Vraag en Antwoord

-DIA-

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Zo is onze generatie hier ter plaatse over het algemeen niet gebakerd. Laat ik het dan zo zeggen.
Men was hier voorzichtig, en meen ook dat men bij zoiets zowel van de persoon als de situatie liet meebepalen om te spreken dan wel te zwijgen. Vanzelf liet men hier nooit een mens bewust en onnodig in het onzekere, maar het ging er juist om dat de mens
werd gegrond en geworteld in het geloof.
Hoe is jouw generatie niet gebakerd? Ik kan je niet helemaal volgen, eerlijk gezegd. En je steeds beroepen op wat een 'geoefend kind van God' zou zeggen, vind ik ook nogal vermoeiend. Spreek voor je zelf.
Het probleem is ook het ontbreken van deze mensen. Ik zeg niet dat er geen volk van
God meer is, verre daarvan. Maar dat volk dat zo ingeleid was gaat wel meer en meer
ontbreken. Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat 'een geoefend volk van God' destijds was.
Of wat ermee bedoeld werd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Blijkbaar was "jouw generatie" dan nieuwerwets met bakeren DIA, Luther en Kohlbrugge waren voor jouw generatie en die zeiden toch iets anders.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Blijkbaar was "jouw generatie" dan nieuwerwets met bakeren DIA, Luther en Kohlbrugge waren voor jouw generatie en die zeiden toch iets anders.
Ik vrees dat we hier de Babylonische taal gaan spreken. Dan moeten we maar even stil zijn, want anders ontstaan er zeker nog meer misverstanden.
Panny

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Zo is onze generatie hier ter plaatse over het algemeen niet gebakerd. Laat ik het dan zo zeggen.
Men was hier voorzichtig, en meen ook dat men bij zoiets zowel van de persoon als de situatie liet meebepalen om te spreken dan wel te zwijgen. Vanzelf liet men hier nooit een mens bewust en onnodig in het onzekere, maar het ging er juist om dat de mens
Hoe is jouw generatie niet gebakerd? Ik kan je niet helemaal volgen, eerlijk gezegd. En je steeds beroepen op wat een 'geoefend kind van God' zou zeggen, vind ik ook nogal vermoeiend. Spreek voor je zelf.
Het probleem is ook het ontbreken van deze mensen. Ik zeg niet dat er geen volk van
God meer is, verre daarvan. Maar dat volk dat zo ingeleid was gaat wel meer en meer
ontbreken. Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat 'een geoefend volk van God' destijds was.
De zaligheid is niet afhankelijk van mensen en hoe zij erover denken.
We moeten bij Gods Woord blijven. Want daarin wordt ons de zaligheid, dat is Christus, ons geopenbaard.
Daarom is de nieuwe generatie ook niet zonder hoop. Hoe graag mensen mensen die het altijd over vroeger hebben (het oude volk, etc) dat ook verkondigen en die vaak ook het Evangelie verduisteren (de mensen zover mogelijk van Christus vandaan houden).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
De zaligheid is niet afhankelijk van mensen en hoe zij erover denken.
We moeten bij Gods Woord blijven. Want daarin wordt ons de zaligheid, dat is Christus, ons geopenbaard.
Daarom is de nieuwe generatie ook niet zonder hoop. Hoe graag mensen mensen die het altijd over vroeger hebben (het oude volk, etc) dat ook verkondigen en die vaak ook het Evangelie verduisteren (de mensen zover mogelijk van Christus vandaan houden).
Dat mogen we toch zeker als een droevige leugen bestempelen? U spreekt van het Evangelie
verduisteren en de mensen zover mogelijk van Christus vandaan houden? Denk u echt dat dit zo
is/was? Dán lijkt het werkelijk dat we een andere taal spreken.
Mara

Bericht door Mara »

Panny schreef: Daarom is de nieuwe generatie ook niet zonder hoop.
Als het dan maar geen valse hoop is, maar zoals in Titus staat:
Opdat wij, gerechtvaardigd zijnde door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope des eeuwigen levens.
Panny schreef: Hoe graag mensen mensen die het altijd over vroeger hebben (het oude volk, etc) dat ook verkondigen en die vaak ook het Evangelie verduisteren (de mensen zover mogelijk van Christus vandaan houden).
En ik weet niet hoeveel "ouden" jij gesproken hebt, maar die spraken hier over hoor!
Het gaat er niet om om vroeger te verheerlijken, maar zoals jij het zegt zou de nieuwe generatie zich dat maar toeëigenen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Panny schreef: Hoe graag mensen mensen die het altijd over vroeger hebben (het oude volk, etc) dat ook verkondigen en die vaak ook het Evangelie verduisteren (de mensen zover mogelijk van Christus vandaan houden).
En ik weet niet hoeveel "ouden" jij gesproken hebt, maar die spraken hier over hoor!
Panny zegt niet dat het oude volk mensen van Christus af hield. Althans, dat lees ik er niet in en daar zou ik het ook niet mee eens zijn. Als je daarover leest, lees je vooral over een nabij leven met God.

