Oud Gereformeerde Gemeenten

GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGBeroopingswerk »

In de eerste uitgave van de Psalmen van Datheen (1566) stond niet eens een indeling in verzen! Ook geen witregel. Dan moet je lang regels tellen als van Psalm 119 alleen het 76 vers gezongen hoeft te worden!
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Het zou de moeite waard zijn om Psalm 119 eens in zijn geheel te zingen. Maar na de wet wordt het wel wat veel, het Woord wacht dan om gelezen te worden.

Maar als ik het goed begrijp zingen jullie dan uit Psalm 119. Wij zingen meestal vers 9 van de berijmde 10 geboden. Of als een gastpredikant een ander idee heeft, zingen we iets anders.
Dat deden wij ook altijd, en in Zuid en West nog altijd, maar met de komst van ds. v.D. heeft de berijmde T.G. plaats gemaakt voor een vers uit Psalm 119. Dus om de 88 weken beginnen we weer bij vers 1.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16783
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Als ik het goed begrijp: Ge vindt het beter om na de lezing van de decaloog geheel Palm 119 te zingen,
en niet één vers, zoals tot nu toe nog gebruikelijk is?
Nee, dan begrijp je het niet goed.
Wie heeft gezegd dat je na de lezing van de 10 geboden Psalm 119 moet zingen?
Als "ds. v.D." dat heeft bedacht, bevordert hij de hapsnap-cultuur van losse versjes daarmee.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2900
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als ik het goed begrijp: Ge vindt het beter om na de lezing van de decaloog geheel Palm 119 te zingen,
en niet één vers, zoals tot nu toe nog gebruikelijk is?
Nee, dan begrijp je het niet goed.
Wie heeft gezegd dat je na de lezing van de 10 geboden Psalm 119 moet zingen?
Als "ds. v.D." dat heeft bedacht, bevordert hij de hapsnap-cultuur van losse versjes daarmee.

Wat een onzin, wat moet je dan zingen na de wet? Wat is er mis met losse verzen zingen? Wat mij betreft moeten ze wel bij de tekst passen maar dat je geen lossen verzen mag zingen vind ik een beetje vreemd
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

In onze gemeente wordt er na het lezen van de wet niet gezongen.
Het zingen is toch een antwoord van de gemeente op de wet?

Pas hoorde ik een dienst via internet en na de preek zong de gemeente als antwoord op de preek een psalm. Bij ons wordt direct na het amen van de preek een dankgebed uitgesproken. Daarna wordt er pas gezongen. De overgang van preek naar gebed gaat dan wel heel erg snel. Het komt op mij dan wel wat oneerbiedig over.
Mannetje
Berichten: 7912
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Soms maak je mee dat een dominee inderdaad direct na het amen van de preek gaat bidden.
Als je dat niet gewend bent is dat behoorlijk wennen.
Kondig het dan in ieder geval even: "We gaan bidden.", of: "we zullen eindigen met dankgebed", of ... bedenk zelf maar een heldere formulering. Maar geef aan wat er gebeurt zodat de gast het ook begrijpt.
-
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Panny »

Muziek in de eredienst is een discussie apart.

Ik ben ook in een kerkje in een sloppenwijk in India geweest.
Ik vond het toch ook heel mooi dat meerdere mensen met verschillende instrumenten muziek maken en de zang begeleiden tot eer van God.

Wij maken toch maar gebruik van een beperkt deel van muziek in de eredienst, vooral als je niet-ritmisch zing.
ejvl
Berichten: 5781
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Martijn schreef:In onze gemeente wordt er na het lezen van de wet niet gezongen.
Het zingen is toch een antwoord van de gemeente op de wet?

Pas hoorde ik een dienst via internet en na de preek zong de gemeente als antwoord op de preek een psalm. Bij ons wordt direct na het amen van de preek een dankgebed uitgesproken. Daarna wordt er pas gezongen. De overgang van preek naar gebed gaat dan wel heel erg snel. Het komt op mij dan wel wat oneerbiedig over.
Hoe het in veel (PKN) gemeenten gaat, althans op de veluwe dan:

5 minuten voor tijd de voorzang.
Na het votum en groet, zang.
Als antwoord op de wet/10 geboden, zang.
Na schriftlezing en gebed, voorspel tijdens collecte, na de collecte zang.
Na het amen zang.
Na het dankgebed zang.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

ejvl schreef:
Martijn schreef:In onze gemeente wordt er na het lezen van de wet niet gezongen.
Het zingen is toch een antwoord van de gemeente op de wet?

Pas hoorde ik een dienst via internet en na de preek zong de gemeente als antwoord op de preek een psalm. Bij ons wordt direct na het amen van de preek een dankgebed uitgesproken. Daarna wordt er pas gezongen. De overgang van preek naar gebed gaat dan wel heel erg snel. Het komt op mij dan wel wat oneerbiedig over.
Hoe het in veel (PKN) gemeenten gaat, althans op de veluwe dan:

5 minuten voor tijd de voorzang.
Na het votum en groet, zang.
Als antwoord op de wet/10 geboden, zang.
Na schriftlezing en gebed, voorspel tijdens collecte, na de collecte zang.
Na het amen zang.
Na het dankgebed zang.
In onze gemeente (GG) gaat het:
Na votum en groet, zang
Na gebed, zang
Tussenzang
Na gebed, zang
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

Mannetje schreef:Soms maak je mee dat een dominee inderdaad direct na het amen van de preek gaat bidden.
Als je dat niet gewend bent is dat behoorlijk wennen.
Kondig het dan in ieder geval even: "We gaan bidden.", of: "we zullen eindigen met dankgebed", of ... bedenk zelf maar een heldere formulering. Maar geef aan wat er gebeurt zodat de gast het ook begrijpt.
Ben ik helemaal met je eens. Ik denk dat we altijd moeten bedenken begrijpt de gast die hier misschien voor het eerst komt het ook.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16783
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef: 5 minuten voor tijd de voorzang.
Na het votum en groet, zang.
Als antwoord op de wet/10 geboden, zang.
Na schriftlezing en gebed, voorspel tijdens collecte, na de collecte zang.
Na het amen zang.
Na het dankgebed zang.
De collecte hoort ná de preek te worden gehouden.

Een citaat:
Toen de collecte ín de dienst werd ingevoerd, werd dat in de praktijk een moment vóór lezing en preek. Een wonderlijke plaats, omdat de collecte niet los kan worden gezien van de voorbeden. Het geven van de gaven is in feite de voortzetting van de voorbede, namelijk de daad bij het woord voegen. Erkan bewust gezocht worden naar het versterken van de relatie tussen het voorbedengebed en de collecte. Beiden staan welbewust ná de preek, om duidelijk te maken wat het is om Gods Woord na te leven, te leven uit dankbaarheid, God te geven wat we van Hem kregen, God en onze naaste daadwerkelijk lief te hebben.

Bij ons gebeurt het inderdaad na de preek. 't Is wel vermakelijk om soms mee te maken hoe een gastpredikant die het anders gewend is, in de sleur de collecte aankondigt bij het zingen vóór de preek - en dan gebeurt er niks ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23934
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

De voorbeden worden gedaan vóór de preek. Dan volgt het collecteren. Prima dus.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2900
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef: 5 minuten voor tijd de voorzang.
Na het votum en groet, zang.
Als antwoord op de wet/10 geboden, zang.
Na schriftlezing en gebed, voorspel tijdens collecte, na de collecte zang.
Na het amen zang.
Na het dankgebed zang.
De collecte hoort ná de preek te worden gehouden.

Een citaat:
Toen de collecte ín de dienst werd ingevoerd, werd dat in de praktijk een moment vóór lezing en preek. Een wonderlijke plaats, omdat de collecte niet los kan worden gezien van de voorbeden. Het geven van de gaven is in feite de voortzetting van de voorbede, namelijk de daad bij het woord voegen. Erkan bewust gezocht worden naar het versterken van de relatie tussen het voorbedengebed en de collecte. Beiden staan welbewust ná de preek, om duidelijk te maken wat het is om Gods Woord na te leven, te leven uit dankbaarheid, God te geven wat we van Hem kregen, God en onze naaste daadwerkelijk lief te hebben.

Bij ons gebeurt het inderdaad na de preek. 't Is wel vermakelijk om soms mee te maken hoe een gastpredikant die het anders gewend is, in de sleur de collecte aankondigt bij het zingen vóór de preek - en dan gebeurt er niks ;)

hoort, hoort, hoort...
Het is maar net wat je gewent bent en hoe het in de loop der jaren is ingesleten.
Bij ons wordt er gezongen na de wet (wat ik persoonlijk mooi en goed vind maar of het hoort...)
Tijdens het zingen voor de preek 2 collecten en bij het uitgaan van de kerk nog 1 collecte
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16783
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:De voorbeden worden gedaan vóór de preek. Dan volgt het collecteren. Prima dus.
De juiste plek voor de voorbeden is ná de preek. Eerst de dienst van het Woord, dan de dienst van de offerande, en bij dat laatste hoort ook de voorbede én de collecte. Dat is liturgisch de formule die al eeuwenlang wordt gehanteerd.
Behalve in sommige afgescheiden kerkjes dus ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5653
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Van huis uit heb ik geleerd dat de voorbeden vóór de preek komen, en dat na de preek de dienst zo snel mogelijk afgelopen moet zijn, plat gezegd.
Voorbeden ná de preek kunnen de indrukken van de preek weer wegnemen, zeg maar. Zoiets als: wat je het laatst hoor, blijft je het meest bij.
Plaats reactie