Beste Zeeuw,
"Wanneer maakt de Heilige Geest woning in een mens? "
In de wedergeboorte.
Idd.
"Hoe kan de Heilige Geest mensen overtuigen terwijl Hij nog geen woning in hen heeft gemaakt? "
Het antwoord hierop is tweeledig. Ik lees in de Bijbel over mensen die algemene overtuigingen van zonde kennen, en die toch nooit tot geloof in Christus komen; dat betekent dat de Heilige Geest mensen overtuigd terwijl Hij nog geen woning in hen gemaakt heeft.
Hoe doet Hij dat dan, zonder dat Hij woning in hen heeft gemaakt?
Anderszijds lees ik ook in de Bijbel dat de Heilige Geest mensen overtuigd die daarna wel tot geloof in Christus komen.
Ja, maar ze werden overtuigd op het moment dat ze nog NIET geloofden, is het niet? Dus toen ze nog onderdeel waren van
de wereld. Je wordt
eerst overtuigd, en
vervolgens kom je tot geloof en wordt je wedergeboren, en maakt de Heilige Geest woning in je. Ef. 1:13-14. Dus ook in hen woonde de Heilige Geest nog niet.
De overtuiging van de Heilige Geest hoeft dus niet per definitie in een wedergeborene plaats te vinden.
Die overtuiging begint ALTIJD in een niet-wedergeborene. Terwijl iemand nog onderdeel uitmaakt van
de wereld.
Overigens; als ik uitga van jou visie dat elk mens overtuigd word, betekend dat net zo goed dat de H. Geest mensen overtuigd zonder woning in hen te maken, dus ik vind dit argument niet zo sterk.
Ja, dat zeg ik dus ook: De Heilige Geest overtuigt DE WERELD, en dat betekent helemaal nog niet dat Hij in hen woning heeft gemaakt, integendeel. Dat is dus HET argument. Maar ik ging dus in op
Hoe Hij zo dus kan werken. Daar was ik benieuwd naar. Als je toch eerst moet ‘ wachten op overtuiging’ en dit een werk van de Geest is, die nog NIET woning in je heeft gemaakt, dan is het toch handig om te begrijpen hoe de Geest dan werkt?
"Wat zijn 'ongelovigen'?"
Elk mens van nature, zonder wedergeboorte en geloof in Christus.
"en wij waren van nature kinderen des toorns"
Dus
iedereen die niet wedergeboren is is in feite ongelovig.
"Behoren die dan niet tot de wereld?"
Jazeker, maar daaruit is niet de conclusie te trekken dat: a) alle mensen ongelovigen zijn b) alle ongelovigen tot de wereld behoren. c) DUS alle mensen worden overtuigd.
Punt c staat niet in de Bijbel en word bewaarheid als je rondom je kijkt. Vele mensen die ongelovig zijn en als zodanig zeker tot de wereld behoren, worden niet overtuigd van zonde, etc.
Punt C staat in Joh. 16:8.
Worden niet alle mensen overtuigd? Dat weet je niet, want je kunt niet in hun harten en gedachten kijken. Jouw redenering is zowiezo niet te bewijzen. God zal uiteindelijk mensen oordelen
terwijl hun gedachten zich onderling aanklagen of ook verontschuldigen. Rom. 2:15. Hij maakt daarbij gebruik van een mens zijn eigen gedachten. Dacht je dat die gedachten pas voor Gods troon komen? God geeft hen niet voor niets een geweten gegeven dat zal
medegetuigen . Ik zeg niet dat alle mensen direct overtuigd worden, maar zij worden hoe dan ook overtuigd. Ze zullen bij het laatste oordeel niet op eens voor een verrassing komen te staan hoor, zo van: ‘Oh, was ik dan niet zo’n goed mens?’ Ze worden gewaarschuwd, gewaarschuwd en nogmaals gewaarschuwd. Als ze naar hun geweten hadden geluisterd….
"Wie moeten er overtuigd worden?"
Als het hier om gaat; wij allemaal. Niemand kan dit missen, omdat dit werk van overtuiging noodzakelijk is om tot het geloof in Christus te komen.
Alle
ongelovigen moeten overtuigd worden alvorens tot geloof te kunnen komen.
Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt… Zij, die ervan overtuigd zijn dat ze onderliggen voor de zonde, kunnen tot Hem komen.
In DIE context staat hier het overtuigende werk van de H. Geest getekend; die zal MIJ (Christus) verheerlijken!
In welke context staat het
overtuigende werk van de Geest? Joh. 16:8-11.
In welke context staat het
de weg wijzen tot de volle waarheid? Joh. 16:12-15.
Christus wordt pas verheerlijkt als de
volle waarheid binnenin iemand werkelijkheid wordt. De overtuiging der zonde is daar een onderdeel van, doch niet de volle waarheid. Alleen overtuiging van zonden is niet genoeg, dat leidt nog niet tot de volle waarheid die in Christus is. Jezus = de Waarheid. De
discipelen van Jezus (GIJ staat er, niet ZIJ) zullen geleid worden tot de volle waarheid
omdat de Geest uit datgene van Jezus zal nemen en het hen zal verkondigen.
Hij zal Mij verheerlijken want Hij zal uit het mijne nemen en het u (zijn discipelen) verkondigen.
"Hoe geschiedt dat dan?"
Overtuiging van zonde, gerechtigheid en oordeel: zie de rede van Petrus na de Pinksterdag(!), als hij de Joden overtuigd van hun zonde, toen werden ze verslagen in het hart en riepen; mannen broeders, wat moeten we doen ?
Dus door
Petrus (die de Heilige Geest had ontvangen) geschiedt het
overtuigende werk van de Geest, de rede bestemd voor
ongelovigen, die nog niet de Heilige Geest hadden ontvangen (Hand. 2:38)? M.a.w. de Geest gebruikt een
kind van God om
ongelovigen - in wie Hij nog geen woning heeft gemaakt - om hen te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel?
"Is het overtuigen van zonde, van oordeel en van gerechtigheid door de Geest zaligmakend? Waar staat dat? "
Overtuiging is OP ZICHZELF niet zaligmakend.
Exact. Dat staat ook inderdaad nergens.
Je leest (zoals ik aangaf) in de Bijbel ook over mensen die overtuigd werden van zonde en toch niet tot geloof in Christus komen. Je zou dat een algemene overtuiging van de H. Geest kunnen noemen. Denk aan Agrippa "gij beweegt mij bijna een christen te worden". Denk aan Judas "ik heb verraden onschuldig bloed".
Tja, wat staat er in Joh. 16:8? De
wereld zal overtuigd worden, o.a. van oordeel, omdat de overste der wereld geoordeeld is.
Maar je leest wel in de Schrift over een overtuiging die wel tot geloof in Christus leidt. Ik heb er niets op tegen om dat een zaligmakende overtuiging te noemen.
Ik wel. Het is namelijk onbijbels. Een overtuiging van zonde alleen is nooit, maar dan ook nooit zaligmakend. Een overtuiging van zonden kan heel algemeen zijn en blijven. Altijd, bij iedereen. Je kunt nog zo hard roepen dat je een zondig mens bent, dat maakt niet dat je behouden wordt. Pas als je werkelijk je eigen leven, de zonde,
haat, zoals Jezus zegt, kun je een discipel van Hem worden. Niet eerder. Dat is het
enige criterium. Verloochen jezelf, neem je kruis op elke dag, haat je eigen leven... Indien niet, dan kun je mijn discipel niet zijn, zegt Jezus.
Er zijn twee mogelijkheden:
Aannemen, het oordeel over je zonden
aanvaarden en daarmee je eigen wil, je eigen leven
haten, of
afwijzen, omdat je je eigen leventje nog wel lief hebt.. Degenen die het oordeel
aanvaarden, zullen erkennen een verlosser nodig te hebben. De anderen zullen zijn als de farizeeën die zwijgend vertrokken toen zij zich geoordeeld voelden. En niet zichzelf - hun eigen zonden - maar hun
Verlosser haatten. Wie niet voor Mij is, is tegen Mij...
Ziet dan toe, dat gij Hem, die spreekt, niet afwijst. Want als genen niet ontkomen zijn, toen zij Hem afwezen, die zijn godspraak op aarde deed horen, hoeveel te minder wij, als wij ons afwenden van Hem, die uit de hemelen spreekt. Heb. 12:25.
Dat het aannemen van het oordeel over je zonden ook een werk van God is lijkt me duidelijk.
Zij dan, die het woord aanvaardden… Hand. 2:41.
Wel met de opmerking dat het criterium voor algemeen of zaligmakend niet in de overtuiging zelf ligt, maar in de uitwerking: nl. geloof of ongeloof.
Er is geen bijbels criterium tussen ‘algemeen’ of ‘zaligmakend’. Slechts het wel of niet
haten van je eigen leven - en daarmee dus wel/niet het oordeel over de zonde aanvaarden - en daaruit voortvloeiend geloven of niet geloven maakt dat iemand behouden wordt.
"Waarom interpreteer jij het zo anders dan in de bijbel staat? Ik lees het gewoon zoals het er staat. Heel eenvoudig."
Deze opmerking vind ik niet helemaal eerlijk. Ik interpreteer het niet anders dan in de Bijbel staat; ik lees het gewoon zoals het er staat.
Mag ik dan nogmaals neertikken wat er staat?
En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; van zonde, omdat zij in Mij niet geloven, van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader, en gij Mij niet langer ziet van oordeel, omdat de overste der wereld geoordeeld is. Joh. 16:8-11.
Let wel, ik heb het tot nu toe nog geen moment gehad over hoe de Geest de
discipelen van Jezus leidt tot de volle waarheid. Dat is een andere vraag en gaat over degenen in wie de Geest woning heeft gemaakt. Maar die is in feite gezien de titel van de topic niet zo van belang in deze discussie (kunnen we wel op ingaan natuurlijk), maar het gaat nu om ‘wachten op overtuiging’.
Mijn vraag daarbij is:
Hoe overtuigt de Geest mensen, in wiens binnenste Hij nog geen woning heeft gemaakt, van zonde, van gerechtigheid en van oordeel?
Dat je Petrus in Handelingen aanhaalt, vind ik al een groot deel van het antwoord…
Groeten, Rose.
[Veranderd op 27/1/03 door roseline]