Uitverkiezing

ejee

Bericht door ejee »

De mens kiest niets! De mens wil niets! De mens heeft nergens geen zin in! De mens heeft er zelf nog geen zin om er zin te krijgen.

Lees Efeze 2 maar even, dan ben jij wel gedachten veranderd.
Hoi Matthijs,

Ik zeg ook: de mens kiest ervoor om Gods werk in hem aan te nemen of niet.

Ik geloof ook dat een mens van nature niet zomaar naar God toe zal gaan en toe zal geven dat hij/zij het niet allemaal alleen kan, maar de mens kan nog wel degelijk tegensputteren (of niet) wanneer God hem openbaart wat zijn toestand is.

Ben je het daar mee eens?

Er gebeuren nou toch eenmaal dingen buiten de wil van God om?

Dan kan het toch ook zo zijn dat iemand Gods werk in hem of haar accepteert of niet?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Er gebeuren geen dingen buiten de wil van God om. Ik vind hier nogal wat standpunten die vrijwel naadloos aansluiten bij het concilie van Trente. Een veeg teken...
jacob

Bericht door jacob »

ejee,

Acht jij de bijbel als het onfeilbaar woord van God. Als dat niet zo is ben ik bang dat je op het verkeerde forum zit.

Ik vraag deze vraag om de volgende reden.

Ik zeg ook: de mens kiest ervoor om Gods werk in hem aan te nemen of niet.
De mens heeft uiteindelijk hier gelukkig geen keuze in. Hij kan niet anders dan God aannemen door het geloof. Hij moet wel, het kan gewoon niet anders. De bekering van een mens is een eenzijdig Gods werk. Geen mens kan iets aan zijn verkiezing of verwerping veranderd. Het is een eeuwig vast staand gegeven. voor de zoveeelste maal post ik de volgende tekst: Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld

Ik geloof ook dat een mens van nature niet zomaar naar God toe zal gaan en toe zal geven dat hij/zij het niet allemaal alleen kan, maar de mens kan nog wel degelijk tegensputteren (of niet) wanneer God hem openbaart wat zijn toestand is.
Hij zal alleen maar tegen sputteren, todat God hem/haar aan het einde brengt. Je zelf overgeven is een onmogelijkheid. Het toegeven dat de verdoemenis rechtvaardig is kan een mens van nature niet. En het moet zo ver komen wil Christus gaan werken.


Er gebeuren nou toch eenmaal dingen buiten de wil van God om?
met alle respect hoor ejee, maar ik vind dit Schrift kritiek. Dus verwerpelijk.
God heeft alles al in de eeuwigheid besloten. Hier kan je niets meer aan toe doen of af doen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Is het ontkennen van de uitverkiezing grotere schriftkritiek, dan ontkennen dat God ook het willen in ons werkt?

Maakt het zeggen dat God alles bestuurt in ons spraakgebruik niet equivalent met het zeggen dat God de auteur is van het kwaad?

Als er geen dingen buiten God's wil om gebeuren. Is ook de zonde door God gewild.

Ik blijf erbij dat we onderscheid moeten maken tussen willen. Ik blijf erbij dat verkiezing er is, maar dat bekering dwars door de mens heen gaat, waarbij het willen en het werken veranderd wordt. Waarbij we niet meer in de eerste plaats naar de oude mens kijken.

Aan de mensen die de uitverkiezing ontkennen?

*Hoe bid je voor je vrienden die niet geloven? Bid je of ze tot bekering mogen komen? Waarom eigenlijk als je toch gelooft dat ze het zelf zijn die de keuze moeten maken, buiten God om.

*Hoe dank je God, dat je in Hem gelooft? Dank je daarvoor. Als het enkel eigen keuze is, dan is dat ook vrij leeg.

