Een goede preek ?!

Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door roseline
Mirror,

ik vind het woord 'prediken' een andere lading hebben dan het woord 'preken' en da's mijn persoonlijke voorkeur :)

overigens staat het eerste wèl in de bijbel en het tweede níet.
Klopt beide, dat is ook wat ik schreef. Preken is het hedendaagse woord voor prediken, zoals zei dat voor zeide is.

Ik verwachtte van jou eigenlijk een Bijbelse onderbouwing... ;)

Groeten, Mirror
rekna

Bericht door rekna »

Rose,

Mijn reaktie is een reaktie op madelief. Kan wat eenzijdig overkomen maar is zo niet bedoeld.

Tegenstrijdig is het ook niet, het is altijd een hachelijke onderneming om een tekst te nemen. Je moet het in z'n verband zien. Ik citeerde immers uit de zelfde brief als jij.

In de catechismus, ik meen in zondag 44 staat dat de gelovige slechts een beginsel heeft van de heiligmaking hier in dit leven. De mens heeft een 'driehoofdige vijand': de duivel, de wereld en zijn/haar eigen vlees (de zondige natuur).

Het is belangrijk dat dat in de preek (prediking:)) naar voren komt. Eigengerechtigheid is er genoeg en houdt een kind van God van God af.

Groet, Rekna
roseline

Bericht door roseline »

Sorry, Mirror, maar hier weet ik geen bijbelse onderbouwing voor :)

Nu ja als je de hedendaagse 'preek' bekijkt (1 preek per bijeenkomst) dan is dat inderdaad onbijbels - 1 Kor. 14 geloof ik.
roseline

Bericht door roseline »

Hoi Rekna,
In de catechismus, ik meen in zondag 44 staat dat de gelovige slechts een beginsel heeft van de heiligmaking hier in dit leven. De mens heeft een 'driehoofdige vijand': de duivel, de wereld en zijn/haar eigen vlees (de zondige natuur).
Slechts een beginsel van de heiligmaking - waar staat dat in de bijbel?

Driehoofdige vijand - waar staat dat in de bijbel?

Verder is er een verschil tussen zonde hebben (die tekst haalde jij aan uit 1 Joh.) en zonde doen.

Dat moet ook wel, want anders zou Johannes zichzelf tegenspreken :)

Groetjes, Rose.
roseline

Bericht door roseline »

Waar staat dat we perse de houdige bijeenkomsten dezelfde invulling moeten geven als in de tijd van het N.T.?
Dat staat er niet Kridje, omdat de apostelen ervan uitgingen dat de komst van Jezus al zeer spoedig plaats zou vinden.

Maar bedenk wel dat zíj, in hun tijd, net zoals wíj in onze tijd, lid zijn van het Lichaam van Christus. We zijn lid van hetzelfde lichaam - waarom zou dat lichaam dan na zoveel jaar anders gaan functioneren?

Nu ja - er staat ook nergens: in het jaar 2002 behoort een christen lid te zijn van het lichaam van Christus - dus doe wat je wilt :) Het hóeft niet hoor.

Hartelijke groeten, Rose.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Mooi Roseline,

Zo kan ik weer met je praten. Elkaar in de vrijheid laten en niet gaan zeggen dat iets de beste wijze is als er geen eis toe is.

Verder ben jij steeds heel erg gericht op wat precies in de Bijbel staat. Waar haal jij het dan vandaan dat de apostelen dachten dat Christus snel zou wederkomen? Men verwachte Hem altijd zoals wij Hem ook horen te verwachten maar volgens mij staat er nergens dat het heel snel zal zijn. De apostelen hebben zelfs de woorden van Christus gehoord dat niemand het weet maar alleen de Vader. Zal men dan opeens van dit punt afwijken?
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Nu ja als je de hedendaagse 'preek' bekijkt (1 preek per bijeenkomst) dan is dat inderdaad onbijbels - 1 Kor. 14 geloof ik.
Als het op deze wijze in Gods Woord wordt geeist en we doen het niet dan is het onbijbels. Wordt er geeist? Zo niet, dan is het niet op de bijbelse wijze maar dat wil niet zeggen dat het onbijbels is!
roseline

Bericht door roseline »

Hoi Kridje,

Zij verwachtten Hem, net zoals ik dat behoor te doen, elke dag. Lees bijv. 1 Tess. 4:15 'Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voor gaan...'

Hier houdt Paulus er dus rekening mee dat hij in leven zou zijn tot aan Jezus komst. Maar tegelijkertijd zegt Petrus, die ingaat op vragen die met Jezus' komst te maken hebben: 'De Here talmt niet met de belofte, als zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar HIj niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.' 2 Petr. 3:9.

Dat deze komst nog niet is geweest is volgens Petrus enkel lankmoedigheid van God.

Niettemin houd ik me inderdaad zo precies mogelijk bij de bijbel, omdat het voor mij persoonlijk Gods woord is.

Wil niet zeggen dat je in lange gewaden rond moet gaan lopen of 40 dagen door de woestijn moet gaan sjokken of geen tv, auto of weet ik wat moet hebben...

Maar de meeste vermaningen van Paulus en de andere apostelen zijn m.i. niet tijdsgebonden, en kunnen ook in de hedendaagse tijd nog volkomen goed en tot veel zegen uitgevoerd worden.

Bijvoorbeeld vermaningen over de orde binnen de gemeente, de diakenen, de opzieners, de invulling van de bijeenkomsten etc. Dat zijn woorden van God over hoe de gemeente, het Lichaam van Christus, in zijn ogen het beste functioneert, anders had Hij ze niet aan Paulus gegeven.

En ik denk dat als we ons allemaal zo dicht mogelijk bij de bijbel hielden, er een heleboel misverstanden minder waren. En we veel meer een eenheid vormden, want hoe kan er verdeeldheid zijn in het lichaam van Christus?

Maar ja, da's mijn persoonlijke mening :)

Zie jij de bijbel als het woord van God?

Groetjes, Rose.
roseline

Bericht door roseline »

Kridje,

Is het een EIS?

NEE.

Is het een VERMANING?

JA.

Gaat de hedendaagse uitvoering van de preek in tegen die vermaning?

JA.

Ga je in tegen Paulus?

JA.

Mag dat?

JA. Wat mij betreft wel.

Wil je je kerk zo graag verdedigen? :)

Jammer, je mist zoveel door geen gehoor te geven aan die vermaning...

Welke vermaningen voert jullie kerk nog meer niet uit?

Bedenk dat het overgrote deel van wat de apostelen schrijven VERMANINGEN zijn.

Oftewel: vrijheid blijheid? Maakt niet uit wat je doet? Geeft helemaal niets als voorgangers in openbare zonden leven? Maakt niet uit? Alle richtlijnen MOGEN in de wind geslagen worden, en dan toch nog houd men vol vast te houden aan Gods woord?

Jesus loves you whatever you do...

Vrij van de wet....

Waar baseert jouw kerk zich op? Op Ex. 19-30 waarvan je zeker weet dat het WETTEN van God zijn? En alle brieven van de apostelen liggen in de prullebak?

't zijn immers maar VERMANINGEN...

[Veranderd op 28/8/02 door roseline]
WSO

Bericht door WSO »

Eigenlijk weten we niet zoeveel over de eredienst in Paulus tijd.

Een preek die Paulus hield was zo lang dat die Eutychus teveel werd en in slaap viel. Blijkbaar kwamen daar ook anderen niet aan het woord.

Sommigen praktizeerden de tongentaal. Dat vindt Paulus ook goed, maar 't moet geen zootje worden. Pardon: het moet tot stichting zijn. Als niemand het uitlegt, zwijg dan.

Het feit dat Paulus allerlei ambten noemt, kan er op wijzen dat iemand die wat te zeggen had een ambt bekleedde.
Ook schijnt er verschil te zijn tussen de maaltijden vooraf en de dienst zelf. Hoorde die maaltijd ook bij de 'bijeenkomsten' volgens het toenmalig spraakgebruik? Ik neem aan dat daar ieder dan z'n zegje kon doen. Later volgde de echte (avondmaals)dienst. Ik leidt dit af uit de vermaning van Paulus over dat sommige dronken (verzadigd) in de samenkomst zijn en anderen hongerig.

Als we dus letterlijk op de tekst zouden afgaan en niet letten op de gebruiken toen (wat weten we daar verder van?) kun je toch de mist ingaan.
roseline

Bericht door roseline »

Van de eredienst weten we niets, want dat woord staat niet in de bijbel :)

Maar in elk geval kennen we de vermaningen van Paulus aangaande de bijeenkomsten. Wat in mijn ogen woorden van God zijn, want Paulus had Gods Geest.

Ik kan je vertellen: Ik ben in een gemeente van zo'n 240 personen, en het gebeurt zoveel mogelijk op die wijze als Paulus heeft beschreven, op een hele natuurlijke wijze is dat zo gegroeid (vanuit een huissamenkomst), en het loopt soepel, ontspannen en is voor mij tot grote opbouw. Het is verrijkend om meerderen te horen tijdens een bijeenkomst!

'En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuiemn, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.' Heb. 10:24-25.

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 28/8/02 door roseline]
Mirror

Bericht door Mirror »

Ik kan je vertellen: Ik ben in een gemeente van zo'n 240 personen, en het gebeurt zoveel mogelijk op die wijze als Paulus heeft beschreven, op een hele natuurlijke wijze is dat zo gegroeid (vanuit een huissamenkomst), en het loopt soepel, ontspannen en is voor mij tot grote opbouw. Het is verrijkend om meerderen te horen tijdens een bijeenkomst!
Hebbben jullie ouderlingen en diakenen? Wat is hun 'rol' tijdens de bijeenkomsten?

Groeten, Mirror
roseline

Bericht door roseline »

Hebbben jullie ouderlingen en diakenen? Wat is hun 'rol' tijdens de bijeenkomsten?

Groeten, Mirror
We hebben diakenen en opzieners, al worden ze niet 'gekozen' door de gemeente, maar krijgen ze die taak wanneer zij - door hun leven - geschikt blijken voor die taak. Bijvoorbeeld om de jeugdbijeenkomsten te leiden, of om de algemene samenkomsten te leiden, of om de werkdagen te organiseren, de geldzaken te regelen etc.

Maar zo noemen we ze niet: alles heet 'broeder' of 'zuster' :) En God maakt mensen geschikt voor een bepaalde taak of dienst of ambt.

Niettemin is er wel een natuurlijke taakverdeling.

Opzieners bijvoorbeeld kunnen voorgaan in de samenkomst. Kunnen de bijeenkomst leiden van: nu gaan we bidden, nu gaan we zingen, nu horen we de jeugd ofzo.

Ze kunnen het woord brengen, zowel opzieners als diakenen 'want zij, die hun dienst goed hebben vervuld, verwerven zich een ereplaats en veel vrijmoedigheid om te spreken door het geloof in Christus Jezus.' 1 Tim. 3:13.

Overigens heb je naast opzieners en diakenen ook de taken van 'leraars', 'evangelisten', 'profeten' en 'herders' en dit zijn m.i. niet allemaal afgebakende terreinen, maar kunnen heel natuurlijk in elkaar overlopen. Een leraar kan ook evangeliseren. Een opziener kan ook profeteren. Een opziener van de gemeente heeft vaak een 'herdersfunctie'. Etc. Daarom geven we elkaar ook geen benamingen :)

Ze wisselen elkaar gewoon af bij het verkondigen van het evangelie. De éne keer begint die en na tien minuten is hij klaar, zingen we een lied, en staat er iemand anders op die dat nog eens krachtig onderschrijft of nog een extra aspect belicht...

'Telkens als gij samenkomt, heeft een ieder iets: een psalm of een lering, of een openbaring of een tong of een uitlegging, dat alles moet tot stichting geschiedden.' 1 Kor. 14:26.

'Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de anderen moeten het beoordelen. Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. Want gij kunt allen één voor één profeteren, opdat allen lering erdoor ontvangen.' 1 Kor. 14:29-31.

De taak van opziener(s) om dit in goede banen te leiden :)

Ouderlingen zijn gewoon 'oudsten' in het geloof, die hebben vaak ook de taak van voorganger, opziener, de taak om het woord te verkondigen etc.

Al deze vermaningen heeft Paulus gegeven opdat het lichaam van Christus in harmonie is. En dat kan ik beamen. Het is in harmonie, het is natuurlijk en gezond en het loopt soepel. Het moet ook geen 'moeten' worden, want dan vervallen we in het wettische. Nee, ik ervaar de zegen van het uitvoeren van deze vermaning door de broeders en zusters in mijn gemeente...

Op landelijk en internationaal niveau verloopt het ongeveer hetzelfde...

We hebben geen dominee/predikant overigens.

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 29/8/02 door roseline]
rekna

Bericht door rekna »

Slechts een beginsel van de heiligmaking - waar staat dat in de bijbel?

Driehoofdige vijand - waar staat dat in de bijbel?

Verder is er een verschil tussen zonde hebben (die tekst haalde jij aan uit 1 Joh.) en zonde doen.

Dat moet ook wel, want anders zou Johannes zichzelf tegenspreken :)

Groetjes, Rose.
Slechts een beginsel: Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben. 1 Kor. 13:12

Driehoofdige vijand:

De wereld: Rom. 12:2: En wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds
De duivel: doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. Ef. 6:11
Ons eigen vlees: Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Rom. 7:14

De zonde: Indien wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn Woord is niet in ons. 1 Joh. 1:10
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Pas opgedoken in het archief van het RD:
â€
Plaats reactie