zonde

roseline

Bericht door roseline »

Rekna,

Het is een gesloten vraag die heel makkelijk met 'ja' of 'nee' te beantwoorden is.

Kan iemand die uit God geboren is zondigen?

Zeg je 'ja' - dan houdt dat in dat Jezus volgens jou dus kon zondigen.

Zeg je 'nee' - dan is dat correct bijbels - 1 Joh. 3:9.

Groeten, Rose.
rekna

Bericht door rekna »

Mijn antwoord is ja. Dit houdt niet in dat ik stel dat de Heere Jezus kan zondigen:

Hebr. 7:28: (..)den Zoon, Die in der eeuwigheid geheiligd is.

Dit kan van geen mens gezegd worden.

De Heere Jezus was waarachtig God én waarachtig mens.
Hebr. 4:15: Want wij hebben geen Hogepriester, Die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
2 Kor. 5:21: Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Hebr. 7:26: Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel, onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden.
roseline

Bericht door roseline »

Rekna,

Jij gaat dus rechtstreeks tegen Johannes in?

Heb. 10:10 Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.

Groeten, Rose.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hoi Roseline,

Het hoofdstuk over de leer van de Noorse Broeders bevestigt de typering dat ze een perfectionistische visie hebben op het leven van een christen. Bij de Noorse Broeders betekent geloofsgroei 'steeds verder komen in de overwinning van zonden': een christen wordt letterlijk steeds rechtvaardiger. ,,In het begin vindt wedergeboorte plaats, het aannemen van Christus - en daarmee een rechtvaardiging door geloof alleen. Dit begin van het geloof is op geen enkele wijze terug te voeren op iets wat de mens is of doet. Dat is geheel en al Gods werk en de mens hoeft dat slechts aan te nemen.'' Wat echter het vervolg van het geloofsleven betreft, heeft men een ander begrip ten aanzien van genade: ,,Gods genade is dan een kracht die de mens nodig heeft om overeenkomstig de wil van God te leven.'' Overwinning in dit leven blijkt haalbaar getuige de volgende uitspraak: ,,Men gaat echter niet uit van volledige overwinning op het verkeerde (de zonde) op een al te vroeg tijdstip in de ontwikkeling van het leven van een christen, maar de vooruitzichten zijn positief.''Dit mag je met recht perfectionisme noemen. Wie veel over geloofsgroei en heiliging spreekt, vervalt daar niet per definitie in.

Jij bent het hier zeker wel mee eens?

Wie verder de standpunten van de Noorse Broeder wil weten moet surfen naar:
http://www.rhemaprint.nl/boeken_opmaak/ ... nde03.html en dan zoeken op 'Noors' en vanaf daar moet je lezen.

Jammer dat je nog steeds niet ingaat op de door mij aangehaalde teksten Roseline.
roseline

Bericht door roseline »

Refojongere,

Ik ben het slechts eens met de bijbel :)

Welke teksten precies?

Dat je het ene struikelen 'der tong' uit zijn context haalt en het plaats in het struikelen 'der wet'?

‘Laat niet zovelen uwer leraars zijn, mijn broeders; gij weet immers, dat wij er des te strenger door geoordeeld worden. Want wij struikelen allen in velerlei opzicht; wie in zijn spreken niet struikelt, is een volmaakt man, in staat zelf zijn gehele lichaam in toom te houden.’ Jac. 3:1-3.

- struikel je wel eens over je woorden?
- leg je wel eens iets verkeerd uit?
- reageer je wel eens ondoordacht?
- zeg je wel eens iets wat totaal overbodig was om te zeggen?
- klaag je wel eens over een bepaalde omstandigheid?
- kibbel je wel eens met een familielid over iets onbelangrijks?
- heb je wel eens mee gedaan aan een leeg gesprek, vol flauwe moppen etc.?

Ik wel eens.
Zondig daarmee tegen de wet der tien geboden?
Struikel ik daarmee over één van die tien geboden?
Nee. Deze zaken worden niet geoordeeld door de wetten van Mozes.
Zolang het niet gaat om vloeken of liegen worden deze zaken niet veroordeeld. En toch gaat het over het struikelen der tong. Jacobus vermaant zijn broeders niet voortdurend te willen ‘leren’ en hun meningen te verkondigen - immers ze zouden het wel eens mis kunnen hebben, en daar zouden ze des te strenger geoordeeld door worden.

