CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
15
23%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
56%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: CGK convent.

Bericht door refo »

Refojongere schreef: 10 feb 2024, 22:27 Waarom wil de linkerflank CGK blijven en niet NGK worden. Immers de helft van de gemeenten die de vrouw in het ambt hebben is lid van een samenwerkingsgemeente NGK?

Kan iemand mij dat uitleggen?
Waarom zou je uit moeten leggen waarom je wilt blijven?
MGG
Berichten: 3669
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent.

Bericht door MGG »

refo schreef: 10 feb 2024, 22:35
Refojongere schreef: 10 feb 2024, 22:27 Waarom wil de linkerflank CGK blijven en niet NGK worden. Immers de helft van de gemeenten die de vrouw in het ambt hebben is lid van een samenwerkingsgemeente NGK?

Kan iemand mij dat uitleggen?
Waarom zou je uit moeten leggen waarom je wilt blijven?
Omdat mensen tegenwoordig makkelijk weggaan als iets niet bevalt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent.

Bericht door Tiberius »

Je kan daarvoor het interview met ds. Van Vulpen en ds. Roosendaal lezen, dat vandaag in de kranten staat. Zij leggen dat daar haarfijn uit.
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent.

Bericht door DDD »

MGG schreef: 10 feb 2024, 22:38
refo schreef: 10 feb 2024, 22:35
Refojongere schreef: 10 feb 2024, 22:27 Waarom wil de linkerflank CGK blijven en niet NGK worden. Immers de helft van de gemeenten die de vrouw in het ambt hebben is lid van een samenwerkingsgemeente NGK?

Kan iemand mij dat uitleggen?
Waarom zou je uit moeten leggen waarom je wilt blijven?
Omdat mensen tegenwoordig makkelijk weggaan als iets niet bevalt.
Dat is natuurlijk op zich al een kwalijke zaak. Maar het lijkt me logisch dat in een samenwerkingsgemeente de leden vanuit de CGK graag CGK blijven. Als zij overstappen, dan is het hele project mislukt. De bedoeling van de kerkelijke gemeenten was om tot kerkelijke eenheid te komen, niet om de kerk te scheuren.

Dit is zo'n eenvoudig feit, dat ik het onbegrijpelijk vind dat je de vraag überhaupt stelt. Ik denk dat het gemiddelde kerkenraadslid van een samenwerkingsgemeente vindt dat als er dan toch gescheurd moet worden, de broeders die tegen kerkelijke eenheid zijn maar moeten vertrekken.
MGG
Berichten: 3669
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent.

Bericht door MGG »

DDD schreef: 10 feb 2024, 23:03
MGG schreef: 10 feb 2024, 22:38
refo schreef: 10 feb 2024, 22:35
Refojongere schreef: 10 feb 2024, 22:27 Waarom wil de linkerflank CGK blijven en niet NGK worden. Immers de helft van de gemeenten die de vrouw in het ambt hebben is lid van een samenwerkingsgemeente NGK?

Kan iemand mij dat uitleggen?
Waarom zou je uit moeten leggen waarom je wilt blijven?
Omdat mensen tegenwoordig makkelijk weggaan als iets niet bevalt.
Dat is natuurlijk op zich al een kwalijke zaak. Maar het lijkt me logisch dat in een samenwerkingsgemeente de leden vanuit de CGK graag CGK blijven. Als zij overstappen, dan is het hele project mislukt. De bedoeling van de kerkelijke gemeenten was om tot kerkelijke eenheid te komen, niet om de kerk te scheuren.

Dit is zo'n eenvoudig feit, dat ik het onbegrijpelijk vind dat je de vraag überhaupt stelt. Ik denk dat het gemiddelde kerkenraadslid van een samenwerkingsgemeente vindt dat als er dan toch gescheurd moet worden, de broeders die tegen kerkelijke eenheid zijn maar moeten vertrekken.
Als de leden overstappen is er geen scheuring. Ik stelde overigens geen vraag. Waarschijnlijk bedoel je de vraag van Refo.
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent.

Bericht door DDD »

Het leek mij duidelijk -maar dat is het kennelijk niet- dat ik de vraag van Refojongere bedoelde.

Als leden overstappen is er juist wel een scheuring, mijns inziens. De kerkelijke gemeente scheurt zich dan af van de CGK en wordt NGK. Dat is nooit de bedoeling geweest van het proces om te komen tot een nauwer kerkelijk samenleven.
Evangelist
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent.

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: 10 feb 2024, 23:19 Het leek mij duidelijk -maar dat is het kennelijk niet- dat ik de vraag van Refojongere bedoelde.

