http://www.theologienet.nl/documenten/S ... Vrijer.pdfHerman schreef:Kun je mij een bron aanwijzen van een goede theoloog of historicus die dit heeft onderzocht? Het komt niet overeen met het beeld van Smijtegeld en zijn tijd wat ik heb.KDD schreef:Smijtegelt vocht tegen het fatalisme en de passiviteit in zijn kerk. Dat zie je hier ook.
Discussie voortgezet OGGiN
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ja klopt en de toevlucht nemen tot Christus want Hij is het die verderop in het schriftgedeelte werd genoemd als Degene die in de straten dit onderwijs gaf. Hij is de ark van behoud.
Laatst gewijzigd door Ukkie op 21 jan 2021, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ik ben voor een beperkte toelating tot het Heilig Avondmaal. Alleen belijdende leden die getuigenis van hun geloof hebben gegeven mogen deelnemen aan de verbondsmaaltijd. Eventueel ook gelovigen uit andere kerken die meeleven èn die kunnen getuigen van het werk van de Heere in hen. Het avondmaal is immers een verbondsmaaltijd: een bezegeling en herinnering van het nieuwe verbond. Buiten Christus, sta je buiten het nieuwe verbond in Zijn bloed..KDD schreef:Daar zijn veel gemeentes zonder levende zielen. Maar terug naar de topic: het is wel ongezond natuurlijk maar ik heb wel liever met een gemeente te doen die erg voorzichtig is met avondaal houden dan met een gemeente waar er geen onderscheid tussen dood en leven is gepredikt en iedereen aangaat omdat het zo gezellig isUkkie schreef:Ik vind dat echt verdrietig. Ik bedoel het niet veroordelend maar in theorie zou er dan een gemeente kunnen bestaan zonder levende leden.Forummer schreef:In theorie is belijdenis doen het belijden van een waar geloof.
In de praktijk komt het vaak neer op het belijden van een historisch geloof, ook wel verwoord als belijdenis van de waarheid of belijdenis van de leer. Een praktijk die ook gestimuleerd wordt. Als men er van uit gaat dat slechts een klein kuddeke zal zalig worden, dan zijn onder andere dit de consequenties.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Waar doen diegene dan belijdenis van? Van de leer? Van de waarheid? Van het uitwendige leven? Van het staan naar?KDD schreef: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Het is nogal wat om het "ja-woord" te geven.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Bij ons de vier vragen van Voetius. Misschien is dat verschillend per gemeente.ejvl schreef:Waar doen diegene dan belijdenis van? Van de leer? Van de waarheid? Van het uitwendige leven? Van het staan naar?KDD schreef: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Het is nogal wat om het "ja-woord" te geven.
Vraag 1: Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
Vraag 2: Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?
Vraag 3: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Vraag 4: Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Dat is dan geen getuigenis van het grote wonder dat Hij ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon van Zijn liefde,KDD schreef:Bij ons de vier vragen van Voetius. Misschien is dat verschillend per gemeente.ejvl schreef:Waar doen diegene dan belijdenis van? Van de leer? Van de waarheid? Van het uitwendige leven? Van het staan naar?KDD schreef: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Het is nogal wat om het "ja-woord" te geven.
Vraag 1: Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
Vraag 2: Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?
Vraag 3: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Vraag 4: Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ik denk dat er verwarring is omdat het de naam 'geloofsbelijdenis' heeft.Susanna schreef:Dat is dan geen getuigenis van het grote wonder dat Hij ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon van Zijn liefde,KDD schreef:Bij ons de vier vragen van Voetius. Misschien is dat verschillend per gemeente.ejvl schreef:Waar doen diegene dan belijdenis van? Van de leer? Van de waarheid? Van het uitwendige leven? Van het staan naar?KDD schreef: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Het is nogal wat om het "ja-woord" te geven.
Vraag 1: Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
Vraag 2: Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?
