Mag ik geloven / uitverkiezing als blokkade

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoekende,

Ik zeg ook niet dat ik Calvijn in alles volg, maar ik sta wel op de drie formulieren van enigheid als Refojongere. En die leert een onvoorwaardelijk, algemeen aanbod der genade (oftewel: Jij wordt ook genodigd tot Christus).

Verder vind ik het gevaarlijk als je zegt: Mijn predikant zal wel gelijk hebben. Nu, we moeten alle geesten beproeven of ze uit God zijn. Dus wat hij leert, moet je toetsen aan Gods Woord. Als jouw predikant leert dat alleen de uitverkorenen mogen komen tot Christus, dan kan hij dat niet Bijbels onderbouwen. En hij staat niet in de lijn der reformatie en nadere reformatie die de Bijbel naspreken.

Ik geloof in een dubbele predestinatie, in die zin, dat degenen die door God verworpen zijn (dat wil zeggen: God heeft besloten ze niet uit hun val op te laten staan) ook verloren zullen gaan.
Blijft staan dat de Bijbel spreekt over: Gijlieden hebt niet GEWILD, om hun ONGELOOF worden ze verdoemd, wij ZELF verwerpen God. Het is dus onze schuld als we verloren gaan.

Het verschil tussen inwendige en uitwendige roeping is het volgende. De uitwendige (welmenende roeping) komt tot allen, maar werkt niet in het hart tot bekering en geloof. De inwendige roeping komt alleen tot Zijn volk, en leidt wel tot bekering en geloof.
Als je Mattheus 22 leest, dan zie je dat Christus uitgaat en roept tot de Bruiloft des Lams (de eeuwige zaligheid!!) en mensen hebben er geen behoefte aan. Zo wordt Christus in het gezicht geslagen als het ware. Niemand wordt daar uitgesloten of wel? Anders kan Christus toch niet de opdracht geven: Dwingt ze om in te gaan?

Zou dat nu ingaan tegen de leer der predestinatie? Leg eens uit? Hoe leg jij dan Mattheus 22 uit in dat opzicht?

Ik weet niet of jij in de Geref. Gemeenten kerkt, maar een predikant heeft gezegd dat we dit niet moeten rijmen, Gods gedachten en wegen zijn hoger dan de onze! Duidelijk is:
1. God roept een ieder welmenend, zou God soms liegen als Hij jou roept? (Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren). Nogmaals: je ging niet in op mijn vraag hoe je ooit veroordeeld kunt worden om ongeloof als God je niet heeft opgeroepen tot geloof?

Is de uitwendige roeping dan niet welmenend? Dan zou God liegen!

Hartelijke en vriendelijke groet van Refojongere, uitziende naar je verklarende reactie!
gamaliel

Bericht door gamaliel »

beste zoekende

ik vraag me af wat je te verliezen hebt?

geloof je nou echt dat de Heere je zou afwijzen als je tot Hem gaat?

beledig Hem toch niet langer maar doe het gewoon.
geloven is een daad, niet iets wat je kunt begrijpen of onder woorden kan brengen, ook niet iets wat je zelf kunt creeren, maar het heerlijke is wat Hij van ons vraagt wil Hij ook geven.
Hij is het zo waard en ongeloof en twijfel doen Hem zo zeer, roep maar met Esther 'kom ik om dan kom ik om'.
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Refojongere,

Onze predikant onderwijst ook Gods Woord, hij put daaruit als het onfeilbare getuigenis Gods.
Ik leg Matt. 22 uit als volgt. Dwingen om in te gaan wil nog niet zeggen dat allen ook binnengaan. We worden wel gedwongen, maar zelfs dan kunnen en willen we nog niet. Niemand wordt uitgesloten ten aanzien van het dwingen, dat is de uitwendige roeping. Maar alleen de uitverkoren worden binnengebracht, alle anderen worden uitgesloten, roepen Heere, Heere doe ons open, maar krijgen als antwoord, Ik heb u niet gekend!

Nee, de uitwendige roeping is niet welmenend, anders zou ze ook niet uitwendig heten en zouden alle uitwendig geroepenen zalig worden.
“Hoe je ooit veroordeeld kunt worden om ongeloof als God je niet heeft opgeroepen tot geloof?â€
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je zei over Mattheus 22: "We worden wel gedwongen, maar zelfs dan kunnen en willen we nog niet."
Klopt. Nou, als de Heere predikers van het Evangelie oproept om alle mensen, niemand uitgezonderd, op te roepen tot geloof en bekering, dan is dat toch gelijk aan dwingen of niet? Dat staat los of we het van nature willen of niet.

