Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

DDD

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door DDD »

Misschien dat het buitenspelen wel een verandering is. Ik weet wel dat in mijn jeugd er wel kinderen waren die niet buiten mochten spelen op zondag. Ik denk niet dat dat nog veel voorkomt.
Orfeo

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Orfeo »

Junia schreef: Ik ben er zelf anders tegen aan gaan kijken. Men is de opstandingsdag gaan vieren, maar waarom men dan de wetten van de sabbat heeft overgezet naar de zondag begrijp ik niet, en lees er ook geen aanleiding voor in de Bijbel. Eerlijk gezegd kom ik er ook niet uit of wij de sabbat zouden moeten vieren, of dat die specifiek aan Israel is gegeven. Het komt volgens mij niet als gebod terug in het NT, of ik moet het mis hebben.
De sabbat is gemaakt voor de mens, niet voor de jood.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mara schreef: En wat adviseerde deze dominee dan?
(...)
Men moest een stichtelijk boek lezen, wat voor deze leeftijdscategorie veel te moeilijk was. Ik ben overigens tegen het doen van spelletjes. Daar is de zondag niet voor.
Orfeo schreef:
Junia schreef: Ik ben er zelf anders tegen aan gaan kijken. Men is de opstandingsdag gaan vieren, maar waarom men dan de wetten van de sabbat heeft overgezet naar de zondag begrijp ik niet, en lees er ook geen aanleiding voor in de Bijbel. Eerlijk gezegd kom ik er ook niet uit of wij de sabbat zouden moeten vieren, of dat die specifiek aan Israel is gegeven. Het komt volgens mij niet als gebod terug in het NT, of ik moet het mis hebben.
Precies, anders zouden de overige 9 geboden ook niet meer voor ons gelden.
DDD schreef:Misschien dat het buitenspelen wel een verandering is. Ik weet wel dat in mijn jeugd er wel kinderen waren die niet buiten mochten spelen op zondag. Ik denk niet dat dat nog veel voorkomt.
Dat heb je dan goed mis, want dat komt in (ik schat) 90% van de gevallen gewoon nog voor. Terecht overigens, maar dat terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:Misschien dat het buitenspelen wel een verandering is. Ik weet wel dat in mijn jeugd er wel kinderen waren die niet buiten mochten spelen op zondag. Ik denk niet dat dat nog veel voorkomt.
Ik denk het wel
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
liz boer schreef: Ik las pas van een gezin die verplicht een stichtelijk boek moesten lezen, de jongste kinderen mochteb bij gratie een Bijbelse plaat kleuren. Tussendoor deden ze Bijbelstudie of werd uit de kindetbijbel voorgelezen, 's avonds moesten de oudere kinderen nog naar een preek luisteren.
Ik kreeg kromme tenen, tussen de regels door las ik dat er door de weeks niet zo veel tijd voor huisgodsdienst was. Daar zat de angel. Alles in een dag geprakt ipv de hele week de Heere en Zijn dienst in het gezin.
En pa en ma deden een middagdut? ;) Dat hoor ik ook heel vaak. Dan moesten de kinderen allemaal doodstil zijn.
Zo maak je dat kinderen een hekel krijgen aan de zondag.
Nou, kom maar op met jullie goede adviezen.
Orfeo

Bericht door Orfeo »

Jantje schreef:
(...)
Men moest een stichtelijk boek lezen, wat voor deze leeftijdscategorie veel te moeilijk was. Ik ben overigens tegen het doen van spelletjes. Daar is de zondag niet voor.
Wie zegt dat?
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Orfeo schreef:
Jantje schreef:
(...)
Wie zegt dat?
Ik keur het af als men op zondag mens-erger-je-niet of Monopoly doet. Daar is de zondag te heilig voor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

Orfeo schreef:
Ja op de zevende dag.
Ik vind het moeilijk want ook al doe je bepaalde dingen niet wij houden hem niet zoals Mozes geboden had.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
ejvl

Re: RE: Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
Orfeo schreef:
Jantje schreef:
(...)
Wie zegt dat?
Ik keur het af als men op zondag mens-erger-je-niet of Monopoly doet. Daar is de zondag te heilig voor.
Wij mochten vroeger ook geen spelletjes doen waar geld in voorkwam.
Het is wel principieel natuurlijk. De zondag gedeeltelijk slapen vind ik dan weer de zondag te heilig voor. Zeker met kinderen. Maar dat is een stokpaardje van mij. :)
liz boer