Als leden overstappen is er juist wel een scheuring, mijns inziens. De kerkelijke gemeente scheurt zich dan af van de CGK en wordt NGK. Dat is nooit de bedoeling geweest van het proces om te komen tot een nauwer kerkelijk samenleven.
Zij die willens en wetens op de Schrift gegronde besluiten naast zich neerleggen, scheuren zich in feite zelf al af. Waarheid en leugen kan niet naast elkaar bestaan.
Hartelijke groet,
Evangelist
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: CGK convent.

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 10 feb 2024, 23:19 Het leek mij duidelijk -maar dat is het kennelijk niet- dat ik de vraag van Refojongere bedoelde.

Als leden overstappen is er juist wel een scheuring, mijns inziens. De kerkelijke gemeente scheurt zich dan af van de CGK en wordt NGK. Dat is nooit de bedoeling geweest van het proces om te komen tot een nauwer kerkelijk samenleven.
Her is logisch dat degenen die de spelregels veranderen hun biezen pakken. Valsspelen mag nooit een middel zijn een samenwerkingsproject te laten slagen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent.

Bericht door huisman »

DDD schreef: 10 feb 2024, 23:19 Het leek mij duidelijk -maar dat is het kennelijk niet- dat ik de vraag van Refojongere bedoelde.

Als leden overstappen is er juist wel een scheuring, mijns inziens. De kerkelijke gemeente scheurt zich dan af van de CGK en wordt NGK. Dat is nooit de bedoeling geweest van het proces om te komen tot een nauwer kerkelijk samenleven.
Toch ken ik een kerkenraad van een samenwerkingsgemeente die deze overstap heeft voorgelegd aan de gemeente. De kerkenraad zelf was unaniem voor de overstap naar de NGK. Toch wilde de (kleine) meerderheid van de gemeente het niet.

De kerkorde van de CGK en de NGK zijn zo divigerend dat er een keuze gemaakt moet worden. Even een metafoor. Het is of je de verkeerswet van Nederland en het VK beide geldig verklaard. Dan mag je dus links of rechts rijden naar eigen goeddunken. Dan krijg je heel veel ongelukken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent.

Bericht door merel »

huisman schreef: 12 feb 2024, 00:22
DDD schreef: 10 feb 2024, 23:19 Het leek mij duidelijk -maar dat is het kennelijk niet- dat ik de vraag van Refojongere bedoelde.

Als leden overstappen is er juist wel een scheuring, mijns inziens. De kerkelijke gemeente scheurt zich dan af van de CGK en wordt NGK. Dat is nooit de bedoeling geweest van het proces om te komen tot een nauwer kerkelijk samenleven.
Toch ken ik een kerkenraad van een samenwerkingsgemeente die deze overstap heeft voorgelegd aan de gemeente. De kerkenraad zelf was unaniem voor de overstap naar de NGK. Toch wilde de (kleine) meerderheid van de gemeente het niet.

De kerkorde van de CGK en de NGK zijn zo divigerend dat er een keuze gemaakt moet worden. Even een metafoor. Het is of je de verkeerswet van Nederland en het VK beide geldig verklaard. Dan mag je dus links of rechts rijden naar eigen goeddunken. Dan krijg je heel veel ongelukken.
Wil de meerderheid van deze gemeente het ook niet als zij zich daaruit voortvloeiend aan de kerkorde van de CGK moet houden? Of is de houding 'graag CGK blijven, maar met de mogelijkheden van de NGK'.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent.

Bericht door huisman »

merel schreef: 12 feb 2024, 08:29
huisman schreef: 12 feb 2024, 00:22
DDD schreef: 10 feb 2024, 23:19 Het leek mij duidelijk -maar dat is het kennelijk niet- dat ik de vraag van Refojongere bedoelde.

Als leden overstappen is er juist wel een scheuring, mijns inziens. De kerkelijke gemeente scheurt zich dan af van de CGK en wordt NGK. Dat is nooit de bedoeling geweest van het proces om te komen tot een nauwer kerkelijk samenleven.
Toch ken ik een kerkenraad van een samenwerkingsgemeente die deze overstap heeft voorgelegd aan de gemeente. De kerkenraad zelf was unaniem voor de overstap naar de NGK. Toch wilde de (kleine) meerderheid van de gemeente het niet.

De kerkorde van de CGK en de NGK zijn zo divigerend dat er een keuze gemaakt moet worden. Even een metafoor. Het is of je de verkeerswet van Nederland en het VK beide geldig verklaard. Dan mag je dus links of rechts rijden naar eigen goeddunken. Dan krijg je heel veel ongelukken.
Wil de meerderheid van deze gemeente het ook niet als zij zich daaruit voortvloeiend aan de kerkorde van de CGK moet houden? Of is de houding 'graag CGK blijven, maar met de mogelijkheden van de NGK'.
Dat laatste is inderdaad de houding van deze gemeente.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon O
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2024, 21:01

Re: CGK convent

Bericht door Simon O »

Vandaag nog een kritische reactie op het convent in ND.
https://www.nd.nl/opinie/opinie/1212282 ... in-de-fuik
MGG
Berichten: 3669
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door MGG »

Simon O schreef: 13 feb 2024, 20:06 Vandaag nog een kritische reactie op het convent in ND.
https://www.nd.nl/opinie/opinie/1212282 ... in-de-fuik
Boeiende mening. Het is maar net hoe je naar de discussie kijkt. Als ik probeer objectief naar de vraag te kijken, zie ik twee kampen die beide 1 doel hebben. De eigen mening voorop stellen en geen water bij de wijn doen.

Groep 1:
De Bijbel op de klassieke manier blijven uitleggen en deze uitleg moet binnen het hele kerkverband gevolgd worden.

Groep 2:
Laat ons vrij en zo niet, dan gaan we onze eigen gang en zien we wel waar het schip strand.

Duizenden bakjes koffie verder en beide partijen hebben nog geen druppel water bij de wijn gedaan. Vanzelfsprekend is dit wat zwart wit. Ik heb respect voor de gemeenten die voor vrouw in het ambt zijn, maar geduldig wachten tot een meerderheid van de synode voor is.
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Simon O schreef: 13 feb 2024, 20:06 Vandaag nog een kritische reactie op het convent in ND.
https://www.nd.nl/opinie/opinie/1212282 ... in-de-fuik
Wat een prachtig artikel. Uit mijn hart gegrepen. Al denk ik niet dat de initiatiefnemers van het convent zo bewust uit zijn op een kerkscheuring. Én vraag ik mij af of de auteur de nadelen in representativiteit bij getrapte besluitvorming wel volledig meeweegt. Ik denk dat een convent veel meer democratische legitimatie heeft. En hoewel sommige gereformeerden menen dat democratische legitimiteit geen aspect is van het gereformeerd kerkrecht, is dat mijns inziens helemaal onjuist.

Voor de toekomst van christelijk Nederland zou het denk ik goed zijn als de tien zwaarste gemeenten uit de CGK zouden overstappen naar de GG. Ik zou het helemaal niet fijn vinden, want zit totaal niet te wachten op nog tien scheurmakers aan de rechterzijde van de GG erbij, maar nóg een nieuw kerkverband zou toch ook niets goeds zijn.

En verder ben ik het met MCG eens: het zou het beste zijn als de gemeenten wachten totdat een meerderheid in de synode voorstander is van het vrijgeven van de ambten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 13 feb 2024, 22:35
Simon O schreef: 13 feb 2024, 20:06 Vandaag nog een kritische reactie op het convent in ND.
https://www.nd.nl/opinie/opinie/1212282 ... in-de-fuik
Wat een prachtig artikel. Uit mijn hart gegrepen. Al denk ik niet dat de initiatiefnemers van het convent zo bewust uit zijn op een kerkscheuring. Én vraag ik mij af of de auteur de nadelen in representativiteit bij getrapte besluitvorming wel volledig meeweegt. Ik denk dat een convent veel meer democratische legitimatie heeft. En hoewel sommige gereformeerden menen dat democratische legitimiteit geen aspect is van het gereformeerd kerkrecht, is dat mijns inziens helemaal onjuist.

Voor de toekomst van christelijk Nederland zou het denk ik goed zijn als de tien zwaarste gemeenten uit de CGK zouden overstappen naar de GG. Ik zou het helemaal niet fijn vinden, want zit totaal niet te wachten op nog tien scheurmakers aan de rechterzijde van de GG erbij, maar nóg een nieuw kerkverband zou toch ook niets goeds zijn.

En verder ben ik het met MCG eens: het zou het beste zijn als de gemeenten wachten totdat een meerderheid in de synode voorstander is van het vrijgeven van de ambten.
@DDD ik kan je gerust stellen. Er worden 0 “zware” CGK gemeenten GG. Om de gemeenten die zich aan de kerkorde en aan de GS uitspraken scheurmakers te noemen moet wel een grote zonde zijn. Of laster moet geen zonde meer zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie