Dat is het werkelijk.Hendrikus schreef:O, o, hellend vlak [CRYING FACE]
Kerkkeuze
Re: Kerkkeuze
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: RE: Re: Kerkkeuze
Dat hoor je mij niet zeggen. Ik heb daar geen moeite mee. Mijn verbazing was meer dat deze school dat deed.Hendrikus schreef:O, o, hellend vlak [CRYING FACE]
Verstuurd vanaf mijn D2303 met Tapatalk
Dat is ook opmerkelijk. Op de reformatorische basisscholen hier ter plaatse is de map met "goedgekeurde liederen" door de jaren alsmaar dunner geworden. Liederen die onze kinderen nog gewoon mochten zingen, zijn blijkbaar intussen in ongenade gevallen. Ook een vorm van verrechtsing, kennelijk.Martijn schreef:Dat hoor je mij niet zeggen. Ik heb daar geen moeite mee. Mijn verbazing was meer dat deze school dat deed.Hendrikus schreef:O, o, hellend vlak
~~Soli Deo Gloria~~
Als ik goed geïnformeerd ben gaan keuringen van teksten over de teksten.Martijn schreef:Tot mijn verbazing werd op de laatste paasbijeenkomst een liedje van E&R gezongen. En dan praat ik over een degelijke refo school.
Spitten en niet moe worden.
Wat verstaan we in dit geval onder verrechtsing?Hendrikus schreef:Dat is ook opmerkelijk. Op de reformatorische basisscholen hier ter plaatse is de map met "goedgekeurde liederen" door de jaren alsmaar dunner geworden. Liederen die onze kinderen nog gewoon mochten zingen, zijn blijkbaar intussen in ongenade gevallen. Ook een vorm van verrechtsing, kennelijk.Martijn schreef:Dat hoor je mij niet zeggen. Ik heb daar geen moeite mee. Mijn verbazing was meer dat deze school dat deed.Hendrikus schreef:O, o, hellend vlak
Ik denk, als ik de geluiden om me heen hoor, dat de Protestants-christelijke scholen in Rijssen in niets meer verschillen met de "School met den Bijbel" die wij in de jaren 50-60 bezochten. Dat was dus geen reformatorische school, maar wel een degelijke school waar toen nog geen Schriftkritiek bestond. Ik denk dat er wel degelijk van een hellend vlak sprake is. Als we de landelijk toestand bekijken. Niets lijkt meer vast te staan. Alles gaat op de helling. Kijk nu eens naar die degelijke school waar wij in de jaren 60 gingen... Gaat dat in Rijssen niet net zo? Ooit waren de Gereformeerde Kerken een baken in zee, maar we zagen dat baken niet, of ja we zagen het wel, maar gingen toch diezelfde weg, maar dan via wat andere steegjes. Je ziet deze afval, en het niet leren van het verleden overal. Ik roep de oudere generatie tot getuige, zover ze niet zelf meegevoerd zijn.
Ik vermoed trouwens dat ook begrippen als verrechtsing en verstarring niet altijd op de juiste plek worden gebruikt. Het conservatief vasthouden aan de leer is toch geen verrechtsing? Het kan wel een verstarring zijn, als het leven en de kracht eruit is. Dan houdt je een dode vorm over.
Wat we onder verrechtsing verstaan, lijkt me wel duidelijk, en je hele verhaal over PC-scholen is daarbij niet meer dan een rookgordijn: we hebben het over de reformatorische basisscholen. Waar dus twintig jaar geleden veel méér liederen gezongen mochten worden dan nu. Toenemende invloed van GGiN in het schoolbestuur? Zou zomaar kunnen. Of toenemende verrechtsing van de GG-bestuursleden? Ook niet onwaarschijnlijk.-DIA- schreef:Wat verstaan we in dit geval onder verrechtsing?Hendrikus schreef:Dat is ook opmerkelijk. Op de reformatorische basisscholen hier ter plaatse is de map met "goedgekeurde liederen" door de jaren alsmaar dunner geworden. Liederen die onze kinderen nog gewoon mochten zingen, zijn blijkbaar intussen in ongenade gevallen. Ook een vorm van verrechtsing, kennelijk.Martijn schreef:Dat hoor je mij niet zeggen. Ik heb daar geen moeite mee. Mijn verbazing was meer dat deze school dat deed.Hendrikus schreef:O, o, hellend vlak
[...]
