Jer. 31 gaat over het nieuwe verbond! Dat hoef ik jou toch niet te vertellen, Valcke?Valcke schreef:Van de tekst '...al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn zijn...' kun je bovendien echt niet op deze manier een dogma maken ten aanzien van het nieuwe verbond. Het was n.b. ook een belofte aan het volk Israël, Jer. 31. Geestelijke beloften van deze aard vinden we evenzeer onder de oude bedeling, op diverse plaatsen. Je maakt een oneigenlijke tegenstelling.
U en uw huis
Re: RE: Re: U en uw huis
Re: RE: Re: U en uw huis
Het bevat tevens geestelijke beloften voor het volk Israël, wat uit de gehele passage blijkt. Dat mag je zeker toepassen op de nieuwe bedeling, maar je mag Israël uit deze teksten niet wegstrepen.Posthoorn schreef:Jer. 31 gaat over het nieuwe verbond! Dat hoef ik jou toch niet te vertellen, Valcke?Valcke schreef:Van de tekst '...al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn zijn...' kun je bovendien echt niet op deze manier een dogma maken ten aanzien van het nieuwe verbond. Het was n.b. ook een belofte aan het volk Israël, Jer. 31. Geestelijke beloften van deze aard vinden we evenzeer onder de oude bedeling, op diverse plaatsen. Je maakt een oneigenlijke tegenstelling.
Re: RE: Re: U en uw huis
Hoe heb ik het nu? Natuurlijk zijn de beloften van het nieuwe verbond in de eerste plaats voor Israël! "U komt de belofte toe en uw kinderen." Maar... uiteindelijk zijn die beloften bestemd voor de uitverkorenen. En dat is precies wat Paulus zegt in Rom. 9. En dan niet alleen de uitverkorenen uit Israël, maar ook uit de heidenen. Het geestelijk Israël dus.Valcke schreef:Het bevat tevens geestelijke beloften voor het volk Israël, wat uit de gehele passage blijkt.Posthoorn schreef:Jer. 31 gaat over het nieuwe verbond! Dat hoef ik jou toch niet te vertellen, Valcke?Valcke schreef:Van de tekst '...al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn zijn...' kun je bovendien echt niet op deze manier een dogma maken ten aanzien van het nieuwe verbond. Het was n.b. ook een belofte aan het volk Israël, Jer. 31. Geestelijke beloften van deze aard vinden we evenzeer onder de oude bedeling, op diverse plaatsen. Je maakt een oneigenlijke tegenstelling.
Re: RE: Re: U en uw huis
Ja, daar stem ik mee in.Posthoorn schreef:Hoe heb ik het nu? Natuurlijk zijn de beloften van het nieuwe verbond in de eerste plaats voor Israël! "U komt de belofte toe en uw kinderen." Maar... uiteindelijk zijn die beloften bestemd voor de uitverkorenen. En dat is precies wat Paulus zegt in Rom. 9. En dan niet alleen de uitverkorenen uit Israël, maar ook uit de heidenen. Het geestelijk Israël dus.Valcke schreef:Het bevat tevens geestelijke beloften voor het volk Israël, wat uit de gehele passage blijkt.Posthoorn schreef:Jer. 31 gaat over het nieuwe verbond! Dat hoef ik jou toch niet te vertellen, Valcke?Valcke schreef:Van de tekst '...al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn zijn...' kun je bovendien echt niet op deze manier een dogma maken ten aanzien van het nieuwe verbond. Het was n.b. ook een belofte aan het volk Israël, Jer. 31. Geestelijke beloften van deze aard vinden we evenzeer onder de oude bedeling, op diverse plaatsen. Je maakt een oneigenlijke tegenstelling.
Maar je kunt geen tegenstelling maken tussen oude en nieuwe verbond ten aanzien van: "u en uw zaad". Daarmee blijft staan dat uiteindelijk de beloften bestemd zijn voor de uitverkorenen.
Re: RE: Re: U en uw huis
De beloften zijn gericht aan Israël (en aan een ieder die het evangelie hoort), maar worden vervuld in het geestelijk Israël. Dat laatste is de 'voorwaarde' om tot het nieuwe verbond te behoren.Valcke schreef:Ja, daar stem ik mee in.
Maar je kunt geen tegenstelling maken tussen oude en nieuwe verbond ten aanzien van: "u en uw zaad". Daarmee blijft staan dat uiteindelijk de beloften bestemd zijn voor de uitverkorenen.
Edit> Als het gaat om het nieuwe verbond, dan geldt dat 'uw zaad' Christus is en alle die bij Hem horen. Dat is dus wel degelijk een wijziging ten opzichte van het OT.
Re: RE: Re: U en uw huis
De beloften van het nieuwe verbond zijn gericht aan de gelovigen, hun zaad en allen die onder het Evangelie leven. Zij worden vervuld in de uitverkorenen.Posthoorn schreef:De beloften zijn gericht aan Israël (en aan een ieder die het evangelie hoort), maar worden vervuld in het geestelijk Israël. Dat laatste is de 'voorwaarde' om tot het nieuwe verbond te behoren.Valcke schreef:Ja, daar stem ik mee in.
