Discussie voortgezet OGGiN

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Susanna »

Herman schreef:
KDD schreef:Smijtegelt vocht tegen het fatalisme en de passiviteit in zijn kerk. Dat zie je hier ook.
Kun je mij een bron aanwijzen van een goede theoloog of historicus die dit heeft onderzocht? Het komt niet overeen met het beeld van Smijtegeld en zijn tijd wat ik heb.
http://www.theologienet.nl/documenten/S ... Vrijer.pdf
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Ja klopt en de toevlucht nemen tot Christus want Hij is het die verderop in het schriftgedeelte werd genoemd als Degene die in de straten dit onderwijs gaf. Hij is de ark van behoud.
Laatst gewijzigd door Ukkie op 21 jan 2021, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Susanna »

KDD schreef:
Ukkie schreef:
Forummer schreef:In theorie is belijdenis doen het belijden van een waar geloof.
In de praktijk komt het vaak neer op het belijden van een historisch geloof, ook wel verwoord als belijdenis van de waarheid of belijdenis van de leer. Een praktijk die ook gestimuleerd wordt. Als men er van uit gaat dat slechts een klein kuddeke zal zalig worden, dan zijn onder andere dit de consequenties.
Ik vind dat echt verdrietig. Ik bedoel het niet veroordelend maar in theorie zou er dan een gemeente kunnen bestaan zonder levende leden.
Daar zijn veel gemeentes zonder levende zielen. Maar terug naar de topic: het is wel ongezond natuurlijk maar ik heb wel liever met een gemeente te doen die erg voorzichtig is met avondaal houden dan met een gemeente waar er geen onderscheid tussen dood en leven is gepredikt en iedereen aangaat omdat het zo gezellig is
Ik ben voor een beperkte toelating tot het Heilig Avondmaal. Alleen belijdende leden die getuigenis van hun geloof hebben gegeven mogen deelnemen aan de verbondsmaaltijd. Eventueel ook gelovigen uit andere kerken die meeleven èn die kunnen getuigen van het werk van de Heere in hen. Het avondmaal is immers een verbondsmaaltijd: een bezegeling en herinnering van het nieuwe verbond. Buiten Christus, sta je buiten het nieuwe verbond in Zijn bloed..
ejvl
Berichten: 5775
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door ejvl »

KDD schreef: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Waar doen diegene dan belijdenis van? Van de leer? Van de waarheid? Van het uitwendige leven? Van het staan naar?
Het is nogal wat om het "ja-woord" te geven.
KDD
Berichten: 1570
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door KDD »

ejvl schreef:
KDD schreef: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Waar doen diegene dan belijdenis van? Van de leer? Van de waarheid? Van het uitwendige leven? Van het staan naar?
Het is nogal wat om het "ja-woord" te geven.
Bij ons de vier vragen van Voetius. Misschien is dat verschillend per gemeente.

Vraag 1: Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

Vraag 2: Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?

Vraag 3: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?

Vraag 4: Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Susanna »

KDD schreef:
ejvl schreef:
KDD schreef: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Waar doen diegene dan belijdenis van? Van de leer? Van de waarheid? Van het uitwendige leven? Van het staan naar?
Het is nogal wat om het "ja-woord" te geven.
Bij ons de vier vragen van Voetius. Misschien is dat verschillend per gemeente.

Vraag 1: Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

Vraag 2: Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?

Vraag 3: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?

Vraag 4: Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
Dat is dan geen getuigenis van het grote wonder dat Hij ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon van Zijn liefde,
KDD
Berichten: 1570
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door KDD »

Susanna schreef:
KDD schreef:
ejvl schreef:
KDD schreef: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Waar doen diegene dan belijdenis van? Van de leer? Van de waarheid? Van het uitwendige leven? Van het staan naar?
Het is nogal wat om het "ja-woord" te geven.
Bij ons de vier vragen van Voetius. Misschien is dat verschillend per gemeente.

Vraag 1: Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

Vraag 2: Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?

Vraag 3: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?

Vraag 4: Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
Dat is dan geen getuigenis van het grote wonder dat Hij ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon van Zijn liefde,
Ik denk dat er verwarring is omdat het de naam 'geloofsbelijdenis' heeft.
ejvl
Berichten: 5775
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door ejvl »

Susanna schreef:
KDD schreef:
ejvl schreef:
KDD schreef: Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Waar doen diegene dan belijdenis van? Van de leer? Van de waarheid? Van het uitwendige leven? Van het staan naar?
Het is nogal wat om het "ja-woord" te geven.
Bij ons de vier vragen van Voetius. Misschien is dat verschillend per gemeente.

Vraag 1: Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

Vraag 2: Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?

Vraag 3: Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?

Vraag 4: Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
Dat is dan geen getuigenis van het grote wonder dat Hij ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon van Zijn liefde,
Dat vind ik wel. Als je de Heere niet persoonlijk kent, is hier absoluut geen "ja" op te zeggen.
Er staat wel meer dan alleen uiterlijk je best doen of er naar staan.
Persoonlijk kan het wel wat aanvechtingen geven.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Susanna »

@ejvl ik kan geen 4 citaten onder elkaar plaatsen, daarom hier een reactie op jou laatste reactie:

Je hebt gelijk. Ik begrijp het nu beter door jouw uitleg. Dit kan een echte gelovige aanvechtingen geven.

Tussen de regels door lees ik dat er wedergeboorte en geloof nodig is, om ja te zeggen op de vragen van Voetius. Als iemand niet wedergeboren is en geen geloof heeft beoefend, kan iemand hier geen ja op zeggen. Want hoe zou iemand, buiten Christus om, zijn of haar leven onberispelijk kunnen inrichten en de belijdenis met goede werken versieren? Buiten Christus zijn al onze gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed. De toorn van God rust op alles, die buiten Christus zijn.