Vraag 3: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Vraag 4: Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
Re: RE: Re: Discussie voortgezet OGGiN
Dat vind ik wel. Als je de Heere niet persoonlijk kent, is hier absoluut geen "ja" op te zeggen.Susanna schreef:Dat is dan geen getuigenis van het grote wonder dat Hij ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon van Zijn liefde,KDD schreef:Bij ons de vier vragen van Voetius. Misschien is dat verschillend per gemeente.ejvl schreef:Waar doen diegene dan belijdenis van? Van de leer? Van de waarheid? Van het uitwendige leven? Van het staan naar?KDD schreef: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Het is nogal wat om het "ja-woord" te geven.
Vraag 1: Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
Vraag 2: Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?
Vraag 3: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Vraag 4: Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
Er staat wel meer dan alleen uiterlijk je best doen of er naar staan.
Persoonlijk kan het wel wat aanvechtingen geven.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
@ejvl ik kan geen 4 citaten onder elkaar plaatsen, daarom hier een reactie op jou laatste reactie:
Je hebt gelijk. Ik begrijp het nu beter door jouw uitleg. Dit kan een echte gelovige aanvechtingen geven.
Tussen de regels door lees ik dat er wedergeboorte en geloof nodig is, om ja te zeggen op de vragen van Voetius. Als iemand niet wedergeboren is en geen geloof heeft beoefend, kan iemand hier geen ja op zeggen. Want hoe zou iemand, buiten Christus om, zijn of haar leven onberispelijk kunnen inrichten en de belijdenis met goede werken versieren? Buiten Christus zijn al onze gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed. De toorn van God rust op alles, die buiten Christus zijn.
De kern van het doen van belijdenis is denk ik toch wat meer te vinden in vraag en antwoord 81 van de Heidelberger Catechismus:
Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Voor degenen, die zichzelf vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren, hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren. Maar de hypocrieten en die zich niet met waren harte tot God bekeren, die eten en drinken zichzelf een oordeel.
Belijdenis van het geloof afleggen is immers toegang vragen tot het Heilig Avondmaal?
Je hebt gelijk. Ik begrijp het nu beter door jouw uitleg. Dit kan een echte gelovige aanvechtingen geven.
Tussen de regels door lees ik dat er wedergeboorte en geloof nodig is, om ja te zeggen op de vragen van Voetius. Als iemand niet wedergeboren is en geen geloof heeft beoefend, kan iemand hier geen ja op zeggen. Want hoe zou iemand, buiten Christus om, zijn of haar leven onberispelijk kunnen inrichten en de belijdenis met goede werken versieren? Buiten Christus zijn al onze gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed. De toorn van God rust op alles, die buiten Christus zijn.
De kern van het doen van belijdenis is denk ik toch wat meer te vinden in vraag en antwoord 81 van de Heidelberger Catechismus:
Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Voor degenen, die zichzelf vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren, hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren. Maar de hypocrieten en die zich niet met waren harte tot God bekeren, die eten en drinken zichzelf een oordeel.
Belijdenis van het geloof afleggen is immers toegang vragen tot het Heilig Avondmaal?
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Wij hebben geleerd dat om naar het avondmaal te gaan moeten we een Goddelijk recht en een kerkelijk recht hebben om aan te gaan. Wat je hier zegt is dat om belijdenis van het geloof af te leggen moet je eerst een Goddelijk recht daar voor hebben, en dan krijg je de kerkrecht om naar het avondmaal te gaan. Zie ik dat goed?Susanna schreef:@ejvl ik kan geen 4 citaten onder elkaar plaatsen, daarom hier een reactie op jou laatste reactie:
Je hebt gelijk. Ik begrijp het nu beter door jouw uitleg. Dit kan een echte gelovige aanvechtingen geven.
Tussen de regels door lees ik dat er wedergeboorte en geloof nodig is, om ja te zeggen op de vragen van Voetius. Als iemand niet wedergeboren is en geen geloof heeft beoefend, kan iemand hier geen ja op zeggen. Want hoe zou iemand, buiten Christus om, zijn of haar leven onberispelijk kunnen inrichten en de belijdenis met goede werken versieren? Buiten Christus zijn al onze gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed. De toorn van God rust op alles, die buiten Christus zijn.
De kern van het doen van belijdenis is denk ik toch wat meer te vinden in vraag en antwoord 81 van de Heidelberger Catechismus:
Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Voor degenen, die zichzelf vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren, hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren. Maar de hypocrieten en die zich niet met waren harte tot God bekeren, die eten en drinken zichzelf een oordeel.
Belijdenis van het geloof afleggen is immers toegang vragen tot het Heilig Avondmaal?
-
- Berichten: 8324
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Ja klopt KDD
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Maar dan oordeelt de kerkraad of je een Goddelijk recht hebt of niet want die zeggen of je belijdenis mag doen of niet.
-
- Berichten: 8324
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Als je zeggen dat je in Hem geloven mag ( ook al is dat met twijfel) dan heeft de kerkenraad het recht niet om je te laten weigeren met belijdenis dienst.KDD schreef:Maar dan oordeelt de kerkraad of je een Goddelijk recht hebt of niet want die zeggen of je belijdenis mag doen of niet.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
Welnee.
In het ene geval doet men belijdenis van het geloof, en in het andere geval meent men dat dat niet vereist is om belijdenis te doen. Dat lijkt mij verder niet zo ingewikkeld.
Je moet de zaken wel in het juiste perspectief bekijken.
In het ene geval doet men belijdenis van het geloof, en in het andere geval meent men dat dat niet vereist is om belijdenis te doen. Dat lijkt mij verder niet zo ingewikkeld.
Je moet de zaken wel in het juiste perspectief bekijken.
Re: Discussie voortgezet OGGiN
KDD schreef:Wij hebben geleerd dat om naar het avondmaal te gaan moeten we een Goddelijk recht en een kerkelijk recht hebben om aan te gaan. Wat je hier zegt is dat om belijdenis van het geloof af te leggen moet je eerst een Goddelijk recht daar voor hebben, en dan krijg je de kerkrecht om naar het avondmaal te gaan. Zie ik dat goed?Susanna schreef:@ejvl ik kan geen 4 citaten onder elkaar plaatsen, daarom hier een reactie op jou laatste reactie:
Je hebt gelijk. Ik begrijp het nu beter door jouw uitleg. Dit kan een echte gelovige aanvechtingen geven.
Tussen de regels door lees ik dat er wedergeboorte en geloof nodig is, om ja te zeggen op de vragen van Voetius. Als iemand niet wedergeboren is en geen geloof heeft beoefend, kan iemand hier geen ja op zeggen. Want hoe zou iemand, buiten Christus om, zijn of haar leven onberispelijk kunnen inrichten en de belijdenis met goede werken versieren? Buiten Christus zijn al onze gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed. De toorn van God rust op alles, die buiten Christus zijn.
De kern van het doen van belijdenis is denk ik toch wat meer te vinden in vraag en antwoord 81 van de Heidelberger Catechismus:
Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Voor degenen, die zichzelf vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren, hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren. Maar de hypocrieten en die zich niet met waren harte tot God bekeren, die eten en drinken zichzelf een oordeel.
Belijdenis van het geloof afleggen is immers toegang vragen tot het Heilig Avondmaal?
Belijdenis en avondmaalsgang zijn niet van elkaar te scheiden.
Als er sprake is van geloof en bekering zullen de kerkenraadsleden blij zijn en God prijzen voor Zijn grote daden. Hoe groot is het om te vernemen dat de Heere doorgaat met Zijn werk! Blijdschap in de harten van de kerkenraadsleden. Blijdschap in de hemel.
Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben. Lukas 15.
In Schotland was een vrouw, die aan het avondmaal begeerde deel te nemen. Zij moest daarom van de kerkenraad een avondmaalspenning ontvangen. De kerkenraad ondervroeg haar daarom aangaande haar bekering, en zoals dat toen in Schotland het belangrijkste werd geacht, ‘hoe Christus en haar ziel met elkaar verenigd waren geworden’. Zij kon de onderzoekende vragen van de ouderlingen niet goed beantwoorden. In verlegenheid gebracht zei ze ten slotte: ‘Hoe Christus in mijn hart gekomen is weet ik niet. Of Hij door de deur is gekomen of een gat in de muur gemaakt heeft, ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat Hij er vroeger niet was en nu de hoogste plaats in mijn hart heeft’. C. Harinck