Kindernevendienst

refo

Bericht door refo »

:t
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Unionist

Bericht door Unionist »

Hee Jelle,

Weet je wat ik denk als het om oorzaak-gevolg gaat?

Er komen nieuwe dingen, om wat voor reden dan ook. Mensen houden niet van nieuwe dingen en gaan weg. Dan schuift de rest vanzelf op.

Dat zie ik ook in onze gemeente: De afgelopen jaren zijn er een paar honderd mensen weggegaan, omdat ze de gemeente/prediking te zwaar vonden worden. Logisch toch dat dan de gemeente naar rechts opschuift? De kerkenraad heeft ter linkerzijde een behoorlijke aderlating ondergaan, logisch toch dat hij dan verrechtst?

Volgens mij geldt dat andersom ook. De ontwikkelingen in de GKN kwamen in een stroomversnelling toen de GKV eruit gingen. Tja, als ineens 90% van je rechtervleugel opstapt... En ik zie dat ook in sommige PKN en HHK-gemeenten. Die verschieten ineens van kleur. "Zie je nou wel" roepen de HHK-ers dan. Nee, de verhoudingen liggen nu gewoon anders omdat de "zwaren" eruit zijn!

Dus als jij weggaat vanwege ritmisch zingen, kun je daarna niet ineens gaan roepen dat er ook minder vrouwen met hoed komen na het ritmische zingen. Want jij bent weg met je hoedje...

Het beste voorbeeld tegen de stelling van ds. De Knegt vind ik Scherpenzeel. Onder ds. Brussaard is daar de prediking een stuk rechtser geworden, maar ze zijn wel ritmisch gaan zingen!
rekcor

Bericht door rekcor »

Ds. de Knegt schreef eens. Dat je er op moet letten dat alle vernieuwingen en moderniseringen in de kerkdiensten, de prediking ook steeds verder links doet afglijden. Vernieuwingen in de liturgie en noem maar op gaat gepaart met verschuivingen in de prediking.
Ds. de Knegt zou gelijk kunnen hebben. Ik denk dat je ook - net als met alles - de geesten moet beproeven in deze kwestie. Waarom wil men kindernevendiensten? Om de vernieuwing? Omdat men graag zou zien dat kinderen meer van God leren tijdens de kerkdiensten?

En waarom willen de tegenstanders geen kindernevendiensten? Omdat men bang is voor veranderingen? Omdat men het niet gewend is?

Kijk, volgens mij is het heel simpel: we gaan naar de kerk om de relatie met God en onze medechristenen te krijgen/versterken.
Als nu blijkt (of als je met behulp van argumenten aannemelijk kunt maken) dat dit 'doel' beter bereikt wordt met kindernevendiensten, waarom zou je ze dan niet houden?

[Aangepast op 30/8/05 door rekcor]
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Marina
Ik ben gister dus in Gouda naar de Pauluskerk geweest, maar eigenlijk zou ik het ook wel prettig vinden als ze bij ons in de Ger.Gem iets blijer zouden zingen.

Het klinkt allemaal zo triesterig als je dat vergelijkt, dan begrijp ik de kinders wel dat ze liever ergens anders heen gaan

Zou dan zo een vernieuwing in de kerk slecht zijn???? ik geloof het niet
Van mij mag er ook wel iets aan de gemeentezang gedaan worden, maarja of de kerkenraad het daar mee eens zal zijn............

Aan de andere kant is de kerkdienst best een serieuze aangelegenheid. Waarom een kindernevendienst?
Dan liever een kindvriendelijke dominee die speciaal ook aandacht besteed aan de kinderen in de kerk.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
rekcor

Bericht door rekcor »

Aan de andere kant is de kerkdienst best een serieuze aangelegenheid. Waarom een kindernevendienst?
Waarom zou een kindernevendienst geen serieuze aangelegenheid zijn?

Daarnaast gaan kinderen in de meeste gevallen alleen tijdens de preek naar de knd. De rest van de kerkdienst maken ze gewoon mee.

Lecram

Bericht door Lecram »

Het is onmogelijk een preek te maken waar zowel de hoger opgeleiden als de kleine kinderen aan hun trekken komen.

Onze predikant legt de Schrift heel duidelijk uit, maar heeft geen talent om een preek ook voor kinderen te maken.
Eens in de zoveel tijd is er een gehandicapten dienst. En met bid- en dankdagen is het 's middags een speciale kinderdienst. Dan doet hij zijn uiterste best, maar anderen kunnen het beter. Maar die kunnen andere dingen weer minder.

