bekering

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Zodra ik door de Wet naar het Evangelie geslagen wordt, leer ik zien wie ik ben. Hier wordt het geheim van het geloof gewerkt, door de wedergeboorte.
Zelf als je door de wet naar het evangelie onderwezen wordt. Zie Gal. 3:24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.

tuchtmeester geweest:

Grieks Paedagoges; hetwelk betekent een die de kinderen ter school leidt, onderwijst en tuchtigt. Zo vergelijkt hij dan de Joden onder de wet bij kinderen, en de gelovige Christenen bij volwassenen, die geen tuchtmeester meer van node hebben.

Calvijn hierover:
"De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest." Dit is de tweede vergelijking, die nog duidelijker de bedoeling van de apostel weergeeft. Een "tuchtmeester" wordt niet aangesteld voor het hele leven maar alleen voor de jeugdige leeftijd. {1} Dat blijkt uit de etymologie van het woord. Meer nog, met zijn onderricht aan het kind wil hij bereiken dat het kind via deze kinderlijke basisbeginselen voorbereid zal zijn op de grotere zaken. Beide aspecten gelden ook voor de Wet. Er was een beperkte tijd vastgesteld waarin zij het toezicht moest uitoefenen. Bovendien moest zij haar leerlingen brengen tot een niveau waarop dezen de basisbeginselen en de eerste stappen waarin de Wet hen had geoefend, achter zich konden laten en zij bevorderd werden tot de zaken die bij de volmaakte leeftijd horen.
capricornus

Bericht door capricornus »

Heer, ik geef me onvoorwaardelijk aan Christus over, ik smeek Hem om vergeving, ik wendt me naar Hem toe, en wordt behouden! Zie, Hij staat aan de deur en klopt! Aan de voeten van Christus overwin ik!
Maar, Heer, ik had mij al tot U bekeerd ! Ik had Uw zoon al tot metgezel ! Ik had mijn deur al opgengedaan ! Ik wou helemaal niet overwinnen !
Ik had me bekeerd omdat mijn ziel zich wil voeden aan Uw liefde. Was dat niet genoeg ? Moest ik het gereformeerd doen, met volle frazen en zo ?
Vergeef mij, Heer, ik wa al zo kort bij U, laat mij daar maar.
Plaats reactie