Jacobus heeft het hier over dát struikelen: het niet in toom kunnen houden van de tong. En wij allen struikelen hier in velerlei opzicht.
Maar wie in zijn spreken niet struikelt, is een volmaakt man, die in staat is zijn gehele lichaam in toom te houden.
En ik ben Christus verschuldigd om te jagen naar de volmaaktheid.
Dus veroordeelt Gods Geest ook deze vleselijke uitingen.
‘Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels, want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden.’ Matt. 12:36.

Lees daarom Jacobus in zijn context:

‘Doch indien gij met aanziens des persoons handelt, doet gij zonde en wordt gij door de wet overtuigd van overtreding.’ Immers, je zondigt tegen: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
‘Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle geboden.’ Jac. 2:9-10.

Je kunt er - net als de farizeeën - prat op gaan dat je de sabbat houdt, dat je niet liegt, dat je bidt op de hoeken van de straten, dat je tienden geeft, dat je niet steelt, moordt en echt breekt, als je je niet houdt aan het tiende gebod: ‘Gij zult niet begeren’ dan ben je schuldig aan alle geboden. Het gaat hier dus over het struikelen over de wet. En ons vlees is schuldig aan het overtreden van de wet. Hier is niets aan te veranderen.

Echter, wij hoeven niet schuldenaars te zijn van het vlees. We kunnen ons vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd houden. In ons kan de eis der wet vervuld worden, door het werk van Jezus Christus.

De wet is goed en door God ingesteld, maar heeft in geen enkel opzicht het volmaakte gebracht - Heb. 7:18-19.

Het in toom leren houden van de tong leidt echter tot de volmaaktheid.

Door jezelf onder de wet te stellen maak je je schuldig aan alle geboden. Immers je vlees is verkocht onder de zonde - en als jij in het vlees bent en blijft, dan ben je onder de vloek. Als je dus geen afstand doet van het vlees, dan ben je vanzelf onder de wet. En zul je geoordeeld worden door de wet.

Door te jagen naar de volmaaktheid, het volkomene, stel je jezelf onder de volmaakte wet, die der vrijheid en zal je dáárdoor geoordeeld worden. En we weten: er is geen veroordeling voor degenen die in Christus Jezus zijn. Die hebben namelijk dezelfde gezindheid als Hij had. De wetten van de Geest worden in het hart gegrift. Óók de wet die àl het struikelen der tong veroordeeld. Die elk leeg en ijdel woord veroordeeld. Wijzelf worden niet veroordeeld, de zonden in het vlees echter wèl. En die moeten wij gaan doden - Kol 3:5.

‘Spreekt zó en handelt zó als mensen past, die door de wet der vrijheid geoordeeld zullen worden.’ ‘Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtig hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen.’

‘Weet dit wel, mijn geliefde broeders: ieder mens moet snel zijn om te horen, langzaam om te spreken, langzaam tot toorn.’ Jac. 1:19.
‘Indien iemand meent godsdienstig te zijn en daarbij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, diens godsdienst is waardeloos.’ vs. 26.

Is het struikelen der tong niet iets wat uit ons leven gebannen hoort te worden? Volgens Jacobus wel. Lees het maar eens.

We doen het vaak, maar het is iets dat afgelopen moet zijn! 'Dit moet, mijn broeders, niet zo zijn...' Kan een bittere bron zoet water voortbrengen?'

Is het niet de bedoeling dat we jagen naar volmaaktheid?

Groeten, Rose.

Jammer, dat je de tekst uit Johannes ontkent.
rekna

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door roseline
Rekna,

Groeten, Rose.
Ik zou niet durven.

Johannes vermaant de kinderen Gods tot een heilig leven.
vs. 3: En een iegelijk die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij (Christus) rein is.

Zichzelf reinigen impliceert dat een kind Gods nog niet rein is. De kanttekeningen zeggen: d.i. het voorbeeld van Christus zichzelf voorstellende als een patroon van reinheid, om hetzelve na te volgen, hoewel zulks in dit leven niet volmaaktelijk kan geschieden.
In vers 2 van ditzelfde hoofdstuk lees ik: Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als hij geopenbaard zal zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. Dit wijst op de zaligheid na dit leven, zoals beschreven in openbaring 22:4.

Vanuit dit standpunt lees ik 1 Joh. 3 en alle andere bijbelverzen die aangehaald zijn.
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door rekna
Rekna,

Groeten, Rose.
Ik zou niet durven.
Je doet het wel. Helaas. Heel kinderachtig:

Johannes zegt: En een ieder, die uit God geboren is, zondigt NIET, want het zaad Gods blijft in hem en hij kan NIET zondigen, want hij is uit God geboren.

Jij zegt: En een ieder, die uit God geboren is, zondigt WEL, want het zaad Gods blijft in hem en hij kan WEL zondigen, want hij is uit God geboren.

Johannes vermaant de kinderen Gods tot een heilig leven.
vs. 3: En een iegelijk die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij (Christus) rein is.

Zichzelf reinigen impliceert dat een kind Gods nog niet rein is. De kanttekeningen zeggen: d.i. het voorbeeld van Christus zichzelf voorstellende als een patroon van reinheid, om hetzelve na te volgen, hoewel zulks in dit leven niet volmaaktelijk kan geschieden.
In vers 2 van ditzelfde hoofdstuk lees ik: Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als hij geopenbaard zal zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. Dit wijst op de zaligheid na dit leven, zoals beschreven in openbaring 22:4.

Vanuit dit standpunt lees ik 1 Joh. 3 en alle andere bijbelverzen die aangehaald zijn.
Met kanttekeningen heb ik niets te maken :)

Nee, ik ben nog niet rein zoals Hij rein is.

Als je beseft wat ik bedoel met ZONDIGEN, dan weet je dat ik nog niet rein ben zoals Hij rein is.

Want daarvoor moeten eerst alle leden die op aarde zijn gedood worden.

Zondigen = opzettelijk datgene doen waarvan je weet dat het zonde is, je wílt het doen.

Wíl je zo graag zondigen, Rekna?

P.S. Heb. 10:10 nagelezen?

[Veranderd op 6/9/02 door roseline]
roseline

Bericht door roseline »

Refojongere en anderen,

Voor standpunten van 'de noorse broeders' (geen officiele naam), zie: http://www.brunstad.org.

---------------------

Wie is er hier moe van het leven in zonde?

Wie wil graag verlost worden van zijn zonden? Wie wil graag vrijgemaakt worden van de zonde? Wie wil er niet langer slaaf zijn van de zonde?

Wie wil zijn leven ten dienste stellen van de gerechtigheid? Wie wil er tot vrucht daarvan zijn heiliging hebben?

Ik stel voor dat enkel die mensen nog reageren - de rest ontkent namelijk 1 Joh. 3:9.

Groeten, Rose.
rekna

Bericht door rekna »

jaja,

Heb. 10:10: in welken wil wij geheiligd zijn door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.

Rom. 7:15: Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.

En Paulus was een Christen, dus uit God geboren.
roseline

Bericht door roseline »

Doch dan bewerk ik het niet meer maar de zonde die in mij woont - 2 maal.
rekna

Bericht door rekna »

Doch dan bewerk ik het niet meer maar de zonde die in mij woont - 2 maal.
Ik verwijs naar de postings van ptl en refojongere op 2/9 18:51 en 18:59. Sta ik volledig achter.

Ik zou nog wel jou visie willen lezen over de bede van het Onze Vader:
en vergeef ons onze schulden/en vergeef ons onze zonden
roseline

Bericht door roseline »

Ja moeten die niet vergeven worden dan?

Nogmaals: ik heb zonde in mijn vlees en die moet uitgereinigd worden.

'Reinigt u gelijk Hij rein is'
'En zijn bloed reinig u van alle zonde.[/i]

Niet alleen van gedane, bewuste zonde! Ook van de zonden in ons vlees, de werkingen des lichaams, de leden die op aarde zijn.

Maar ik DOE geen zonde - ik WIL geen zonde doen - want dan zou ik uit de duivel zijn.

rekna

Bericht door rekna »

Jazeker, maar het bidden vergeef ons onze zonden impliceert dat we niet alleen zonden hebben, maar die ook doen.
roseline

Bericht door roseline »

Nee, Rekna.

Die conclusie trek jij. Er staat niet: vergeef onze zonden die wij vandaag gedaan hebben....

Onze schuld is, dat alle zonden worden uitgereinigd (en niet alleen die ik bewust gedaan heb) en wij jagen naar heiliging, zonder welke niemand God kan zien.

Voor God kan geen zonde bestaan OOK geen onbewuste zonde, waarvan wij niet weten dat het zonde is.

Maar dat is wat anders dan opzettelijk de zonde doen.

Wil je zo graag zondigen?

rekna

Bericht door rekna »

ja, maar er staat toch: en vergeef ons onze zonden. Dus ook de zonde van vandaag, van gisteren van alle zonden die ik doe.
Plaats reactie