Daar zit wat in. Het kan wel als je een klein beetje naar een ander toekomt, en dat kan ik, maar niet op de fundamentele punten die we blijkbaar niet herkennen. En dan zou nog de vraag gesteld kunnen worden: Draagt een discussieforum bij aan het verbreiden van de Waarheid (wat in feite toch ook moet), of komen we dan in twistvragen die meer eindeloze geslachtsrekeningen welke meer twistvragen voortbrengen dan stichting Gods, die in het geloof is. (1 Tim. 1:4) Stichtelijk lijkt dit forum niet te noemen, veeleer zal een buitenstaander er van schrikken, dat is bepaald niet wervend. Dat is overal waar de liefde ontbreekt, en er een kille verstandelijke belijdenis overblijft.HersteldHervormd schreef: ↑22 nov 2024, 07:56Eerlijk gezegd DIA, ik denk dat het publiek van een exclusief reformatorisch het vooral níet met elkaar kan vinden. Zo'n forum zal de kortste keren uiteenvallen. Daarnaast kan en mag je je zienswijze hier volledig delen. En dat word ook gewaardeerd, ook jouw mening.-DIA- schreef: ↑22 nov 2024, 01:51 Ik geloof niet dat een exclusieve boodschap hier zomaar kan. Daarvoor is de gereformeerde gezindte veel te ver uiteen gegroeid. Exclusief betitelen we in deze tijd vaker als eigenwijs, vastgeroest, of soms zelfs als 'op dool geraakte vroomheid'. Dat wordt vaak helemaal niet meer verstaan. Of wel? We ondergaan meer de 'evangelische invloed' dan we wellicht zelf merken. Dat is mijn jarenlange ervaring. Ik kan daarom, ook ziende op de tijdgeest, niet anders denken dan dat dit verder zal gaan.
Ik ben toch niet negatief over de levende Kerk, maar wel over wat we nu uiterlijk voor ogen zien gebeuren.
De vraag mag trouwens wel eens gesteld worden: Begrijpen we dit nog wel?
Migratie Refoforum
Re: Migratie Refoforum
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Geven we in dit topic iemand, ik zal diegene niet zo een wezentje met warrig haar noemen, niet al teveel aandacht?
Doe ik de 2 jaar erna wel.refo schreef: ↑21 nov 2024, 22:45Ik zag dat het tussen 100 en 200 euro kost. Ik stel me garant voor de tekorten tot een max van 100 euro per jaar. Voorlopig voor 2 jaar.
Zo'n wezentje uit Noordse streken? Daar krijg ik ook weleens gedachten aan bij wat Duitsers Eierlikör noemen.
- Niet meer zo actief -
Lijkt me dat er op mythische wezens uit Noorse volksverhalen wezens gedoeld. En wellicht de daarvan afgeleide personen die berichten plaatst in een internetomgeving om voorspelbare emotionele reacties uit te lokken als woede, irritatie, verdriet of scheldpartijen - ook wel flames genoemd in internetjargon, opzettelijk verkeerde informatie geeft of zich doelbewust anders voordoet. (Wikipedia)
https://www.visitnorway.nl/activiteiten ... e-trollen/
Als we het zo bezien als door Wikipedia omschreven kan ik ook niet aan de indruk ontkomen dat dit hier ook wel gebeurt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)
-
Ik deel de opvatting van Maanenschijn dat sommige zaken niet zo ingewikkeld zijn. Maar dat hoeft niet te betekenen dat die zaken niet helder en transparant mogen zijn. Iets wat naar mijn opvatting op dit forum onvoldoende is.
Terecht stelt Maanenschijn dat op het forum sprake is van één baas. Die heeft alle macht en kan naar eigen inzicht en volstrekte willekeur handelen. Die combinatie holt ten principale zowel de grondslag als de forumregels uit. Op het forum geldt exclusief de persoonlijke opvatting van de eigenaar.
Dat Maanenschijn vervolgens iedereen die daar moeite mee zou hebben de wei in stuurt met de mededeling: dan doe je het zelf maar, geeft blijk van weinig respect voor de historie van het forum en doet daaraan ook geen recht.
Zoals ik eerder schreef waren mijn bijdragen gericht op bewustwording van zaken. Mijn bijdragen in dit topic kunnen uiteraard ook worden uitgelegd als een poging om het absolute primaat van de eigenaar langs twee lijnen aan de orde te stellen, nl. die van de zeggenschap en die van de leer.
Uit de reacties om vrijwillig bij te dragen om niet, valt de conclusie te verbinden dat een groep gebruikers hier niet graag een verandering ziet.
Op het punt van de leer deel ik de opvatting van Dia dat binnen het huidige forum die exclusieve leer der zaligheid niet tot uiting kan en mag komen. Ook reacties die aangeven het gebruik van het forum te beperken of te vermijden onderstrepen deze vaststelling. Gegeven de hiervoor vastgestelde machtsconstructie zal op het punt van de leer geen verandering zijn te verwachten.
In het algemeen gesteld is mijn vaststelling dat het forum, zoals het zich naar de buitenwereld presenteert in haar grondslag, niet overeenkomt met wat het feitelijk en wezenlijk is. En hier laten ik het bij.
Terecht stelt Maanenschijn dat op het forum sprake is van één baas. Die heeft alle macht en kan naar eigen inzicht en volstrekte willekeur handelen. Die combinatie holt ten principale zowel de grondslag als de forumregels uit. Op het forum geldt exclusief de persoonlijke opvatting van de eigenaar.
Dat Maanenschijn vervolgens iedereen die daar moeite mee zou hebben de wei in stuurt met de mededeling: dan doe je het zelf maar, geeft blijk van weinig respect voor de historie van het forum en doet daaraan ook geen recht.
Zoals ik eerder schreef waren mijn bijdragen gericht op bewustwording van zaken. Mijn bijdragen in dit topic kunnen uiteraard ook worden uitgelegd als een poging om het absolute primaat van de eigenaar langs twee lijnen aan de orde te stellen, nl. die van de zeggenschap en die van de leer.
Uit de reacties om vrijwillig bij te dragen om niet, valt de conclusie te verbinden dat een groep gebruikers hier niet graag een verandering ziet.
Op het punt van de leer deel ik de opvatting van Dia dat binnen het huidige forum die exclusieve leer der zaligheid niet tot uiting kan en mag komen. Ook reacties die aangeven het gebruik van het forum te beperken of te vermijden onderstrepen deze vaststelling. Gegeven de hiervoor vastgestelde machtsconstructie zal op het punt van de leer geen verandering zijn te verwachten.
In het algemeen gesteld is mijn vaststelling dat het forum, zoals het zich naar de buitenwereld presenteert in haar grondslag, niet overeenkomt met wat het feitelijk en wezenlijk is. En hier laten ik het bij.
Heb je hier onderbouwing voor?advocaat schreef: ↑22 nov 2024, 12:22
Volgens mij heb jij alle ruimte? Ik ga er tenminste vanuit dat jij ook die exclusieve leer der zaligheid voorstaat?
Het voordeel van die exclusieve leer der zaligheid is dat iedereen zijn eigen exclusieve leer heeft.ZWP schreef: ↑22 nov 2024, 12:37Heb je hier onderbouwing voor?advocaat schreef: ↑22 nov 2024, 12:22
Volgens mij heb jij alle ruimte? Ik ga er tenminste vanuit dat jij ook die exclusieve leer der zaligheid voorstaat?
knipMaanenschijn schreef: ↑22 nov 2024, 09:03 (...) In juridische zin is dit forum niet meer of minder dan een website die een privé persoon online zet. Met een aantal door hem/haar geformuleerde voorwaarden staat het een ieder vrij aan de discussies deel te nemen. De privé persoon houd met een aantal kornuiten de door hem gestelde voorwaarden in de gaten en kan mensen daarop aanspreken of van het forum verwijderen (en mag dat doen in volstrekte willekeur) en vraagt nu om een vrijwillige bijdrage.
Refoforum is geen rechtspersoon, heeft geen statuten en kvk, geen bestuurders. En meedoen is vrijwillig, vertrekken ook. En als de privépersoon er met de kas vandoor gaat is er ook geen aanspraak te maken op teruggave. Ben ik gewoon mijn tientje kwijt.
Door het jarenlange bestaan van het forum voelt het misschien als een soort ‘vereniging’ met vastgestelde regels, een community. Maar dat is het in juridische zin helemaal niet. Gelukkig maar. Het zou een hoop gekrakeel geven. Het is jammer voor ons eenvoudige lezers en schrijvers, de eigenaar van de server/eigenaar van de website is de baas. En de ontvanger van de gelden heeft na ontvangst daarover de zeggenschap.
Het staat ons overigens vrij om ook een forum te bouwen, met eigen regels en vergoedingen. Een links-RF of rechts-RF. Ben benieuwd wie de moeite neemt.
