Toe eigenen van het heil.

memento

Bericht door memento »

Ik vraag me af of iemand ontkent dat God vrijmachtig handelt. Maar je moet het ook niet omdraaien. Eerst leren dat dat zo is en dan kan het pas goed zijn. Christus zegt zelf dat je moet worden als een kind om echt te kunnen geloven. En of je dan meteen leert over 'vrijmacht' en 'verkiezing' enzo? Wij misschien wel, mensen uit de wereld vast niet zo. En dan voelen ze zich in evangelische kringen meer thuis. En dan zeggen wij dat het niet echt is. Levensgevaarlijk.

Kan dat overigens: een andere God dienen (eerste reactie) en tevens toch oprecht kind van God zijn (tweede reactie)?
Deze opmerking was enkel beschouwend. Maargoed, blijkbaar is het nodig dat ik wat nader verklaar:

Mijn grootste bezwaar tegen de evangelischen en andere praktische remonstranten is niet zozeer de leer an sich, maar over hoe mensen over God gaan denken. Daar zit dus ook het grote verschil in met de mensen met wie ik geen moeite heb, en met de groep waarin ze zich bevinden.

1) Met 'een andere God' bedoelde ik een God die een soort hulpje word. Sociale problemen, eenzaam voelen, etc: al uw problemen worden opgelost, neem Jezus maar aan...
2) Daarbij word Jezus meer een voorbeeld dan een Zaligmaker.
3) Men spreekt wel over geloof en over Jezus, maar nooit over wat dat geloven en kennen van Christus nu inhoud (men spreekt alleen over de weldaden en niet over de Weldoener, als je begrijp wat ik bedoel)

Kort samengevat is mijn grootste bezwaar dus de oppervlakkigheid.
england

Bericht door england »

Mee eens, Memento! Toch hoor je van mensen die in bepaalde kringen zalig worden, maar die missen vaak diepgang. Ik zeg nietd at ze geen Christen zijn, maar wel wordt hun 'huis' scheefgebouwt, en bij de minste storm omvergeblazen. Zie Korinthe, dat Paulus waarschuwd wat we bouwen op het fundament.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door england
Mee eens, Memento! Toch hoor je van mensen die in bepaalde kringen zalig worden, maar die missen vaak diepgang. Ik zeg nietd at ze geen Christen zijn, maar wel wordt hun 'huis' scheefgebouwt, en bij de minste storm omvergeblazen. Zie Korinthe, dat Paulus waarschuwd wat we bouwen op het fundament.
Weet je, england, wat voor jou diepgang is, is voor anderen niet diep genoeg. Zo hebben we allemaal onze 'norm'. Wat boeit eigenlijk onze norm, als het gaat om het ZIJN in Christus en het leven uit Hem en met Hem. Moeten we van onszelf niet bekennen dat we vaak zo oppervlakkig leven?
england

Bericht door england »

Wat ik bedoel is mensen die op een crusade of wat dan ook Jezus hebben aangenomen, in hun hart genodigd of hoe je het ook noemt.
De kerk waar ze vervolgens heen gaan leert hun er niet veel meer bij. Gevolg is, wat je hier veel ziet, dat mensen samen blijven wonen, scheiden-trouewn-scheiden-trouwen-, man met man leeft etc etc.
Gevolg is van dat, dat als er moeilijkheden komen, ziekte etc, men verkruimeld, en niet weet wat men er mee aanmoet. Immers, hun is op de crusade verteld dat nu Jezus in je hart woont dat inhoudt dat voortaan je leven van een leien dakje gaat. Er is geen een teken van levens heiliging.

Ik geef toe dat 'diepgang' een beetje een rekbaar begrip is. Wat ik bedoelde is dat er Bijbelse ervaring is, een gemeenschap met Christus, en verlangen om Hem gelijkvormig te worden, om navolger van Christus te zijn, een tonen van de vruchten.

