Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]
Geplaatst: 04 sep 2013, 15:31
Paulus citeerde toch een heidense schrijver? Dan heeft hij dus ook buiten de Thora gelezen. (ben even kwijt waar het was, op de Areopagus?)
Zoals ook het stellen van tegenvragen een legitieme manier van discussiëren is (de Heere Jezus bediende Zich er ook van).Jongere schreef:Ok, dat kan. De vraag die ik gisteren stelde aan Hendrikus in het topic over muziek hoort daar bijv. ook bij.WimA schreef:Ik ben toch bang door deze discussie in een "breder perspectief" te trekken dat de eenvoudige, praktische vragen zoals hieronder gesteld onbeantwoord blijven. En dat is jammer. Christen zijn gaat om hele praktische dingen. Mischien iets voor een ander topic? "Wat is kunst en hoe dit te waarderen vanuit christelijk perspectief?"
Een breder perspectief of visie kan voor iemand persoonlijk natuurlijk wel bepalend zijn in zijn/haar antwoord op de kleinere, praktische vragen.
De Paradox van Epimenides in Titus:12 1: En uit hen, zijnde hun eigen profeet, heeft gezegd: De Kretensen zijn altijd leugenachtig, kwade beesten, luie buiken. Deze getuigenis is waar.Dodo schreef:Paulus citeerde toch een heidense schrijver? Dan heeft hij dus ook buiten de Thora gelezen. (ben even kwijt waar het was, op de Areopagus?)
Dit bedoel je denk ik:Dodo schreef:Paulus citeerde toch een heidense schrijver? Dan heeft hij dus ook buiten de Thora gelezen. (ben even kwijt waar het was, op de Areopagus?)
Mijn kinderen zijn nog te klein voor Thea Beckman, die zitten nog in de Nijntje fase, waar overigens hetzelfde voor geld want dat zijn ook niet christelijke boekjes.WimA schreef:Niet de vraag onbeantwoord laten door de vraag te bedelven onder vele, vele andere vragen. Eerst deze vraag beantwoorden en dan aan de volgende vraag beginnen.ejvl schreef:Maar tot hoever kun je gaan?WimA schreef:Maar het ging hier over wat we onze kinderen te lezen geven. En wie wil de visie van Thea Beckman aan zijn/haar kinderen voorhouden? Is Elvira dan een rolmodel? Of Hasse Simonsdochter?
Wat dacht je van een bordspel zoals Monopoly, Risk, Stratego, Kolonisten.
Als je het letterlijk bekijkt zoals je zegt kan dat toch ook niet?
Ik vond het inderdaad onvoorstelbaar dat gedecoreerde een lintje ontving als je de voorwaarden leest wanneer je daarvoor in aanmerking kan komen:WimA schreef:Dat mag uiteraard. Maar dan gefundeerd, op basis van zijn boeken. Inhoudelijk. En niet enkel reageren in de trant van "onvoorstelbaar" bij het verkrijgen van een lintje. Dat is unfair.Afgewezen schreef:Als een schilder slecht schildert, noem ik het een slechte schilder.WimA schreef:Kunnen we weer on topic gaan nu door @Bona Fide, @Helma, @Mister en @Afgewezen deze mijnheer is afgebrand?
Als een schrijver slecht schrijft, noem ik het een slechte schrijver. Als iemand dat niet wil, moet hij niet aan de weg gaan timmeren.
Ik heb de afgelopen tijd een paar refoboeken voor volwassenen gelezen en dan word ik boos. Gewoon boos, omdat iemand knoeiwerk aflevert. Dat mag gewoon gezegd worden toch?
Dit wordt vaak gezegd. Maar het is natuurlijk allerminst zeker dat hij deze ook gelezen heeft. Ik zal dat hieronder uitleggen.Dodo schreef:Paulus citeerde toch een heidense schrijver? Dan heeft hij dus ook buiten de Thora gelezen. (ben even kwijt waar het was, op de Areopagus?)
