willen erkennen dat God bestaat. Iedereen weet dat God bestaat. Elke mens heeft een ingeschapen Gods kennis. Voor de val waren we Gods beeld gelijkvormig. Na de val ligt het in gruzelementen, en alleen de hemelse Heelmeester, Jezus Christus kan dat helen. We kunnen Jezus Christus alleen kennen door het Woord. Een andere bron is er niet.

Maar daarom is God kennen uit de natuur niet genoegzaam tot zaligheid.
Liever Turks dan Paaps
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Jan, gelukkig is er een uitverkiezing he?

Gods Woord zegt dat er weinigen uitverkoren zijn, maar velen geroepen.

Gods Woord zegt dat er velen op de brede weg lopen (waar ook kerken aanstaan), maar dat is een weg ten verderve.

Gods Woord zegt dat er weinigen op de smalle weg lopen, dat is dé weg die tot het leven leidt. Jezus Christus zegt: "Ik ben de weg"
Liever Turks dan Paaps
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit

Dat waren een paar theologen van eeuwen terug die dat zeiden. Maar het is nooit in de rk-kerk leer gekomen.
Het is een dwaling.
Die limbus bestaat niet.
Gelukkig maar.

Laat dit duidelijk zijn. De rk-kerk gelooft hier ook niet in. Enkel alleen in de uiterste hemel, en, hel.
En het vagevuur dan? VOlgens mij is dit ook dwaling van de RK. Ik lees nergens over een vagevuur.
Liever Turks dan Paaps
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

Het is een dwaling.
Die limbus bestaat niet.
Gelukkig maar.

En het vagevuur dan? VOlgens mij is dit ook dwaling van de RK. Ik lees nergens over een vagevuur.
Inderdaad geloven de katholieken en oosterse christenen (rusland, grieken ed)
in een soort vagevuur.
Maar ik had het over de uiterste.
Ik ga trouwens niet in discussie over het vagevuur.
De katholiek leer zegt als je in het vagevuur komt kom je zeker in de Hemel.
Na de Jongste Dag bestaat er geen vagevuur meer.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

toch maar een reactie

England schreef:
Dus mensen in de rimboe die een andere god oprecht aanroepen endienen kunnen niet in de hemel komen.

Mijn reactie:

Werkelijk, waar haal je dat uit de bijbel?
Nergens gelezen.
Dus al die miljarden mensen zullen in de hel zijn waar hun worm niet sterft met hellepijnen???!!!

Sorry ik kan dit niet geloven.

Maar ik sta ook in een andere traditie.
Maar volgens mij geloven ook vele protestanten dit niet.
Jan, zonder bloedstorting (toegepast aan je éigen hart) is er géén vergeving. Dan krijg je wat je verdiend: de eeuwige dood. "Want alleen het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt ons van alle zonden."
Ligt het aan God dat er mensen verloren gaan? Nee, dat komt door de val in Adam, omdat wij in zonde geboren worden. God had het na deze val ook zo kunnen laten. Maar dat heeft Hij niet gedaan. Niet iedereen zal verloren gaan, maar "een grote schare, die niemand tellen kan" zal behouden worden.
Lees ook eens in de Dordtse Leerregels, hoodstuk 1, artikel 1-6.
1. Gods recht
Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en de vloek en eeuwige dood zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, als Hij het ganse menselijk geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om onze zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van de apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19 en 23) En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
2. Gods liefde
Maar hierin is de liefde van God geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9 en Joh. 3:16).
3. Gods roeping
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, de Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14,15).
4. Uitwerking van de prediking: verloren - behouden
Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en de Zaligmaker met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van de toorn van God en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36 en Mark. 16:16).
5. Schuld en genade als oorzaak
De oorzaak of schuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in de mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven Fil. 1:29).
6. Gods eeuwig besluit als bron
Dat God sommigen in de tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort uit Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar de raad van Zijn wil (Ef. 1:11). (Zelf even artikel verder lezen).

God is vrij in wat Hij doet, Hij doet wat Hij wil. De werkelijkheid is artikel 1. Zó had God het ook kunnen laten. Het is de liefde van God voor zondaren dat Hij mensen wil redden. En Hij redt wie Hij wil. "Jakob heb ik liefgehad, Ezau heb ik gehaat." Kijk dan naar het wonder van de mogelijkheid van zalig worden, bij God vandaan.
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
toch maar een reactie

England schreef:
Dus mensen in de rimboe die een andere god oprecht aanroepen endienen kunnen niet in de hemel komen.

Mijn reactie:

Werkelijk, waar haal je dat uit de bijbel?
Nergens gelezen.
Dus al die miljarden mensen zullen in de hel zijn waar hun worm niet sterft met hellepijnen???!!!

Sorry ik kan dit niet geloven.

Maar ik sta ook in een andere traditie.
Maar volgens mij geloven ook vele protestanten dit niet.
Jan, zonder bloedstorting (toegepast aan je éigen hart) is er géén vergeving. Dan krijg je wat je verdiend: de eeuwige dood. "Want alleen het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt ons van alle zonden."
Ligt het aan God dat er mensen verloren gaan? Nee, dat komt door de val in Adam, omdat wij in zonde geboren worden. God had het na deze val ook zo kunnen laten. Maar dat heeft Hij niet gedaan. Niet iedereen zal verloren gaan, maar "een grote schare, die niemand tellen kan" zal behouden worden.
Lees ook eens in de Dordtse Leerregels, hoodstuk 1, artikel 1-6.
1. Gods recht
Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en de vloek en eeuwige dood zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, als Hij het ganse menselijk geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om onze zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van de apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19 en 23) En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
2. Gods liefde
Maar hierin is de liefde van God geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9 en Joh. 3:16).
3. Gods roeping
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, de Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14,15).
4. Uitwerking van de prediking: verloren - behouden
Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en de Zaligmaker met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van de toorn van God en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36 en Mark. 16:16).
5. Schuld en genade als oorzaak
De oorzaak of schuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in de mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven Fil. 1:29).
6. Gods eeuwig besluit als bron
Dat God sommigen in de tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort uit Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar de raad van Zijn wil (Ef. 1:11). (Zelf even artikel verder lezen).

God is vrij in wat Hij doet, Hij doet wat Hij wil. De werkelijkheid is artikel 1. Zó had God het ook kunnen laten. Het is de liefde van God voor zondaren dat Hij mensen wil redden. En Hij redt wie Hij wil. "Jakob heb ik liefgehad, Ezau heb ik gehaat." Kijk dan naar het wonder van de mogelijkheid van zalig worden, bij God vandaan.
ik heb je mening gelezen.
Plaats reactie