Dat laatste is ook helemaal niet aan de orde. Het gaat juist om het beoordelen van vertoond gedrag.huisman schreef: ↑27 sep 2024, 09:58 Dit is natuurlijk gewoon een generaliserende onzin topic. Ik heb nog nooit samengewerkt met een refo maar kom bij mijn collega’s van de afgelopen 40 jaar van alles tegen.
Eerlijke en oneerlijke mensen, harde werkers en luilakken. Het project wat ik nu mag doen is de hardste werker en één van de slimste een Marrokkaanse jongen (HBO opgeleid) die met zijn ouders en broertjes in een achterstandwijk woont. Alle vooroordelen zouden op hem van toepassing zijn maar iedere werkgever zou zo’n werknemer willen hebben.
Ik beoordeel mensen op wat ze doen niet op hun afkomst. Refo of Turk in mijn werkomgeving maakt het mij weinig uit.
Maar hier in Zeeland merk ik dat de ondernemers waar ik mee werk liever jongens en meiden van het Hoornbeeck dan van Scalda aannemen. Ze leren, wellicht door de (in algemene zin) vaak net wat stabielere thuissituatie en wat meer aandacht voor normen en waarden, wat meer de basis van 'gewoon werken, op tijd zijn' etc.
Ook is het onderwijs op het Hoornbeeck beter op orde dan op het andere mbo.