Wat vinden wij van lijfstraf?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9334
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door parsifal »

CvdW schreef:
Ambtenaar schreef:Het gebruiken van fysiek geweld jegens kinderen is verboden op grond van Nederlandse wetgeving.

Lijkt me voldoende reden om lijfstraffen af te wijzen.
Hoe zit het ook al weer met vloeken. Is dat niet geschrapt uit de Nederlandse wetgeving?
Lijkt het ons dan voldoende reden om vloeken toe te staan?
Dat is een vreemde redenering.
Als de Bijbel iets toestaat (niet verplicht), en de overheid niet dan is het goed om in eerste instantie te streven naar "niet doen".
Als de overheid iets toestaat (niet verplicht) en de Bijbel niet dan is het ook "niet doen".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: Hoe zit het ook al weer met vloeken. Is dat niet geschrapt uit de Nederlandse wetgeving?
Lijkt het ons dan voldoende reden om vloeken toe te staan?
Een onzinnige vergelijking.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:Ik heb het over de Nederlandse wetgeving.

@Dia heeft een mooi stukje aangehaald uit de Bijbel. Volgens mij niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Binnen de context van de wetgeving is kastijden in de zin van lijfelijk straffen niet toegestaan. Doe je dat toch, dan overtreed je de wet en ben je in principe strafbaar.

Blijkbaar zegt het vijfde gebod jou dus niets in deze.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Wandelende »

ejvl schreef:
Wandelende schreef:
Maanenschijn schreef:...En laten we wel zijn: de stekker uit een computer trekken is natuurlijk ook een consequentie of 'straf'. Je zult maar net in een leuk spelletje zitten of juist een heel verhaal getypt hebben wat je kwijt bent...
Persoonlijk vind ik dit geen straffen. Zelfs geen sanctie. Dit noem ik treiteren. Bewust gemeen.
Ten opzichte van het kind? Dat begrijp ik niet.
Als er gezegd is dat het kind van de computer af moet, en daar lak aan heeft en gewoon doorgaat met spelletjes spelen, en je zet de computer uit, is dat treiteren of gemeen?
Tweemaal: Ja.
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9334
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:
Wandelende schreef:
Maanenschijn schreef:...En laten we wel zijn: de stekker uit een computer trekken is natuurlijk ook een consequentie of 'straf'. Je zult maar net in een leuk spelletje zitten of juist een heel verhaal getypt hebben wat je kwijt bent...
Persoonlijk vind ik dit geen straffen. Zelfs geen sanctie. Dit noem ik treiteren. Bewust gemeen.
Ten opzichte van het kind? Dat begrijp ik niet.
Als er gezegd is dat het kind van de computer af moet, en daar lak aan heeft en gewoon doorgaat met spelletjes spelen, en je zet de computer uit, is dat treiteren of gemeen?
Met sommige spellen en schoolwerk denk ik dat je wel een kwartier of half uur van te voren mag aankondigen wanneer de stekker er uit gaat (en niet direkt). Verder denk ik dat je volkomen gelijk hebt om dat te doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Ten opzichte van het kind? Dat begrijp ik niet.
Als er gezegd is dat het kind van de computer af moet, en daar lak aan heeft en gewoon doorgaat met spelletjes spelen, en je zet de computer uit, is dat treiteren of gemeen?
Ik vind dat best een lastige. Is er afgesproken met het kind hoe lang hij op de computer mag?
En is er toen bijv. een kookwekker gezet?
Soms gebruiken ouders die ook in de douche, als kinderen de neiging hebben om eindeloos lang te douchen.
Jij zegt, hij gaat gewoon door. Is er dan ook niet met hem te praten op dat moment?
Als het puur provoceren is, dus de grens opschuiven, kun je de site dichtklikken en hem er letterlijk achter vandaan halen.
De stekker uittrekken zou ik niet doen, want dan bestaat de kans dat hij het ook gaat doen als jij er achter zit (als het een brutale vlegel is).
Sanctie zou dan kunnen zijn, 1 dag (of dgn) zonder computer.
Je zou je nog af kunnen vragen, moet een kind altijd meteen gehoorzamen als er iets bevolen wordt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef: Ten opzichte van het kind? Dat begrijp ik niet.
Als er gezegd is dat het kind van de computer af moet, en daar lak aan heeft en gewoon doorgaat met spelletjes spelen, en je zet de computer uit, is dat treiteren of gemeen?
Ik vind dat best een lastige. Is er afgesproken met het kind hoe lang hij op de computer mag?
En is er toen bijv. een kookwekker gezet?
Soms gebruiken ouders die ook in de douche, als kinderen de neiging hebben om eindeloos lang te douchen.
Jij zegt, hij gaat gewoon door. Is er dan ook niet met hem te praten op dat moment?
Als het puur provoceren is, dus de grens opschuiven, kun je de site dichtklikken en hem er letterlijk achter vandaan halen.
De stekker uittrekken zou ik niet doen, want dan bestaat de kans dat hij het ook gaat doen als jij er achter zit (als het een brutale vlegel is).
Sanctie zou dan kunnen zijn, 1 dag (of dgn) zonder computer.
Je zou je nog af kunnen vragen, moet een kind altijd meteen gehoorzamen als er iets bevolen wordt?
Het was slechts een hypothetisch geval, zelf heb ik er geen last van omdat de kinderen eigenlijk altijd gehoorzamen als ik zeg dat ze moeten afsluiten.
Als ik het wel zou meemaken, zeg ik inderdaad van tevoren hoe lang er op de computer gezeten mag worden, een paar minuten van tevoren zou ik zeggen, ga je afsluiten? De tijd is bijna voorbij. Daarna zou ik zeggen, nu afsluiten, de tijd is voorbij. Wordt er dan nog niet geluisterd, zou ik rustig de stekker eruit halen, of de computer uitzetten, of via remote beheer via de telefoon hem afsluiten. :) in geval van provoceren.
Aangaande de vraag, ja ik vind dat een kind altijd meteen, of in ieder geval maximaal bij de 2e keer zeggen, moet gehoorzamen. Doen ze dat niet, zitten er consequenties aan. Uiteraard niet als ze het verkeerd begrepen of niet verstaan hebben, maar puur bij provoceren door toch door te gaan terwijl ze weten dat ze moeten gehoorzamen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Je zou je nog af kunnen vragen, moet een kind altijd meteen gehoorzamen als er iets bevolen wordt?
Ja, wat stel jij dan voor? Een opdracht is de start voor de onderhandeling ofzo?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Het was slechts een hypothetisch geval, zelf heb ik er geen last van omdat de kinderen eigenlijk altijd gehoorzamen als ik zeg dat ze moeten afsluiten.
Als ik het wel zou meemaken, zeg ik inderdaad van tevoren hoe lang er op de computer gezeten mag worden, een paar minuten van tevoren zou ik zeggen, ga je afsluiten? De tijd is bijna voorbij. Daarna zou ik zeggen, nu afsluiten, de tijd is voorbij. Wordt er dan nog niet geluisterd, zou ik rustig de stekker eruit halen, of de computer uitzetten, of via remote beheer via de telefoon hem afsluiten. :) in geval van provoceren.
Aangaande de vraag, ja ik vind dat een kind altijd meteen, of in ieder geval maximaal bij de 2e keer zeggen, moet gehoorzamen. Doen ze dat niet, zitten er consequenties aan. Uiteraard niet als ze het verkeerd begrepen of niet verstaan hebben, maar puur bij provoceren door toch door te gaan terwijl ze weten dat ze moeten gehoorzamen.
O ja, ik snap het. ;)
En als ouder heb je de ene keer nu eenmaal iets meer geduld dan de andere, toch?
eilander schreef:Ja, wat stel jij dan voor? Een opdracht is de start voor de onderhandeling ofzo?
Nee helemaal niet, dat is een ander uiterste.
Ik ben helemaal niet van het onderhandelen, zeker niet bij een jong kind, want dan is het eind zoek.
Maar een kind is vaak wel degene die aan het kortste eind trekt en is dat altijd terecht, vraag ik me af?
Eisen wij of vragen wij gehoorzaamheid?
Ik ben het stadium inmiddels voorbij maar als een kind dwarslag vroeg ik me weleens af of ik soms onredelijk was op dat moment.
Ik zal ook een voorbeeld geven:
het is zomeravond en je kind speelt buiten, je hebt afgesproken tot 8 uur. Hij komt gehoorzaam om 8 uur thuis en ah mam, mag ik nog even, Jordi en Michel mogen ook nog, tot half 9 van hun moeder.
Jij vindt dat eigenlijk te laat (morgen is er weer school) maar als je dat vragende snoetje ziet en zijn vriendjes achter hem staan, houd je dan die rechte rug of krijg je slappe knieën? Ik het laatste hoor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door eilander »

Oké, in dat laatste geval is er in eerste instantie sprake van gehoorzamen (op tijd thuis). Dat betekent niet dat er niet een nieuwe vraag gesteld mag worden. Maar het principe is: gehoorzamen.
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door ejvl »

Mara schreef: het is zomeravond en je kind speelt buiten, je hebt afgesproken tot 8 uur. Hij komt gehoorzaam om 8 uur thuis en ah mam, mag ik nog even, Jordi en Michel mogen ook nog, tot half 9 van hun moeder.
Jij vindt dat eigenlijk te laat (morgen is er weer school) maar als je dat vragende snoetje ziet en zijn vriendjes achter hem staan, houd je dan die rechte rug of krijg je slappe knieën? Ik het laatste hoor.
Er zit verschil tussen netjes vragen, of simpelweg buiten blijven spelen omdat ze het zo leuk vinden en denken dat het nog wel kan. Het kind is in principe al gehoorzaam door om 20:00 thuis te komen, en het netjes te vragen.
Als ouder kan dan de afweging gemaakt worden om het wel of niet toe te staan. Maar in dit voorbeeld is het kind dus wel gehoorzaam.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Mara »

:super
Deze foto staat boven een artikel uit 2009 in het RD, ik word hier helemaal naar van.
Afbeelding
Het gaat te ver om ouders op basis van de Bijbel op te roepen tot het gebruik van de pedagogische tik, meent Roel Timmerman. Bij het slaan van kinderen speelt vaak onmacht een rol, terwijl de Bijbel juist aanspoort om kinderen in liefde de goede weg te wijzen.

Voorganger Goldschmeding geeft daarbij de uitleg dat je je kinderen met een stokje op de billen mag slaan, mits je het beheerst en niet in blinde woede doet, en kunt verantwoorden voor God. In zijn preek zegt hij erbij dat dit het woord van God is, waarvoor je hoort te buigen, als je ervan overtuigd bent dat God tot je spreekt.
https://www.rd.nl/opinie/kind-slaan-mag-niet-1.111797

Met een stokje nog wel. Brrrr.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door eilander »

Ik kan zo'n foto ook slecht hebben: slaan op het hoofd lijkt me zeker niet de bedoeling.
Goldschmeding gaat wel erg ver, het lijkt alsof hij zelfs het stokje Bijbels vindt.
Timmerman maakt echter een tegenstelling tussen liefde en kastijding, en dat is beslist óók niet Bijbels. Niet elke kastijding gebeurt uit liefde, begrijp me goed. Maar een kind niet-kastijden kan ook liefdeloos zijn.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Wandelende »

Mara schreef::super
Deze foto staat boven een artikel uit 2009 in het RD, ik word hier helemaal naar van.
Afbeelding
Het gaat te ver om ouders op basis van de Bijbel op te roepen tot het gebruik van de pedagogische tik, meent Roel Timmerman. Bij het slaan van kinderen speelt vaak onmacht een rol, terwijl de Bijbel juist aanspoort om kinderen in liefde de goede weg te wijzen.

Voorganger Goldschmeding geeft daarbij de uitleg dat je je kinderen met een stokje op de billen mag slaan, mits je het beheerst en niet in blinde woede doet, en kunt verantwoorden voor God. In zijn preek zegt hij erbij dat dit het woord van God is, waarvoor je hoort te buigen, als je ervan overtuigd bent dat God tot je spreekt.
https://www.rd.nl/opinie/kind-slaan-mag-niet-1.111797

Met een stokje nog wel. Brrrr.
Goede bijdrage, Mara. Net als eilander kan ik zo’n foto slecht hebben. Vreselijk.
Ik vraag me ook af of een dergelijke afbeelding in een krant geplaatst moet worden, maar dat terzijde.

Voor dergelijke opvoeders heeft de Rooms Katholieke Sinterklaas een roe. Toch?
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik kan zo'n foto ook slecht hebben: slaan op het hoofd lijkt me zeker niet de bedoeling.
Goldschmeding gaat wel erg ver, het lijkt alsof hij zelfs het stokje Bijbels vindt.
Timmerman maakt echter een tegenstelling tussen liefde en kastijding, en dat is beslist óók niet Bijbels. Niet elke kastijding gebeurt uit liefde, begrijp me goed. Maar een kind niet-kastijden kan ook liefdeloos zijn.
Kastijden en fysiek geweld toepassen is niet hetzelfde.
Plaats reactie