Gerrie vroeg de lezer om te kijken hoe Jezus predikte. Dat heb ik neergezet. Daarmee bedoelde ik niet dat theologisch onderbouwde preken niet goed zijn. Jezus predikte geen theologisch onderbouwde preken, maar vertelde de mensen van de Vader. Voor ons is dat de theologie zelf geworden, en dat is een goede zaak.
Mijn enige 'dingetje' is dat de preken van tegenwoordig alleen tweemaal op zondag gehouden kunnen worden, terwijl Jezus spontaan predikte. Hij predikte daar waar mensen waren, en dan is prediken zoals wij dat kennen een te zwaar woord voor wat Hij werkelijk deed. Hij wilde ze de liefde van God laten zien, en vertelde ze daar over.
Is de preek voor iedereen?
Madtice,
Niet alleen de liefde van God, ook het oordeel werd door de Heere gepredikt. Hier moet ook naar het publiek gekeken worden, wat de Heere ook deed. Zelf zou ik zeggen dat men in sommige reformatorische gemeente wel wat meer over de liefde van God mag preken. Of ook over het gevaar van uitwendigheid.
In veel evangelische gemeenten mag men wat meer aandacht hebben voor oordeel. Dat genade niet iets gewoons is, maar dat het een gigantisch wonder is. Wat dat betreft is de leiding van God, door Zijn Geest zo belangrijk. Hij weet wat er nodig bij de mensen die worden aangesproken.
Wat betreft theologische verhandelingen, laat dat voor een groot deel maar over aan de theologen. Ook hoeft men bij preken niet volledig te zijn. Alles op zijn tijd en afhankelijk van de situatie. Als het maar niet gaat gebeuren dat mensen die om verlossing schreeuwen daar niets over horen. Of mensen die tevreden achterover zitten, niets over oordeel krijgen te horen.
Vaya con Dios,
parsifal
Niet alleen de liefde van God, ook het oordeel werd door de Heere gepredikt. Hier moet ook naar het publiek gekeken worden, wat de Heere ook deed. Zelf zou ik zeggen dat men in sommige reformatorische gemeente wel wat meer over de liefde van God mag preken. Of ook over het gevaar van uitwendigheid.
In veel evangelische gemeenten mag men wat meer aandacht hebben voor oordeel. Dat genade niet iets gewoons is, maar dat het een gigantisch wonder is. Wat dat betreft is de leiding van God, door Zijn Geest zo belangrijk. Hij weet wat er nodig bij de mensen die worden aangesproken.
Wat betreft theologische verhandelingen, laat dat voor een groot deel maar over aan de theologen. Ook hoeft men bij preken niet volledig te zijn. Alles op zijn tijd en afhankelijk van de situatie. Als het maar niet gaat gebeuren dat mensen die om verlossing schreeuwen daar niets over horen. Of mensen die tevreden achterover zitten, niets over oordeel krijgen te horen.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jezus preekte ook in synagogen hoor, in kerkdiensten. Ook worden in het NT, na de hemelvaart, diensten ingesteld. Daar lees je door de hele bijbel van. Speciale diensten.Mijn enige 'dingetje' is dat de preken van tegenwoordig alleen tweemaal op zondag gehouden kunnen worden, terwijl Jezus spontaan predikte. Hij predikte daar waar mensen waren, en dan is prediken zoals wij dat kennen een te zwaar woord voor wat Hij werkelijk deed. Hij wilde ze de liefde van God laten zien, en vertelde ze daar over.
En natuurlijk mogen we ook naar anderen getuigen over Jezus. Wij moeten maar veel bidden om echte vrijmoedigheid en wijsheid en tact om te getuigen.
Trouwens, niet alleen op zondag wordt gepreekt, als ik het Reformatorisch Dagblad mag geloven, wordt 'r ook maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag gepreekt. Bijbellezingen vaak, of hervormingsbijeenkomsten.
Er is zelfs verschil tussen een Bijbellezing, een hervormingsdienst en wat Jezus door de weeks deed: hij gingen de paden op en de lanen in, om het zo maar te zeggen, en ging praten met de mensen, eten met de hoeren, wandelen met de tollenaars. Praten met de mensen in de wereld, dus. En daar volgde de beste van zijn preken uit. In de synoge predikte hij ook, daar heb je gelijk in, dat had ik over het hoofd gezien, maar daar sprak hij zich vaak uit tegen de tradities en zou je Hem, eervol bedoelt, een keetschopper kunnen noemen.
En overal waar Jezus predikte:
- in de synagoge
- in de steden
- op het water
- in de bergen
etc.
En aan wÃe Hij ook predikte:
- schriftgeleerden
- discipelen
- hoeren en tollenaars
En op wélke dag Hij ook predikte: op zaterdag, zondag of door de week...
Er stond één ding centraal in zijn verkondiging:
Het Koninkrijk Gods.
En dát moet verkondigd worden. Het maakt niet uit aan wÃe (mede geloofsgenoten of ongelovigen), wáár (in het kerkgebouw, of op de straat), het maakt niet uit wánneer (op zondag of op een andere dag) - het evangelie van het Koninkrijk Gods moet overal gepredikt worden.
En Gods woord geeft enkele richtlijnen:
'Wij moeten onze eigen bijeenkomsten niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen..' Heb. 10:25.
'Waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in hun midden' Matt. 18:20.
Eigen bijeenkomsten...
Twee of drie tezamen vergaderd...
Er staan geen bepalingen voor met wie, waar en wanneer...
Gods woord geeft ons veel ruimte!
Laten we daar gebruik van maken.
Groeten, Rose.
[Veranderd op 30/10/02 door roseline]
- in de synagoge
- in de steden
- op het water
- in de bergen
etc.
En aan wÃe Hij ook predikte:
- schriftgeleerden
- discipelen
- hoeren en tollenaars
En op wélke dag Hij ook predikte: op zaterdag, zondag of door de week...
Er stond één ding centraal in zijn verkondiging:
Het Koninkrijk Gods.
En dát moet verkondigd worden. Het maakt niet uit aan wÃe (mede geloofsgenoten of ongelovigen), wáár (in het kerkgebouw, of op de straat), het maakt niet uit wánneer (op zondag of op een andere dag) - het evangelie van het Koninkrijk Gods moet overal gepredikt worden.
En Gods woord geeft enkele richtlijnen:
'Wij moeten onze eigen bijeenkomsten niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen..' Heb. 10:25.
'Waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in hun midden' Matt. 18:20.
Eigen bijeenkomsten...
Twee of drie tezamen vergaderd...
Er staan geen bepalingen voor met wie, waar en wanneer...
Gods woord geeft ons veel ruimte!
Laten we daar gebruik van maken.
Groeten, Rose.
[Veranderd op 30/10/02 door roseline]