Ik gebruik trouwens bewust "enkel eigen keuze" omdat de bekering wel degelijk ook eigen keus is, door God gewerkt.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
jacob

Bericht door jacob »

We discusseren nu over dit onderwerp al enige tijd. Een ding wil ik nu toch even zeggen. Dat er een uitverkiezing is daar zijn we het als refo's wel over eens. We moeten oppassen dat we oproep tot bekering niet tegenover de verkiezing zetten. We weten hier namelijk niet voldoende over. En de uitverkiezing is een verborgen besluit van God. Laten we daarom acht slaan op Gods beloften. De uitverkiezing is geen muur maar de enige mogelijkheid tot zaligheid.



Is het ontkennen van de uitverkiezing grotere schriftkritiek, dan ontkennen dat God ook het willen in ons werkt?

Nee maar ik heb wel de ervaring dat met kiezen(willen) iets anders wordt bedoeld dan gelovig aannemen. Het kiezen wordt op dit forum veels te vaak uitgelegd als een bewuste eenzijdige daad vanuit de mens. (soms word daar nog bij gezet dat God het heeft gedaan. Maar de toon bevalt me niet. Het begint namelijk met de mens en niet met God.(het teken van een remonstrantse leer) En dat is fundamenteel onjuist. Er word gekozen voor God zonder zonde kennis en Christus kennis. Er moet een aanleidings zijn om God te zoeken/volgen. Elke bekerings geschiedenis in de Bijbels toont ons dat. En dat vind ik fundamenteel voor het aannemen van Christus. Waar is Christus nou voor gestorven. Juist voor mensen die het voor God hebben verzondigd, die in nood waren en/of die eenzijdig door God worden opgezocht.
Paulus,
Bloedvloeiende vrouw
Fillipus

De mate van zondekennis is niet bepalend maar moet er wel zijn. Waarom hebben we anders een borg nodig?

Maakt het zeggen dat God alles bestuurt in ons spraakgebruik niet equivalent met het zeggen dat God de auteur is van het kwaad?

dit moet je verder toelichten.



Als er geen dingen buiten God's wil om gebeuren. Is ook de zonde door God gewild.

Ja, hier komen we weer bij iets wan niet te doorgronden is. Had God de zondeval kunnen voorkomen? Ja natuurlijk. Maar Hij heeft dat niet gewild. Verder is nadenken hierover nutteloos. God heeft niet in de Schrift aangeveven precies waarom Hij de zonde val heeft toegelaten.


Ik blijf erbij dat we onderscheid moeten maken tussen willen. Ik blijf erbij dat verkiezing er is, maar dat bekering dwars door de mens heen gaat, waarbij het willen en het werken veranderd wordt. Waarbij we niet meer in de eerste plaats naar de oude mens kijken.

mee eens.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oke hier een toelichting:
* Als God alles bestuurt (in de zin van ons er actief toe brengen), bestuurt Hij ook ons zondigen. Hij brengt de mens actief tot zondigen in dat geval. Dit is m.i. Godlasterlijk. Ik denk dat we zaken als bestuur en wil van God niet te ver moeten invullen. Zeker wat betreft de wil van God gebeurt dit zowel door remonstranten als contra-remonstranten wel eens. Remonstranten wijzen uitverkiezing en souvereiniteit af, omdat er in deze te ver ingevulde zaken geen ruimte meer is voor verantwoordelijkheid en het inderdaad Godlasterlijk wordt. Hiermee wordt het kind met het badwater weggegooid. Aan de andere kant zijn er reformatorische mensen die alleen in theorie nog plaats hebben voor de verantwoordelijkheid van de mens.

Verder dat er op het punt van de zondeval problemen voor ons verstand ontstaan is waar denk ik. Maar moet dit ons niet voorzichtiger maken met logische conclusies trekken uit wat anderen zeggen. Ze een Godsbeeld toedichten wat er niet is. Vraag dan liever eerst even door, voor je je conclusies gaat trekken.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Als God alles bestuurt (in de zin van ons er actief toe brengen), bestuurt Hij ook ons zondigen." Klopt. Zonder daar Zelf schuld aan te hebben.

God heeft gewild dat Jozef door zijn broers verkocht is aan de slavendrijvers.
God heeft gewild dat Farao niet luisterde naar Mozes.
God heeft David aangeport om het volk te tellen.
God heeft de oren van het volk toegestopt, opdat ze niet zouden horen naar hetgeen Hij tot hen te zeggen had.
En toch heeft Hij geen schuld!
Snap je het nu nog? Nee? Ik ook niet hoor. Maar ik aanvaard het wel. Omdat het zo in de Bijbel staat.
jacob

Bericht door jacob »

Parsifal,


* Als God alles bestuurt (in de zin van ons er actief toe brengen), bestuurt Hij ook ons zondigen. Hij brengt de mens actief tot zondigen in dat geval. Dit is m.i. Godlasterlijk. Ik denk dat we zaken als bestuur en wil van God niet te ver moeten invullen. Zeker wat betreft de wil van God gebeurt dit zowel door remonstranten als contra-remonstranten wel eens. Remonstranten wijzen uitverkiezing en souvereiniteit af, omdat er in deze te ver ingevulde zaken geen ruimte meer is voor verantwoordelijkheid en het inderdaad Godlasterlijk wordt. Hiermee wordt het kind met het badwater weggegooid. Aan de andere kant zijn er reformatorische mensen die alleen in theorie nog plaats hebben voor de verantwoordelijkheid van de mens.
Je snijdt een goed punt aan. Dat mag nooit worden gezegd idd dat God zelf de zonden zou hebben bestuurt.
Ik heb vroeger bijvoorbeeld veel nagedacht over Judas. Judas moest de Heere Jezus verraden. Heeft God dit dan zo bestuurd? Ik vind dit zo moeilijk en ik denk er niet meer over na. Het is voor mij verborgen. God is zo veel meer dan ik, ik ga daar niet tegen in.

Over die theorie, slaat dat op mij?

Verder dat er op het punt van de zondeval problemen voor ons verstand ontstaan is waar denk ik. Maar moet dit ons niet voorzichtiger maken met logische conclusies trekken uit wat anderen zeggen. Ze een Godsbeeld toedichten wat er niet is. Vraag dan liever eerst even door, voor je je conclusies gaat trekken
mee eens. Maar doe ik dat dan?

[Aangepast op 21/6/03 door jacob]
limosa

Bericht door limosa »

Een ding wil ik nu toch even zeggen. Dat er een uitverkiezing is daar zijn we het als refo's wel over eens. We moeten oppassen dat we oproep tot bekering niet tegenover de verkiezing zetten. We weten hier namelijk niet voldoende over. En de uitverkiezing is een verborgen besluit van God. Laten we daarom acht slaan op Gods beloften. De uitverkiezing is geen muur maar de enige mogelijkheid tot zaligheid.

Mee eens Jacob.
Al eerder werd hier een lezenswaardige
preek van Spurgeon gepost. De moeite waard!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Pied,

Ik zie het probleem. Ik weet hier niet het antwoord op. Ik trek uit deze teksten niet de conclusie dat God ook alle zonde werkt (misschien is dit gebrek aan logica van mij, maar ik zie toch een probleem met God niet auteur van het kwaad maken op deze manier.) Ik moet hier ook de dingen verder over op een rijtje krijgen.

Jakob,

Ik doelde niet op jou wat betreft de te ver doorgetrokken logica. Wel heb ik het idee dat je wel eens wat meer vragen kan stellen, voor je heel scherpe bewoordingen gaat gebruiken. Dat geldt voor meer mensen hier, ook voor mensen die het juist totaal niet met je eens zijn.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Parsifal,


