Griekse crisis

huisman

Re: Griekse crisis

Bericht door huisman »

@Luther het gaat hier voor een groot deel om beeldvorming. Ik ben absoluut geen complotdenker maar hou het graag bij feiten.
1. Griekenland staat volgens de ranglijst van de OESO met stip op 1 als land wat de afgelopen jaren het meest bezuinigd en hervormd heeft. Wat zegt de beeldvorming? Ze hebben nog niets gedaan....echt onzin.
2. De nieuwe Griekse regering is juist het cliëntelisme aan het aanpakken.
3. Nederland behoort ook bij de grote landen, veel invloed en speelt door Dijsselbloem's functie een keiharde rol.
4. Van Slovenië weet ik niets maar de positie van Finland heeft alles te maken met de regeringspartij " De ware Finnen" Een Vlaams Blok-achtige partij, eigen volk eerst. Zou niet mijn medestander zijn.

Ik zeg niet dat de Grieken geen schuld hebben aan de situatie maar de Europese oplossing is ronduit slecht. In de VS kijken ze met afschuw toe hoe Europa zijn problemen oplost. Ala wij zo'n kleine economie nog niet kunnen redden is Europa totaal politiek failliet .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dit is tenminste een discussie, huisman!

Jouw stelling dat iedereen op de hoogte was van de toestand van de Griekse economie ten tijde van de start van de euro voor de Grieken, zou ik nog wel onderbouwd willen zien. Volgens mij klopt dat niet, later heeft Griekenland moeten erkennen dat ze niet de juiste informatie hebben voorgespiegeld.

Verder is het natuurlijk voor de VS nogal simpel om met afschuw toe te kijken: ze willen alleen niet dat Rusland meer invloed krijgt in Europa; er is denk ik niet één oplossing mogelijk die geen bezwaren heeft. Er zit gewoon een weeffout in het geheel. Ik ben beslist niet voor politieke eenheid binnen Europa, maar dat zou voor dit soort problemen de enige oplossing zijn. Ofwel: hier komen we niet uit, misschien nu tijdelijk maar voor de langere termijn niet, denk ik.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:@Luther het gaat hier voor een groot deel om beeldvorming. Ik ben absoluut geen complotdenker maar hou het graag bij feiten.
1. Griekenland staat volgens de ranglijst van de OESO met stip op 1 als land wat de afgelopen jaren het meest bezuinigd en hervormd heeft. Wat zegt de beeldvorming? Ze hebben nog niets gedaan....echt onzin.
2. De nieuwe Griekse regering is juist het cliëntelisme aan het aanpakken.
3. Nederland behoort ook bij de grote landen, veel invloed en speelt door Dijsselbloem's functie een keiharde rol.
4. Van Slovenië weet ik niets maar de positie van Finland heeft alles te maken met de regeringspartij " De ware Finnen" Een Vlaams Blok-achtige partij, eigen volk eerst. Zou niet mijn medestander zijn.

Ik zeg niet dat de Grieken geen schuld hebben aan de situatie maar de Europese oplossing is ronduit slecht. In de VS kijken ze met afschuw toe hoe Europa zijn problemen oplost. Ala wij zo'n kleine economie nog niet kunnen redden is Europa totaal politiek failliet .
1. Zeker, Griekenland heeft al veel gedaan, totdat.... Syriza aan de macht kwam. Deze regering heeft 6 maanden verknoeid, dat kost ze nu miljarden extra...
2. Wanneer gaan ze beginnen?
3. Nederland eist terecht harde maatregelen. Zelf ben ik voorstander van een milder regiem, namelijk met bijvoorbeeld kwijtschelding van de helft van de schulden. Maar als ik een investering doe, wil ik ook dat degene bij wie ik dat doe, handelingsbekwaam is, en volkomen safe. Bij de voorlaatste tranche werden ook allerlei maatregelen geëist: ze zijn nog immer niet uitgevoerd. Het voorbeeld van het verplicht opzetten van een Kadaster is daarvan een voorbeeld. Dat had 2 jaar geleden al opgezet moete zijn: elke vierkante meter in Griekenland digitaal beschikbaar, gekoppeld aan de juiste eigenaar.
4. Duitsland dan. De invoering van de euro is ten koste gegaan van harde munten als de gulden en de mark. Daar mag je wat voor terugeisen, anders moet je er niet aan beginnen. Men heeft de euro toch ingevoerd, ondanks het ontbreken van een politieke unie. Nu moeten we echter verder, ontvlechten kan niet, alleen met extreme gevolgen.

5. De Europese oplossing is niet anders dan die voor Portugal en Ierland. Die landen zijn door een diep dal gegaan, maar groeien nu harder dan andere eurolanden.

Let wel: Het gaat hier om kapitalistische politiek met eigen dimensies en spelregels. Niet dat ik die allemaal deel, maar je kunt de eurolanden niet verwijten dat ze weinig sjoegen hebben van diaconaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:Dit is tenminste een discussie, huisman!

Jouw stelling dat iedereen op de hoogte was van de toestand van de Griekse economie ten tijde van de start van de euro voor de Grieken, zou ik nog wel onderbouwd willen zien. Volgens mij klopt dat niet, later heeft Griekenland moeten erkennen dat ze niet de juiste informatie hebben voorgespiegeld.

Verder is het natuurlijk voor de VS nogal simpel om met afschuw toe te kijken: ze willen alleen niet dat Rusland meer invloed krijgt in Europa; er is denk ik niet één oplossing mogelijk die geen bezwaren heeft. Er zit gewoon een weeffout in het geheel. Ik ben beslist niet voor politieke eenheid binnen Europa, maar dat zou voor dit soort problemen de enige oplossing zijn. Ofwel: hier komen we niet uit, misschien nu tijdelijk maar voor de langere termijn niet, denk ik.
De weeffout is m.i. het te ver doorgeschoten kapitalisme. Ook in Bijbels opzicht niet een echt gewenst systeem. Handelingen 2: En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen; En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had.: Niet echt het Europa van vandaag!!!

Lees Thomas Piketty's Kapitaal in de 21ste eeuw

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Premier Tsipras was lange tijd niet in het parlement aanwezig. Pas rond 23.45 uur Nederlandse tijd kwam hij de zaal in. Daar nam hij meteen het woord.

Hij zei onder meer dat de Griekse politici een verantwoord besluit moeten nemen over het akkoord. "Het was een ongelijke strijd. Maar desondanks hebben we een signaal afgegeven van waardigheid en democratie aan Europa en de hele wereld. Dat signaal verdwijnt niet."

Na afloop van zijn toespraak kreeg hij een staande ovatie van de leden van zijn partij.

Het akkoord werd eerder op de avond verdedigd door minister Tsakalotos van Financiën. Die zei tijdens het debat dat er oneerlijke maatregelen in het plan staan. Het moment dat het akkoord werd gesloten, maandagochtend, was het moeilijkste moment in zijn leven. "Maar helaas hadden we geen andere keus dan deze overeenkomst te accepteren."
en kijk ook naar de toespraak van de Griekse minister van financiën

http://nos.nl/artikel/2047201-tsipras-s ... mming.html

........................en Europa kent geen mededogen, ik moet erg denken aan deze tekst uit Spreuken:maar de barmhartigheden der goddelozen zijn wreed.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Lees Thomas Piketty's Kapitaal in de 21ste eeuw

Afbeelding
Alsjeblieft.......... ::please

Met Piketty begeef je je in extreem linkse kringen: SP, GroenLinks...... :cry
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

De SP is ook de partij die de Stemwijzer Huisman aanbeval tijdens de laatste verkiezingen. (Had hij dat maar gestemd.)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Lees Thomas Piketty's Kapitaal in de 21ste eeuw

Afbeelding
Alsjeblieft.......... ::please

Met Piketty begeef je je in extreem linkse kringen: SP, GroenLinks...... :cry
Niks extreem links. Was de eerste christengemeente dan ook extreem links? Het doorgevoerde liberaal kapitalisme is iig onbijbels. Het recht van de sterkste zegevierd en de armen ( Bijbels gesproken de wees en de weduwe) worden vertrapt.
DDD

Bericht door DDD »

@Luther: met jouw standpunt begeef je je in liberale kringen. Dat helpt de discussie toch niet verder?
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

huisman schreef: De weeffout is m.i. het te ver doorgeschoten kapitalisme. Ook in Bijbels opzicht niet een echt gewenst systeem. Handelingen 2: En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen; En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had.: Niet echt het Europa van vandaag!!!

Lees Thomas Piketty's Kapitaal in de 21ste eeuw
Interessant punt huisman. Een goede reactie op Handeling 2 heb ik niet zo één-twee-drie.

Voor de forummers die geen zin hebben om Thomas Piketty te lezen, is het volgende boek over het huidige bankensysteem een aanrader:
"Joris Luyendijk - Dit kan niet waar zijn"

Joris Luyendijk laat in dit genuanceerde boek de bankiers aan het woord. En dringt daarbij ook door tot de gevaren van het financiële systeem.

Om een indruk te krijgen, hieronder een achterflaptekst van de uitgever:
De financiële wereld blijkt geen ver-van-mijn-bedshow. De financiële wereld is het bed zelf. En toen op 15 september 2008 de Amerikaanse bank Lehman Brothers failliet ging, stortte dat bed op een haar na in. Bankiers in de City hamsterden voedsel, zetten hun geld om in goud, of bereidden de evacuatie van hun kinderen naar het platteland voor.
Joris Luyendijk zat twee jaar lang ondergedompeld in deze wereld. Aan het begin wist hij er net zoveel van als de gemiddelde burger, namelijk bijna niks. Stap voor stap lieten insiders hem zien hoe de financiële wereld in elkaar zit – met gevaar voor hun eigen baan.
Zijn bankiers monsters? Is hebzucht het probleem? En veel belangrijker: kan het weer gebeuren? Zijn de diepere oorzaken van de crash van 2008 weggenomen, of is de financiële wereld nog altijd een tijdbom in het hart van onze samenleving?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:Met Piketty begeef je je in extreem linkse kringen: SP, GroenLinks...... :cry
Niks extreem links. Was de eerste christengemeente dan ook extreem links?
Dat is appels met peren vergelijken. Om te kunnen leven zoals de eerste christengemeente, moeten er veel meer dingen wijzigen. Ik weet ook niet of de zin van dat bijbelgedeelte is, dat we exact zo omgaan met bezit.
huisman schreef:Het doorgevoerde liberaal kapitalisme is i.i.g. onbijbels. Het recht van de sterkste zegeviert en de armen (Bijbels gesproken de wees en de weduwe) worden vertrapt.
Kapitalisme is een kwestie van vraag en aanbod. Verwerp je dat? Dat is op zichzelf niet onbijbels. We hebben wel een geldsysteem wereldwijd in elkaar gezet dat z'n eigen venijnige dynamiek kent. Dat is helaas echter niet meer terug te draaien. Dan komt het erop aan om zo verantwoordelijk mogelijk te handelen. Dat betekent in dit geval niet alleen richting de Grieken, maar ook naar de andere 18 eurolidstaten.
Dat weduwe en wees worden vertrapt, heeft in dit topic niets met de Griekse crisis te maken. Als dat in Griekenland al gebeurt, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de Grieken zelf en hun wanbeleid de afgelopen decennia. Lees ook het interview met de lijsttrekker van de Griekse partij To Potami in het NRC van gisteren.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

@Luther:
Het één sluit het ander niet uit. Er is (in Griekenland) sprake geweest van wanbeleid temidden van een wanstaltig financiëel systeem.
Je schrijft dat het huidige geldsysteem niet terug te draaien is. We kunnen inderdaad niet terug de geschiedenis in, maar er zal wel weer iets nieuws komen.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Luther schreef:Dat weduwe en wees worden vertrapt, heeft in dit topic niets met de Griekse crisis te maken. Als dat in Griekenland al gebeurt, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de Grieken zelf en hun wanbeleid de afgelopen decennia.
Verantwoordelijkheid in de zin van "eigen schuld, dikke bult" is niet een Bijbels principe. Als je weet dat weduwe en wees vertrapt worden en je kunt er wat aan doen, dan is het jouw verantwoordelijkheid om er wat aan te doen. Het gaat niet om je eigen hachje, het gaat om de gemeenschap. Dat geldt in het bijzonder voor een Christelijke gemeente -- zie Handelingen 2 -- maar ook voor andere verbanden waar wij als Christen deel van uit maken, hoe werelds ook. Wij zullen gekend worden door onze uitnemende liefde voor een ander.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

modesto schreef:
Luther schreef:Dat weduwe en wees worden vertrapt, heeft in dit topic niets met de Griekse crisis te maken. Als dat in Griekenland al gebeurt, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de Grieken zelf en hun wanbeleid de afgelopen decennia.
Verantwoordelijkheid in de zin van "eigen schuld, dikke bult" is niet een Bijbels principe. Als je weet dat weduwe en wees vertrapt worden en je kunt er wat aan doen, dan is het jouw verantwoordelijkheid om er wat aan te doen. Het gaat niet om je eigen hachje, het gaat om de gemeenschap. Dat geldt in het bijzonder voor een Christelijke gemeente -- zie Handelingen 2 -- maar ook voor andere verbanden waar wij als Christen deel van uit maken, hoe werelds ook. Wij zullen gekend worden door onze uitnemende liefde voor een ander.
Ik heb nergens gezegd dat de Grieken niet geholpen moeten worden. Zeker wel. En ik wil een stuk soepeler zijn en verder gaan dan de eurogroep. Waar ik echter een bezwaar tegen maak, is de gedachte dat de 'gewone Griek' schuldloos is in dit hele verhaal. Dat is niet zo!
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:Met Piketty begeef je je in extreem linkse kringen: SP, GroenLinks...... :cry
Niks extreem links. Was de eerste christengemeente dan ook extreem links?
Dat is appels met peren vergelijken. Om te kunnen leven zoals de eerste christengemeente, moeten er veel meer dingen wijzigen. Ik weet ook niet of de zin van dat bijbelgedeelte is, dat we exact zo omgaan met bezit.
huisman schreef:Het doorgevoerde liberaal kapitalisme is i.i.g. onbijbels. Het recht van de sterkste zegeviert en de armen (Bijbels gesproken de wees en de weduwe) worden vertrapt.
Kapitalisme is een kwestie van vraag en aanbod. Verwerp je dat? Dat is op zichzelf niet onbijbels. We hebben wel een geldsysteem wereldwijd in elkaar gezet dat z'n eigen venijnige dynamiek kent. Dat is helaas echter niet meer terug te draaien. Dan komt het erop aan om zo verantwoordelijk mogelijk te handelen. Dat betekent in dit geval niet alleen richting de Grieken, maar ook naar de andere 18 eurolidstaten.
Dat weduwe en wees worden vertrapt, heeft in dit topic niets met de Griekse crisis te maken. Als dat in Griekenland al gebeurt, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de Grieken zelf en hun wanbeleid de afgelopen decennia. Lees ook het interview met de lijsttrekker van de Griekse partij To Potami in het NRC van gisteren.

Kapitalisme heeft in 2015 niet veel meer te maken met vraag en aanbod. De markt is verziekt door de letterlijk duizenden miljarden van bv de hedgefunds en de Chinese en Russische oligarchen.
Er is zoveel kapitaal en toch zoveel armoede in de wereld tot in het rijke Europa toe. De zelfmoordcijfers in Griekenland nemen toe en het schatrijke Europa is zijn eurootjes aan het tellen. Ik kan er geen waardering voor opbrengen...sorry.
Plaats reactie