Re: Veranderend denken - Ter overdenking
Geplaatst: 04 jun 2015, 16:22
Mooi opgeschreven. Terug naar een evenwicht in de basisbegrippen van het geloof. Het biedt perspectief in deze wereld, zachtjes uitgedrukt.
Maar wel zo dat je er alle kanten mee op kunt.Desiree schreef:Mooi opgeschreven. Terug naar een evenwicht in de basisbegrippen van het geloof. Het biedt perspectief in deze wereld, zachtjes uitgedrukt.
Had God geen gedachten des vredes gehad, wat dan?Johann Gottfried Walther schreef:We moeten niet in de eeuwigheid beginnen, dat doet de Bijbel ook niet.
Ja wel zoals in de Bijbel staat. Maar de Bijbel is geen Boek volgens menselijk logisch systeem.-DIA- schreef:Had God geen gedachten des vredes gehad, wat dan?Johann Gottfried Walther schreef:We moeten niet in de eeuwigheid beginnen, dat doet de Bijbel ook niet.
Jij beroept je meestal ook niet op de Bijbel, je reageert meestal fel tegen forumleden die zich op Gods woord beroepen.-DIA- schreef:Net op dit forum gelezen: een typisch nieuwe denktrend: Ik denk daar zo over, Ik zie dat toch anders, Naar mijn mening, Ik voel dat anders aan... enz. Het is niet meer het onvoorwaardelijk: De Bijbel zegt.
Het wordt meer subjectief.
Is dit nog gereformeerd?Johann Gottfried Walther schreef:Ja wel zoals in de Bijbel staat. Maar de Bijbel is geen Boek volgens menselijk logisch systeem.-DIA- schreef:Had God geen gedachten des vredes gehad, wat dan?Johann Gottfried Walther schreef:We moeten niet in de eeuwigheid beginnen, dat doet de Bijbel ook niet.
Maar van Goddelijke wijsheid. En het heeft de Heilige Geest goed gedacht om te beginnen met: In den beginne... en alles was zeer goed, en dan het Paradijs, de zondeval en zo verder. En dan later lezen wij van uitverkiezing en gedachten van vrede van eeuwigheid.
Sommig veranderend denken heeft te maken met een losmaken van een systeem wat onbijbels is. De Reformatie leerde Gods woord, daar draait het om, maar tegenwoordig en zeker ook na 1950 is er een ontwikkeling van dit MOET en dat HOORT en dat ook...
maar we zijn gebonden aan Gods woord en niet aan menselijke regels of hoe het volgens iemand moet.
De Roomse kerk verketterde vele Reformatoren, maar wie hadden het Woord aan hun kant? De Reformatoren en niet Rome, met zijn regels en wetten en menselijke uiterlijkheden.
Klopt ja. Dat zal ook te maken met het meer ik-gericht zijn, individualisering, etc. En je gevoel is daarbij erg belangrijk: wat vind ik prettig.-DIA- schreef:Net op dit forum gelezen: een typisch nieuwe denktrend: Ik denk daar zo over, Ik zie dat toch anders, Naar mijn mening, Ik voel dat anders aan... enz. Het is niet meer het onvoorwaardelijk: De Bijbel zegt.
Het wordt meer subjectief.
J.G.W. benoemt Gods Woord toch niet als Systeem? En is wat uw predikant vindt, niet secundair aan wat Gods Woord zegt? (ofwel, wat doet het ertoe?)-DIA- schreef:Is dit nog gereformeerd?Johann Gottfried Walther schreef:Ja wel zoals in de Bijbel staat. Maar de Bijbel is geen Boek volgens menselijk logisch systeem.-DIA- schreef:Had God geen gedachten des vredes gehad, wat dan?Johann Gottfried Walther schreef:We moeten niet in de eeuwigheid beginnen, dat doet de Bijbel ook niet.
Maar van Goddelijke wijsheid. En het heeft de Heilige Geest goed gedacht om te beginnen met: In den beginne... en alles was zeer goed, en dan het Paradijs, de zondeval en zo verder. En dan later lezen wij van uitverkiezing en gedachten van vrede van eeuwigheid.