En dat men mijn 'diepgang' maar ondiep vind daar ben ik al verschillende malen achter gekomen in Nederland. (Stel je voor, de vrouw van de predikant, en ze loopt geeneens dag en nacht in het zwart...!)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Wat mij opvalt is dat jullie altijd zo praten over (wie bepaalt of mijn geloof diep genoeg is, ieder heeft zijn eigen norm; wie bepaalt of de zondekennis diep genoeg is...etc.).

Daar GAAT het helemaal niet om. Je hebt WAAR geloof of niet, je hebt WARE zondekennis of niet. Het gaat er enkel en alleen maar om of het waarheid in het binnenste is. Niet voor niets wordt er gewaarschuwd voor de geveinsden, de Farizeen.
refo

Bericht door refo »

Geveinsden zijn mensen die weten dat ze geen kinderen van God zijn en zich toch zo aanstellen alsof ze het wel zijn.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door refo
Geveinsden zijn mensen die weten dat ze geen kinderen van God zijn en zich toch zo aanstellen alsof ze het wel zijn.
Als je maar lang genoeg 'veinst[d?]geloof je er zelf in. Vervolgens als je er zelf in geloofd [dat Christus voor jouw gestorven is] ben je dan wel wedergeboren?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
refo

Bericht door refo »

Ja of nee.

Nee, als dat slechts een constatering is en je gaat over tot de orde van de vorige dag. Oók evangelischen zeggen dat nadat 'je Jezus hebt aangenomen', het pas écht begint.
De farizeeën dachten op hun eigen manier zalig te worden. Dat is dus niet te vergelijken met de halleluja-christenen. Farizeeëm kozen niet voor Jezus, maar voor hun eigen gerechtigheid. Maar wie gelooft met het hart en belijdt met de mond is behouden. En hoe dat dan theologisch-technisch verloopt is voor die mens bijzaak. Daarvoor moet je jaren catechisatie volgen en dan snapt nog maar een kleine categorie al die toestanden.
Als je een bekering uit elkaar wilt rafelen in z'n onderdelen, kom je uit op op zichzelf juiste zaken als 'vernieuwde wil', waarvan wij dus de juiste term kennen en zij niet. Je loopt dan wel de kans dat er iets mis gaat. Als je een pasgeboren kind gaat ontleden in zijn onderdelen hou je op het laatst geen kind over maar een stapeltje losse ledematen.

Ik wil dus niet zeggen dat iedereen die maar wat liefs over Jezus roept behouden IS, maar dat het wel KAN. Net zoals de kamerling op een simpele belijdenis gedoopt kon worden. Philippus ging ook niet vragen: is uw wil wel vernieuws? Hoe is het begonnen? Is er plaats voor Christus? Welnee. De kamerling las Jesaja en snapte er niets van? Over wie spreekt Jesaja? Over zichzelf of over een ander? Philppus verkondigde hem Jezus en hij nam hem aan. Alles wat je meer in de geschiedenis legt is werzonnen.

En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Oók evangelischen zeggen dat nadat 'je Jezus hebt aangenomen', het pas écht begint.
De farizeeën dachten op hun eigen manier zalig te worden. Dat is dus niet te vergelijken met de halleluja-christenen. Farizeeëm kozen niet voor Jezus, maar voor hun eigen gerechtigheid.
'Onder de invloed van de evangelische beweging in de reformatorische kerken wordt het geloof niet meer gezien als de vlucht van een veroordeeld zondaar tot Christus en Zijn heil, maar wordt het geloof een kiezen voor Jezus van een zondaar die daardoor zelf zijn zaligheid veilig stelt. De beslissing van de mens is doorslaggevend in plaats van de vrije genade van God.' (Ds. C. Harinck)

Het gaat er dus om of er waar geloof is. En dat gaat verder dan toestemmen vanuit de catechisatieboekjes dat je gelooft dat Jezus de Zoon van God is.

En ik heb jou ook eens horen zeggen dat ellende, verlossing en dankbaarheid tegelijk geleerd worden. Dat vind ik knap. Want toen de stokbewaarder zijn ellendige staat zag en uitroep: Lieve heren, wat moet ik doen om zalig te worden? Had hij toen kennis aan verlossing, laat staan dankbaarheid?
england

Bericht door england »

Ik snap we wat je bedoeld, RJ, maar toch ben ik het wel een klein beetje met refo eens.
Moet je inderdaad de hele theologische kennis hebben die wij hebben om zalig te kunnen worden/zijn?
Als iemand voor het eerst naar een crusade gaat, daar over Jezus hoort (hoe oppervlakkig dat in onze ogen dan ook mag zijn) en daar met zijn hele hart besluit deze Jezus te gaan volgen, is zo'n iemand dan zalig, of moet hij dan eerst minstens 5 jaar cathechisatie gaan volgen in een goeie kerk?

Ik denk dat dat een beetje is wat Refo bedoeld. En ja, ik geloof persoonlijk dat zo'n iemand behouden is, maar nog veel moet en zal leren, maar aan wie veel gegeven is, van die zal veel geeist worden... Dus als jij veel kennis hebt, weet meer over zonden, Gods gerechtigheid etc, ik denk dat God dan ook de standaards voor jou hoger zet. Immers, wat heb je dat je niet ontvangen hebt?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
En ik heb jou ook eens horen zeggen dat ellende, verlossing en dankbaarheid tegelijk geleerd worden. Dat vind ik knap. Want toen de stokbewaarder zijn ellendige staat zag en uitroep: Lieve heren, wat moet ik doen om zalig te worden? Had hij toen kennis aan verlossing, laat staan dankbaarheid?
Volgens mij had hij slechts kennis van ellende. Stelde hij wel de goede vraag met : "wat moet ik DOEN om zalig te worden?"

Een mens wil altijd maar wat doen.
england

Bericht door england »

had hij wel echt ellende kennis? Of was het alleen de scrik, de verondering die hem dat deed uit roepen?
Ja, nu wordt het mensen verweten als ze vragen at ze den moeten... Maar paulus zegt helemaal niet: jaja, je wilt nog wat doen, he? Maar je moet eerst zo ver komen dat je inziet dat je niks meer kunt doen, dat het alleen maar genade is, en dat het je om het even is of je in de hel of in de hemel tercht komt...!
Dat zou je toch wel verwacht hebben?
Maar Paulus zegt: geloof in de Heere Jezus, en gij zult behouden worden...
Als of een mens dat kan... Wist Paulus dat dan niet? Toch zegt hij het. Dat is misschien iets voor ons om van te leren...!

Maar denk eens aan die zieken die Jezus genas. Strek uw hand uit...neemt uw bed op en wandelt etc etc. Dat konden ze toch niet? Maar er staat nergens dat ook maar een van die ziekn met Jezus redetwistte, en zei dat dat nou eenmaal onmogelijk was, en dat God het moest doen etc... Ze deden wat Hij zei...zonder argumenten...! Is dat geen les voor ons? Als Christus zegt: wendt u naar Mij toe...zeggen we: maar dat kan ik helemaal niet! Of zeggen we: ik geloof, Heere, kom mijn ongeloof te hulp!
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
[vlucht van een veroordeeld zondaar tot Christus en Zijn heil,
Refojongere,

Als je hier de eerste keer bedoelt (dat iemand tot Christus vlucht) vraag ik mezelf af of iemand per definitie veroordeeld moet zijn.
Zo ja: weet je dan dat de wet van God jouw persoonlijk veroordeeld heeft, of zie je dat achteraf?
otewel:
Begint de cycles van ellende verlossing dankbaarheid altijd met ellende?
Ik heb hier geen overtuigend bewijs van, misschien iemand anders wel...

gr
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door england
Maar Paulus zegt: geloof in de Heere Jezus, en gij zult behouden worden...
Beste england,'
Ik had het over de VRAAG en niet over het antwoord.
england

Bericht door england »

Maar aan het antwoord kun je zien of het een goeie vraag is...Toch?
Plaats reactie