Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

Vrouwke

Re: Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid

Bericht door Vrouwke »

Ik loop er nog over te mijmeren. Hoe de knoop nu in elkaar zit…

Volgens mij komt het hier op neer:

In de (hypercalvinitische) prediking in de rechterflank van onze gezindte, heerst de verkiezing over verbond en geloof.

Daarmee komt het aanbod om gelovig met Gods (huwelijk)verbond in te stemmen, onder druk te staan. Er wordt een slag om de arm gehouden. Je moet immers wel uitverkoren zijn.

Het Evangelie (aanbod van Gods genade) wordt het goede nieuws voor de echte in plaats van voor de slechte…

Daarmee wordt de deur die God gegeven heeft, eigenlijk gesloten.

Vervolgens krijgt men als alternatief gepredikt om onmiddellijk te gaan ondervinden of men uitverkoren is.

Waarbij de gevoelige verzekering van de rechtvaardiging uiteindelijk de plaats inneemt van de rechtvaardiging door het geloof.

Maar de meeste komen “zover” niet maar komen op de omweg vast te zitten.

Het geheel doet me denken aan het hout, het hooi en de stoppelen uit 1 Korinthe 3 maar misschien zie ik dat verkeerd.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Arja

Bericht door Arja »

Groot Blankenstein schreef: 24 mei 2024, 12:30 Ik loop er nog over te mijmeren.

Het Evangelie (aanbod van Gods genade) wordt het goede nieuws voor de echte in plaats van voor de slechte…
Daarmee wordt de deur die God gegeven heeft, eigenlijk gesloten.
Dit raakte me omdat ik hier mee worstelde in mijn jeugd. Je zou het ook zo kunnen zeggen: Het aanbod van genade wordt op een beschrijvende manier verkondigd aan de slechte, die op de juiste manier zijn slechtheid ervaart voor Gods aangezicht. In de prediking wordt uitgelegd wat de juiste manier is van het ervaren van je slechtheid voor God en door welke weg dat gaat.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Hij die ernstig aangedaan is over de vraag: "Hoe word ik gered?" moet, zo denk ik, de tijd niet doorbrengen in beschouwing en onderzoek van zichzelf, totdat hij iets veelbelovends in zichzelf vindt. Hij moet vanuit de ontdekte zonde en ellende rechtstreeks gaan naar de genade en verdienste van Christus, zonder enig tussenkomend zoeken van iets in zichzelf, wat hem volmacht zou moeten geven om te mogen komen. Er moet voor het zielsoog niets zijn dan zonde en ellende, tegenover de overvloeien de genade en rechtvaardigheid van Christus. Zo gaat de ziel eenvoudigweg over in Christus en ontvangt Hem in Zijn vrije aanbod. Ik weet dat het niet mogelijk is, dat een ziel Christus kan ontvangen, tenzij er enig voorbereidend overtuigend werk van de wet is. Maar ik stel, dat te zien op enige voorbereiding van deze aard en daaruit een bemoediging te halen of beweegreden om te geloven in Christus, in werkelijkheid het geven van een prijs voor Zijn om niet aangeboden water en wijn is. Het is een vermenging van Christus en de wet in het punt van onze aanneming.

Hugo Binning
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Voor wie zijn Gods beloften? Voor hen die ze aannemen.

Hugo Binning
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Voor wie zijn Gods beloften?

Hier een link naar een eenvoudige maar leerzame serie artiken van Ds. J.M.J. Kieviet

http://dsrkok.nl/website/docs/BewaarHetPand.pdf
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

artikelen ;)
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Mijn conclusie: het gaat al jaren mis op hetzelfde punt..

http://dsrkok.nl/website/docs/kwaaddieper.pdf

http://dsrkok.nl/website/
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Psalm 106 : 4

Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend' alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Psalm 79 : 4

Gedenk niet meer aan 't kwaad, dat wij bedreven;
Onz' euveldaad word' ons uit gunst vergeven;
Waak op, o God, en wil van verder lijden
Ons klein getal door Uwe kracht bevrijden.
Help ons, barmhartig HEER,
Uw groten naam ter eer;
Uw trouw koom' ons te stade;
Verzoen de zware schuld,
Die ons met schrik vervult;
Bewijs ons eens genade!
‭‭
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wat is je bedoeling, Groot Blankenstein? ::flood
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Wakker schudden, indien mogelijk...

Mocht iemand zich eraan ergeren, wees gerust, volgens mij is met m'n laatste post inmiddels alles gezegd.

Ik heb gedaan wat ik kon en wil proberen het nu biddend in de handen van de HEERE overgeven.

Numeri 6 vers 24, 25 & 26

::bye
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

..te geven.
‭‭
HHR

Bericht door HHR »

Leerzame lezing van ds A.T. Vergunst over Geloofszekerheid.

De lezing: https://youtu.be/YGdfXdgf2U0?si=Wnc1yrCo7-8tVLom

De hele avond, incl vragenbeantwoording: https://www.gergemsgravenpolder.nl/medi ... erheid.mp3

Aanbevolen!
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Dank voor het delen!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

HHR schreef: 18 nov 2024, 13:25 Leerzame lezing van ds A.T. Vergunst over Geloofszekerheid.

De lezing: https://youtu.be/YGdfXdgf2U0?si=Wnc1yrCo7-8tVLom

De hele avond, incl vragenbeantwoording: https://www.gergemsgravenpolder.nl/medi ... erheid.mp3

Aanbevolen!
Het is inderdaad een hele mooie en leerzame lezing!
‭‭
Plaats reactie