Algemene verzoening

lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Zomaar een vraag (dus niet bedoelt als argument): Geloof jij dat God mensen van wie hij houd, verloren laat gaan?
De Heere God heeft geen lust in de dood van de goddelozen, Ezechiel 18 en 33. De Heere God wil niet dat er mensen verloren gaan, 1 Tim 2.
Tóch gaan er mensen verloren.

Dus ik begrijp het ook niet.

Lebaoth
ptl

Bericht door ptl »

Origineel gepost door lebaoth
Zomaar een vraag (dus niet bedoelt als argument): Geloof jij dat God mensen van wie hij houd, verloren laat gaan?
De Heere God heeft geen lust in de dood van de goddelozen, Ezechiel 18 en 33. De Heere God wil niet dat er mensen verloren gaan, 1 Tim 2.
Tóch gaan er mensen verloren.

Dus ik begrijp het ook niet.

Lebaoth
Een simpel voorbeeld: Een vader of moeder kan een klein kind in de achtertuin laten spelen, zonder de poort op slot te doen. Echter die vader of moeder wil wel dat hun kind binnnen de poort blijft. Nu hebben ze de macht om die poort op slot te doen, zodat het kind zeker weten niet wegloopt. Echter, die vader of moeder willen het kind de vrijheid geven zelf te kiezen: gehoorzamen of niet

Zo is het met God ook: God geeft elk mens de vrijheid zich tot Hem te bekeren, of voort te leven in de zonde (let op: alleen de vrijheid, niet de macht). Nu wil God dat iedereen van die mogelijkheid tot bekeren gebruik maakt, echter van nature bekeerd niemand zich tot Hem, alleen degenen in wie Gods Geest een nieuwe wil heeft gemaakt. En waarom God niet iedereen Zijn Geest geeft licht in het mysterie van de uitverkiezing, de 1 heeft Hij van eeuwigheid liefgehad, de andere van eeuwigheid gehaat.

Nu klinkt dat heel erg oneerlijk, maar dat is het niet. Door eigen schuld is het menselijk geslacht gekomen in de zonde, het is dus hun eigen schuld dat ze niet meer Gods wil kunnen doen, en dus zich ook niet meer kunnen bekeren. Dat God toch nog enkelen (velen zelfs) uit dat zondige geslacht Zich tot kinderen wil verzamelen, is dan ook pure genade...
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ja beste Ptl, ik weet dat het genade is.. iedereen hoort onder het eeuwige oordeel te komen.

Maar dat wil niet zeggen dat sommige Bijbelgedeelten onbegrijpelijk zijn.
Jij vroeg of ik dacht dat God mensen waarvan Hij houdt verloren laat gaan, ik antwoordde met die teksten.
Da's het hele punt.

Lebaoth
ptl

Bericht door ptl »

Ja beste Ptl, ik weet dat het genade is.. iedereen hoort onder het eeuwige oordeel te komen.

Maar dat wil niet zeggen dat sommige Bijbelgedeelten onbegrijpelijk zijn.
Jij vroeg of ik dacht dat God mensen waarvan Hij houdt verloren laat gaan, ik antwoordde met die teksten.
Da's het hele punt.

Lebaoth
Was de bijbel idd maar altijd duidelijk, dan waren al die discussies niet nodig geweest, en zou iedereen de waarheid zonder uitleg zien...
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Ptl,

hier nog een late reactie.
Christus is alleen gestorven voor alleen die Hem in een waar geloof aannemen.
Hoe verklaar jij dan 1 Kor 8:11 'En zal de broeder, die zwak is, door uw kennis verloren gaan, om welken Christus gestorven is?'
of 2 Pet 2:1 'En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende..'

De Heere héeft hen gekocht, Hij ís gestorven voor mensen die blijkbaar toch verloren gaan!

Lebaoth
ptl

Bericht door ptl »

Hoi Ptl,

hier nog een late reactie.
Christus is alleen gestorven voor alleen die Hem in een waar geloof aannemen.
Hoe verklaar jij dan 1 Kor 8:11 'En zal de broeder, die zwak is, door uw kennis verloren gaan, om welken Christus gestorven is?'
of 2 Pet 2:1 'En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende..'

De Heere héeft hen gekocht, Hij ís gestorven voor mensen die blijkbaar toch verloren gaan!

Lebaoth
Wat betreft de laatste text, daar staat dat genoemd persoon 'gekocht' is door Christus. Als je dat echt wilt nemen zoals het er staat zou dat betekenen dat er vrijgekochten verloren kunnen gaan, maw: Christus heeft voor zo iemand betaald (hij is dus vrij van schuld), en toch moet hij naar de hel. Voor welke schuld moet hij dan boetten in de hel???

Wat betreft die text uit 1 Corinthe, zul je zien dat de statenvertaling en de King James, beide er een vraagteken achter zetten (OK, is een zwak argument, daar de grondtext ook ruimte openlaat om de zin zonder vraagteken te lezen). De meeste bijbelverklaarders zeggen iets in de geest van 'al zou het mogelijk zijn dat je door je kennis die zwakke broeder zou laten terugvallen in de zonde, en hij zou daarin sterven, dan zou hij ook het koninkrijk Gods niet kunnen beërven. Echter, de bijbel is er duidelijk over dat God de Zijnen (door Christus vrijgekocht) vasthoud, en niet over zal geven aan het eeuwige verderf'

Nog even over die text uit 2 Petrus, daar staat in de grondtext niet het woord Kurios (wat bijna, zo niet altijd) word gebruikt als er word gesproken over Jezus als God, maar een woord wat (bijna) overal elders in het NT word gebruikt voor God de Vader (engelse vertalingen vertalen het met 'master', wat toch een betere vertaling is dan 'Heere', zoals de SV dat doet). Nu word er in het OT (en ook wel in het NT) gesproken over het volk Israels als 'gekochten des Vaders', echter we weten dat niet ieder Israeliet daadwerkelijk behouden is geworden. Nu word er in het NT wel gesproken over dat allen die door Christus gekocht zijn, niet verloren zullen gaan (Joh 3 bv: een ieder die in Hem gelooft, gaat niet verloren, maar heeft het eeuwige leven), echter dit word nergens in de Schrift (voor zover ik weet althans, correct me if I'm wrong), gezegt over de Vader. Maargoed, nogmaals geen erg sterk argument...
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Ptl,

Wat betreft 2 Pet 2:1; Matthew Henry’s commentaar is dat dit ‘Heere’ wel op Christus slaat. Dit woord voor ‘Heere’ wordt ook gebruikt in Luk 2:29 bij de lofzang van Simeon, volgens mij gaat dat dan ook over Christus?

Nog even over die ‘onwederstandelijke roeping’ (ik begrijp nu ongeveer wat daarmee bedoeld wordt :)) uit jouw reactie van 4 september.
Als je uitverkoren bent, KAN je niet verloren gaan, dus als je uitverkoren ben, KAN je de deur van je hart niet dichtlaten, wel voor een tijdje, maar niet je hele leven lang. Het calvinisme noemt dat (het openen van je hart) het resultaat van God onwederstandelijke roeping, dat woordje onwederstandelijk staat erbij om aan te duiden dat mens alleen maar kan gehoorzamen. De reden waarom de mens gehoorzaamd ligt dan ook niet in die mens zelf, maar in het feit dat God hem roept, zonder Gods roeping had hij nooit gevraagt om God (Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden)

Dat de uitverkorenen niet verloren kunnen gaan weet ik, maar je kunt van te voren niet weten of iemand uitverkoren is ja dan nee.

Alleen begrijp ik de Hebreeënbrief hierover dan niet:
(12:25) ‘Ziet toe, dat gij Dien, Die spreekt, niet verwerpt; want indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen, welke op aarde Goddelijke antwoorden gaf, veelmeer zullen wij niet ontvlieden, zo wij ons van Dien afkeren, Die van de hemelen is.’
(2:3) ‘Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? dewelke, begonnen zijnde verkondigd te worden door den Heere, aan ons bevestigd is geworden van degenen, die Hem gehoord hebben.’
Het is mij niet helemaal duidelijk aan wie Heb geschreven is, dus misschien wel ook aan de niet-christenen, en dan klopt die onwederstandelijke roeping weer wel.

Lebaoth
ptl

Bericht door ptl »

Wat betreft 2 Pet 2:1; Matthew Henry’s commentaar is dat dit ‘Heere’ wel op Christus slaat. Dit woord voor ‘Heere’ wordt ook gebruikt in Luk 2:29 bij de lofzang van Simeon, volgens mij gaat dat dan ook over Christus?
Klopt, en als je verder gaat zoeken zul je nog veel meer godvruchtige verklaarders vinden die denken dat het hier om Christus gaat. En binnen die groep is weer de discussie of een gekochte van Christus toch verloren kan gaan.

De Korte Verklaring zegt over dat stukje uit 2 Petrus 2, dat het hier gaat om mensen, die door de gemeente word gezien als gekochten door Christus. Maargoed, het blijven allemaal maar gissingen, misschien beter om het gewoon letterlijk te nemen (alleen daardoor krijg je er weer een hele hoop problemen bij), of gewoon te zeggen: Ik weet het niet...

Nog even over die ‘onwederstandelijke roeping’ (ik begrijp nu ongeveer wat daarmee bedoeld wordt :)) uit jouw reactie van 4 september.

Dat de uitverkorenen niet verloren kunnen gaan weet ik, maar je kunt van te voren niet weten of iemand uitverkoren is ja dan nee.

Alleen begrijp ik de Hebreeënbrief hierover dan niet:
(12:25) ‘Ziet toe, dat gij Dien, Die spreekt, niet verwerpt; want indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen, welke op aarde Goddelijke antwoorden gaf, veelmeer zullen wij niet ontvlieden, zo wij ons van Dien afkeren, Die van de hemelen is.’
(2:3) ‘Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? dewelke, begonnen zijnde verkondigd te worden door den Heere, aan ons bevestigd is geworden van degenen, die Hem gehoord hebben.’
Het is mij niet helemaal duidelijk aan wie Heb geschreven is, dus misschien wel ook aan de niet-christenen, en dan klopt die onwederstandelijke roeping weer wel.
Je kan idd niet weten of je verkozen bent, maar die wetenschap is ook helemaal onnutig bij de zoektocht naar de zaligheid

Maargoed, ik persoonlijk intrepreteer die texten uit Hebreën als volgt:
(12:25) Wacht je ervoor, dat je God, die door Zijn Woord spreekt, niet buitensluit; want zij die hem buitensloten konden niet aan het oordeel ontkomen, en wij zullen nog veel meer gedoemd zijn ten oordeel, als wij ons afkeren van Hem, die waarschuwd vanuit de hemel.
(2:3) Hoe zullen wij ontkomen aan het oordeel, als wij een zo grote zaligheid verachten, een zaligheid door de Heer ons verkondigd, en door de Zijnen bevestigd?

Ik weet niet wat je precies niet snapt, maar waarschijnlijk is het dat een mens zich kan afkeren van God, terwijl hij toch gekozen is, om kind van God te zijn. In beide gevallen gaat het om een uitwendige roeping, waar men zich van afkeerd. Hoeveel mensen zeggen de kerk niet g'dag? Dat is (waarschijnlijk) wat bedoelt word, een oproep om die zaligheid niet ongebruikt te laten liggen, terwijl je beter weet.

Nu zijn er 4 'groepen' mensen, die elk de boodschap op een andere manier gebracht / benadrukt moeten hebben:

1) De ongeinteresseerde mens, gelooft eventueel nog wel dat God bestaat, misschien ook nog wel dat de bijbel waar is, maar het laat 'm koud. Voor die mensen moet de oproep zijn: 'Bekeer je, zoek eerst het koninkrijk van God, opdat je niet Gods eeuwige toorn zou moeten dragen ('Bekeer u, gij afgekeerde Israel! spreekt de HEERE, zo zal Ik Mijn toorn op ulieden niet doen vallen; want Ik ben goedertieren, spreekt de HEERE. Ik zal den toorn niet in eeuwigheid behouden'. (Jer 3:12), en ook 'Bekeer u, o Israel! tot den HEERE, uw God, toe; want gij zijt gevallen om uw ongerechtigheid'. (Hos 14:1))

2) De werkende, onbekeerde christen, die zo veel mogelijk naar Gods wil probeert te leven en moet zien dat hij het zelf niet kan, en die alleen maar zonde ziet in zichzelf, kortom, die ziet dat hij zichzelf niet bekeren kan: 'De zaligheid is uit en door God, God zal in de stenen harten van hen, die Hem echt nodig hebben, vervangen door vlezen harten. Bid daarom (Hos 14:2 'Neem deze woorden met u, en bekeer u tot den HEERE; zeg tot Hem: Neem weg alle ongerechtigheid, en geef het goede, zo zullen wij betalen de varren onzer lippen' en ook Jer 31:17-20

3) Het 'pasbekeerde' kind van God, nog zwak in het geloof, onbekend met de gevaren om hem heen: 'Verheug je in je zaligmaker, maar let op dat je niet valt'

4) Een al-wat-langer-bekeerd kind van God: 'Onderzoek jezelf, ben je niet afgedwaalt van God, hoe erg ben je gevorderd in de heiliging van je leven?'

Zoals je ziet, hebben al die 4 groepen verschillende waarheden nodig, zou je tegen groep 1 zeggen: je kan je niet bekeren, dan werkt dat lijdzaamheid, zeg je tegen groep 4: bekeer je, want de toorn Gods is groot over u, wekt dat twijfel.

Kortom, bij het interpreteren van de bijbel moeten we dus kijken voor wie (bekeerd of onbekeerd, of alle2), het bedoelt is. Uit Hebreeën zou je kunnen opmaken dat het geschreven is aan een gemeente, dus zowel aan onbekeerden als bekeerden. Nu denk ik persoonlijk dat de texten uit Hebr. die jij noemde geschreven zijn als oproep aan onbekeerden (nummertje 1)...

Ietwat lang geworden weer, maargoed...

Ptl.
Loïs

Bericht door Loïs »

Voor wie heeft Christus Zijn bloed gestort? Voor alle mensen? Dat lezen wij nergens in de Schrift. Wij horen de Borg tijdens Zijn omwandeling op aarde zeggen: "Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Mijn leven te geven tot een rantsoen voor velen." Jezus spreekt dus niet over 'allen', maar over 'velen.'
Hallo Kislev, ik vind dit om eerlijk te zijn niet echt een argument. In 1 Tim 2:6 wordt dit citaat immers herhaald, alleen zegt Paulus daar 'allen' in plaats van 'velen' Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd.

Verder ben ik van mening dat algemene verzoening bijbels is, zie verderop in 1 Tim 4:10 Ja, hierom getroosten wij ons moeite en grote inspanning, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die een Heiland is voor alle mensen, inzonderheid voor de gelovigen.

Of Titus 2:11 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.

Groeten van Loïs.
Loïs

Bericht door Loïs »

Whoops, beetje rare opmaak, het spijt me.
ptl

Bericht door ptl »

Mja, dat ligt eraan hoe je de bijbel leest. Persoonlijk denk ik dat je niet aan enkele teksten een dogma mag ontlenen, als er andere teksten in diezelfde bijbel zijn, die anders spreken over het zelfde onderwerp

Met andere woorden: de ene tekst kan een andere tekst aanvullen en beperken.

Als je niet zo de bijbel leest, maar slechts enkele teksten er uit plukt, dan kan je die bijbel alles laten zeggen wat je maar wilt...
Loïs

Bericht door Loïs »

Ik kan er gewoon niets anders van maken Ptl.
Dan kun je zeggen het ligt er aan hoe je het leest, ja dat is bij alles zo.
Ik zal deze week nog een uitgebreidere reactie geven. ;-))

Groetjes Loïs.
ptl

Bericht door ptl »

Origineel gepost door Loïs

Ik kan er gewoon niets anders van maken Ptl.
Dan kun je zeggen het ligt er aan hoe je het leest, ja dat is bij alles zo.
Ik zal deze week nog een uitgebreidere reactie geven. ;-))

Groetjes Loïs.
Mij zien uit naar je uitgebreide reactie...