En aangezien Paulus ook de filosofen en dichters van zijn tijd kende, lees ik met alle vrijmoedigheid "heidense schrijvers", als ik denk dat ik er iets wijzer van kan worden.Calvijn, Institutie 2, II.15
Laat ons dus, zo dikwijls als we de werken van de heidense schrijvers in handen
krijgen, er door het licht van de waarheid, dat daarin wonderbaarlijk schittert, aan
herinnerd worden, dat het verstand van de mens, hoezeer het ook van zijn
ongeschonden staat vervallen en afgekeerd is, toch nog met uitnemende gaven Gods
bekleed en versierd is. (...)
zelfs niet zonder grote bewondering zullen we de geschriften van de ouden
[JM: =rechtsgeleerden, wijsgeren, redenaars, geneesheren, wiskundigen] over deze dingen
kunnen lezen; en wij zullen ze bewonderen, omdat wij gedwongen worden te
erkennen, dat zij voortreffelijk zijn, zoals ze inderdaad zijn. Verder, zullen wij iets
prijzenswaard of voortreffelijk achten, waarvan we niet zouden erkennen, dat het uit
God komt? (...)
die mensen, welke de Schrift natuurlijke mensen noemt, in het onder zoek van de
lagere dingen zo scherpzinnig en rijk aan inzicht geweest zijn, moeten wij uit zulke
voorbeelden leren, hoeveel goederen de Heere aan de menselijke natuur gelaten heeft,
nadat zij van het ware goed beroofd is.
Ik denk wel dat het goed is te beseffen in welke tijd Calvijn leefde. Met de opkomst van het Humanisme, ook binnen de Reformatie, werden de 'klassieken' erg hoog gewaardeerd. Ik vraag me af of dat wel altijd terecht is geweest. Zeker vanuit de scholastiek is er denk ik te vaak gezocht naar een synthese tussen de klassieke filosofen en het christendom. Wat in zichzelf niet verkeerd is, maar ik denk dat men daar destijds soms wel erg ver in ging.jakobmarin schreef:En aangezien Paulus ook de filosofen en dichters van zijn tijd kende, lees ik met alle vrijmoedigheid "heidense schrijvers", als ik denk dat ik er iets wijzer van kan worden.Calvijn, Institutie 2, II.15
Laat ons dus, zo dikwijls als we de werken van de heidense schrijvers in handen
krijgen, er door het licht van de waarheid, dat daarin wonderbaarlijk schittert, aan
herinnerd worden, dat het verstand van de mens, hoezeer het ook van zijn
ongeschonden staat vervallen en afgekeerd is, toch nog met uitnemende gaven Gods
bekleed en versierd is. (...)
zelfs niet zonder grote bewondering zullen we de geschriften van de ouden
[JM: =rechtsgeleerden, wijsgeren, redenaars, geneesheren, wiskundigen] over deze dingen
kunnen lezen; en wij zullen ze bewonderen, omdat wij gedwongen worden te
erkennen, dat zij voortreffelijk zijn, zoals ze inderdaad zijn. Verder, zullen wij iets
prijzenswaard of voortreffelijk achten, waarvan we niet zouden erkennen, dat het uit
God komt? (...)
die mensen, welke de Schrift natuurlijke mensen noemt, in het onder zoek van de
lagere dingen zo scherpzinnig en rijk aan inzicht geweest zijn, moeten wij uit zulke
voorbeelden leren, hoeveel goederen de Heere aan de menselijke natuur gelaten heeft,
nadat zij van het ware goed beroofd is.
De vraag is of dit Calvijns 'privémening' geweest is, of dat dit steeds de opvatting van de christelijke kerk is geweest. Ik weet niet hoe iemand als Augustinus hier bijv. in stond?Jongere schreef:Ik denk wel dat het goed is te beseffen in welke tijd Calvijn leefde. Met de opkomst van het Humanisme, ook binnen de Reformatie, werden de 'klassieken' erg hoog gewaardeerd. Ik vraag me af of dat wel altijd terecht is geweest. Zeker vanuit de scholastiek is er denk ik te vaak gezocht naar een synthese tussen de klassieke filosofen en het christendom. Wat in zichzelf niet verkeerd is, maar ik denk dat men daar destijds soms wel erg ver in ging.
Ook Calvijn was hier zeer mee bekend. Zijn waardering voor de "heidense schrijvers" moet je dus ook wel in het licht van zijn tijd zien.
Wat niet wegneemt dat ik het in wezen met zijn opvatting eens ben. Maar ik denk dat men toen toch te positief was over de synthese die er te maken zou zijn. Wat mij betreft heeft de geschiedenis dat ook wel bewezen.