Dordttest

Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dordttest

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Wandelende schreef:
Herman schreef:Dus we tellen tot nog toe 1 Gomarus en de rest halve of hele ketters.

Oei.
En jij, Herman? :D
Ten opzichte van Gomarus ben ik een hele ketter. Maar dat wist ik al.

Overigens is het historisch niet interessant, omdat de Synopsis (dus het theologische standaardwerk uit 1625) van de gezamenlijke gereformeerde theologen ook niet gomaristisch was. Dat zal @Valcke wel kunnen beamen.

Wat wel interesseert, is de perceptie van de hedendaagse theologie van wat nu nog een Gomarist is. Dat kan je dus goed aflezen aan alle reacties die gaan over het niet aansluiten van de vragen en antwoorden en het geklaag wat daarop volgt.
- Zelfs de DL sloten niet geheel aan bij de leer van Gomarus over de verkiezing. Tijdens de synode sprak Gomarus zelfs zijn twijfel uit over de vraag of hij (als supralapsariër) de Leerregels zou kunnen ondertekenen. Dat heeft hij uiteindelijk wel gedaan. Overigens waren er geen vragen die op deze kwestie ingingen, dus waar Gomarus staat mag je ook lezen: Bogerman of Hommius, Walaeus, Voetius, enz.

- De Synopsis sluit mi wel degelijk zeer aan bij de Dordtse Leerregels,

- Ik klaag inderdaad over de vragen en antwoorden, omdat bij diverse vragen er niet één antwoord is dat overeenkomt met de gereformeerde leer & de leerregels. De antwoorden zijn stereotiep en daardoor soms echt onjuist. Diverse antwoorden zijn slechts een klankexegese of karikatuur van wat Dordt werkelijk geleerd heeft. De antwoorden zijn dus zeker niet opgesteld door een persoon die echt affiniteit heeft met de gereformeerde leer.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Dordttest

Bericht door Ouddorp »

Ik ben ook een Cornelis. Maar wat een fluttest met suggestieve vragen. Heeft hier echt een hoogleraar aan meegewerkt? De test is echt vooringenomen richting de conservatieve Christen. Het begint al met de personen. Cornelis is een suffe figuur waarbij geschreven staat 'deze overtuiging maakt u niet zo open voor andersdenkenden'. De hippe Rosalie daarentegen staat 'met beide benen in de moderne maatschappij'.
Online
DDD
Berichten: 29097
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dordttest

Bericht door DDD »

De hoogleraar is met haar kennis over bevindelijk gereformeerden omstreeks haar vijftiende levensjaar blijven steken. Dat blijkt ook regelmatig uit interviews. Als persoon is ze wel heel aardig, maar ze staat ten onrechte bekend als deskundig.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Dordttest

Bericht door johannes »

Gomarus, valt mij nog mee.
Piet Puk
Berichten: 5548
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Dordttest

Bericht door Piet Puk »

Ondanks dat ik het topic startte, ben ik ook kritisch t.a.v. de test. Zojuist keek ik nog eens. De test bestaat uit 25 vragen, maar je krijgt 26 vragen te zien. Tellen kunnen ze blijkbaar niet
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dordttest

Bericht door refo »

Piet Puk schreef:Ondanks dat ik het topic startte, ben ik ook kritisch t.a.v. de test. Zojuist keek ik nog eens. De test bestaat uit 25 vragen, maar je krijgt 26 vragen te zien. Tellen kunnen ze blijkbaar niet
Ik denk dat jij niet goed telt. De test bestaat uit 25 vragen. Niet 26. De laatste is wel en vraag maar geen testvraag.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9063
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dordttest

Bericht door J.C. Philpot »