* Als God alles bestuurt (in de zin van ons er actief toe brengen), bestuurt Hij ook ons zondigen. Hij brengt de mens actief tot zondigen in dat geval. Dit is m.i. Godlasterlijk. Ik denk dat we zaken als bestuur en wil van God niet te ver moeten invullen. Zeker wat betreft de wil van God gebeurt dit zowel door remonstranten als contra-remonstranten wel eens. Remonstranten wijzen uitverkiezing en souvereiniteit af, omdat er in deze te ver ingevulde zaken geen ruimte meer is voor verantwoordelijkheid en het inderdaad Godlasterlijk wordt. Hiermee wordt het kind met het badwater weggegooid. Aan de andere kant zijn er reformatorische mensen die alleen in theorie nog plaats hebben voor de verantwoordelijkheid van de mens.
Je snijdt een goed punt aan. Dat mag nooit worden gezegd idd dat God zelf de zonden zou hebben bestuurt.
Ik heb vroeger bijvoorbeeld veel nagedacht over Judas. Judas moest de Heere Jezus verraden. Heeft God dit dan zo bestuurd? Ik vind dit zo moeilijk en ik denk er niet meer over na. Het is voor mij verborgen. God is zo veel meer dan ik, ik ga daar niet tegen in.

[Aangepast op 21/6/03 door jacob]
Er wordt toch ook wel gezegd dat God enerzijds dingen bestuurt en anderszijds dingen toelaat? Zou het daar niet mee te maken hebben? Volgens mij wordt zoiets ook gebruikt bij bijv. de geschiedenis van Saul en de tovenares te Endor. Op dit moment weet ik echter niet exact hoe deze gedachtengang verder gaat.

Pim.
nicname

Bericht door nicname »

Wat gek, ik had vanmiddag een reply gepost maar nu is 'ie verdwenen. Zeker overschreven door mijn reply aan Nicname ofzo. Nou goed, het zal wel.
Ejee,

Ik heb niets gezien, vandaar nog een keertje mijn posting...Als je nog wilt reageren.

Oorspronkelijk gepost door ejee

Maar waarom zou God nou aan de ene kant zeggen: "Ik hou van de hele wereld, ik wil dat iedereen gered wordt, dus ook persoon X", maar tegelijk: "Ik wil niet dat X gered wordt"?

Zou misschien die laatste uitspraak (die je wel terug vindt in de Bijbel) te maken kunnen hebben met het feit dat God altijd al wist dat X tégen Hem zou kiezen?
Ejee,

Ik ben blij dat we het in elk geval voor het grootste deel eens zijn. De punten die je nu nog stelt zijn denk ik erg moeilijk te bevatten. Dat zijn Gods wegen, en wie zal die kunnen doorgronden.

Er staat in de psalmen: 'onpeilbaar diep zijn Gods gedachten, daar Zijn verstand nooit af te meten, ver overtreft al wat wij weten...'

Ik denk dat je dat moet loslaten, en niet teveel je in die zaken gaan verdiepen, maar je bezig blijven houden met de vraag: Heb ik deel aan GOd, wil ik Hem dienen en voor Hem leven.

Ik denk namelijk dat je 'ja' moet zeggen op die vraag of God altijd wist dat X tegen Hem zou kiezen. MAar dat wil niet zeggen dat X nooit de gelegenheid had om GOd te zoeken.
Het is moeilijk, eignelijk wil ik het niet begrijpen en vind ik het ook niet erg dat ik het niet begrijp.

God heeft het recht om met mensen te handelen naar zijn wil. En het is enkel genade dat Hij uberhaupt nog mensen wil zaligmaken. En ik hoop en bidt altijd dat iedereen er bij mag zijn.( je moet niet steeds in je achterhoofd denken: ja, maar dat is toch niet zo, want als je niet uitverkoren bent....!)

Begrijp je, er zijn m.i zoveel zinniger zaken om met elkaar over van gedachten te wisselen.

GRoetjes Nicname

[Aangepast op 21/6/03 door nicname]

[Aangepast op 21/6/03 door nicname]
ejee

Bericht door ejee »

Hallo jacob,

Ja. ik beschouw de Bijbel als het onfeilbare Woord van God. Zit ik dan op het goede forum? :)

En, ik zie dat Parsifal al een hoop dezelfde reacties heeft gestuurd als ik zou doen, waarvoor mijn dank. Hij stipt terecht aan dat er meer is dan een hele eenzijdige visie op uitverkiezing, namelijk de algemene verzoening, die ik ook aan bod wil brengen en samen daarover nadenken. We mogen toch zeker wel nadenken over wat de Bijbel zegt?

Je zei zelf al dat je moeite had dat God dingen kan veranderen maar het niet doet, zoals bij Judas. Je trekt dan voor jezelf de conclusie dat je het niet kan begrijpen, maar als ik er dan toch iets over wil zeggen is het gelijk foute boel.

En om op je vraag naar Parsifal terug te komen, ja, naar mij toe reageer je té snel en zonder genoeg vragen te stellen. Bijvoorbeeld:

Ik: er gebeuren nou toch eenmaal dingen buiten de wil van God om?

Jij: met alle respect hoor ejee, maar ik vind dit Schrift kritiek. Dus verwerpelijk.
God heeft alles al in de eeuwigheid besloten. Hier kan je niets meer aan toe doen of af doen.

Jij weet toch ook wel, zoals later aangegeven, dat niet alles gebeurd zoals God het graag ziet? (laat ik het dan eens op deze manier zeggen). Als God al deze ellende graag zo zou willen zien, dan zou Hij ook niet straffen. Dat is niet buiten de Bijbel om denken, dat is gewoon je gezond verstand gebruiken tijdens het bijbel lezen. God straft omdat er iets gebeurt wat Hij liever niet zo had gehad. Punt.

Dat er in de Bijbel meerdere kanten aan dit verhaal zitten, maakt van deze kant nog niets minder waar. God is toch ook zowel Vader als Zoon als Heilige Geest? Als ik 1 kant laat zien, moet je me niet gelijk veroordelen tot het uiten van verwerpelijke Schriftkritiek maar verder doorvragen.

Ik zeg dit niet om je eens even lekker op je nummer te zetten, maar om je te helpen verder te kijken. Samen met alle gelovigen kun je bevatten hoe hoog, diep, wijd en breed de liefde van Jezus Christus is! (geldt ook voor mij)

Hallo Pied,

Misschien is het handig eens te proberen een onderscheid te maken tussen Gods Raadsbesluit en Gods Verlangen, welke allebei vaak Gods Wil worden genoemd.

God verlangt er nooit naar dat er zonde is, immers, Hij is licht in in Hem is geheel geen duisternis. In God is geen zonde, vandaar ook dat Jezus moest sterven. Hoef ik je vast niet uit te leggen.

Toch is er zonde en gaat niets buiten Gods almacht om. Dat is dan weer Gods raadsbesluit. Dat zegt simpelweg hoe het ZAL gebeuren, er is geen ontkomen aan.

God weet precies hoe het allemaal zal gaan lopen ( "Al mijn dagen waren al geschreven in uw boek" ) maar dat neemt nog niet weg dat God toch in een bepaalde situatie wat anders had verlangt.

Hoi nicname,
Ik denk namelijk dat je 'ja' moet zeggen op die vraag of God altijd wist dat X tegen Hem zou kiezen. MAar dat wil niet zeggen dat X nooit de gelegenheid had om GOd te zoeken.
Het is moeilijk, eignelijk wil ik het niet begrijpen en vind ik het ook niet erg dat ik het niet begrijp.
Vind je het erg als ik er denk iets meer van te begrijpen en dat probeer uit te leggen?

Misschien kom je wel tot hele bijzondere conclusies als je wat verder gaat graven in de Bijbel. Het heeft mij enorm gestimuleerd in mijn geloof in God en ook gestimuleerd in het zien van Gods liefde voor mensen (dat is toch bepaald niet slecht).

Beetje jammer dat er dan telkens door iedereen gezegd wordt: "Ja ach we kunnen het toch niet verder begrijpen maar laten we alsjeblieft niet zeggen dat we zelf iets zouden te kiezen hebben!", terwijl dat laatste misschien OOK wel waar blijkt te zijn, net zo goed als God zowel 3 als 1 is.

Ik beproef hier dus iets dat God het allemaal doet en wij niets hebben in te brengen, maar als je verder vraagt moet er ook nog wel de mogelijkheid zijn dat we zelf verantwoording hebben over onze eigen keuzen, maar daar mag je dan geen conclusies aan verbinden.

Vreemd toch?

[Aangepast op 23/6/03 door ejee]

[Aangepast op 23/6/03 door ejee]

[Aangepast op 23/6/03 door ejee]
jacob

Bericht door jacob »

Beste Ejee,

Ik zal misschien soms wat te bot zijn, daarvoor mijn excuses. Toch ben ik bang voor de conclusies die jij trekt. Daarom zal ik waarschijnlijk wat scherp hebben geformuleerd.

Ik kan niet geloven dat er dingen zijn die buiten de wil van God omgaan. Dit zou inhouden dat God niet almachtig zou zijn. En dit soort kritiek vind ik verwerpelijk. Hier blijf ik bij.

Je afzwakking gaat er al een beetje oplijken wat mij betreft. Maar ik denk nog steeds dat je iets probeert te verklaren wat gewoon niet te verklaren is. Toen de Heere de hemel en aarde schiep en ook de mens, wist Hij van eeuwigheid dat de mens zou vallen. Hij wist dat, Hij kon het voorkomen want hij is immers God en sterker dan de Satan. Waarom dan? Ik meen dat het nadenken, en conclusies trekken altijd hun doel missen. Ik weet niet precies waarom God dit heeft gedaan. Ik weet wel dat Hij zijn Zoon heeft gestuurd. Niet in de eerste plaats voor de mensen. Maar tot meerdere eer en glorie van Zijn eigen Naam.

Als de conclusie hoe zwak ook zal leiden tot een niet Almachtig God dan ben je bij mij op het verkeerde adres. Dit zal ik altijd tegenspreken. Op welke manier dan ook.

Nu dit voorbeeld van de zondeval zijn uiteraard op meerdere voorbeelden uit de bijbel toe te passen.
Nu dan Als God een mens bekeerd, Dan was dit in de eerste plaats van eeuwigheid bekend, in de tweede plaats een daad van God zelf, zonder dat Hij daarbij de hulp van die mens heeft nodig gehad. Het was namelijk al van eeuwigheid besloten dat de een zalig zou worden en de ander niet. (Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat)
Moet je dan maar lijdelijk gaan zitten afwachten totdat God je bekeert. Nee natuurlijk niet. Je zou dan rekening houden met Gods verborgen besluiten. Nee dan wat Hij wel in de bijbel heeft geopenbaard. Zoekt en gij zult! Vinden. Klopt en gij zult worden opengedaan. Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn enzv. (uit het hoofd geciteerd)
Daarom rekenen met Gods verkiezing is dwaas. Maar het ontkennen zal een valse leer opleveren. De verkiezing proberen te doorgronden is onmogelijk. God zal Zijn verkiezing niet verklaren.

Nog even over het kiezen; Kies maar!, voor Jezus, kies maar, probeer niet meer te zondigen. Iemand die je liefhebt doe je toch geen pijn?! Dus beloof maar trouw aan die lieve Zaligmaker en zondig niet meer. Met zonde bedroef je God, Dus zondig niet meer. Probeer maar, besluit om vanaf vandaag niet meer te zondigen.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is waarschijnlijk duidelijk. Elke keer dat je zondigt maak je je keuze belachelijk. Daarom vind ik kiezen zo hard, want het is zo onmogelijk. Kiezen voor Jezus is zo onmogelijk want er ligt zoveel schuld tussen. Wordt die schuld nog weleens gezien?

Met vriendelijke groet,

Jacob
Plaats reactie