Sommig veranderend denken heeft te maken met een losmaken van een systeem wat onbijbels is. De Reformatie leerde Gods woord, daar draait het om, maar tegenwoordig en zeker ook na 1950 is er een ontwikkeling van dit MOET en dat HOORT en dat ook...
maar we zijn gebonden aan Gods woord en niet aan menselijke regels of hoe het volgens iemand moet.
De Roomse kerk verketterde vele Reformatoren, maar wie hadden het Woord aan hun kant? De Reformatoren en niet Rome, met zijn regels en wetten en menselijke uiterlijkheden.
Dit noemt onze predikant wel de ergste aanslag van deze tijd.
Gods werk als een systeem te benoemen.
Wat wordt er dan bedoeld met: 'maar tegenwoordig en zeker ook na 1950 is er een ontwikkeling van dit MOET en dat HOORT en dat ook...'Floppy schreef:J.G.W. benoemt Gods Woord toch niet als Systeem? En is wat uw predikant vindt, niet secundair aan wat Gods Woord zegt? (ofwel, wat doet het ertoe?)-DIA- schreef:Is dit nog gereformeerd?Johann Gottfried Walther schreef:
Ja wel zoals in de Bijbel staat. Maar de Bijbel is geen Boek volgens menselijk logisch systeem.
Maar van Goddelijke wijsheid. En het heeft de Heilige Geest goed gedacht om te beginnen met: In den beginne... en alles was zeer goed, en dan het Paradijs, de zondeval en zo verder. En dan later lezen wij van uitverkiezing en gedachten van vrede van eeuwigheid.
Sommig veranderend denken heeft te maken met een losmaken van een systeem wat onbijbels is. De Reformatie leerde Gods woord, daar draait het om, maar tegenwoordig en zeker ook na 1950 is er een ontwikkeling van dit MOET en dat HOORT en dat ook...
maar we zijn gebonden aan Gods woord en niet aan menselijke regels of hoe het volgens iemand moet.
De Roomse kerk verketterde vele Reformatoren, maar wie hadden het Woord aan hun kant? De Reformatoren en niet Rome, met zijn regels en wetten en menselijke uiterlijkheden.
Dit noemt onze predikant wel de ergste aanslag van deze tijd.
Gods werk als een systeem te benoemen.
Maar dan heb ik wel een vraag aan je: waar komt de Bijbel uit op? Je zal het met mij eens zijn dat Gods Woord uit de Eeuwigheid ons is geopenbaard. En in die context moet je het ook laten staan. Dan kan je zeggen dat het voor ons met Genesis 1 vers 1 begint, maar ga je dan niet ongelooflijk de mist in? Want juist de achtergrond, waaruit de HEERE het goed heeft gedacht Zijn Woord aan ons te openbaren, bepaald hoe wij de Bijbel lezen, zien en horen. Ja dan staat Gods Woord 100% centraal, dan is het geen schema of een chronologisch verhaal, maar dan blijft het Gods Woord in zijn geheel.Johann Gottfried Walther schreef:Ja wel zoals in de Bijbel staat. Maar de Bijbel is geen Boek volgens menselijk logisch systeem.-DIA- schreef:Had God geen gedachten des vredes gehad, wat dan?Johann Gottfried Walther schreef:We moeten niet in de eeuwigheid beginnen, dat doet de Bijbel ook niet.
Maar van Goddelijke wijsheid. En het heeft de Heilige Geest goed gedacht om te beginnen met: In den beginne... en alles was zeer goed, en dan het Paradijs, de zondeval en zo verder. En dan later lezen wij van uitverkiezing en gedachten van vrede van eeuwigheid.
Sommig veranderend denken heeft te maken met een losmaken van een systeem wat onbijbels is. De Reformatie leerde Gods woord, daar draait het om, maar tegenwoordig en zeker ook na 1950 is er een ontwikkeling van dit MOET en dat HOORT en dat ook...
maar we zijn gebonden aan Gods woord en niet aan menselijke regels of hoe het volgens iemand moet.
De Roomse kerk verketterde vele Reformatoren, maar wie hadden het Woord aan hun kant? De Reformatoren en niet Rome, met haar regels en wetten en menselijke uiterlijkheden.
Het was me niet geheel duidelijk wat u bedoelde, maar nu wel - dan zijn we het eens.-DIA- schreef:Wat wordt er dan bedoeld met: 'maar tegenwoordig en zeker ook na 1950 is er een ontwikkeling van dit MOET en dat HOORT en dat ook...'Floppy schreef:J.G.W. benoemt Gods Woord toch niet als Systeem? En is wat uw predikant vindt, niet secundair aan wat Gods Woord zegt? (ofwel, wat doet het ertoe?)-DIA- schreef:Is dit nog gereformeerd?Johann Gottfried Walther schreef:
Ja wel zoals in de Bijbel staat. Maar de Bijbel is geen Boek volgens menselijk logisch systeem.
Maar van Goddelijke wijsheid. En het heeft de Heilige Geest goed gedacht om te beginnen met: In den beginne... en alles was zeer goed, en dan het Paradijs, de zondeval en zo verder. En dan later lezen wij van uitverkiezing en gedachten van vrede van eeuwigheid.
Sommig veranderend denken heeft te maken met een losmaken van een systeem wat onbijbels is. De Reformatie leerde Gods woord, daar draait het om, maar tegenwoordig en zeker ook na 1950 is er een ontwikkeling van dit MOET en dat HOORT en dat ook...
maar we zijn gebonden aan Gods woord en niet aan menselijke regels of hoe het volgens iemand moet.
De Roomse kerk verketterde vele Reformatoren, maar wie hadden het Woord aan hun kant? De Reformatoren en niet Rome, met zijn regels en wetten en menselijke uiterlijkheden.
Dit noemt onze predikant wel de ergste aanslag van deze tijd.
Gods werk als een systeem te benoemen.
En dit gedachtengoed wordt een zeldzaamheid in dit land.Nowhere schreef:Maar dan heb ik wel een vraag aan je: waar komt de Bijbel uit op? Je zal het met mij eens zijn dat Gods Woord uit de Eeuwigheid ons is geopenbaard. En in die context moet je het ook laten staan. Dan kan je zeggen dat het voor ons met Genesis 1 vers 1 begint, maar ga je dan niet ongelooflijk de mist in? Want juist de achtergrond, waaruit de HEERE het goed heeft gedacht Zijn Woord aan ons te openbaren, bepaald hoe wij de Bijbel lezen, zien en horen. Ja dan staat Gods Woord 100% centraal, dan is het geen schema of een chronologisch verhaal, maar dan blijft het Gods Woord in zijn geheel.Johann Gottfried Walther schreef:Ja wel zoals in de Bijbel staat. Maar de Bijbel is geen Boek volgens menselijk logisch systeem.-DIA- schreef:Had God geen gedachten des vredes gehad, wat dan?Johann Gottfried Walther schreef:We moeten niet in de eeuwigheid beginnen, dat doet de Bijbel ook niet.
Maar van Goddelijke wijsheid. En het heeft de Heilige Geest goed gedacht om te beginnen met: In den beginne... en alles was zeer goed, en dan het Paradijs, de zondeval en zo verder. En dan later lezen wij van uitverkiezing en gedachten van vrede van eeuwigheid.
Sommig veranderend denken heeft te maken met een losmaken van een systeem wat onbijbels is. De Reformatie leerde Gods woord, daar draait het om, maar tegenwoordig en zeker ook na 1950 is er een ontwikkeling van dit MOET en dat HOORT en dat ook...
maar we zijn gebonden aan Gods woord en niet aan menselijke regels of hoe het volgens iemand moet.
De Roomse kerk verketterde vele Reformatoren, maar wie hadden het Woord aan hun kant? De Reformatoren en niet Rome, met haar regels en wetten en menselijke uiterlijkheden.
De basics, in het kort:-DIA- schreef:Maar wel zo dat je er alle kanten mee op kunt.Desiree schreef:Mooi opgeschreven. Terug naar een evenwicht in de basisbegrippen van het geloof. Het biedt perspectief in deze wereld, zachtjes uitgedrukt.
Back to the basics?
Ik denk dat we dan in het Paradijs moeten beginnen.
En... een eeuwigheid daarvoor al.
Kan zoiets ook onder een veranderd denkpatroon vallen?