Uitverkiezing en geloof als gave Gods

Kislev

Bericht door Kislev »

Het is frapant dat mensen soms zo weinig van de uitverkiezing willen weten. Veel mensen hebben een beeld van God als iemand die voor je zorgt en bij wie je je noden kwijt kunt. Het is eigenlijk een soort heidense God bij wie je van alles wil los peuteren. Confronteer je zulke mensen echter met het feit dat God mensen uitverkiest dan wil men daar niets van weten. Nee, God moet vooral een hoge aaibaarheidsfactor hebben. Hij moet lief voor ons zijn en als wij dat vragen voor ons zorgen. Maar God is er niet voor ons, wij zijn er voor God!

Tegen Gods verkiezing komt de mens altijd in opstand. Kijk alleen al naar het volk Israel. Door God uitverkoren maar altijd gehaat.
PeterB

Bericht door PeterB »

En meegaand in dit verwijs ik naar de post "vrije wil"
Kislev

Bericht door Kislev »

Op het forum Oneway liep er ook een stevige discussie over uitverkiezing etc. Ik was daar zo`n beetje de enige die nog achter de uitverkiezing stond. Gelukkig -en tot irritatie van anderen- werd toen door iemand onderstaand bericht geplaatst.

Ik wil je even vertellen dat ik -eerst tamelijk vrijzinnig opgegroeid en nu al 25 jaar evangelisch- door de bijbel te bestuderen dezelfde opvattingen heb die jij hier verdedigd.

Ik wil maar zeggen: de theologie van uitverkiezing etc. is niet zo erg gergem. Het is volgens mij gewoon tamelijk duidelijk wat we in de bijbel lezen.

Maar wie het onplezierig vindt om te geloven, die ziet het nooit he?
roseline

Bericht door roseline »

Toy,

Je zou ook kunnen zeggen:

'In Gods kracht heb ik Jezus Christus kunnen aannemen. In Gods kracht heb ik ervoor gekozen zijn discipel te worden. In Gods kracht kan ik mijn roeping en verkiezing bevestigen. In Gods kracht kan ik ook in de verzoeking het kwade afwijzen en het goede verkiezen. In mijn eigen kracht kan ik NIETS! Gode zij de eer!'

Zó is het immers?

Maar laten we bidden om Gods kracht!

Groeten, Rose.
007

Bericht door 007 »

Uitverkiezing en het werkelijke evangelie.
God is licht. en in Hem is in het geheel geen duisternis. (1 joh. 1:5)

Uitverkiezing = alles ligt van tevoren vast.

De bijbel leert: Het plan van God ligt van tevoren vast. En de mens kiest of hij daarin wil zijn of niet.

Het plan van God: Plannen mislukken bij gebrek aan overleg. (spr. 15:22)
God had een plan gemaakt. Hij wilde iemand aan wie Hij Zijn gedachten helemaal kwijt kon, aan wie Hij zich helemaal kwijt kon, aan wie Hij zich helemaal kon geven. Hij wilde een vrouw.

Toen schiep Hij de hemel en aarde. En als kroon op Zijn werk: de mens, Zijn toekomstige vrouw!

God heeft geen kennis van het kwade. Alleen weet Hij alles van de waarheid.

God kiest Jezusen als je in Hem bent, ben je ook uitverkoren (Ef.1:3) Ook Ruth en Rachab lezen we.
We zijn bestemd om zonen Gods te worden.
De keuze is aan de mens.
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door voorbijganger
Origineel geplaatst door 007
En de mens kiest of hij daarin wil zijn of niet.
Toen schiep Hij de hemel en aarde. En als kroon op Zijn werk: de mens, Zijn toekomstige vrouw!
We zijn bestemd om zonen Gods te worden.
De keuze is aan de mens.
Zonder hierover in discussie te treden onderstaand het besluit waarop elke gereformeerde kerk zich baseert en wat betreft inhoud voor zich spreekt:
De rechte leer verklaard zijnde, verwerpt de synode de dwalingen dergenen,

- Die het onderscheid tussen verwerving en toeëigening daartoe gebruiken, opdat zij de onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen zouden kunnen inplanten, “dat God, zoveel Hem aangaat, alle mensen die weldaden, die door de dood van Christus verkregen worden, gelijkelijk heeft willen mededelen; maar dat sommigen de vergeving van de zonden en het eeuwige leven deelachtig worden, en anderen niet, dat zulks onderscheid hangt aan hunnen vrije wil, dewelke zich voegt bij de genade, die zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere gave van de barmhartiigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zouden toeëigenen.â€
Plaats reactie