opwekkingsliederen

Henriette

Bericht door Henriette »

Neen, geef ons dan maar de Psalmen waar men Gods kinderen in het hart kijkt, maar wat nog veel belangrijker is: Waar men de Heere door genade in het hart kijkt.
--------------------------------------------------------------------------------
aha, dus in opwekkingsliederen kijk je mensen niet in het hart....
misverstand.
de Paus

Bericht door de Paus »

Kun je ook uitleggen wat 'door genade God in het hart kijken' is?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Zijn jullie bekend met de 'gele bundel' die bij de gezinskampen van de Ger. Gem. worden gebruikt? Wat vinden jullie hiervan?

Ik zelf geniet van veel liederen die in deze bundel staan! Elke eerste zondag van de maand is er bij ons de mogelijkheid om na de avonddienst uit deze bundel te zingen en natuurlijk ook Psalmen. Dit is echt een unieke situatie!
Christina

Bericht door Christina »

"Hoger dan de blauwe luchten, Kinderen van een vader. ed"

Depa, mag ik je vragen om een Opwekkings bundel in te kijken voordat je allerlei wilde beschuldigingen maakt. De door jou genoemde kinder liedjes staan namelijk niet in de Opwekkings bundel.

Daarbij moet ik je ook vragen of je het eens bent met de volgende tekst:

3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
lejo

Bericht door lejo »

Een paar opwekkingsliederen als voorbeeld, ’t is maar een selectie uit de 500. Wat moet ik hiervan nou afwijzen? tis me echt een raadsel

Nr. 40

Zoekt eerst het Koninkrijk van God
en zijn gerechtigheid,
en dit alles krijgt u bovendien.
Hallelu, halleluja.
Men kan niet leven van brood alleen,
maar van ieder woord
dat door de Heer gesproken wordt.
Hallelu, halleluja.
Bidt en u zal gegeven zijn,
zoekt en gij zult het zien,
klopt en de deur zal voor u opengaan.
Hallelu, halleluja.

Nr. 277

Machtig God, sterke Rots,
U alleen bent waardig.
Aard' en hemel prijzen U,
glorie voor uw naam.

Lam van God, hoogste Heer,
heilig en rechtvaardig,
stralend Licht, Morgenster,
niemand is als U.

Prijst de Vader, prijst de Zoon.
Prijst de Geest, die in ons woont.
Prijst de Koning der heerlijkheid.
Prijst Hem tot in eeuwigheid.

Nr. 155

Hij is de Almachtige,
Hij is de Waarachtige,
Hij is alles in al,
Die was, die is en komen zal…

Nr. 274

God is goed, komt, zingt en jubelt.
God is goed, zo vieren wij.
God is goed, er is geen twijfel.
God is goed, dit weten wij.

En als ik nu aan zijn liefde denk
wordt mijn hart zo blij dat ik wil gaan dansen.
Want in zijn hart is ook plaats voor mij
en ik ren als een kind naar Hem toe.
Adje

Bericht door Adje »

Kan je niet gewoon stellen dat er in de opwekkingsbundel gewoon de nadruk wordt gelegd op Aanbidding?

En daar is toch niets mis mee? Als je maar wel onthoudt, dat het slechts een facet is! En daarom de opwekkingsliederen ook niet ipv de psalmen gaat zingen. Gewoon ernaast!
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Adje
Kan je niet gewoon stellen dat er in de opwekkingsbundel gewoon de nadruk wordt gelegd op Aanbidding?

En daar is toch niets mis mee? Als je maar wel onthoudt, dat het slechts een facet is! En daarom de opwekkingsliederen ook niet ipv de psalmen gaat zingen. Gewoon ernaast!
Ik denk dat je hierin gelijk heb! Echt kostelijk om deze liederen naast de Psalmen te zingen!
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik heb geprobeerd een aantal goede liederen uit Opwekking te halen voor de lijdenstijd... En dan zie je pas hoe deze bundel te kort schiet. Ik kon er namelijk niet veel liederen uit halen.

Ik kwam tot: Hij kwam bij ons heel gewoon.....
Christina

Bericht door Christina »

Paus, wat dacht je van 545
Jezus, Heer, wanneer ik aan uw offer denk zie ik een lijden zo ongekend....dank u voor het kruis, O Heer

Of 531
Immanuel, o Immanuel, vol ontzag aanbid ik u als Heer en zing: Immanuel, God met ons. U kwam bij ons om mens te zijn deelde mijn zwakheid en pijn. U droeg de zwaarste straf voor mij, Immanuel enz.

Of 509
vs. 2 b.v.
O zie de mens daar aan het kruis,
met al mijn schuld beladen:
beschaamd hoor ik mijn eigen stem
Hem loochenen en smaden.
Het was mijn zonde die Hij droeg,
Totdat Hij riep: Het is volbracht!
zijn laatste adem bracht mij hoop,
Zijn sterven werd mijn levenskracht

#506
Ik zing van het Lam dat Zij leven heeft neergelegd

Ik moet toegeven dat dit soort liederen wel in de laatse supplementen staan. De Opwekkings Bundel is zeker niet "af", maar ik vind dat er steeds hele waardevolle liederen bij komen, De tijd zal leren welke "tijdloos"waren.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Adje
Kan je niet gewoon stellen dat er in de opwekkingsbundel gewoon de nadruk wordt gelegd op Aanbidding?

En daar is toch niets mis mee? Als je maar wel onthoudt, dat het slechts een facet is! En daarom de opwekkingsliederen ook niet ipv de psalmen gaat zingen. Gewoon ernaast!
En aanbidding en lofprijzing wordt al veeel te weinig gedaan. Veel nadruk op onze tekorten en zonden (hoe smartelijk in onze waarneming dan ook) doen Gods liefde in Jezus tekort. Zijn liefde heeft alles overwonnen en is sterker dan de dood. Onze lofzang zal zeker die van Romeinen 8 moeten zijn.
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik moet toegeven dat dit soort liederen wel in de laatse supplementen staan.
Grote kans dat ik ze dus (nog) niet ken. Volgens mij komt er ieder kwartaal wel een groot aantal liederen bij. Ik heb thuis nog een opwekkingsbundel liggen die ging maar tot 365.... En nu zitten ze al bijna bij de 600 !!! pfff... je zal ze maar allemaal uit het hoofd willen kennen!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Laten we de Psalmen zien als een liedbundel die door de Heilige Geest is geinspireerd en daarom Gods Woord. Geen enkele menselijke creatie kan eraan tippen. Net als de belijdenisgeschriften onder de Bijbel staan, staan opwekkingsliederen onder de Psalmen.
De Psalmen heeft mijns inziens het beste evenwicht tussen boete, lof, en geestelijk onderwijselijke liederen. Opwekkingsbundels zijn wat mij betreft nog altijd te eenzijdig.

Of er te weinig lofpsalmen worden gezongen hangt natuurlijk van de 'zwaarte' van je gemeente af.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door Refojongere
Of er te weinig lofpsalmen worden gezongen hangt natuurlijk van de 'zwaarte' van je gemeente af.
Het zingen van de lofpsalmen wordt wellicht genoeg gedaan, maar het daadwerkelijk lofprijzen met je hart wordt veel te weinig gedaan. Ik ben daarin niet beter, maar merk het helaas ook weinig om me heen.
lejo

Bericht door lejo »

elk jaar met pinksteren worden er vlgs mij nieuwe liederen toegevoegd.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je hebt gelijk Lecram, wat schieten we daarin schromelijk te kort in Nederland. Het erge is dat we niet van het een op het andere moment kunnen zeggen: en nu met het hart. Een smaad voor de Koning der koningen, misschien is dat besef er te weinig. Ja, we zijn rijk en verrijkt geworden, en we moeten arm en ellendig worden in onszelf om waarlijk lof te geven aan God de Heere. Uiteindelijk is het terug te brengen op het leven uit Christus. Wat wordt ons bidden voor het eten, zingen in de kerk, invulling van de zondag, houding naar anderen, buitenstaanders, dan ook anders. Ik blijf erbij, zolang we nog tevreden zijn met onszelf, met onze vroomheid en christenzijn, zolang we nog niet arm en ellendig zijn, daar zal nooit een lofzang geboren worden.
Plaats reactie