Wat de test over mij zegt:
Dordtest schreef:CORNELIS
U bent een eigentijdse contra-remonstrants, met nadrukkelijk 17e eeuwse remonstrantse invloeden. Uw geloofshouding is duidelijk gebaseerd op de debatten in de 16e en 17e eeuw. U bent het met Arminius én Gomarus eens dat de mens volledig afhankelijk is van God en belast met de erfzonde. Het verbond speelt voor u een grote rol. De bijbel is voor u het onversneden woord van God, de enige bron van kennis en waarheid. Buiten het christelijk geloof is er geen ander waar geloof. Deze overtuiging maakt u niet zo open voor andersdenkenden.
Ik vond de vragen vaak zo ongenuanceerd, dat ik moeilijk een keuze kon maken. Maar misschien komt mijn moeite met kiezen mede doordat ik een "een eigentijdse contra-remonstrants" ben. Hoewel ik het geen goede test vind, ben ik niet ontevreden over de uitkomst.,
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dordttest

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:Ondanks dat ik het topic startte, ben ik ook kritisch t.a.v. de test. Zojuist keek ik nog eens. De test bestaat uit 25 vragen, maar je krijgt 26 vragen te zien. Tellen kunnen ze blijkbaar niet
Ik de antwoorden staan vaak twee verschillende dingen die niet met elkaar te maken hebben als één optie, dan denk je het ene ja, het andere nee en de rest van de opties is het dan helemaal niet.
tja dan weet je ook niet hoe 'zuiver ' de resultaten dan zijn.

Maar ik vond het toch wel leuk om te doen.
Oh ja bent u lid van het ND hahaha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9063
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dordttest

Bericht door J.C. Philpot »

Leuke koppen trouwens. Vooral mijn kop, cornelis. Een echte OSMer.

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk
Berichten: 5548
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Dordttest

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:Leuke koppen trouwens. Vooral mijn kop, cornelis. Een echte OSMer.

Afbeelding
Gezien Gomarus hoor ik niet meer in de GGiN thuis. Gomarus heeft een baard en snor.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Dordttest

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:
J.C. Philpot schreef:Leuke koppen trouwens. Vooral mijn kop, cornelis. Een echte OSMer.

Afbeelding
Gezien Gomarus hoor ik niet meer in de GGiN thuis. Gomarus heeft een baard en snor.
:D
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11851
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dordttest

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Gezien Gomarus hoor ik niet meer in de GGiN thuis. Gomarus heeft een baard en snor.
Is dat nog steeds verboden ter rechterzijde?
Piet Puk
Berichten: 5548
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Dordttest

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Gezien Gomarus hoor ik niet meer in de GGiN thuis. Gomarus heeft een baard en snor.
Is dat nog steeds verboden ter rechterzijde?
Binnen de GGiN is dat niet toegestaan. Met verdriet neem ik wel waar dat handhaving/tucht niet wordt toegepast
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9063
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dordttest

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:
Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Gezien Gomarus hoor ik niet meer in de GGiN thuis. Gomarus heeft een baard en snor.
Is dat nog steeds verboden ter rechterzijde?
Binnen de GGiN is dat niet toegestaan. Met verdriet neem ik wel waar dat handhaving/tucht niet wordt toegepast
Mee eens. Als je daar echt tegen vind ik inderdaad dat je consequent moet zijn.

Geen oudvaders met snor- en baarddracht meer lezen, geen belijdenisgeschriften die door besnorden en bebaarden zijn geschreven, en de kinderen niet meer naar de Gomarus Scholengemeenschap.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11851
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dordttest

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Gezien Gomarus hoor ik niet meer in de GGiN thuis. Gomarus heeft een baard en snor.
Is dat nog steeds verboden ter rechterzijde?
Binnen de GGiN is dat niet toegestaan. Met verdriet neem ik wel waar dat handhaving/tucht niet wordt toegepast
Ik hoop maar dat uw verdriet in deze ironisch is bedoeld Pieterman. Ik heb het in het verleden nooit begrepen. De mannen met gladde gezichten en de vrouwen met behaarde benen. Voor mij moet ieder het helemaal zelf bepalen, maar deze drong bij mij niet door.
Plaats reactie