“Hoe je ooit veroordeeld kunt worden om ongeloof als God je niet heeft opgeroepen tot geloof?â€
gamaliel

Bericht door gamaliel »

beste zoekende
je schrijft dat je iets te verliezen hebt en dat is je gebrek.
als je niet gelooft dan ga je niet alleen straks verloren maar je bent verloren, nu al.
je acht het bloed van Christus onrein dit is verschrikkelijk.
geloof me je heb niks te verliezen als alleen je ongeloof,
en vergeet niet dat God alles gedaan heeft wat Hij kon voor jouw zaligheid.<P>- Bericht is gewijzigd door gamaliel op 11-04-2002 -
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Mijn ongeloof zal ik alleen verliezen als God daar geloof voor geeft en werkt.
God heeft alles gedaan voor Zijn gunstgenoten, ben ik er daar een van? Je mag m.i. niet zeggen dat God alles voor iedereen gedaan heeft, anders doet God iets wat tevergeefs is! Immers, niet allen worden zalig!
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Waarom we veroordeeld worden om ons ongeloof? Omdat we net als de heidenen niet geloofd hebben in God de Schepper. Zij zijn niet welmenend geroepen evenmin als allen die niet tot Zijn uitverkoren volk behoren.

Waarom heb jij moeite met het feit dat God alleen de uitverkorenen welmenend roept, dat is toch Zijn soeverein recht?

Alleen diegenen die door de Vader getrokken worden zullen tot Christus komen.

Uit de uitwerking van de tweeerlei roeping blijkt dat God het niet voor allen meent, dat is Zijn soevereiniteit en almacht.

Gods kinderen worden door de Heilige Geest overtuigd dat zij kinderen Gods zijn en mogen komen.<P>- Bericht is gewijzigd door Zoekende op 18-04-2002 -
gamaliel

Bericht door gamaliel »

beste zoekende,
met deze reakties maak je God tot een leugenaar.

hoeveel tijd besteed jij aan Bijbellezen?
waarom onderbouw jij je reakties niet vanuit de Bijbel?

vr gr gamaliel
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Waarom we veroordeeld worden om ons ongeloof? Omdat we net als de heidenen niet geloofd hebben in God de Schepper. Zij zijn niet welmenend geroepen evenmin als allen die niet tot Zijn uitverkoren volk behoren."

Ze zijn niet INWENDIG geroepen, zul je bedoelen. Je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom we ooit veroordeeld zouden kunnen worden om ons ongeloof! Ongeloof staat in de Bijbel gelijk aan 'verwerpen' van de Hoeksteen Jezus Christus. Nou, leg mij eens uit hoe wij iets kunnen verwerpen terwijl het ons niet aangeboden werd? Twee vragen nog te beantwoorden.

"Waarom heb jij moeite met het feit dat God alleen de uitverkorenen welmenend roept, dat is toch Zijn soeverein recht?"

Het is Zijn soeverein recht. Het zou ook Zijn souverein recht zijn als Hij niemand zalig zou maken! Maar dat staat niet in de Bijbel! Daarom heb ik er moeite mee! Omdat je tegen de Bijbel ingaat, jij baseert die uitspraak niet op de Bijbel, noch op de reformatoren, noch op de nadere reformatoren, noch op de belijdenis!

Jouw eigen uitleg over Mattheus 22 wat betreft het 'Dwingen om in te gaan' is er ook mee in tegenspraak.

"Alleen diegenen die door de Vader getrokken worden zullen tot Christus komen."

Mee eens, doet niets af aan het feit dat een ieder welmenend geroepen wordt te komen. Dat kinderen Gods soms in de zonde vallen wil toch niet zeggen dat dat Gods wil is? Anders zou God het overspel van David en de verloochening van Petrus ook niet bestraft hebben.

"Gods kinderen worden door de Heilige Geest overtuigd dat zij kinderen Gods zijn en mogen komen."

Kun je voorbeelden aangeven uit de Bijbel? Ik lees in Johannes 1:12 wat anders: "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven." Jij draait het dus ten onrechte om.

Groet'n!
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Refojongere,

Waarom wij ooit veroordeeld kunnen worden om ons ongeloof? Omdat God besloten heeft om een groot aantal mensen te veroordelen zonder dat Christus hun ooit geopenbaard geworden is. Kijk maar naar de heidenen. Zij worden ook veroordeeld en wat konden zij er met eerbied gesproken aan doen dat Christus hun niet geopenbaard is?

Wij kunnen het verwerpen omdat het wel aangeboden wordt maar het geen welmenend aanbod en krachtdadige roeping is.

Om een heel eenvoudig voorbeeld te geven, als ik van te voren beslis dat mijn kind iets niet mag en het hem dan wel welmenend ga aanbieden? Dat is klinkklare onzin. Ik kan het hem alleen bij wijze van spreken aanbieden maar niet serieus.

God heeft zelfs het recht om het ons in het geheel niet aan te bieden.