Je hebt wel eens gezegd dat je je aardig breed kan thuisvoelen, bijvoorbeeld in een deel van de GG, maar ook de GGIN en de (V)OGG(IN).-DIA- schreef: ↑22 nov 2024, 01:51 Ik geloof niet dat een exclusieve boodschap hier zomaar kan. Daarvoor is de gereformeerde gezindte veel te ver uiteen gegroeid. Exclusief betitelen we in deze tijd vaker als eigenwijs, vastgeroest, of soms zelfs als 'op dool geraakte vroomheid'. Dat wordt vaak helemaal niet meer verstaan. Of wel? We ondergaan meer de 'evangelische invloed' dan we wellicht zelf merken. Dat is mijn jarenlange ervaring. Ik kan daarom, ook ziende op de tijdgeest, niet anders denken dan dat dit verder zal gaan.
Ik ben toch niet negatief over de levende Kerk, maar wel over wat we nu uiterlijk voor ogen zien gebeuren.
Zelfs die hebben onderling al verschillen waardoor ze het nodig vinden een apart kerkverband te hebben. Zo zullen ze onderling kunnen discusseren over het aanbod van genade en voor wie dan wel en de toeleidende wegen of de wedergeboorte in engere of ruimere zin.
Net zoals hier eigenlijk....
Zelfs binnen een kerkverband zijn er verschillen waarover men discusseert. Daarom is er niet een exclusieve boodschap hier op aarde daar zelfs kerken die dicht bij elkaar lijken te staan, al verschillen.
Zo is het forum toch ook begonnen? Toen het nog 'Om Sions wil' heette, waren vader en zoon De Pater de baas. En je had daarbij dan nog moderators. Precies zoals nu is. Of klopt het niet wat ik zeg? Ik ben pas in 2005 op 'Om Sions wil' gekomen.advocaat schreef: ↑22 nov 2024, 12:22 Ik deel de opvatting van Maanenschijn dat sommige zaken niet zo ingewikkeld zijn. Maar dat hoeft niet te betekenen dat die zaken niet helder en transparant mogen zijn. Iets wat naar mijn opvatting op dit forum onvoldoende is.
Zeker! Memento heeft ooit voor de mods een tijdlijn in elkaar geflanst. Daaruit begreep ik het volgende:Posthoorn schreef: ↑22 nov 2024, 17:44Zo is het forum toch ook begonnen? Toen het nog 'Om Sions wil' heette, waren vader en zoon De Pater de baas. En je had daarbij dan nog moderators. Precies zoals nu is. Of klopt het niet wat ik zeg? Ik ben pas in 2005 op 'Om Sions wil' gekomen.advocaat schreef: ↑22 nov 2024, 12:22 Ik deel de opvatting van Maanenschijn dat sommige zaken niet zo ingewikkeld zijn. Maar dat hoeft niet te betekenen dat die zaken niet helder en transparant mogen zijn. Iets wat naar mijn opvatting op dit forum onvoldoende is.
OSW-forum was er, met nog wat andere kleine fora, zoals refotrefpunt.nl. Rond 2001 zijn die gefuseerd. Het OSW-forum richtte zich met name op de Gereformeerde Bond-achterban. Maar om te onderscheiden van het net opgezette Refoweb, werd gekozen voor een wat rechtsere positionering. Cor en Jelle de Pater waren toen inderdaad de eigenaars van het forum.
Na vervelende incidenten (van buitenaf) hebben zij de stekker eruit getrokken, en hebben inderhaast wat anderen (onder wie Memento) de boel opgekocht en het forum voortgezet.
Er is nooit sprake geweest van een rechtspersoon, behalve in de tijd dat de Erdee Holding eigenaar was van Refoforum. Maar die heeft zich altijd wat afzijdig gehouden, en zich al helemaal niet bemoeid met de dagelijkse gang van zaken.
En toch werd het blad Om Sions Wil wel breder gelezen dan de Gereformeerde Bond. Het blad werd ook buiten de toenmalige Bond gelezen in bv. de Gereformeerde Gemeenten en de Christelijke Gereformeerde kerken. Kortom de laatste jaren was Om Sions Wil interkerkelijk, als was de oorsprong dan wel de GB. Verder lijkt het me ook zo, als we de nummers van Om Sions Wil teruglezen, dat dit blad behoorlijk wat behoudender was dan dit forum nu.Zita schreef: ↑22 nov 2024, 18:03Zeker! Memento heeft ooit voor de mods een tijdlijn in elkaar geflanst. Daaruit begreep ik het volgende:Posthoorn schreef: ↑22 nov 2024, 17:44Zo is het forum toch ook begonnen? Toen het nog 'Om Sions wil' heette, waren vader en zoon De Pater de baas. En je had daarbij dan nog moderators. Precies zoals nu is. Of klopt het niet wat ik zeg? Ik ben pas in 2005 op 'Om Sions wil' gekomen.advocaat schreef: ↑22 nov 2024, 12:22 Ik deel de opvatting van Maanenschijn dat sommige zaken niet zo ingewikkeld zijn. Maar dat hoeft niet te betekenen dat die zaken niet helder en transparant mogen zijn. Iets wat naar mijn opvatting op dit forum onvoldoende is.