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
Mara schreef:
liz boer schreef: Ik las pas van een gezin die verplicht een stichtelijk boek moesten lezen, de jongste kinderen mochteb bij gratie een Bijbelse plaat kleuren. Tussendoor deden ze Bijbelstudie of werd uit de kindetbijbel voorgelezen, 's avonds moesten de oudere kinderen nog naar een preek luisteren.
Ik kreeg kromme tenen, tussen de regels door las ik dat er door de weeks niet zo veel tijd voor huisgodsdienst was. Daar zat de angel. Alles in een dag geprakt ipv de hele week de Heere en Zijn dienst in het gezin.
En pa en ma deden een middagdut? ;) Dat hoor ik ook heel vaak. Dan moesten de kinderen allemaal doodstil zijn.
Zo maak je dat kinderen een hekel krijgen aan de zondag.
Nou, kom maar op met jullie goede adviezen.
Zondag is geen sabbath, maar wij hebben altijd een duidelijk onderscheid tussen de zondag en de andere dagen. Het is een feestdag de dag des Heeren, we hebben geprobeerd het gezellig te maken dus wel een spelletje doen of samen iets tekenen oid

Huisgodsdienst hebben we niet beperkt tot zondag. De kinderen leerde spelenderwijs een tekst gewoon door na het eten stukje voor stukje herhalen.
Ook leerde we psalmen ook buiten het schooljaar.
Tussen de middag las ik vaak een of twee teksten en vroeg wat ze er van begrepen zo praatte we er over.
Bovenal voorleven! Doen wat je zegt.

Nu klinkt dit misschien vroom of idealistisch, maar het is moeilijk bepaalde lijnen in je gezin vast te houden, godsdienst beperken tot alleen zondag is iets waar je snel in valt.
Je hebt het druk de kindeen moeten huiswerkmaken, de kinderen halen en brengen naar school, we hebben er altijd op gestaan om samen te ontbijten, dan konden we iig de dag samen beginnen.

Het is echt een hele opgave, maar het is echt verkeerd je kinderen op zondag vol te proppen en het de rest van de week te laten sloffen.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Wat een regels en voorschriften. Moet ieder niet doen wat hij met zijn geweten kan overeenkomen.
Dat iemand een spelletje niet vindt kunnen hoeft toch niet te betekenen dat een ander daar moeite mee heeft. Zo ook met fietsen of wandelen.
Het ene hoeft het ander toch ook niet uit te sluiten? Stukje ontspanning afgewisseld met kerkdiensten en je kinderen iets meegeven over het leven met de Heere.
En zoals al opgemerkt niet alleen op zondag maar ook doordeweeks is het belangrijk.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Het gevaar om op zondag veel te lezen en te luisteren is dat je je concentratie verliest en chronische oververmoeidheid creëert. Vanuit welk doel gebeurt het?
liz boer

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:Het gevaar om op zondag veel te lezen en te luisteren is dat je je concentratie verliest en chronische oververmoeidheid creëert. Vanuit welk doel gebeurt het?
Bezig zijn met dingen van de Heere, maar dat zou in je leven verweven moeten zijn en niet alleen op zondag.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

liz boer schreef:
Piet Puk schreef:Het gevaar om op zondag veel te lezen en te luisteren is dat je je concentratie verliest en chronische oververmoeidheid creëert. Vanuit welk doel gebeurt het?
Bezig zijn met dingen van de Heere, maar dat zou in je leven verweven moeten zijn en niet alleen op zondag.
Ik zou het graag wensen. Las heel veel vroeger, te veel, kan nu de concentratie niet meer opbrengen
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

In elk geval niet negatief doen over degenen die er moeite mee hebben om allerlei dingen te doen die niet in het teken staan van de Heere en Zijn dienst.
Ik lees dat negatieve hier wel een beetje, en daar zullen zeker voorbeelden van zijn.
Bij ons willen we ook graag dat de kinderen een boek lezen wat in dat teken staat. Daarnaast zingen we, we bespreken de preken enzovoorts. Buiten spelen dus niet, behalve de allerkleinsten die rondlopen als we buiten koffiedrinken ofzo.
Verder meen ik dat we het gezellig maken door wat extra lekkere dingen te eten en gewoon door op genoemde wijze meer tijd met elkaar door te brengen.
Plaats reactie