Wel zegt Panny dat het vaak voorkomt dat mensen die het over vroeger hebben, het Evangelie verduisteren. Dat zou helaas zo kunnen zijn; het moet niet gaan om het volk, maar om de God van dat volk, Die dezelfde blijft.
Maar niet altijd is een heimwee naar vroeger verkeerd, naar mijn mening. Als het maar niet een ontevredenheid over het Godsbestuur inhoudt.
ejvl

Bericht door ejvl »

De zo geprezen "ouden" hadden waarschijnlijk ook heimwee naar vroeger.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Mara schreef:
Panny zegt niet dat het oude volk mensen van Christus af hield. Althans, dat lees ik er niet in en daar zou ik het ook niet mee eens zijn. Als je daarover leest, lees je vooral over een nabij leven met God.

Wel zegt Panny dat het vaak voorkomt dat mensen die het over vroeger hebben, het Evangelie verduisteren. Dat zou helaas zo kunnen zijn; het moet niet gaan om het volk, maar om de God van dat volk, Die dezelfde blijft.
Maar niet altijd is een heimwee naar vroeger verkeerd, naar mijn mening. Als het maar niet een ontevredenheid over het Godsbestuur inhoudt.
Ik geloof wel dat daar een grond van waarheid in kan zitten. Mensen die uiterlijk willen vasthouden
aan wat van de ouden overgeleverd is, daar ook niet om der consciëntie wil van afkunnen, en voor
zichzelf moeten ervaren dat zo nabije leven te missen.
Dan kunnen we dat beter ronduit zeggen dan dat er zo over gestreden wordt, want dat komt ook niet
stichtelijk over. Ik denk dat we er beter mee af zouden zijn om te erkennen dat we als kerken ver
van 'de genade des ouden tijds' verwijderd zijn geraakt. Ik geloof dat we er ons dan allen wel bij moeten
insluiten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:De zo geprezen "ouden" hadden waarschijnlijk ook heimwee naar vroeger.
We zien zoiets inderdaad. Lees eens bijvoorbeeld de brieven van
a. ds. van der Groe en
b. van ds. E. Fransen.
Allen wijzen terug naar de vorige eeuwen en jaren.
Misschien een doorgaand feit?
samanthi

Bericht door samanthi »

Dia schreef:

Denk ook aan Kaïn en Ezau. Deze waren opgevoed in wat we zouden kunnen noemen 'de kerk'.
Ze geraakten in angst, wanhoop, maar niet tot een droefheid. Er was wel een algemene overtuiging
dat ze hadden gezondigd. Maar voor God was dat niet een onvergeeflijke zonde, maar een mens kan
inderdaad, (en daar mogen we echt wel voor vrezen) aan zichzelf worden overgegeven. In de verharding
doorgaande.
De droefheid van Ezau was alleen omdat hij de zegen niet kreeg, dit was geen overtuiging of vorm van zondenkennis.
dit zijn de kanttekening van hebr 12 : 16 en 17
47) des berouws,
Namelijk bij zijn vader Izak, alzo dat Izak berouw zou gehad hebben over het zegenen van Jakob. Want dit berouw was het dat Ezau met tranen zocht, gelijk Gen. 27:36, enz. te zie is.

48) dezelve met tranen zocht.
Namelijk zegening; of hetzelve, namelijk berouw van zijn vader. Want dat Ezau geen berouw van zijn eigen misdaad heeft gezocht, blijkt daaruit, dat hij terstond daarna Jakob naar zijn leven heeft gestaan.

Bij Kaïn was het anders, die vond dat zijn zonde te groot waren, hij gaf God ahw een klap in Zijn gezicht, God was in kaïns ogen onmachtig of onbarmhartig terwijl Hij van eeuwigheid een heilsplan klaar had.
Je ziet zondenkennis en overtuigingen maken niet zalig, alleen als je daarmee naar Christus vlucht.

God gebruikt het zodat je je naar Hem zou keren, maar als je er niet mee naar God gaat zou je aan de strop kunnen raken zoals Judas.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
refo

Bericht door refo »

samanthi schreef:[...] Namelijk zegening; of hetzelve, namelijk berouw van zijn vader. Want dat Ezau geen berouw van zijn eigen misdaad heeft gezocht, blijkt daaruit, dat hij terstond daarna Jakob naar zijn leven heeft gestaan.
[...]
Dat Ezau Jacob meteen wilde doden is niet waar: Ezau zeide in zijn hart: De dagen van den rouw mijns vaders naderen, en ik zal mijn broeder Jakob doden.

En dit was de zegen van Ezau : Zie, de vettigheden der aarde zullen uw woningen zijn, en van den dauw des hemels van boven af zult gij gezegend zijn. En op uw zwaard zult gij leven, en zult uw broeder dienen; doch het zal geschieden, als gij heersen zult, dan zult gij zijn juk van uw hals afrukken.

Logisch dat hij Jacob wilde doden. De zegen voorziet daarin.

Het is een heel interessante geschiedenis, die van Jacob en Ezau.
samanthi

Bericht door samanthi »

refo schreef:

Dat Ezau Jacob meteen wilde doden is niet waar: Ezau zeide in zijn hart: De dagen van den rouw mijns vaders naderen, en ik zal mijn broeder Jakob doden.

En dit was de zegen van Ezau : Zie, de vettigheden der aarde zullen uw woningen zijn, en van den dauw des hemels van boven af zult gij gezegend zijn. En op uw zwaard zult gij leven, en zult uw broeder dienen; doch het zal geschieden, als gij heersen zult, dan zult gij zijn juk van uw hals afrukken.

Logisch dat hij Jacob wilde doden. De zegen voorziet daarin.

Het is een heel interessante geschiedenis, die van Jacob en Ezau.

Nee daar heb je wel gelijk in, toch moet hij het hardop gezegd hebben of het nonverbaal hebben uitgebeeld want Rebekka reageerd er meteen op.

Toen aan Rebekka deze woorden van Ezau, haar grootsten zoon, geboodschapt werden, zo zond zij heen, en ontbood Jakob, haar kleinsten zoon, en zeide tot hem: Zie, uw broeder Ezau troost zich over u, dat hij u doden zal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrien

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Jongere schreef:
-DIA- schreef:Ik meen een dergelijke ontwikkeling in het pastoraat in onze gemeenten te zien groeien.
Ik ook en ik ben er blij mee. Als het gaat om de vraag waar eilander op doelt, geeft hij voluit 'gereformeerd pastoraat'. Zo mag en moet mensen de weg gewezen worden uit Gods Woord.
Maar het is wel een nieuwerwetse methode van 'bakeren' om zo te spreken. Vroeger werd de kerk
toch iets anders gebakerd, en was er meer doorbrekende genade.
Toch, DIA, moeten we leren aan Gods Woord genoeg te hebben. Dacht vroeger ook altijd zeer bevoorrecht te zijn met Godvrezende mensen in mijn familie.
Wij wisten nog goed hoe de Heere werkt! Maar wat hebben we eraan? Gods Woord is levend en krachtig!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Dia schreef:

Denk ook aan Kaïn en Ezau. Deze waren opgevoed in wat we zouden kunnen noemen 'de kerk'.
Ze geraakten in angst, wanhoop, maar niet tot een droefheid. Er was wel een algemene overtuiging
dat ze hadden gezondigd. Maar voor God was dat niet een onvergeeflijke zonde, maar een mens kan
inderdaad, (en daar mogen we echt wel voor vrezen) aan zichzelf worden overgegeven. In de verharding
doorgaande.
De droefheid van Ezau was alleen omdat hij de zegen niet kreeg, dit was geen overtuiging of vorm van zondenkennis.
dit zijn de kanttekening van hebr 12 : 16 en 17
47) des berouws,
Namelijk bij zijn vader Izak, alzo dat Izak berouw zou gehad hebben over het zegenen van Jakob. Want dit berouw was het dat Ezau met tranen zocht, gelijk Gen. 27:36, enz. te zie is.

48) dezelve met tranen zocht.
Namelijk zegening; of hetzelve, namelijk berouw van zijn vader. Want dat Ezau geen berouw van zijn eigen misdaad heeft gezocht, blijkt daaruit, dat hij terstond daarna Jakob naar zijn leven heeft gestaan.

Bij Kaïn was het anders, die vond dat zijn zonde te groot waren, hij gaf God ahw een klap in Zijn gezicht, God was in kaïns ogen onmachtig of onbarmhartig terwijl Hij van eeuwigheid een heilsplan klaar had.
Je ziet zondenkennis en overtuigingen maken niet zalig, alleen als je daarmee naar Christus vlucht.

God gebruikt het zodat je je naar Hem zou keren, maar als je er niet mee naar God gaat zou je aan de strop kunnen raken zoals Judas.
Hierop doelde ik eigenlijk niet. Maar goed, ik reageer nu niet want de Bijbellezing begint zo.
Plaats reactie