Hallo jacob,
Ja. ik beschouw de Bijbel als het onfeilbare Woord van God. Zit ik dan op het goede forum?
En, ik zie dat Parsifal al een hoop dezelfde reacties heeft gestuurd als ik zou doen, waarvoor mijn dank. Hij stipt terecht aan dat er meer is dan een hele eenzijdige visie op uitverkiezing, namelijk de algemene verzoening, die ik ook aan bod wil brengen en samen daarover nadenken. We mogen toch zeker wel nadenken over wat de Bijbel zegt?
Je zei zelf al dat je moeite had dat God dingen kan veranderen maar het niet doet, zoals bij Judas. Je trekt dan voor jezelf de conclusie dat je het niet kan begrijpen, maar als ik er dan toch iets over wil zeggen is het gelijk foute boel.
En om op je vraag naar Parsifal terug te komen, ja, naar mij toe reageer je té snel en zonder genoeg vragen te stellen. Bijvoorbeeld:
Ik: er gebeuren nou toch eenmaal dingen buiten de wil van God om?
Jij: met alle respect hoor ejee, maar ik vind dit Schrift kritiek. Dus verwerpelijk.
God heeft alles al in de eeuwigheid besloten. Hier kan je niets meer aan toe doen of af doen.
Jij weet toch ook wel, zoals later aangegeven, dat niet alles gebeurd zoals God het graag ziet? (laat ik het dan eens op deze manier zeggen). Als God al deze ellende graag zo zou willen zien, dan zou Hij ook niet straffen. Dat is niet buiten de Bijbel om denken, dat is gewoon je gezond verstand gebruiken tijdens het bijbel lezen. God straft omdat er iets gebeurt wat Hij liever niet zo had gehad. Punt.
Dat er in de Bijbel meerdere kanten aan dit verhaal zitten, maakt van deze kant nog niets minder waar. God is toch ook zowel Vader als Zoon als Heilige Geest? Als ik 1 kant laat zien, moet je me niet gelijk veroordelen tot het uiten van verwerpelijke Schriftkritiek maar verder doorvragen.
Ik zeg dit niet om je eens even lekker op je nummer te zetten, maar om je te helpen verder te kijken. Samen met alle gelovigen kun je bevatten hoe hoog, diep, wijd en breed de liefde van Jezus Christus is! (geldt ook voor mij)
Hallo Pied,
Misschien is het handig eens te proberen een onderscheid te maken tussen Gods Raadsbesluit en Gods Verlangen, welke allebei vaak Gods Wil worden genoemd.
God verlangt er nooit naar dat er zonde is, immers, Hij is licht in in Hem is geheel geen duisternis. In God is geen zonde, vandaar ook dat Jezus moest sterven. Hoef ik je vast niet uit te leggen.
Toch is er zonde en gaat niets buiten Gods almacht om. Dat is dan weer Gods raadsbesluit. Dat zegt simpelweg hoe het ZAL gebeuren, er is geen ontkomen aan.
God weet precies hoe het allemaal zal gaan lopen ( "Al mijn dagen waren al geschreven in uw boek" ) maar dat neemt nog niet weg dat God toch in een bepaalde situatie wat anders had verlangt.
Hoi nicname,
Ik denk namelijk dat je 'ja' moet zeggen op die vraag of God altijd wist dat X tegen Hem zou kiezen. MAar dat wil niet zeggen dat X nooit de gelegenheid had om GOd te zoeken.
Het is moeilijk, eignelijk wil ik het niet begrijpen en vind ik het ook niet erg dat ik het niet begrijp.
Vind je het erg als ik er denk iets meer van te begrijpen en dat probeer uit te leggen?
Misschien kom je wel tot hele bijzondere conclusies als je wat verder gaat graven in de Bijbel. Het heeft mij enorm gestimuleerd in mijn geloof in God en ook gestimuleerd in het zien van Gods liefde voor mensen (dat is toch bepaald niet slecht).
Beetje jammer dat er dan telkens door iedereen gezegd wordt: "Ja ach we kunnen het toch niet verder begrijpen maar laten we alsjeblieft niet zeggen dat we zelf iets zouden te kiezen hebben!", terwijl dat laatste misschien OOK wel waar blijkt te zijn, net zo goed als God zowel 3 als 1 is.
Ik beproef hier dus iets dat God het allemaal doet en wij niets hebben in te brengen, maar als je verder vraagt moet er ook nog wel de mogelijkheid zijn dat we zelf verantwoording hebben over onze eigen keuzen, maar daar mag je dan geen conclusies aan verbinden.
Vreemd toch?
[Aangepast op 23/6/03 door ejee]
[Aangepast op 23/6/03 door ejee]
[Aangepast op 23/6/03 door ejee]