Als je zegt dat in het genadeverbond alle gedoopten zijn opgenomen ben je en praktisch en systematisch-theologisch een drieverbonder. Dit is namelijk wat de Nederlands tweeverbonders krachtig ontkennen . Zo krachtig dat ze hun leerstellingen er mee beginnen: 1. Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid, dat het wezen des Verbonds daarom alleen geldt den uitverkoornen Gods en nooit gelden kan het natuurlijk zaad. Dat aard en wezen van het Verbond der Verlossing en Verbond der genade één zijn en niet twee. In wezen is het één Verbond.Luther schreef:Twee- en Drieverbondenleer zijn dogmatische uitdrukkingen en onderscheidingen. Om jezelf nu te beperken, kun je je zelf opsluiten in zo'n hokje. Mijn voorkeur heeft dat niet. Maar als je het toch graag wilt weten: systematisch-theologisch ben ik een tweeverbonder; praktisch een drieverbonder...huisman schreef:Gelukkig zijn er tegenwoordig ook GG predikanten die in publicaties hetzelfde zeggen als ik in mijn eerdere posting. (Driessen,Tuinier,W Harinck,Golverdingen en meer )
Het tekent toch ook jouw GG genen ( ja ja DDD)dat je niet echt wil zien dat de kijk op de leer der verbonden de leer van de doop beslissend beïnvloed .
Je bent trouwens in goed gezelschap. Ook Luther krijg ik niet zover dat hij een drieverbonden mannetje wordt.
Maar wat me wel opvalt, is dat je de Tweeverbonderleer laat samenvallen met de visie van ds. Kersten / ds. Mallan. Dat is onjuist. Er zijn Tweeverbonders die tegelijk het getuigenis uit HC74 voluit voor hun rekening nemen, op zo'n manier dat ze vrijmoedig durven zeggen dat alle gedoopten in (!) het genadeverbond zijn opgenomen. Denk maar aan de manier waarop de Erskines daarover spraken.
Wat jij doet, is het zelfde, als wanneer ik de Drieverbondenleer zou laten samen vallen met de stellingen van Arminius. Hij was immers de eerste die het verbond der verlossing onderscheidde van het verbond der genade. Ik zou jou niet graag een Arminiaan willen noemen.
Die zinnen over Arminius neem ik je niet kwalijk omdat het bij de GG-genen hoort om bij de drieverbondenleer altijd even de naam van Arminius te vermelden
Voor de nuance verwijs ik naar mijn onderschrift.