Zo moet je de Bijbel niet gebruiken maar uitleggen.
Soms moet je het ene zeggen, soms het andere.
Schrift met schrift vergelijken is goed voor een theologisch beeld. Maar in een pastoraal geval geld dat niet altijd.
Spr 8 staat ook op zichzelf. Dat mag je ook lezen zonder predestinatie. Het is een opdracht. Zoek God!
De hel: niet of wel?
Je moet God maar bidden om wat hij beveelt, maar tegelijkertijd zouden alle mensen in een doodstaat leven. Is het niet luguber om dan tegen die dode mensen te zeggen: vraag er maar veel om?
Waarom moeten we altijd maar boekjes lezen om iets te snappen? Is de Bijbel niet veel beter? Die zegt dat de mensen in een doodstaat leefden. Klopt. Maar de prediking is tussenbeide gekomen. Dus die doodstaat gaat niet meer op. Daar kun je je niet meer achter wegstoppen, als je het evangelie hebt gehoord.
Waarom moeten we altijd maar boekjes lezen om iets te snappen? Is de Bijbel niet veel beter? Die zegt dat de mensen in een doodstaat leefden. Klopt. Maar de prediking is tussenbeide gekomen. Dus die doodstaat gaat niet meer op. Daar kun je je niet meer achter wegstoppen, als je het evangelie hebt gehoord.
En in die prediking moet heel duidelijk de oproep komen: BEKEERD U want waarom zoudt gij sterven!
Hoe veel we ook bidden het is te weinig want we gaan dan op het bidden bouwen en daarom vond ik je woorden ongelukkig.
De oproep tot bekering moet altijd doorklinken want met bidden kom je er niet maar wel met bekering. Je zal dit remonstrants vinden maar dit is de kern!
Hoe veel we ook bidden het is te weinig want we gaan dan op het bidden bouwen en daarom vond ik je woorden ongelukkig.
De oproep tot bekering moet altijd doorklinken want met bidden kom je er niet maar wel met bekering. Je zal dit remonstrants vinden maar dit is de kern!
Ze werden pas levend toen de geest erin kwam. De valij vol doodsbeenderen is slechts een voorbeeld wat God aan Ezechieël geeft; later in het hoofdstuk word uitgelegd wat de betekenis is:Klopt. Maar de prediking is tussenbeide gekomen. Dus die doodstaat gaat niet meer op. Daar kun je je niet meer achter wegstoppen, als je het evangelie hebt gehoord.
Ik vroeg eigenlijk of beenderen kunnen bidden. Niet of gepreekt moet worden tegen beenderen. Dat is wel duidelijk. Dat doet Ezechël en het werkt. Als de dominees er nog eens achterkomen hoe geweldig groot hun mandaat is......
Ez 37:11 (Willibrord) Daarop zei Hij tegen mij: `Mensenkind, deze beenderen zijn het volk Israël. Bij hen leeft de gedachte: "Onze beenderen zijn verdord, onze hoop is vervlogen, het is met ons gedaan.'' 12 Profeteer daarom en zeg tegen hen: "Zo spreekt de Heer GOD: Ik ga uw graven openen; Ik wek u in grote aantallen uit de dood op en breng u naar Israëls grond. 13 En als Ik uw graven open en u in grote aantallen uit de dood opwek dan zult u erkennen dat Ik de HEER ben. 14 Ik schenk u mijn geest, zodat u weer leeft, en laat u op uw eigen grond wonen. Dan zult u erkennen dat Ik, de HEER, doe wat Ik zeg'' - godsspraak van de HEER.'
Laten we niet in deze tekst gaan lezen wat er niet staat. Op grond van de context kunnen we slechts zeggen dat God hier de mismoedige ziel die geen hulp meer verwacht toeroept dat hij hun uit hun (geestelijke) dood zal opwekken.
Op basis van die context moeten we dus zeggen dat Ezechieël ons geen enkele reden om deze krachtdadige prediking (het: Ik zal het doen) te prediken tegen een ieder. Nee, laten we liever de apostelen volgen die een ieder opriepen om zich te bekeren en om te geloven. Een oproep die echt niet indruist tégen het feit dat er niemand is die goed doet.