Maar je kunt geen tegenstelling maken tussen oude en nieuwe verbond ten aanzien van: "u en uw zaad". Daarmee blijft staan dat uiteindelijk de beloften bestemd zijn voor de uitverkorenen.
Edit> Als het gaat om het nieuwe verbond, dan geldt dat 'uw zaad' Christus is en alle die bij Hem horen. Dat is dus wel degelijk een wijziging ten opzichte van het OT.
Christus is inderdaad 'het Zaad' in: 'In uw Zaad zullen de volken gezegend zijn'. Ik sprak echter over het 'u en uw zaad' (Gen. 17), 'u komt de belofte toe en uw zaad' (Hand. 2), alsook de huisteksten.
Re: RE: Re: U en uw huis
Dat was ook een indrukwekkende preek Helma (of een kustelijke preek zou onze oma vroeger zeggenhelma schreef:https://www.bethel-sliedrecht.nl/kerkdi ... ba014837a7KDD schreef:Helaas is deze preek niet meer opgeslagen. Het was echt leerzaam. Één ding dat duidelijk gemaakt was dat we in onze dagen iedereen zien als individu maar in de dagen van de Bijbel was dat niet zo - toen was een gezin als een éénheid gezien en niet iedereen in de gezin als individuele onafhankelijke personen.KDD schreef:Deze preek dat hier al eerder aanbevolen was geeft veel onderwijs hierin:
https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=674
In zijn eigen gemeente staat de preek er nog wel

Re: RE: Re: U en uw huis
En die laatsten zijn opgenomen in het nieuwe verbond.Valcke schreef:De beloften van het nieuwe verbond zijn gericht aan de gelovigen, hun zaad en allen die onder het Evangelie leven. Zij worden vervuld in de uitverkorenen.
Dat de beloften aan je 'toekomen', zegt nog niet dat je erin deelt. Het voorrecht van de Joden onder het oude verbond was onder meer, dat hun de beloften toekwamen. Maar als het gaat om het nieuwe verbond, de vervúlling van die beloften, is er alleen nog maar sprake van een geestelijk zaad. En niet van het natuurlijke zaad van het geestelijke zaad. Dan maak je een ongeoorloofde 'bocht' in het verbond.Christus is inderdaad 'het Zaad' in: 'In uw Zaad zullen de volken gezegend zijn'. Ik sprak echter over het 'u en uw zaad' (Gen. 17), 'u komt de belofte toe en uw zaad' (Hand. 2), alsook de huisteksten.
Tot slot: het oude verbond kon verbroken worden en wérd ook daadwerkelijk verbroken door het grootste deel van Israël. Het nieuwe verbond kán niet verbroken worden, want het is vast in Christus.
Re: RE: Re: U en uw huis
Ik blijf toch vasthouden aan de tweeërlei kinderen des verbonds. De uitverkorenen zijn alleen opgenomen in het wezen van het verbond; de bediening van het verbond strekt zich ruimer uit.Posthoorn schreef:En die laatsten zijn opgenomen in het nieuwe verbond.Valcke schreef:De beloften van het nieuwe verbond zijn gericht aan de gelovigen, hun zaad en allen die onder het Evangelie leven. Zij worden vervuld in de uitverkorenen.
Het verbond is zeker vast in Christus. Dat gold ook voor het wezen van het oude verbond (de uitwendige verbondsbetrekking buiten beschouwing gelaten). Wel zijn de beloften van het nieuwe verbond heerlijker en rijker dan van het oude verbond.Tot slot: het oude verbond kon verbroken worden en wérd ook daadwerkelijk verbroken door het grootste deel van Israël. Het nieuwe verbond kán niet verbroken worden, want het is vast in Christus.
M.i. zet je tegenstellingen te zwaar aan. Zeker is de nieuwe bedeling een veel heerlijker en rijker bedeling dan de oude. Ook zijn de ceremoniën vervuld in Christus. Het verbond strekt zich nu niet alleen uit tot Israël, maar ook tot de heidenen. Enzovoort. Maar laten we de tegenstellingen niet nog groter maken alsof er geen enkele uitwendige zijde van het verbond meer over is in deze aardse bedeling.
Re: RE: Re: U en uw huis
Er is nu in zoverre nog een uitwendige zijde van het verbond, dat het verbond 'bediend' wordt door de evangelieprediking, en dat op grond van het 'bloed van het nieuwe verbond', dat door Jezus vergoten is. En dan kunnen we het 'bloed des nieuwen testaments' 'onrein achten'. Maar ín het nieuwe verbond zijn en er weer uitvallen, nee, dat kan niet.Valcke schreef:M.i. zet je tegenstellingen te zwaar aan. Zeker is de nieuwe bedeling een veel heerlijker en rijker bedeling dan de oude. Ook zijn de ceremoniën vervuld in Christus. Het verbond strekt zich nu niet alleen uit tot Israël, maar ook tot de heidenen. Enzovoort. Maar laten we de tegenstellingen niet nog groter maken alsof er geen enkele uitwendige zijde van het verbond meer over is in deze aardse bedeling.