Hoor eens Refojongere, zowel mijn als jouw uitspraken over een welmenend aanbod staan niet letterlijk opgeschreven in de Bijbel. We staan dus gelijk! Waar vind jij de term “welmenendâ€
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoekende,

Je zei:
>>>Waarom wij ooit veroordeeld kunnen worden om ons ongeloof? Omdat God besloten heeft om een groot aantal mensen te veroordelen zonder dat Christus hun ooit geopenbaard geworden is.<<<

In de Dordtse Leerregels lees ik anders (H3/4; 9): "Dat er velen door het Evangelie geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie (...); maar in degenen die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen;

Waarom worden we veroordeeld om ons ongeloof? Je zegt omdat God velen veroordeeld wien het Evangelie niet verkondigd is. Je haalt twee zaken door elkaar. Het tweede is waar. Maar het eerste niet. Je kunt alleen veroordeeld worden om ongeloof als je niet werd opgeroepen tot geloof en bekering. Nu dat worden wij allemaal. Of wat doet die dominee dan op de preekstoel??? Zegt hij soms: "Mensen, wacht maar af of je bekeerd wordt?"

Heel simpel Zoekende. Wat heeft het Evangelie voor jou voor inhoud? Wat is de Blijde Boodschap die verkondigd moet worden? Als er een stokbewaarder als er bij Paulus was en die zou aan jou vragen: "Wat moet ik doen om zalig te worden?" Wat zou je dan antwoorden?
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Refojongere,

Eerst de wet en dan pas het evangelie. De stokbewaarder was verbroken en verslagen door de wet toen hij die vraag stelde.

Wij komen al aan met evangelie en 'geloof maar in Jezus' zonder kennis van ellende, zonder de tuchtmeester van de wet.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Niemand kan oprecht de vraag stellen: Wat moet ik doen om zalig te worden als hij niet is verbroken. En iemand die geen ellendekennis heeft zal de Heere Jezus niet op de rechte wijze aannemen. Inderdaad een mens zal eerst alles uit handen moeten genomen worden en op de knieen gebracht worden voordat hij het nergens anders meer zal zoeken bij Jezus.

Dat neemt niet weg dat de eis des geloofs ook bij jou ligt. Dat heb je niet weten te weerleggen.
En nu? Zul je nu tegen de Heere zeggen: Ik heb nog geen (of genoeg) ellendekennis, dus hoef ik de Heere Jezus niet aan te nemen? Wijs mij eens aan uit de Bijbel dat de Heere Jezus eerst tegen de mens zegt dat hij dit of dit moet meebrengen voordat hij tot Hem mag komen.
DAN ZOU HET NIET UIT GENADE ZIJN! Dat is een nieuwe Roomse leer!
Stel je bent nog niet verbroken voor de Heere. Heb je nog nooit gevraagd aan de Heere of Hij het dan wil schenken? Heb je Hem dan niet aangelopen als een waterstroom? O, Heere schenk wat Gij vraagt, schenk me oprechtheid in het binnenste.
Vanuit onze natuurlijke hoogmoed zullen wij, net als jij nu doet en vele anderen, nooit Jezus aannemen maar Hem afwijzen. Als daar staat: Bekeert u...en gelooft het Evangelie. Wat doe je met die oproep?
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door Zoekende
Eerst de wet en dan pas het evangelie. De stokbewaarder was verbroken en verslagen door de wet toen hij die vraag stelde.

Wij komen al aan met evangelie en 'geloof maar in Jezus' zonder kennis van ellende, zonder de tuchtmeester van de wet.
De Wet begint altijd met Evangelieverkondiging.
Kijk maar naar de 10 geboden in Exodus 20. Die beginnen met de woorden: Ik ben de Heere uw God, die u uit het diensthuis uitleidde.
Christina

Bericht door Christina »

Oorspronkelijk gepost door Zoekende


Gamaliel, wat ik te verliezen heb? Een bedrogen ziel voor de eeuwigheid! Ik ben bang dat ik denk tot Hem gegaan te zijn terwijl het niets is dan zelfbedrog en inbeelding. Als je de daad van het geloof deelachtig denkt te zijn beeld jij je wat in. God ziet geen daden van ons aan, maar alleen wat Christus voor de uitverkorenen heeft gedaan en volbracht.
Zoekende, wat is het verschil tussen een bedrogen ziel die voor eeuwig verloren gaat, en een verlore ziel die met zijn ogen open verloren gaat? De hel zal voor degene die het "zo goed geweten heeft" zelfs nog erger zijn! Luk12:47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en [zich] niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele [slagen] geslagen worden. Je hebt ECHT niets te verliezen, want stel je toch eens voor dat wat jou altijd voorgehouden is, en wat jij meent de waarheid is toch niet klopt...dan had je zalig kunnnen worden door te geloven in de genade en liefde van God!
Plaats reactie