Avondmaalsgang

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Het Avondmaal is toch alleen bedoeld voor mensen die alles van Hem verwachten?
Ja Sochrio, hiermee ben ik het eens.
Trein

Bericht door Trein »

Ik wil zelfs nog verder gaan: Het avondmaal is een gift van Jezus aan de mensheid. Mogen wij die gift dan weigeren, en daarmee Jezus zijn offe bezoedelen?
HI it is me

Bericht door HI it is me »

Stelling van Adje: "Het is een grotere zonde om aan te gaan als je geen christen ben, dan om als wedergeborene niet aan te gaan."
Beste Adje,
ik geloof dat jij de dingen niet helemaal door hebt. Het is juist een grotere zonde om als wedergeborene niet aan te gaan dan als je geen christen bent! Een niet-christen heeft er immers voor gekozen om zich van Jezus af te keren. Maar mag je zomaar afblijven van her Avondmaal? Dat is in strijd met, de door belijdende leden eens afgelegde blijdenis, de begeerte die werd uitgesproken om 's Heren dood te verkondigen. Dan is alle vanzelfsprekendheid om geen Avndmaal te vieren uitgesloten. :stu :stu :stu :stu
HI it is me

Bericht door HI it is me »

Moet je niet nog verder gaan en zeggen dat het Avondmaal alleen is voor mensen die zich zondig voelen en zelf niet meer verder kunnen.
Pardon, mensen die zelf niet meer verder kunnen? De Avondmaalsgang is dan wel een activiteit van onze kant. Het zijn onze daden. Maar het Avondmaal is een sacrament. En in het sacrament gaat het niet allerleerst om onze daad, maar om Gods daad. Jezus heeft in het Avondmaal Zijn belofte gegeven, waarin Hij Zich aan ons geeft.
lejo

Bericht door lejo »

Wel lekker constructief gesprek hier!

Als ik jullie allemaal nu eens uitnodigde om a.s. vrijdagavond in gebed de Almachtige aan te roepen, in verwachting dat Hij die de gebeden hoort met Zijn Licht de duisternis zal verdrijven. Wie is er bereid daar een avond voor uit te trekken? Zou je dat in eerlijkheid durven? Ben je bereid je masker af te doen, en je voor te stellen zoals je bent?

Er is een verbond met je gemaakt.
Echt beste mensen, er is géén excuus. Die niet geloofd is reeds geoordeeld, er is maar één Brug, er is maar één Naam onder de hemel gegeven. Niets van ons heeft toegevoegde waarde, beseffen we dat?
Sinds wanneer zijn er zonden en erge zonden, en nog ergere zonden? AL wat uit het geloof niet is DAT is zonde. (Rom.14:23)
lejo

Bericht door lejo »

't Wordt stil terwijl ik op antwoord wacht! Over een uur of 20 is het al vrijdagavond, en wat doe je dan???
parsifal

Bericht door parsifal »

Lejo,

Ik ben niet de hele vrijdagavond aanwezig en mezelf kennende ben ik vanavond een hoop vergeten. Toch is het noodzakelijk om tot God te komen en ik zal ook proberen te bidden.

Vaya con Dios,

Parsifal
Christina

Bericht door Christina »

Wat een goed idee Lejo. Vrijdag avond van 7-8 ben ik beschikbaar. Om te bidden, zoals je zegt, dat Zijn licht de duisternis zal verdrijven. Dat Zijn liefde in vele harten mag doorbreken, ook bij Frost. Ik wens iedereen veel zegen toe. De Heere is sterk en machtig!
lejo

Bericht door lejo »

Parsifal, ik ben heel kritisch dat weet ik. Het is goed bedoeld van me (opbouwend) en beslist geen persoonlijke kritiek, stel dat voorop.
Bidden probeer je niet, dat doe je, net zoals je ook niet probeert "amen" te zeggen, ook dat doe je. Toch?
De kracht van ons gebed ligt niet in ons gebed, maar ligt in Degene tot Wie ons gebed uitgaat!
Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke gave (2Kor.9:15)

[Edited on 2/9/02 by lejo]
Christina

Bericht door Christina »

Lejo, heb jij gisteravond gebeden, en hoe ging dat?
Ik was pas bij een bidstond voor een vrij jong gemeentelid die ten dode opgeschreven is. Om daar te zijn is een feest!
Als wij met een aantal gemeenteleden bidden beginnen wij met de Heere te loven en te prijzen voor Wie Hij is. Niet Wie Hij is voor ons (later wel) maar het gaat eerst zuiver om Zijn Naam groot maken. Probeer het eens...
Dan verootmoedigen wij ons en als er iemand is die iets tegen een ander heeft wordt hij gevraagd om het ter plekke goed te maken of weg te gaan.
Dan bidden wij voor wonderen- rust en vrede met God's volmaakte wil in zijn leven, de bekering van zijn (rebelse) kinderen, en natuurlijk ook voor genezing als het mogelijk is.
Zoveel liefde en saamhorigheid als op die bidstonden heb ik nog nooit eerder beleefd .
parsifal

Bericht door parsifal »

Lejo,

Je hebt gelijk, maar de laatste keer dat ik beloofd had voor iemand te bidden, was ik het vergeten.
Dit was vrijdag trouwens niet het geval, maar heen en weer schietende gedachten waren helaas teveel aanwezig.

Vaya con Dios,

parsifal
lejo

Bericht door lejo »

Christina,

je vraagt: Hoe ging dat?
ik had eigenlijk bedoeld (gewild) dat diegenen die op mij zo hoogmoedig overkwamen zich zouden verootmoedigen, en bereid zouden zijn in gebed God te vragen met Zijn licht op het Bijbelwoord te schijnen. Zoals de reformatoren dat zo treffend onder woorden hebben gebracht. (Ik zal hierover nog wel eens een keertje wat citeren van Calvijn of van Owen) Dat het er uiteindelijk niet van is gekomen bedroeft me :#
Wel heb ik vrijdagavond gebeden, alleen, en ik weet dat er geen gebed verloren gaat! Maar daarmee is mijn wens even sterk, je sluit met gebed niets af. Voortdurend gebed is pure noodzaak, en het gaat dan niet om de mensen, ook niet om woorden gelukkig valt dat allemaal weg dan.
Maar om samen je zorgen te delen in een gezamelijk gebed, dat is ook één zijn in Christus, waar liefde woont gebied God Zijn zegen!
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Ook hier is men wat van het onderwerp afgedwaald.
Om verder te gaan met de formulieren, die gebruikt worden voor het Avondmaal en als aansluiting op het zondenregister, hier een stukje van het formulier.
Dit wordt ons, geliefde broeders en zusters in de Heere, niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen de vrijmoedigheid te ontnemen, alsof niemand tot het Avondmaal des Heeren gaan mag dan wie zonder enige zonde is. Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmee te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, door ons leven buiten onszelf in Jezus Christus te zoeken, belijden wij dat wij midden in de dood liggen. Wij vinden in onszelf veel ellende en gebreken. Ons geloof is niet volkomen en wij dienen God niet met de toewijding die wij Hem verschuldigd zijn. Dagelijks hebben wij met de zwakheid van ons geloof en de boze lusten van ons vlees te strijden. Nochtans, omdat ons door de genade van de Heilige Geest deze gebreken van harte leed zijn en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden Gods te leven, mogen wij ervan verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid die nog tegen onze wil in ons overgebleven is, kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt.

Rens,
Kun je jouw formulier ook plaatsen?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Inderdaad staat dit in het formulier. Toch gaat het ten diepste om de drie stukken.

Ten eerste bedenke een iegelijk bij zichzelven zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelven mishage, en zich voor God verootmoedige; aangezien de toorn Gods tegen de zonden zo groot is, dat Hij die (eer Hij ze ongestraft liet blijven) aan Zijn lieven Zoon Jezus Christus met den bitteren en smadelijken dood des kruises gestraft heeft.
Ten andere onderzoeke een iegelijk zijn hart of hij ook deze gelofte belofte Gods gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn (...)
Ten derde onderzoeke een iegelijk zijn consciëntie of hij ook gezind is, voortaan met zijn ganse leven waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen (...)

Dit zijn de gronden waarop we aan mogen zitten aan de tafel van de Heere. Ja, Zijn troost mogen ontvangen, ons geloof versterken ja het sursum corda op mag klinken, want immers opdat wij dan met het waarachtige hemelse Brood Jezus Christus gespijzigd mogen worden, zo laat ons met onze harten niet aan het uiterlijke brood en wijn blijven hangen; maar onze harten opwaarts in den hemel verheffen, waar Jezus Christus is, onze Voorspraak, ter rechterhand des hemelsen Vaders (...)

Beste Rens,

Als we met een hartelijk ja de vragen mogen bevestigen, ja dat ons geloof het verlangen heeft om gesterkt te worden door de bediening van brood en wijn, dan zie ik geen reden om jezelf te onthouden van de dis des Heeren, vanwege je lidmaatschap van de RK. Natuurlijk dwaalt Rome in de mis, maar dat is nog zo erg niet immers het zijn slechts de uiterlijke tekenen. Wel een dwaling is als de gedachte achter de mis is dat telkens opnieuw Christus geofferd moet worden, want dan achten wij Christus genoegzame offerande onrein. God de Vader heeft immers Zijn Zoon uit de doden opgewekt omdat het had geklonken op Golgotha's heuvel 'het is volbracht' Hier was God de Vader voldaan in het offer van Zijn Zoon Jezus Christus.
Het Avondmaal is dan ook niet opnieuw een misoffer maar een gedachtenismaaltijd waarbij we onze harten moeten opheffen naar de hemel opdat wij de betekende zaak van brood en wijn mogen verstaan en hieruit de troost of versterking mogen ontvangen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie