Reformatorisch en Evangelisch

-DIA-
Berichten: 33935
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Susan schreef:
Jaap Fijnvandraat zegt hierover: De eerste vraag die we te beantwoorden hebben, is natuurlijk deze: ‘Wat is een gelovige?’ Daarbij moeten we voorop stellen, dat iemand die geboren is uit christelijke ouders, die een christelijke opvoeding heeft gehad en zich aangesloten heeft bij één of andere gemeenschap van christenen niet noodzakelijk een gelovige behoeft te zijn en het alleen op grond van deze drie dingen zeer zeker niet is. Ook verstaan we onder een gelovige niet iemand die de theorie geen-god, geen-hemel, geen-hel en geen-hier-namaals als onhoudbaar aan de kant heeft gezet en aanvaard heeft dat er inderdaad een God bestaat die eenmaal rekenschap van onze daden zal vragen. Zo iemand kan wel zeggen: ‘Ik ben een gelovige, want ik geloof in het bestaan van een almachtige God’, maar dat geloof stempelt hem nog niet tot een gelovige in de bijbelse zin van het woord. De duivelen geloven namelijk hetzelfde en zo voegt de apostel Jakobus er aan toe: ‘zij sidderen’. Onder een gelovige verstaat de Schrift: iemand, die met oprecht berouw voor God heeft erkend een zondaar te zijn en die in het geloof het offer van Christus heeft aanvaard als redmiddel voor zijn schuld. Waar het om gaat is dus of zo iemand nog verloren kan gaan. Wie gelooft, heeft eeuwig leven, maar wat zegt dat nog? Voor alle duidelijkheid wil ik er de aandacht op vestigen dat dit vraagstuk niet op te lossen is met het aanvoeren van een bijbeltekst als Johannes 3:36 ‘Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven’. De kwestie waar het om gaat is niet, of iemand die gelooft het eeuwig leven heeft, maar of een gelovige van dat geloof kan afvallen en zodoende het eeuwig leven kan kwijtraken. We hebben dus niet aan te tonen dat iemand die gelooft behouden is, maar dat zo iemand behouden wordt, wat er ook mag gebeuren. En daarbij moeten we niet ons gevoel en nog minder ons verstand, maar alleen de Bijbel aan het woord laten.

Als eerste Schriftplaats voer ik aan Romeinen 8:38,39. ‘Want ik ben verzekert dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch machten, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die is in Christus Jezus, onze Heer’. In deze verzen geeft Paulus een antwoord op de vraag die in vers 35 staat: ‘Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?’ Met ‘ons’ worden zoals vers 33 aangeeft ‘de uitverkorenen van God’ bedoeld. De hierboven geciteerde verzen geven aan dat niets of niemand de mensen, die God verkoren heeft en die Hij zijn liefde in Christus bewezen heeft, van deze liefde scheiden kan. Het antwoord is zo duidelijk en zo volledig als het maar kan, er is geen schaduw van twijfel mogelijk. Is in ‘dood noch leven’ niet alles begrepen wat invloed kan uitoefenen? Welnu, dood noch leven kan ons scheiden van de liefde van God. Ook in de wereld van de geesten is er geen macht te vinden: noch engelen, noch overheden. Op grond van Efeze 6:12 neem ik aan dat met overheden de boze engelen en dat met engelen de niet gevallen geesten bedoeld zijn. Om met een ander te spreken: ‘Er is dus niets wat de goede engelen zouden willen doen of wat de boze engelen zouden kunnen doen, dat ons van de liefde van God kan scheiden’. Maar dan nog sterker: geen tegenwoordige, noch toekomende dingen. Kunt u zich enige belevenis of ervaring voorstellen, die niet onder de tegenwoordige of toekomende dingen valt? Wel, ook die kunnen ons niet scheiden van de liefde van God. En dan vervolgt de apostel: noch machten – welke dan ook, noch hoogte – dus niets in de hemelen, noch diepte – dus niets in het dodenrijk, noch enig geschapen wezen kan ons van de liefde van God scheiden. Deze verzen stellen de gelovige volkomen veilig!
Jaap Fijnvandraat behoort ook tot de Vergadering van Gelovigen. Ik heb nu even geen tijd meer om te reageren. Alleeen dit: Ik denk dat de Vergadering toch nauwere banden heeft met de Evangelische bewegingen dan met de reformatorische kerken.
Linkje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergadering_van_gelovigen
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Susan
Berichten: 421
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Susan »