OSW-forum was er, met nog wat andere kleine fora, zoals refotrefpunt.nl. Rond 2001 zijn die gefuseerd. Het OSW-forum richtte zich met name op de Gereformeerde Bond-achterban. Maar om te onderscheiden van het net opgezette Refoweb, werd gekozen voor een wat rechtsere positionering. Cor en Jelle de Pater waren toen inderdaad de eigenaars van het forum.
Na vervelende incidenten (van buitenaf) hebben zij de stekker eruit getrokken, en hebben inderhaast wat anderen (onder wie Memento) de boel opgekocht en het forum voortgezet.
Er is nooit sprake geweest van een rechtspersoon, behalve in de tijd dat de Erdee Holding eigenaar was van Refoforum. Maar die heeft zich altijd wat afzijdig gehouden, en zich al helemaal niet bemoeid met de dagelijkse gang van zaken.
Hier hebben we juist het droevige punt: Dat wat één is, verdeeld is. En letten we er ook op dat we de grenzen niet langs kerkverbanden trekken. Er is wel degelijk een eenheid binnen de genoemde kerkverbanden, maar niet iedereen binnen deze kerkverbanden kan dit als geheel als een eenheid zien.ejvl schreef: ↑22 nov 2024, 13:59Je hebt wel eens gezegd dat je je aardig breed kan thuisvoelen, bijvoorbeeld in een deel van de GG, maar ook de GGIN en de (V)OGG(IN).-DIA- schreef: ↑22 nov 2024, 01:51 Ik geloof niet dat een exclusieve boodschap hier zomaar kan. Daarvoor is de gereformeerde gezindte veel te ver uiteen gegroeid. Exclusief betitelen we in deze tijd vaker als eigenwijs, vastgeroest, of soms zelfs als 'op dool geraakte vroomheid'. Dat wordt vaak helemaal niet meer verstaan. Of wel? We ondergaan meer de 'evangelische invloed' dan we wellicht zelf merken. Dat is mijn jarenlange ervaring. Ik kan daarom, ook ziende op de tijdgeest, niet anders denken dan dat dit verder zal gaan.
Zelfs die hebben onderling al verschillen waardoor ze het nodig vinden een apart kerkverband te hebben. Zo zullen ze onderling kunnen discusseren over het aanbod van genade en voor wie dan wel en de toeleidende wegen of de wedergeboorte in engere of ruimere zin.
Net zoals hier eigenlijk....
Zelfs binnen een kerkverband zijn er verschillen waarover men discusseert. Daarom is er niet een exclusieve boodschap hier op aarde daar zelfs kerken die dicht bij elkaar lijken te staan, al verschillen.
Het zijn ook nog wel fora geweest die zich exclusiever op de GG of rechts daarvan hebben gericht. Die zijn allemaal aan intern gekrakeel ten onder gegaan omdat ze het niet eens bleken te zijn over wat nou wel en niet bijbels is. Dus je kunt desgewenst een eigen webpagina starten met de mogelijkheid om informatie met elkaar uit te wisselen, goede gedachte-wisselingen zijn dan uitgesloten. Maar als ik zo sommige berichten lees, dan strepen ze alle aanhalingen van RK-auteurs ook uit de boeken van Voetius weg omdat ze die niet willen zien. Tot zover mijn sarcasme, ik ga nu boodschappen doen.Zita schreef: ↑22 nov 2024, 18:03Zeker! Memento heeft ooit voor de mods een tijdlijn in elkaar geflanst. Daaruit begreep ik het volgende:Posthoorn schreef: ↑22 nov 2024, 17:44Zo is het forum toch ook begonnen? Toen het nog 'Om Sions wil' heette, waren vader en zoon De Pater de baas. En je had daarbij dan nog moderators. Precies zoals nu is. Of klopt het niet wat ik zeg? Ik ben pas in 2005 op 'Om Sions wil' gekomen.advocaat schreef: ↑22 nov 2024, 12:22 Ik deel de opvatting van Maanenschijn dat sommige zaken niet zo ingewikkeld zijn. Maar dat hoeft niet te betekenen dat die zaken niet helder en transparant mogen zijn. Iets wat naar mijn opvatting op dit forum onvoldoende is.