Ik snap dat veel mensen (terecht) bang zijn voor activisme, een kwaad wat ook in de refo-gezindte heeft toegeslagen. Echter, laten we ervoor waken dat onze anti-pathie tegen activisme niet doorslaat in een anti-pathie tegen elke vorm van actie. Als God mensen bekeerd gaan ze niet alleen anders denken en anders tegen zichzelf aankijken, dan gaan ze ook proberen goed te doen, heilig te leven.
[quote]Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Mee eens Memento,
. Het is een niet willen. God belooft te schenken wat we hem oprecht bidden. We hoeven ook niet eerst levendgemaakt te zijn om te kunnen bidden.
helemaal mee eens rhodé, God zegt het toch zelf : "...die wil neme het water des levens om niet".
Toch is deze zienswijze voor veel mensen iets nieuws, anders dan ze gewend zijn om te horen. Iemand zei het eens zo :"wedergeboorte is een wilsbesluit" Je kiest er voor om Jezus te volgen en te gehoorzamen en niet langer de duivel. Want die wil ons maar al te graag laten geloven dat we niks te willen hebben. "Kiest dan heden...."
Mee eens Memento,
. Het is een niet willen. God belooft te schenken wat we hem oprecht bidden. We hoeven ook niet eerst levendgemaakt te zijn om te kunnen bidden.
helemaal mee eens rhodé, God zegt het toch zelf : "...die wil neme het water des levens om niet".
Toch is deze zienswijze voor veel mensen iets nieuws, anders dan ze gewend zijn om te horen. Iemand zei het eens zo :"wedergeboorte is een wilsbesluit" Je kiest er voor om Jezus te volgen en te gehoorzamen en niet langer de duivel. Want die wil ons maar al te graag laten geloven dat we niks te willen hebben. "Kiest dan heden...."
[quote]Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Mee eens Memento,
Mee eens Memento,
Nergens in de Bijbel staat dat 'activisme' in welke vorm dan ook niet goed is. Er staat alleen dat het goede dat de mens doet, in de volle breedte, uit God komt. Wij kunnen niets goeds doen, zonder dat God dat in ons bewerkt heeft. Of dat nu bekering is, of een vrucht van de Geest.
De teksten leren ons waar het goede vandaan komt, bij God.
De interpertatie: dan moeten wij dus niets uit onszelf doen, is volledig uit de lucht gegrepen. De les is namelijk: wij kunnen niets uit ons zelf doen, dus wat wij doen, is uit God.
En met die gedachte moet je DOEN.
Wetend, dat welk goeds je ook doet, het niet uit jezelf komt.
Wie durft er te zeggen dat hij zichzelf bekeerd heeft?
Dat is net zo blasfemisch als zeggen dat God je nog niet bekeerd heeft. Want dat is de concequentie. Dat je de verantwoordelijkheid van je onbekeerdheid bij God legt.
De teksten leren ons waar het goede vandaan komt, bij God.
De interpertatie: dan moeten wij dus niets uit onszelf doen, is volledig uit de lucht gegrepen. De les is namelijk: wij kunnen niets uit ons zelf doen, dus wat wij doen, is uit God.
En met die gedachte moet je DOEN.
Wetend, dat welk goeds je ook doet, het niet uit jezelf komt.
Wie durft er te zeggen dat hij zichzelf bekeerd heeft?
Dat is net zo blasfemisch als zeggen dat God je nog niet bekeerd heeft. Want dat is de concequentie. Dat je de verantwoordelijkheid van je onbekeerdheid bij God legt.
Hebben jullie de column gelezen van prof de Reuver in het RD van 7 april 2004 (opiniepagina) met de titel passiviteit?Oorspronkelijk gepost door memento
Ik snap dat veel mensen (terecht) bang zijn voor activisme, een kwaad wat ook in de refo-gezindte heeft toegeslagen. Echter, laten we ervoor waken dat onze anti-pathie tegen activisme niet doorslaat in een anti-pathie tegen elke vorm van actie. Als God mensen bekeerd gaan ze niet alleen anders denken en anders tegen zichzelf aankijken, dan gaan ze ook proberen goed te doen, heilig te leven.
Hij staat niet op de webeditie.
Evt. kan ik het wel scannen.