-DIA- schreef:
Susan schreef:
Jaap Fijnvandraat zegt hierover: De eerste vraag die we te beantwoorden hebben, is natuurlijk deze: ‘Wat is een gelovige?’ Daarbij moeten we voorop stellen, dat iemand die geboren is uit christelijke ouders, die een christelijke opvoeding heeft gehad en zich aangesloten heeft bij één of andere gemeenschap van christenen niet noodzakelijk een gelovige behoeft te zijn en het alleen op grond van deze drie dingen zeer zeker niet is. Ook verstaan we onder een gelovige niet iemand die de theorie geen-god, geen-hemel, geen-hel en geen-hier-namaals als onhoudbaar aan de kant heeft gezet en aanvaard heeft dat er inderdaad een God bestaat die eenmaal rekenschap van onze daden zal vragen. Zo iemand kan wel zeggen: ‘Ik ben een gelovige, want ik geloof in het bestaan van een almachtige God’, maar dat geloof stempelt hem nog niet tot een gelovige in de bijbelse zin van het woord. De duivelen geloven namelijk hetzelfde en zo voegt de apostel Jakobus er aan toe: ‘zij sidderen’. Onder een gelovige verstaat de Schrift: iemand, die met oprecht berouw voor God heeft erkend een zondaar te zijn en die in het geloof het offer van Christus heeft aanvaard als redmiddel voor zijn schuld. Waar het om gaat is dus of zo iemand nog verloren kan gaan. Wie gelooft, heeft eeuwig leven, maar wat zegt dat nog? Voor alle duidelijkheid wil ik er de aandacht op vestigen dat dit vraagstuk niet op te lossen is met het aanvoeren van een bijbeltekst als Johannes 3:36 ‘Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven’. De kwestie waar het om gaat is niet, of iemand die gelooft het eeuwig leven heeft, maar of een gelovige van dat geloof kan afvallen en zodoende het eeuwig leven kan kwijtraken. We hebben dus niet aan te tonen dat iemand die gelooft behouden is, maar dat zo iemand behouden wordt, wat er ook mag gebeuren. En daarbij moeten we niet ons gevoel en nog minder ons verstand, maar alleen de Bijbel aan het woord laten.

Als eerste Schriftplaats voer ik aan Romeinen 8:38,39. ‘Want ik ben verzekert dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch machten, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die is in Christus Jezus, onze Heer’. In deze verzen geeft Paulus een antwoord op de vraag die in vers 35 staat: ‘Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?’ Met ‘ons’ worden zoals vers 33 aangeeft ‘de uitverkorenen van God’ bedoeld. De hierboven geciteerde verzen geven aan dat niets of niemand de mensen, die God verkoren heeft en die Hij zijn liefde in Christus bewezen heeft, van deze liefde scheiden kan. Het antwoord is zo duidelijk en zo volledig als het maar kan, er is geen schaduw van twijfel mogelijk. Is in ‘dood noch leven’ niet alles begrepen wat invloed kan uitoefenen? Welnu, dood noch leven kan ons scheiden van de liefde van God. Ook in de wereld van de geesten is er geen macht te vinden: noch engelen, noch overheden. Op grond van Efeze 6:12 neem ik aan dat met overheden de boze engelen en dat met engelen de niet gevallen geesten bedoeld zijn. Om met een ander te spreken: ‘Er is dus niets wat de goede engelen zouden willen doen of wat de boze engelen zouden kunnen doen, dat ons van de liefde van God kan scheiden’. Maar dan nog sterker: geen tegenwoordige, noch toekomende dingen. Kunt u zich enige belevenis of ervaring voorstellen, die niet onder de tegenwoordige of toekomende dingen valt? Wel, ook die kunnen ons niet scheiden van de liefde van God. En dan vervolgt de apostel: noch machten – welke dan ook, noch hoogte – dus niets in de hemelen, noch diepte – dus niets in het dodenrijk, noch enig geschapen wezen kan ons van de liefde van God scheiden. Deze verzen stellen de gelovige volkomen veilig!
Jaap Fijnvandraat behoort ook tot de Vergadering van Gelovigen. Ik heb nu even geen tijd meer om te reageren. Alleeen dit: Ik denk dat de Vergadering toch nauwere banden heeft met de Evangelische bewegingen dan met de reformatorische kerken.
Linkje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergadering_van_gelovigen
- weggehaald bericht van Susan -
Laatst gewijzigd door Susan op 16 okt 2019, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 33935
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Susan schreef:
-DIA- schreef:
Susan schreef:
Jaap Fijnvandraat zegt hierover: De eerste vraag die we te beantwoorden hebben, is natuurlijk deze: ‘Wat is een gelovige?’ Daarbij moeten we voorop stellen, dat iemand die geboren is uit christelijke ouders, die een christelijke opvoeding heeft gehad en zich aangesloten heeft bij één of andere gemeenschap van christenen niet noodzakelijk een gelovige behoeft te zijn en het alleen op grond van deze drie dingen zeer zeker niet is. Ook verstaan we onder een gelovige niet iemand die de theorie geen-god, geen-hemel, geen-hel en geen-hier-namaals als onhoudbaar aan de kant heeft gezet en aanvaard heeft dat er inderdaad een God bestaat die eenmaal rekenschap van onze daden zal vragen. Zo iemand kan wel zeggen: ‘Ik ben een gelovige, want ik geloof in het bestaan van een almachtige God’, maar dat geloof stempelt hem nog niet tot een gelovige in de bijbelse zin van het woord. De duivelen geloven namelijk hetzelfde en zo voegt de apostel Jakobus er aan toe: ‘zij sidderen’. Onder een gelovige verstaat de Schrift: iemand, die met oprecht berouw voor God heeft erkend een zondaar te zijn en die in het geloof het offer van Christus heeft aanvaard als redmiddel voor zijn schuld. Waar het om gaat is dus of zo iemand nog verloren kan gaan. Wie gelooft, heeft eeuwig leven, maar wat zegt dat nog? Voor alle duidelijkheid wil ik er de aandacht op vestigen dat dit vraagstuk niet op te lossen is met het aanvoeren van een bijbeltekst als Johannes 3:36 ‘Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven’. De kwestie waar het om gaat is niet, of iemand die gelooft het eeuwig leven heeft, maar of een gelovige van dat geloof kan afvallen en zodoende het eeuwig leven kan kwijtraken. We hebben dus niet aan te tonen dat iemand die gelooft behouden is, maar dat zo iemand behouden wordt, wat er ook mag gebeuren. En daarbij moeten we niet ons gevoel en nog minder ons verstand, maar alleen de Bijbel aan het woord laten.