Ik vermoed trouwens dat ook begrippen als verrechtsing en verstarring niet altijd op de juiste plek worden gebruikt. Het conservatief vasthouden aan de leer is toch geen verrechtsing? Het kan wel een verstarring zijn, als het leven en de kracht eruit is. Dan houdt je een dode vorm over.
~~Soli Deo Gloria~~
Misschien moeten we door een rookgordijn heen zien te kijken. Dat is moeilijk, en ook bij mist zie je weinig. Er is ondanks alle geruststellende en nuancerende woorden heel veel aan de hand in kerk, school en gezin. Er heeft zich een stille revolutie voltrokken. En juist door de stilte zien veel mensen de zaken niet. Lees eens wat dr. Janse heeft gepubliceerd vanaf zijn eerste proefschrift en daarna. Wie niet ziet, die wil het niet zien. Die voelt zich wel behaaglijk in deze toestanden. Daarom is ie niet verontrust. Ik zal niet ontkennen dat er ook wel ergens een krampachtige verstarring en een teruggrijpen is (misschien dat je dat bedoelt?), maar dat is niet meer dan symptoombestrijding van een verloren strijd, lijkt me. We zijn niet wakker geweest. We proberen het scheepje nog wat voort te bewegen door hard te roeien, maar dat zal uiteindelijk opgegeven moeten worden.-DIA- schreef:Hendrikus schreef:Wat we onder verrechtsing verstaan, lijkt me wel duidelijk, en je hele verhaal over PC-scholen is daarbij niet meer dan een rookgordijn: we hebben het over de reformatorische basisscholen. Waar dus twintig jaar geleden veel méér liederen gezongen mochten worden dan nu. Toenemende invloed van GGiN in het schoolbestuur? Zou zomaar kunnen. Of toenemende verrechtsing van de GG-bestuursleden? Ook niet onwaarschijnlijk.-DIA- schreef:
Wat verstaan we in dit geval onder verrechtsing?
[...]
Paar maanden geleden zei Janse dat christenen uit Syrië en Burkina Faso (het waren voorbeelden) geen echte christenen waren, niet zoals wij, zeg maar.
Zaterdag deed hij weer zoiets. Er is volgens hem maar 1 protestantse partij in nederland en dat is de SGp. CU en CDA zijn breder.
Als je zo je christenzijn ziet blijft er niets over. Dan kunnen we beter een stuk grond kopen ergens in een leeg land en ons daar van de wereld terugtrekken.
Zaterdag deed hij weer zoiets. Er is volgens hem maar 1 protestantse partij in nederland en dat is de SGp. CU en CDA zijn breder.
Als je zo je christenzijn ziet blijft er niets over. Dan kunnen we beter een stuk grond kopen ergens in een leeg land en ons daar van de wereld terugtrekken.
Dit is juist opgemerkt. We zijn in een tijd terecht gekomen die we toch wel kunnen zien, de ogen en oren wat open houdend, die we toch wel de laatste van het laatste der dagen kunnen noemen.Ezen schreef:Paar maanden geleden zei Janse dat christenen uit Syrië en Burkina Faso (het waren voorbeelden) geen echte christenen waren, niet zoals wij, zeg maar.
Er weinig over van wat wat er in zo'n rijke mate is geweest. De Heere Jezus zegt ook van die tijd: Als Ik wederkom, zal ik dan nog geloof vinden op de aarde? D.w.z: Heel weinig, haast niet meer te zien. Merk op!
Niet overdrijven, @Ezen. Feitelijk heeft hij gewoon gelijk: CDA en ook CU willen ook het katholieke deel van de bevolking aan zich binden. Daar kun je verder van alles van vinden, maar dan kun je het geen protestantse partijen meer noemen. Dat is toch gewoon een feit?Ezen schreef:Paar maanden geleden zei Janse dat christenen uit Syrië en Burkina Faso (het waren voorbeelden) geen echte christenen waren, niet zoals wij, zeg maar.
http://www.katholieknieuwsblad.nl/opini ... ja-dat-kan
Maar de SGP bindt al het katholieke deel van de bevolking als je dat zo wilt noemen. En ook de SGP interesseert het niet waar de stemmen vandaan komen. Vrouwen, roomsen, suffragia non olent
Maar de SGP bindt al het katholieke deel van de bevolking als je dat zo wilt noemen. En ook de SGP interesseert het niet waar de stemmen vandaan komen. Vrouwen, roomsen, suffragia non olent
Ook was Samuël,
Op Gods hoog bevel,
Biddend voor Zijn volk,
Als een hemeltolk;
Hij en and'ren meer
Riepen tot den HEER,
Die met gunstig' oren
Hun geroep wou horen.