Re: RE: Re: U en uw huis
Zoiets zou ik ook nooit zeggen, juist omdat er altijd een verschil bestaat tussen een uitwendige en een inwendige verbondsbetrekking. Ik leg niet de accenten die in de CGK gelegd worden (en al helemaal niet zoals in de GKV, enz.), maar ik wil wel blijven bij hoe hierover gesproken is ten tijde van de Reformatie en in onze formulieren en de kanttekeningen.Posthoorn schreef:Maar ín het nieuwe verbond zijn er er weer uitvallen, nee, dat kan niet.
Re: U en uw huis
Misschien een beetje off topic.
Het genadeverbond is toch gesloten met de "uitverkorenen"? Als het genadeverbond altijd alleen met de "uitverkorenen" werd gesloten, van Genesis 3 tot Christus, worden dan niet-uitverkoren kinderen beschouwd als "in" een verbond met God? Zo ja, hoe dan, als het verbond werkelijk alleen tussen God en de uitverkorenen is?
Ik hoop dat iemand dat uit kan leggen.
Bedankt.
Het genadeverbond is toch gesloten met de "uitverkorenen"? Als het genadeverbond altijd alleen met de "uitverkorenen" werd gesloten, van Genesis 3 tot Christus, worden dan niet-uitverkoren kinderen beschouwd als "in" een verbond met God? Zo ja, hoe dan, als het verbond werkelijk alleen tussen God en de uitverkorenen is?
Ik hoop dat iemand dat uit kan leggen.
Bedankt.
Re: U en uw huis
Dat is nu precies het verschil tussen OT en NT. Het oude verbond was opgericht met Abraham en zijn natuurlijke zaad, later de Israëlieten. Door dat verbond kwam je door geboorte of doordat je je als heiden liet besnijden. Dat was dus een verbond dat niet alleen uitverkorenen omvatte, maar ook niet-uitverkorenen. Bij het nieuwe verbond is dit anders: daar kom je in door wedergeboorte en niet door natuurlijke geboorte.Susanna schreef:Misschien een beetje off topic.
Het genadeverbond is toch gesloten met de "uitverkorenen"? Als het genadeverbond altijd alleen met de "uitverkorenen" werd gesloten, van Genesis 3 tot Christus, worden dan niet-uitverkoren kinderen beschouwd als "in" een verbond met God? Zo ja, hoe dan, als het verbond werkelijk alleen tussen God en de uitverkorenen is?
Ik hoop dat iemand dat uit kan leggen.
Bedankt.
Beide verbonden, het oude en het nieuwe, zijn bedelingen van wat we noemen het genadeverbond (het heilsplan van God voor de gevallen mens).
Re: U en uw huis
Het genadeverbond (c.q. verbond der verlossing) is niet gesloten met de uitverkorenen, maar met Christus.Susanna schreef:Misschien een beetje off topic.
Het genadeverbond is toch gesloten met de "uitverkorenen"? Als het genadeverbond altijd alleen met de "uitverkorenen" werd gesloten, van Genesis 3 tot Christus, worden dan niet-uitverkoren kinderen beschouwd als "in" een verbond met God? Zo ja, hoe dan, als het verbond werkelijk alleen tussen God en de uitverkorenen is?
Ik hoop dat iemand dat uit kan leggen.
Bedankt.
Verder is hier natuurlijk al heel veel over geschreven. Er zijn meerdere manieren om het genadeverbond leerstellig verder uit te werken. Maar het is wel van belang om onderscheid te maken tussen het wezen van het verbond (voor de uitverkorenen) en de bediening ervan.
Re: U en uw huis
Voor mij is Christus de Middelaar en Borg van het verbond. Dat is een andere visie denk ik.Valcke schreef:Het genadeverbond (c.q. verbond der verlossing) is niet gesloten met de uitverkorenen, maar met Christus.Susanna schreef:Misschien een beetje off topic.
Het genadeverbond is toch gesloten met de "uitverkorenen"? Als het genadeverbond altijd alleen met de "uitverkorenen" werd gesloten, van Genesis 3 tot Christus, worden dan niet-uitverkoren kinderen beschouwd als "in" een verbond met God? Zo ja, hoe dan, als het verbond werkelijk alleen tussen God en de uitverkorenen is?
Ik hoop dat iemand dat uit kan leggen.
Bedankt.
Verder is hier natuurlijk al heel veel over geschreven. Er zijn meerdere manieren om het genadeverbond leerstellig verder uit te werken. Maar het is wel van belang om onderscheid te maken tussen het wezen van het verbond (voor de uitverkorenen) en de bediening ervan.
Is het wel juist om te zeggen dat Christus het Hoofd van het genadeverbond is? Is dat geen samensmelting van twee theologische concepten: Christus de Middelaar van het verbond en Christus het Hoofd van zijn kerk?