Als eerste Schriftplaats voer ik aan Romeinen 8:38,39. ‘Want ik ben verzekert dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch machten, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die is in Christus Jezus, onze Heer’. In deze verzen geeft Paulus een antwoord op de vraag die in vers 35 staat: ‘Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?’ Met ‘ons’ worden zoals vers 33 aangeeft ‘de uitverkorenen van God’ bedoeld. De hierboven geciteerde verzen geven aan dat niets of niemand de mensen, die God verkoren heeft en die Hij zijn liefde in Christus bewezen heeft, van deze liefde scheiden kan. Het antwoord is zo duidelijk en zo volledig als het maar kan, er is geen schaduw van twijfel mogelijk. Is in ‘dood noch leven’ niet alles begrepen wat invloed kan uitoefenen? Welnu, dood noch leven kan ons scheiden van de liefde van God. Ook in de wereld van de geesten is er geen macht te vinden: noch engelen, noch overheden. Op grond van Efeze 6:12 neem ik aan dat met overheden de boze engelen en dat met engelen de niet gevallen geesten bedoeld zijn. Om met een ander te spreken: ‘Er is dus niets wat de goede engelen zouden willen doen of wat de boze engelen zouden kunnen doen, dat ons van de liefde van God kan scheiden’. Maar dan nog sterker: geen tegenwoordige, noch toekomende dingen. Kunt u zich enige belevenis of ervaring voorstellen, die niet onder de tegenwoordige of toekomende dingen valt? Wel, ook die kunnen ons niet scheiden van de liefde van God. En dan vervolgt de apostel: noch machten – welke dan ook, noch hoogte – dus niets in de hemelen, noch diepte – dus niets in het dodenrijk, noch enig geschapen wezen kan ons van de liefde van God scheiden. Deze verzen stellen de gelovige volkomen veilig!
Jaap Fijnvandraat behoort ook tot de Vergadering van Gelovigen. Ik heb nu even geen tijd meer om te reageren. Alleeen dit: Ik denk dat de Vergadering toch nauwere banden heeft met de Evangelische bewegingen dan met de reformatorische kerken.
Linkje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergadering_van_gelovigen
Klopt. Ik koos bewust een citaat van hem, zodat je de evangelische visie over dit onderwerp zou kunnen lezen. Daar vroeg je toch naar?
Ja, en daar kan ik niet in mee. Dit noem ik dus Evangelisch zoals ook de EO dit begrip hanteert (of hanteerde)!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Susan schreef:[

Klopt. Ik koos bewust een citaat van hem, zodat je de evangelische visie over dit onderwerp zou kunnen lezen. Daar vroeg je toch naar?
Ja, en daar kan ik niet in mee. Dit noem ik dus Evangelisch zoals ook de EO dit begrip hanteert (of hanteerde)!
Heb je het stuk wel gelezen?
Verder was dit toch te verwachten van je. Vragen om antwoorden en dan afwijzend reageren... maar kun je dan ook benoemen vanuit de Bijbel waarom je er niet in mee kan? Je kan wel weer naar de EO verwijzen, maar dat is geen argument in deze.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door samanthi »

Susan schreef:
Terri schreef:
-DIA- schreef:

Maar de kern, de wedergeboorte, zoals er door onze belijdenisgeschriften van gesproken wordt, kent men daar niet. Dat is een fundamentele afwijking. Ze geloven wel, ze nemen wel aan, maar... dat weet iedereen wel. Wikipedia is hier dan ook mis, en alle algemene geschiedschrijving gaat hier de mist in. Lees slechts de geschiedenis van Rijssen. Op het punt van de godsdienst gaat men van verstandelijk waarneembare feiten uit.
Dit is echt niet waar!!
In evangelische kring is geloof allereerst een zaak van ervaring. Het is de vrucht van de persoonlijke ervaring van een innerlijke verandering, die gewerkt is door de Heilige Geest en die leidt tot een onvoorwaardelijk vertrouwen op Christus als de persoonlijke Zaligmaker. Een mens moet dan ook weten dat hij/zij wedergeboren en bekeerd is. Over de ‘vorm' van die bekering kan men in evangelische kringen van mening verschillen. Er wordt niet een bepaalde leeftijd voorgeschreven, noch een bepaalde emotionele manifestatie. Evangelicals staan op het féit van de bekering, niet op een bepaalde vórm ervan. Terecht is erop gewezen dat er op dit punt een overeenkomst is met de ‘bevindelijke' gereformeerden. Ook daar heeft men weet van ‘krachtdadige' bekering. Toch is er ook een verschil. Bij de ‘bevindelijke' gereformeerden ligt de nadruk sterk op het ingrijpen van God in het leven. De mens zelf neemt een min of meer passieve houding aan. In evangelische kring ligt meer de nadruk op het actief zoeken van een vernieuwing van het leven. De zondige mens is vastgelopen in zijn eigen leven, zoekt God en doet een beroep op Hem.