Dan moeten we Elly en Rikkert maar een keer niet zingen, en deze psalm leren... allemaal. Bij huisbezoek opzeggen.
Op Gods hoog bevel,
Biddend voor Zijn volk,
Als een hemeltolk;
Hij en and'ren meer
Riepen tot den HEER,
Die met gunstig' oren
Hun geroep wou horen.
Dan moeten we Elly en Rikkert maar een keer niet zingen, en deze psalm leren... allemaal. Bij huisbezoek opzeggen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
Ik snap de link met de rest van het topic niet, maar het is een mooie psalm.Desiree schreef:Ook was Samuël,
Op Gods hoog bevel,
Biddend voor Zijn volk,
Als een hemeltolk;
Hij en and'ren meer
Riepen tot den HEER,
Die met gunstig' oren
Hun geroep wou horen.
Wat wil je er mee zeggen?
- Niet meer zo actief -
Alleen de rechterflank van de gereformeerde gezindte in NLD zeker? Er zal geloof zijn tot het laatste toe. En ik denk persoonlijk in NLD minder dan in veel andere landen. Ook hier is Jezus als Koning niet gewenst.-DIA- schreef:Dit is juist opgemerkt. We zijn in een tijd terecht gekomen die we toch wel kunnen zien, de ogen en oren wat open houdend, die we toch wel de laatste van het laatste der dagen kunnen noemen.Ezen schreef:Paar maanden geleden zei Janse dat christenen uit Syrië en Burkina Faso (het waren voorbeelden) geen echte christenen waren, niet zoals wij, zeg maar.
Er weinig over van wat wat er in zo'n rijke mate is geweest. De Heere Jezus zegt ook van die tijd: Als Ik wederkom, zal ik dan nog geloof vinden op de aarde? D.w.z: Heel weinig, haast niet meer te zien. Merk op!
@mannetje. Beetje spontane reactie.. niet weloverwogen
Natuurlijk is de kerkkeuze belangrijk, waar kom je tot je recht.. heel belangrijk. Maar dat somberen... ach, wie ontkomt eraan.. ik ook niet, maar God heeft toch het laatste Woord. Weet je, niemand kan de Passion opvoeren, een werelds mens niet, een kerkmens ook niet. Niemand zal ooit geschikt zijn.. Om niemands wil zal God blijven, het is Zijn eigen liefde. Ja, om der tienen wil. Maar die tienen zeggen dan tegen de Heere, om mij? Dat begrijp ik niet. Maar die tienen willen ook graag dat het er duizend worden. Er zijn geen grenzen aan Jezus macht voor elk die wonderen van Hem verwacht. Ik denk dat we elkaar daar mee aan moeten moedigen.. En je oor te luisteren leggen, daar waar Gods geest werkt. Tja, dan zingen ze Elly en Rikkert, dan zing ik van harte mee, Hij is opgestaan, Hij is opgestaan, Hij leeft, Hij leeft!

Natuurlijk is de kerkkeuze belangrijk, waar kom je tot je recht.. heel belangrijk. Maar dat somberen... ach, wie ontkomt eraan.. ik ook niet, maar God heeft toch het laatste Woord. Weet je, niemand kan de Passion opvoeren, een werelds mens niet, een kerkmens ook niet. Niemand zal ooit geschikt zijn.. Om niemands wil zal God blijven, het is Zijn eigen liefde. Ja, om der tienen wil. Maar die tienen zeggen dan tegen de Heere, om mij? Dat begrijp ik niet. Maar die tienen willen ook graag dat het er duizend worden. Er zijn geen grenzen aan Jezus macht voor elk die wonderen van Hem verwacht. Ik denk dat we elkaar daar mee aan moeten moedigen.. En je oor te luisteren leggen, daar waar Gods geest werkt. Tja, dan zingen ze Elly en Rikkert, dan zing ik van harte mee, Hij is opgestaan, Hij is opgestaan, Hij leeft, Hij leeft!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry