Liederen Sela voor een deel remonstrants?

merel

Re: Liederen Sela voor een deel remonstrants?

Bericht door merel »

Erskinees schreef: 15 mei 2025, 14:21 Het is jammer voor de jeugd dat er geen muzikale goede, moderne, reformatorische alternatieven zijn.
Weerklank wordt toch gezien als de reformatorische variant van OTH?
DDD

Bericht door DDD »

Weerklank is geen band. Maar Sela is een van oorsprong reformatorisch band. Alleen is het zo dat in de rechterflank van de gereformeerde gezindte men niet zoveel met bandjes heeft, en dus krijg je dan vanzelf dat er geen reformatorisch alternatief is en dat het reformatorische alternatief dat er wel is, voornamelijk uit de minder bevindelijke stromingen wordt ingevuld.

De bezwaren tegen de vaagheid die Slurink aanvoert, zijn tegen vrijwel ieder gedicht in te brengen.
Bobber

Bericht door Bobber »

merel schreef: 15 mei 2025, 14:57
Erskinees schreef: 15 mei 2025, 14:21 Het is jammer voor de jeugd dat er geen muzikale goede, moderne, reformatorische alternatieven zijn.
wat is OTH?
ZWP

Bericht door ZWP »

Bobber schreef: 15 mei 2025, 15:12
wat is OTH?
Op toonhoogte, maar dat komt volgens mij van de HGJB?
Charles

Bericht door Charles »

Charles schreef: 13 mei 2025, 13:58
GG links schreef: 03 mei 2025, 11:29 By the way onze predikant citeert regelmatig uit de liederen van Sela. Is volgens mij ook een kind van God en is van de GG.
Dat is dan niet zo wijs.
Ik zie dat deze opmerking geleid heeft tot een afzonderlijk draadje (met de nodige uitweidingen over andere onderwerpen). Het is niet wijs gezien de inhoud van diverse liederen en de sfeer er omheen. Daar komt bij dat (kinder)koor van de kerk zich te houden heeft aan kaders inzake liedkeuze, ik denk niet dat Sela-liederen daar binnen vallen. Ook de organist zal geen Sela mogen spelen tijdens of na de dienst.
Het is dus nogal onhandig dat een predikant meermaals uit Sela gaat citeren.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb anders in onze GG wel degelijk meermalen een Sela-lied gezongen, en in een andere GG ook.

Dat is helemaal niet raar ook, het zijn deels veel gezongen liederen. Er zijn natuurlijk GG waar je überhaupt geen gezangen mag spelen voor of na de dienst, maar als dat wel mag, zie ik niet in waarom dat voor deze niet zou gelden. Tenzij je alleen bijvoorbeeld Uit aller mond of Weerklank mag spelen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 15 mei 2025, 15:47 Ik heb anders in onze GG wel degelijk meermalen een Sela-lied gezongen, en in een andere GG ook.

Dat is helemaal niet raar ook, het zijn deels veel gezongen liederen. Er zijn natuurlijk GG waar je überhaupt geen gezangen mag spelen voor of na de dienst, maar als dat wel mag, zie ik niet in waarom dat voor deze niet zou gelden. Tenzij je alleen bijvoorbeeld Uit aller mond of Weerklank mag spelen.
In Weerklank staan ook drie liederen van Sela. Criterium bij de selectie was dat de liederen zingbaar zouden moeten zijn voor een gemeente met traditionele begeleiding Veel Sela-liederen zijn gedacht vanuit de setting van een leadzanger en begeleiding van een band, maar een enkel lied is ook voor een gemeente best zingbaar zonder leadzanger en zonder band.
Vandaar dat liederen als "Lam van God", "Ik zal er zijn" en "Heer, wijs mij Uw weg" wel in Weerklank zijn opgenomen.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Nee. OTH is een bundel die bedoeld is voor het jeugdwerk (inderdaad vanuit de HGJB geïnitieerd). Dat die bundel hier en daar ook in de eredienst wordt gebruikt, werkt verwarrend, want lang niet alles uit die bundel leent zich voor gemeentezang en orgelbegeleiding. Weerklank is juist bedoeld als een bundel voor de eredienst, en daarbij is -zoals ik zojuist al aangaf- een zwaarwegend criterium geweest of de liederen zingbaar zijn voor een gemeente met traditionele begeleiding.
~~Soli Deo Gloria~~
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

1 Korinthe 1
18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;

Veel moderne liederen, zijn dermate algemeen, dat iedereen zich erin kan vinden. Iedereen hoort erbij, en God houdt van je zoals je bent. De psychische behoefte van geborgenheid wordt er door bevredigd, en de inhoud van deze liederen is voor de natuurlijke mens geen ergernis of dwaasheid. Bekering of twee wegen, of de ernst om met God verzoend te worden, zul je er niet in vinden.

Ik hou van liederen (oud of nieuw) met een rijk-theologische bijbelse inhoud. Die net als het evangelie niet naar (het vlees van) de mens is, maar wel voor de mens. Die niet de mens als centrum hebben (ik prijs u, ik aanbid u, ik voel, ik ...., ik....), maar die werkelijk over God gaan. Zijn heiligheid, deugden, eigenschappen, werken, en eenzijdige genade voor verloren zondaren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Nu zullen er wel wat voorbeelden van psalmen volgen..
JvW

Bericht door JvW »

Charles schreef: 15 mei 2025, 15:33
Charles schreef: 13 mei 2025, 13:58
GG links schreef: 03 mei 2025, 11:29 By the way onze predikant citeert regelmatig uit de liederen van Sela. Is volgens mij ook een kind van God en is van de GG.
Dat is dan niet zo wijs.
Ik zie dat deze opmerking geleid heeft tot een afzonderlijk draadje (met de nodige uitweidingen over andere onderwerpen). Het is niet wijs gezien de inhoud van diverse liederen en de sfeer er omheen. Daar komt bij dat (kinder)koor van de kerk zich te houden heeft aan kaders inzake liedkeuze, ik denk niet dat Sela-liederen daar binnen vallen. Ook de organist zal geen Sela mogen spelen tijdens of na de dienst.
Het is dus nogal onhandig dat een predikant meermaals uit Sela gaat citeren.
Het is niet onhandig, het kan plaatselijk wel binnen de kaders vallen. Ook voor wat betreft een (kinder)koor en een organist.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Maar los daarvan ben ik nog op zoek naar een remonstrants Sela-lied. Want dat zou wel een kwalijke zaak zijn.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 15 mei 2025, 18:45 Maar los daarvan ben ik nog op zoek naar een remonstrants Sela-lied. Want dat zou wel een kwalijke zaak zijn.
Dit gaat totaal niet om objectieve maatstaven. Het heeft te maken met cultuur en traditie. Maak je niet zo druk.
Charles

Bericht door Charles »

Uit een RD interview van 2023

Afbeelding

Afbeelding
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Charles schreef: 15 mei 2025, 19:34 Uit een RD interview van 2023

Afbeelding

Afbeelding
Voor een flink deel noemt deze persoon zaken die vooral gaan over smaak: 'daar kan ik niks mee', en 'de psalmen raken me'. Iemand anders kan dat juist weer ervaren bij de liederen van Sela.
Plaats reactie