De kern van het doen van belijdenis is denk ik toch wat meer te vinden in vraag en antwoord 81 van de Heidelberger Catechismus:

Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Voor degenen, die zichzelf vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren, hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren. Maar de hypocrieten en die zich niet met waren harte tot God bekeren, die eten en drinken zichzelf een oordeel.

Belijdenis van het geloof afleggen is immers toegang vragen tot het Heilig Avondmaal?
KDD
Berichten: 1570
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door KDD »

Susanna schreef:@ejvl ik kan geen 4 citaten onder elkaar plaatsen, daarom hier een reactie op jou laatste reactie:

Je hebt gelijk. Ik begrijp het nu beter door jouw uitleg. Dit kan een echte gelovige aanvechtingen geven.

Tussen de regels door lees ik dat er wedergeboorte en geloof nodig is, om ja te zeggen op de vragen van Voetius. Als iemand niet wedergeboren is en geen geloof heeft beoefend, kan iemand hier geen ja op zeggen. Want hoe zou iemand, buiten Christus om, zijn of haar leven onberispelijk kunnen inrichten en de belijdenis met goede werken versieren? Buiten Christus zijn al onze gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed. De toorn van God rust op alles, die buiten Christus zijn.

De kern van het doen van belijdenis is denk ik toch wat meer te vinden in vraag en antwoord 81 van de Heidelberger Catechismus:

Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Voor degenen, die zichzelf vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren, hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren. Maar de hypocrieten en die zich niet met waren harte tot God bekeren, die eten en drinken zichzelf een oordeel.

Belijdenis van het geloof afleggen is immers toegang vragen tot het Heilig Avondmaal?
Wij hebben geleerd dat om naar het avondmaal te gaan moeten we een Goddelijk recht en een kerkelijk recht hebben om aan te gaan. Wat je hier zegt is dat om belijdenis van het geloof af te leggen moet je eerst een Goddelijk recht daar voor hebben, en dan krijg je de kerkrecht om naar het avondmaal te gaan. Zie ik dat goed?
Geytenbeekje
Berichten: 8324
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Geytenbeekje »

Ja klopt KDD
KDD
Berichten: 1570
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door KDD »

Maar dan oordeelt de kerkraad of je een Goddelijk recht hebt of niet want die zeggen of je belijdenis mag doen of niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8324
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Geytenbeekje »

KDD schreef:Maar dan oordeelt de kerkraad of je een Goddelijk recht hebt of niet want die zeggen of je belijdenis mag doen of niet.
Als je zeggen dat je in Hem geloven mag ( ook al is dat met twijfel) dan heeft de kerkenraad het recht niet om je te laten weigeren met belijdenis dienst.
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door DDD »

Welnee.

In het ene geval doet men belijdenis van het geloof, en in het andere geval meent men dat dat niet vereist is om belijdenis te doen. Dat lijkt mij verder niet zo ingewikkeld.

Je moet de zaken wel in het juiste perspectief bekijken.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Susanna »

KDD schreef:
Susanna schreef:@ejvl ik kan geen 4 citaten onder elkaar plaatsen, daarom hier een reactie op jou laatste reactie:

Je hebt gelijk. Ik begrijp het nu beter door jouw uitleg. Dit kan een echte gelovige aanvechtingen geven.

Tussen de regels door lees ik dat er wedergeboorte en geloof nodig is, om ja te zeggen op de vragen van Voetius. Als iemand niet wedergeboren is en geen geloof heeft beoefend, kan iemand hier geen ja op zeggen. Want hoe zou iemand, buiten Christus om, zijn of haar leven onberispelijk kunnen inrichten en de belijdenis met goede werken versieren? Buiten Christus zijn al onze gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed. De toorn van God rust op alles, die buiten Christus zijn.

De kern van het doen van belijdenis is denk ik toch wat meer te vinden in vraag en antwoord 81 van de Heidelberger Catechismus:

Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Voor degenen, die zichzelf vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren, hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren. Maar de hypocrieten en die zich niet met waren harte tot God bekeren, die eten en drinken zichzelf een oordeel.

Belijdenis van het geloof afleggen is immers toegang vragen tot het Heilig Avondmaal?
Wij hebben geleerd dat om naar het avondmaal te gaan moeten we een Goddelijk recht en een kerkelijk recht hebben om aan te gaan. Wat je hier zegt is dat om belijdenis van het geloof af te leggen moet je eerst een Goddelijk recht daar voor hebben, en dan krijg je de kerkrecht om naar het avondmaal te gaan. Zie ik dat goed?

Belijdenis en avondmaalsgang zijn niet van elkaar te scheiden.

Als er sprake is van geloof en bekering zullen de kerkenraadsleden blij zijn en God prijzen voor Zijn grote daden. Hoe groot is het om te vernemen dat de Heere doorgaat met Zijn werk! Blijdschap in de harten van de kerkenraadsleden. Blijdschap in de hemel.

Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben. Lukas 15.
In Schotland was een vrouw, die aan het avondmaal begeerde deel te nemen. Zij moest daarom van de kerkenraad een avondmaalspenning ontvangen. De kerkenraad ondervroeg haar daarom aangaande haar bekering, en zoals dat toen in Schotland het belangrijkste werd geacht, ‘hoe Christus en haar ziel met elkaar verenigd waren geworden’. Zij kon de onderzoekende vragen van de ouderlingen niet goed beantwoorden. In verlegenheid gebracht zei ze ten slotte: ‘Hoe Christus in mijn hart gekomen is weet ik niet. Of Hij door de deur is gekomen of een gat in de muur gemaakt heeft, ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat Hij er vroeger niet was en nu de hoogste plaats in mijn hart heeft’. C. Harinck
Plaats reactie