Er zijn volgens onderzoek drie typen van bekering onder evangelische mensen:

1. een korte periode, waarin bewuste keuze en overgave sleutelwoorden zijn;
2. een langdurig proces dat gekenmerkt wordt door bewustwording;
3. een bekering waar de nadruk ligt op wat God doet en waar men soms spreekt van ‘overrompeling'.

In alle gevallen wordt echter de diepste grond gevonden in het werk van de Geest. In dit alles wordt een duidelijke verbindingslijn met het Puritanisme, het Piëtisme en de Nadere Reformatie zichtbaar. Als levend geloof een persoonlijk geloof is, als vrucht van wedergeboorte en bekering en zich uitwerkend in persoonlijke heiliging, dan is dat alleen mogelijk door de Heilige Geest. Hij is het die wederbaart en bekeert. Hij is het die een mens de boodschap van de Schrift doet verstaan en geloven. Hij is het die leert bidden.

Er zijn nog veel punten waarop evangelischen onderling van mening verschillen. #georgwhitefieldstichting
nogmaals "de evangelische" en de "reformatorische" kun je beiden niet over een kam scheren,bovendien is bevinding en ervaring precies het zelfde, de klank is anders, maar de inhoud het zelfde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 7006
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Welk punt wil je maken hiermee DIA?
Wil je hiermee het 'stukje' bevindelijk-gereformeerd waarvan jij denkt dat het de absolute waarheid is naar boven halen en dat afzetten tegen over evangelische kerken? Er zit nog zoveel tussen dus ik begrijp de tegenstelling niet zo goed.
Ik zie het grote gevaar van afglijden zonder er erg in te hebben. De Kerk is ook niet van de ene op de andere dag Rooms geworden.
Weetje wel ten diepste wel hoe het komt dat Rome zo gaan dwalen is? Ik bedoel nu puur het praktische hè
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 7006
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:
Susan schreef:
Terri schreef:
-DIA- schreef:

Maar de kern, de wedergeboorte, zoals er door onze belijdenisgeschriften van gesproken wordt, kent men daar niet. Dat is een fundamentele afwijking. Ze geloven wel, ze nemen wel aan, maar... dat weet iedereen wel. Wikipedia is hier dan ook mis, en alle algemene geschiedschrijving gaat hier de mist in. Lees slechts de geschiedenis van Rijssen. Op het punt van de godsdienst gaat men van verstandelijk waarneembare feiten uit.
Dit is echt niet waar!!
In evangelische kring is geloof allereerst een zaak van ervaring. Het is de vrucht van de persoonlijke ervaring van een innerlijke verandering, die gewerkt is door de Heilige Geest en die leidt tot een onvoorwaardelijk vertrouwen op Christus als de persoonlijke Zaligmaker. Een mens moet dan ook weten dat hij/zij wedergeboren en bekeerd is. Over de ‘vorm' van die bekering kan men in evangelische kringen van mening verschillen. Er wordt niet een bepaalde leeftijd voorgeschreven, noch een bepaalde emotionele manifestatie. Evangelicals staan op het féit van de bekering, niet op een bepaalde vórm ervan. Terecht is erop gewezen dat er op dit punt een overeenkomst is met de ‘bevindelijke' gereformeerden. Ook daar heeft men weet van ‘krachtdadige' bekering. Toch is er ook een verschil. Bij de ‘bevindelijke' gereformeerden ligt de nadruk sterk op het ingrijpen van God in het leven. De mens zelf neemt een min of meer passieve houding aan. In evangelische kring ligt meer de nadruk op het actief zoeken van een vernieuwing van het leven. De zondige mens is vastgelopen in zijn eigen leven, zoekt God en doet een beroep op Hem.

Er zijn volgens onderzoek drie typen van bekering onder evangelische mensen:

1. een korte periode, waarin bewuste keuze en overgave sleutelwoorden zijn;
2. een langdurig proces dat gekenmerkt wordt door bewustwording;
3. een bekering waar de nadruk ligt op wat God doet en waar men soms spreekt van ‘overrompeling'.

In alle gevallen wordt echter de diepste grond gevonden in het werk van de Geest. In dit alles wordt een duidelijke verbindingslijn met het Puritanisme, het Piëtisme en de Nadere Reformatie zichtbaar. Als levend geloof een persoonlijk geloof is, als vrucht van wedergeboorte en bekering en zich uitwerkend in persoonlijke heiliging, dan is dat alleen mogelijk door de Heilige Geest. Hij is het die wederbaart en bekeert. Hij is het die een mens de boodschap van de Schrift doet verstaan en geloven. Hij is het die leert bidden.

Er zijn nog veel punten waarop evangelischen onderling van mening verschillen. #georgwhitefieldstichting
nogmaals "de evangelische" en de "reformatorische" kun je beiden niet over een kam scheren,bovendien is bevinding en ervaring precies het zelfde, de klank is anders, maar de inhoud het zelfde.
Hoe bedoel je precies de inhoud is het zelfde?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Susan
Berichten: 421
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Susan »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Susan schreef:[

Klopt. Ik koos bewust een citaat van hem, zodat je de evangelische visie over dit onderwerp zou kunnen lezen. Daar vroeg je toch naar?
Ja, en daar kan ik niet in mee. Dit noem ik dus Evangelisch zoals ook de EO dit begrip hanteert (of hanteerde)!
Heb je het stuk wel gelezen?
Verder was dit toch te verwachten van je. Vragen om antwoorden en dan afwijzend reageren... maar kun je dan ook benoemen vanuit de Bijbel waarom je er niet in mee kan? Je kan wel weer naar de EO verwijzen, maar dat is geen argument in deze.
- weggehaald bericht van Susan -
Laatst gewijzigd door Susan op 16 okt 2019, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door samanthi »

@HersteldHervormd
ervaring en beleving betekend het zelfde
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 33935
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Vraag: Kun je hier nog iets plaatsen over verontrusting in de reformatorische kerken?
Antw.: Neen, want het hele forum zal dan over u heen vallen.

Vraag: Is dat normaal?
Antw.: Ik ben niet verantwoordelijk om de koers van dit forum te veranderen.

Vraag: Past dat in deze tijd?
Antw. Ja, helemaal. Men weet niet van de oude leer, of wil er af zijn?

Vraag: Waaruit weet u dat?
Antw.: Uit zo'n 11 jaar ervaring en uit kranten, kerkbladen enz.

Vraag: Voelt u zich nog veilig op het forum?
Antw. Neen, tenminste niet als ik de oude leer wens vast te houden en daarvan niet af kan wijken.

Vraag: Wat dan te doen? Stoppen?
Antw. Wellicht is het beter te stoppen, en moet u proberen te stoppen.

Vraag: Hoe kijkt u terug op de periode dat u aan dit forum deelnam?
Antw. Met gemengde gevoelens. We wisten een beetje hoe het in kerk en wereld was, wat er speelde,
maar dat het zoveel tegenstand en onbegrip op zou leveren had ik niet voorzien. We voelen ons alleen staan
en onbegrepen tegenover een zeer grote menigte.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bertiel
Berichten: 5811
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Bertiel »

de voorspelbaarheid van dit topic is/was vrij hoog.... ::bye
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 33935
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:de voorspelbaarheid van dit topic is/was vrij hoog.... ::bye
U voelt het dus ook wel! Het kan niet meer ter sprake komen, en dat voelt als aan de kant gezet te worden, niet van deze persoon, maar van deze leer. En daar kan heel een hardere vervolging uit voortkomen. Laten de geschiedenis eens nakijken.



Ik denk dat ik genoeg heb gezegd, dat wil zeggen dat ik wel voel dat ik niets meer kan zeggen over onze oude geloofsbelijdenis en het afwijken daarvan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-
Berichten: 33935
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door -DIA- »

Lees eens Openbaring, wat de wereld en de kerk doet als de twee getuigen gedood zijn. Dan meent men vrij te zijn....

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -afgrond/0
Laatst gewijzigd door -DIA- op 16 okt 2019, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw
Berichten: 12758
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Vraag: Kun je hier nog iets plaatsen over verontrusting in de reformatorische kerken?
Antw.: Neen, want het hele forum zal dan over u heen vallen.

Vraag: Is dat normaal?
Antw.: Ik ben niet verantwoordelijk om de koers van dit forum te veranderen.

Vraag: Past dat in deze tijd?
Antw. Ja, helemaal. Men weet niet van de oude leer, of wil er af zijn?

Vraag: Waaruit weet u dat?
Antw.: Uit zo'n 11 jaar ervaring en uit kranten, kerkbladen enz.

Vraag: Voelt u zich nog veilig op het forum?
Antw. Neen, tenminste niet als ik de oude leer wens vast te houden en daarvan niet af kan wijken.

Vraag: Wat dan te doen? Stoppen?
Antw. Wellicht is het beter te stoppen, en moet u proberen te stoppen.

Vraag: Hoe kijkt u terug op de periode dat u aan dit forum deelnam?
Antw. Met gemengde gevoelens. We wisten een beetje hoe het in kerk en wereld was, wat er speelde,
maar dat het zoveel tegenstand en onbegrip op zou leveren had ik niet voorzien. We voelen ons alleen staan
en onbegrepen tegenover een zeer grote menigte.
Vraag: Zou het eerlijk proberen te antwoorden op gestelde vragen bijna alle in de bovengenoemde vraag/antwoorden genoemde problemen kunnen voorkomen?
Antwoord: Natuurlijk.

Vraag: is het raar dat continu zaken poneren en niet durven reageren op een iets andere mening en dan de zielenpiet uithangen, raar wordt gevonden?
Antwoord: natuurlijk.

Vraag: is het continu wegzetten van alles wat je niet onder de zg ‘oude leer’ vindt vallen een beetje sneu en getuigen van een bepaalde starheid en soms schofferend voor anderen?
Antwoord: zou kunnen. Afhankelijk van wie de vraag beantwoord.

Vraag: is het niet terugkomen op vragen van oa Nasrani en Zeeuw naar Bijbelse argumenten bij boude stellingen bijzonder onfatsoenlijk?
Antwoord: eigenlijk wel ja.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Reformatorisch en Evangelisch

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:de voorspelbaarheid van dit topic is/was vrij hoog.... ::bye
U voelt het dus ook wel! Het kan niet meer ter sprake komen, en dat voelt als aan de kant gezet te worden, niet van deze persoon, maar van deze leer. En daar kan heel een hardere vervolging uit voortkomen. Laten de geschiedenis eens nakijken.



Ik denk dat ik genoeg heb gezegd, dat wil zeggen dat ik wel voel dat ik niets meer kan zeggen over onze oude geloofsbelijdenis en het afwijken daarvan.
Je zou gewoon op de vraag van anderen en mij in kunnen gaan. De vraag is om van uit de Bijbel aan te wijzen waarom je niet mee kan. Is dat zo moeilijk? Of kun je dat niet en kun je niet mee omdat de verwoording anders is en het dus gevoelsmatig niet klopt?
Dat heb ik ook bij de andere vraag die nog steeds openstaat en die je naar mijn idee 'bewust' negeert.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie