Ezen schreef:Wat willen we nu eigenlijk? Dat iedereen zonder zonde of met roomse absolutie het huwelijk ingaat?
Dat gaat niet lukken, mensen.
In het OT moesten allerlei mensen gedood worden die het met een ander gedaan hadden dan de eigen man of vrouw.
Maar waren ze beide ongehuwd: dan verplicht trouwen.
Zo heet dat nog steeds: ze moeten trouwen in sommige plaatsen. Dat is dan zo je wilt overeenkomstig de bijbel
Nee, deze discussie loopt een beetje uit de hand....
Voordat een stelletje gaat trouwen en een zegen over hun huwelijk willen vragen door een kerkelijke bevestiging, is er een gesprek met de predikant. (Tussen haakjes: ik ben voorstander van een soort 'verplichte' huwelijkscatechese van een jaar, voordat je gaat trouwen. Daar kunnen o.a. ook dit soort aspecten aan de orde komen.)
Maar voor de daadwerkelijke huwelijksbevestiging, heeft het stelletje een lang gesprek met de predikant die in de kerkdienst voor zal gaan. In dat gesprek zullen vele zaken de revue passeren en zal ook het huwelijksformulier op hoofdlijnen worden doorgenomen. En als je dan ziet hoe de Bijbel spreekt over het christelijke huwelijk (afschaduwing van de verhouding tussen Christus en Zijn kinderen) dan mag een predikant in een pastorale setting toch vragen stellen, om ook de intentie van het a.s. bruidspaar te kunnen peilen? Als ik even ons eigen huwelijksgesprek me voor de geest probeer te halen, zijn in elk geval de volgende zaken aan de orde geweest:
- Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
- Bidden jullie geregeld samen? Lees je al samen uit de Bijbel?
- Hoe is jullie verhouding met de Heere?
- Hoe ben je met elkaar omgegaan in je verkeringstijd? Kun je zeggen dat je seksueel rein elkaar in de ogen kunt kijken?
- Hoe jij je rol als man? Hoe zie jij je rol als vrouw?
- Hoe denken jullie over gezinsvorming? (En dan toegespitst op de spanning tussen carrière en openstaan voor de kinderzegen.)
- Wat gaan jullie als nieuwe eenheid betekenen voor de gemeente?
- Welke keuzes willen jullie samen gaan maken in het dagelijks leven, als het gaat om werk / studie / vrije tijd / etc.?
etc. etc.
Nogmaals: Ik denk met veel genoegen aan dit gesprek terug, omdat het zo warm, betrokken, pastoraal en bijbels was.
Hier vallen nu woorden als 'biechtgesprek', 'censuur', etc. Ik hoop dat ik nu duidelijk gemaakt heb, dat ik het anders bedoelde.
En stel nu dat de predikant erachter komt dan op bovengenoemde zaken vooral een wereldse leefstijl naar voren komt, dan lijkt het me logisch dat de predikant de vraag indringend aan de orde stelt, waarom ze vragen om een kerkelijke bevestiging van het huwelijk?
ejvl schreef:Stel dat je als jongen en meisje gevallen bent voor deze zonden, en hier samen schuldbelijdenis tegen de Heere hebben afgelegd en gebroken met deze zonde, zie ik niet in waarom je ook nog eens voor de predikant of kerkenraad schuldbelijdenis zou moeten afleggen
Nee, je denkt weer te officieel. Als een jongen en meisje dit op deze wijze verwoorden in het huwelijksgesprek, dan volgt er echt geen officiële schuldbelijdenis. Ik denk dat een predikant alleen maar blij zal zijn, om dit te horen. Dan kan een predikant als medezondaar naast het stel gaan staan en samen in gebed vragen om vergeving en dagelijkse vernieuwing van het hart en leven. Een kerkelijke huwelijksbevestiging kan dan gewoon plaats vinden en de besproken zaken blijven gewoon in de beslotenheid van het pastorale gesprek.
ejvl schreef:Maar bijvoorbeeld met een doopaangifte, kunnen toch ook specifieke zonden gevraagd worden?
Of het gesprek aangaande deelname aan het avondmaal?
Uiteraard is er dan ook een gesprek. En ook dan wordt veel breder gesproken over de wijze waarop je het gezinsleven inricht? Hoe je de christelijke opvoeding denkt vorm te geven? Hoe je daarin omgaat met alle invloeden die op onze gezinnen afkomen? En als iemand aan het HA is geweest, zijn er ook dergelijke gesprekken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)