Maar ik ben benieuwd hoe jij dan de beperkende teksten gaat uitleggen, die de bijbel geeft..

Greetz,

Ptl.
Loïs

Bericht door Loïs »

Hallo Ptl,

dit is de beloofde reactie. Liever maak ik van ‘algemene verzoening’ geen halszaak, het gaat uiteindelijk om de verzoening voor ieder mens persoonlijk en nog belangrijker om onze gezamenlijke Heiland!

Vergeef me ajb als ik iets verkeerd/ongenuanceerd zeg, dit is de eerste keer dat ik een discussie voer met iemand die ik niet van aangezicht tot aangezicht ken. ;-)

Graag wil ik reageren op de hele discussie nu ik die goed heb doorgelezen.

Allereerst (nogmaals) richting het stukje dat Kislev plaatste:
Wel, zij zegt dat alle mensen zondaars zijn. Tegen deze opmerking hebben wij geen bezwaar. Wij hebben echter wel bezwaar als men gaat zeggen: Jezus is voor zondaren gestorven, dus Hij is ook voor ons gestorven. Waar zit de dwaalleer in? Nergens anders in dan in het kleine woordje 'dus'. Als men het zo stelt, lijkt het een bijzonder vanzelfsprekende zaak alsof het werk van Gods Geest gemist zou kunnen worden. Van een eenzijdig werk Gods in het leven wordt niets gehoord.
M.i. mist dominee de Knegt hierin de boot nogal door flink te generaliseren. Mijn ervaring is dat juist in reformatorische kringen het werk van de Geest nogal ondergewaardeerd wordt; men ziet Hem meer als aanwijzer van zonde dan als iemand die Leven is en levend máakt. Ook bij algemene verzoening is het juist eenzijdig werk van God. Puur genade. En dat is het allermooist wat een mens kan ‘overkomen’.

Voor wie heeft Christus Zijn bloed gestort? Voor alle mensen? Dat lezen wij nergens in de Schrift. Wij horen de Borg tijdens Zijn omwandeling op aarde zeggen: "Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Mijn leven te geven tot een rantsoen voor velen." Jezus spreekt dus niet over 'allen', maar over 'velen.'
Zoals gezegd wordt dit anders gezegd in 1 Timotheus 2:6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd.

--
Dan richting jou zelf:
Wat is er makkelijker te zeggen: Satan, ga weg van mij, mijn zaligheid kan je toch niet afnemen, want Christus is voor mij gestorven
of Satan, ga weg van mij, want ik ben bekeerd

Ook deze vergelijking gaat niet op. Onbekeerde mensen geloven immers niet dat Christus gestorven is voor hun zonden?
En toch is Christus dat wel Ptl. Als die dit oordelen, dat, indien Een voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is. Eén Mens is voor alle andere mensen gestorven!

Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig.
Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen.
Beveel deze dingen, en leer ze.
1 Timotheus 4
God is dus een Verlosser voor alle mensen! Ik ben heel benieuwd hoe je deze tekst zou kunnen weerleggen Ptl. Het is een belangrijke opdracht die volgt, namelijk ‘leer ze’. Leer het aan de mensen dat God een Heiland is voor alle mensen! Leer het hun!

Dan zeg je:
Als Christus voor de zonden van iedereen zou zijn gestorven, dan zou die zekerheid wegzijn, want je zegt zelf dat niet iedereen zalig word, dus in het feit dat God de zonden heeft verzoend, valt geen enkele troost te putten, want dat zou hij (volgens de algemene verzoeners) ook doen voor hen die verloren gaan. Het spijt me, maar ik heb grote moeite met deze formulering. Ik noem mezelf geen algemene verzoener, immers ik verzoen niet maar God verzoent. (2 Korinthe 5:18) En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
Daartegenover staat wel dat Paulus een duidelijke opdracht geeft in datzelfde hoofdstuk(over de verzoeningsdienst), namelijk Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. Dit staat in de gebiedende wijs! Het is niet alleen van Gods kant! Nee inderdaad, de mens kan geen druppel toevoegen aan z’n eigen zaligheid. Het is ook genade! Maar deze genade is voor alle mensen; Gods heil is voor alle mensen!
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. Titus 2:11

Christus heeft voor alle mensen de dood gesmaakt!
Maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond, Die een weinig minder dan de engelen geworden was, vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor allen den dood smaken zou. Hebreeën 2:9

En daarom zei Jezus En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken. Johannes 12:32

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

Toen dacht ik op te maken uit een reactie Ptl, dat je niet geloofde dat God de hele wereld lief heeft gehad. Toch kun je dit in de hele bijbel terugvinden!

Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. 2 Korinthe 5:19

God heeft de wereld, Zijn Schepping liefgehad. Dat is wat Johannes 3:16 zegt!
Denk aan 1 Johannes 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
Hij is een verzoening voor alle zonden. Niet alleen voor de zonden van de ‘bekeerden’ aan wie Johannes zijn brief schrijft; nee ook voor de ‘onbekeerden’, sterker nog voor de zonden van alle mensen.
Zie ook verderop in 1 Johannes 4:14 En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.
Daardoor kon Johannes zeggen Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt! Johannes 1:29

Dan meen ik te lezen Ptl, dat je in de knoop komt met het ‘liefhebben’ en ‘haten’ van Jacob en Esau. Wel roept de bijbel ons ook niet duidelijk op om ons eigen leven te haten? Om alles wat van onszelf is te haten? Toch komen we een paar bladzijden verder alweer tegen dat we onszelf mogen liefhebben!
En Hem lief te hebben uit geheel het hart, en uit geheel het verstand, en uit geheel de ziel, en uit geheel de kracht; en den naaste lief te hebben als zichzelven, is meer dan al de brandofferen en de slachtofferen. Marcus 12:33
Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente. Efeze 5:29

God wil dat alle mensen zalig worden!
Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen. 1 Timotheus 2:4
Zou Hij dat willen als dat niet mogelijk was, Ptl? Een retorische vraag dacht ik.

Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve? Ezechiël 18:23

Het is een vrij uitgebreide reactie geworden. :-)
Laten we ons richten op de overeenkomsten, op een ontfermend Heiland!

Groeten van Loïs.
ptl

Bericht door ptl »

dit is de beloofde reactie. Liever maak ik van ‘algemene verzoening’ geen halszaak, het gaat uiteindelijk om de verzoening voor ieder mens persoonlijk en nog belangrijker om onze gezamenlijke Heiland!
You're right :-)
Vergeef me ajb als ik iets verkeerd/ongenuanceerd zeg, dit is de eerste keer dat ik een discussie voer met iemand die ik niet van aangezicht tot aangezicht ken. ;-)
Eens moet de eerste keer zijn :yawn: Graag wel in t vervolg vertellen waar je de bijbelteksten vandaan hebt, is wat makkelijker nazoeken...

graag wil ik reageren op de hele discussie nu ik die goed heb doorgelezen.

Allereerst (nogmaals) richting het stukje dat Kislev plaatste:
Wel, zij zegt dat alle mensen zondaars zijn. Tegen deze opmerking hebben wij geen bezwaar. Wij hebben echter wel bezwaar als men gaat zeggen: Jezus is voor zondaren gestorven, dus Hij is ook voor ons gestorven. Waar zit de dwaalleer in? Nergens anders in dan in het kleine woordje 'dus'. Als men het zo stelt, lijkt het een bijzonder vanzelfsprekende zaak alsof het werk van Gods Geest gemist zou kunnen worden. Van een eenzijdig werk Gods in het leven wordt niets gehoord.
M.i. mist dominee de Knegt hierin de boot nogal door flink te generaliseren. Mijn ervaring is dat juist in reformatorische kringen het werk van de Geest nogal ondergewaardeerd wordt; men ziet Hem meer als aanwijzer van zonde dan als iemand die Leven is en levend máakt. Ook bij algemene verzoening is het juist eenzijdig werk van God. Puur genade. En dat is het allermooist wat een mens kan ‘overkomen’.
Het werk van de Heilige Geest word in reformatorische kringen inderdaad helaas te weinig genoemd...

Zoals gezegd wordt dit anders gezegd in 1 Timotheus 2:6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd.

--
Dan richting jou zelf:
Wat is er makkelijker te zeggen: Satan, ga weg van mij, mijn zaligheid kan je toch niet afnemen, want Christus is voor mij gestorven
of Satan, ga weg van mij, want ik ben bekeerd

Ook deze vergelijking gaat niet op. Onbekeerde mensen geloven immers niet dat Christus gestorven is voor hun zonden?
Dat zeg ik ook niet: het gaat om de zekerheid van een bekeerd mens, namelijk hij is niet meer zalig omdat Christus voor hem is gestorven (want Christus zou voor alle mensen gestorven zijn), maar in het feit dat hij die genade toegepast gekregen heeft.

En toch is Christus dat wel Ptl. Als die dit oordelen, dat, indien Een voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is. Eén Mens is voor alle andere mensen gestorven!

Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig.
Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen.
Beveel deze dingen, en leer ze.
1 Timotheus 4
God is dus een Verlosser voor alle mensen! Ik ben heel benieuwd hoe je deze tekst zou kunnen weerleggen Ptl. Het is een belangrijke opdracht die volgt, namelijk ‘leer ze’. Leer het aan de mensen dat God een Heiland is voor alle mensen! Leer het hun!
2 Cor 5:15 15Als die dit oordelen, dat, indien Een voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is.
Dit zou je ook kunnen vertalen / paraphraseren als 'En Hij is voor allen gestorven die leven, opdat zij niet meer zichzelven etc.... De kanttekeningen van de SV zeggen bij deze tekst: zij allen) Namelijk die in Hem geloven; Joh. 3:16; Hand. 10:43; Rom. 3:22,en Rom. 10:4; Hebr. 5:9, en Hebr. 10:14.

Dezelfde opmerking stellen de statenvertalers bij 1 Tim 2:6 (dus daar zou allen ook alleen slaan op de uitverkorenen, en word er alleen maar mee aanduid dat het een grote groep is, en dat het van allerlei rassen zullen zijn

De reden waarom de SV-vertalers (en Calvijn, Augustines, en vele anderen) dit zeggen is dat zij (en ik met hen) vonden dat je Schrift met Schrift moet vergelijken, met andere woorden: het ene Schriftplaats beperkt de andere Schriftplaats. Waarschijnlijk is 1 Tim 2:6 een citaat van de woorden van Jezus uit Mat 20:28

28 Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen

Door namelijk teksten die spreken over 'allen' en 'de wereld' niet te laten beperken door andere teksten, dan zou je kunnen zeggen dat iedereen behouden word, of juist dat iedereen verloren gaat. Daarbij moet je niet vergeten dat je bijna nooit echt iedereen bedoelt als je 'allen' zegt...
Dan zeg je:
Als Christus voor de zonden van iedereen zou zijn gestorven, dan zou die zekerheid wegzijn, want je zegt zelf dat niet iedereen zalig word, dus in het feit dat God de zonden heeft verzoend, valt geen enkele troost te putten, want dat zou hij (volgens de algemene verzoeners) ook doen voor hen die verloren gaan. Het spijt me, maar ik heb grote moeite met deze formulering. Ik noem mezelf geen algemene verzoener, immers ik verzoen niet maar God verzoent. (2 Korinthe 5:18) En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
Daartegenover staat wel dat Paulus een duidelijke opdracht geeft in datzelfde hoofdstuk(over de verzoeningsdienst), namelijk Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. Dit staat in de gebiedende wijs! Het is niet alleen van Gods kant! Nee inderdaad, de mens kan geen druppel toevoegen aan z’n eigen zaligheid. Het is ook genade! Maar deze genade is voor alle mensen; Gods heil is voor alle mensen!
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. Titus 2:11
Het aanbod van genade heeft niets te maken met de algemeenheid van de verzoening (helaas word dat wel gedaan in sommige kerkgenootschappen). De bijbel is er namelijk duidelijk genoeg over dat voor een ieder die behouden word of gaat worden, er genade is. Het kan dus niet gebeuren dat God zich - bij wijze van spreken - Zich verteld heeft. Daarbij, je weet niet of je uitverkoren bent, maar je weet wel dat er genade voor je is, als je je bekeerd.
Christus heeft voor alle mensen de dood gesmaakt!
Maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond, Die een weinig minder dan de engelen geworden was, vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor allen den dood smaken zou. Hebreeën 2:9

En daarom zei Jezus En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken. Johannes 12:32

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

Toen dacht ik op te maken uit een reactie Ptl, dat je niet geloofde dat God de hele wereld lief heeft gehad. Toch kun je dit in de hele bijbel terugvinden!
De liefde van God bestaat uit het feit dat Hij iedereen de mogelijkheid geeft om zich te bekeren. En daarvoor heb je geen algemene verzoening nodig
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. 2 Korinthe 5:19

God heeft de wereld, Zijn Schepping liefgehad. Dat is wat Johannes 3:16 zegt!
Denk aan 1 Johannes 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
Hij is een verzoening voor alle zonden. Niet alleen voor de zonden van de ‘bekeerden’ aan wie Johannes zijn brief schrijft; nee ook voor de ‘onbekeerden’, sterker nog voor de zonden van alle mensen.
Zie ook verderop in 1 Johannes 4:14 En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.
Daardoor kon Johannes zeggen Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt! Johannes 1:29
Als er in de Schrift word gesproken over Gods liefde tot Zijn schepping, slaat dat (meestal) op de ongevallen schepping, dus de schepping voor de zondeval. God kan namelijk geen volledige liefde tot zondaren hebben, anders dan door Jezus Christus. Het is al genade dat wij de tijd krijgen ons te bekeren...
Dan meen ik te lezen Ptl, dat je in de knoop komt met het ‘liefhebben’ en ‘haten’ van Jacob en Esau. Wel roept de bijbel ons ook niet duidelijk op om ons eigen leven te haten? Om alles wat van onszelf is te haten? Toch komen we een paar bladzijden verder alweer tegen dat we onszelf mogen liefhebben!
En Hem lief te hebben uit geheel het hart, en uit geheel het verstand, en uit geheel de ziel, en uit geheel de kracht; en den naaste lief te hebben als zichzelven, is meer dan al de brandofferen en de slachtofferen. Marcus 12:33
Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente. Efeze 5:29
Die tekst over Ezau was om de predestinatie uit te leggen... Namelijk God haat alle zondaren met een volkomen haat, daarom, dat zij zich niet bekeerd hebben van hun boze wegen...
God wil dat alle mensen zalig worden!
Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen. 1 Timotheus 2:4
Zou Hij dat willen als dat niet mogelijk was, Ptl? Een retorische vraag dacht ik.

Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve? Ezechiël 18:23
Er is genoeg betaald voor allen die zalig worden....

Nog even wat 'theorie': Er zijn in de discussie over de algemeenheid van de genaden 3 belangrijke punten:
a) De waarde van Christus offer
b) De betaling van Christus
c) De toepassing van die betaling

1) De alverzoeners leren dat Christus offer waardevol genoeg was voor iedereen, dat Christus een ieders zonde betaald heeft, en dat iedereen die genade toegepast krijgt

2) De algemene verzoeningsdrijvers leren dat Christus offer genoeg waarde heeft voor iedereen, dat Christus ook voor iedereen betaald heeft (de verzoening cq betaling is algemeen), echter het is pas van nut op het moment dat je die genade toegepast krijgt

3) Sommige late-reformatorische en evangelischen leren dat Christus offer waarde genoeg heeft om de hele wereld te verzoenen, dat Christus alleen de zonden van Zijn uitverkorenen heeft betaald/verzoend, en dat dus alleen die uitverkorenen zalig worden

4) En tenslotte nog de vroeg-christelijke kerk (Augustines), en de reformatoren (Luther, Calvijn, Zwinglie, etc), die zeggen dat Christus precies genoeg heeft geleden voor al Zijn uitverkorenen (dus niet te veel, en niet te weinig), dat Hij met die verdienste de zonden van Zijn uitverkorenen heeft betaald, en dat Hij ze ook toepast.

Alleen mijn vraag aan de eerste 2 is waarom God mensen verloren laat gaan, als de zonden van die mensen wel betaald zijn?

Ptl.
Plaats reactie