Mijn kinderen gaan niet altijd met plezier naar de kerk. Ze zien het als heel erg lang stilzitten, zonder dat ze er wat van oppikken. Ik kan me ook niet herinneren dat ik zelf nu zoveel aan de diensten had toen ik klein was. Je concentreerde je op heel andere dingen als het orgel, die pukkel op de neus van die mevrouw, de lampen enz.

Een goede constructie van een KND is volgens mij dat ze er tot en met het gebed en bijbellezen erbij zijn en daarna een soort zondagsschool achtige dienst waar ze naartoe gaan. Maar dan wel tot een bepaalde leeftijd (8 of 10).
De kinderen kan je dan 's middags meenemen naar de gewone kerkdienst.
Ik merk dat naast twee volledige diensten een extra zondagschoolzitting wel wat veel is voor de kids.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door rekcor

Daarnaast gaan kinderen in de meeste gevallen alleen tijdens de preek naar de knd. De rest van de kerkdienst maken ze gewoon mee.

Tja goeie vraag, dat kan ook wel, maar ik vind dat de kinderen in de kerk horen met hun ouders.
Tegenwoordig begrijpen kinderen aardig veel vind ik en op allerlei gebied en waarom niet op dit gebied?
Als er thuis regelmatig over Gods woord gesproken en de zaken er omheen, dan wordt het ook vertrouwd.

Afbeelding
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy

Tja goeie vraag, dat kan ook wel, maar ik vind dat de kinderen in de kerk horen met hun ouders.
Tegenwoordig begrijpen kinderen aardig veel vind ik en op allerlei gebied en waarom niet op dit gebied?
Als er thuis regelmatig over Gods woord gesproken en de zaken er omheen, dan wordt het ook vertrouwd.
Kinderen weten ook veel van de bijbel als ze dat op een kinderlijke manier wordt uitgelegd. Onze kids steken heel wat op van zondagschool, kinderbijbel, schoolvertelling, en ook als er een aansprekend voorbeeld in de preek wordt gebruikt. Maar van de rest van de preek niet.

Kinderen moet je op hun nivo dingen uitleggen. Je kunt een kind van 6 niet in de 3e klas van de mavo neerzetten. Dan steektie ook niets op, toch?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Kinderen weten ook veel van de bijbel als ze dat op een kinderlijke manier wordt uitgelegd. Onze kids steken heel wat op van zondagschool, kinderbijbel, schoolvertelling, en ook als er een aansprekend voorbeeld in de preek wordt gebruikt. Maar van de rest van de preek niet.

Kinderen moet je op hun nivo dingen uitleggen. Je kunt een kind van 6 niet in de 3e klas van de mavo neerzetten. Dan steektie ook niets op, toch?
Dat is wel zo, maar een kind begrijpt zowiezo niet alles als ze nog jong zijn en dat hoeft toch ook niet altijd?
Ik begreep ook niet alles wat ik leerde op catechisatie, want ik was acht toen ik daar heen ging, maar het worden wel vertrouwde klanken.
Tja ik heb ook nooit in een kindernevendienst gezeten.

Afbeelding
Unionist

Bericht door Unionist »

Natuurlijk kun je er thuis van alles aan doen, en we doen er ook veel aan.

Maar toch blijf ik het vreemd vinden dat kinderen meegaan naar de kerk en dat toch de kerk als zodanig geen enkele invloed heeft op hun geloofsopvoeding.

Dan kun je ze toch net zo goed naar een latijnse dienst meenemen?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door rekcor Waarom zou een kindernevendienst geen serieuze aangelegenheid zijn?

Dat is wel zo, maar een kind begrijpt zowiezo niet alles als ze nog jong zijn en dat hoeft toch ook niet altijd?
Ik begreep ook niet alles wat ik leerde op catechisatie, want ik was acht toen ik daar heen ging, maar het worden wel vertrouwde klanken.
Nou, ik vind het wel erg belangrijk dat ze begrijpen waar het om gaat hoor, als het om het geloof gaat. En inderdaad, er zijn er heel veel tot geloof gekomen zonder KND. Maar dat wil niet zeggen dat je niet mag nadenken over hoe je dingen beter kan doen.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Nou, ik vind het wel erg belangrijk dat ze begrijpen waar het om gaat hoor, als het om het geloof gaat. En inderdaad, er zijn er heel veel tot geloof gekomen zonder KND. Maar dat wil niet zeggen dat je niet mag nadenken over hoe je dingen beter kan doen.
Dat heb je mij ook niet horen zeggen. Ik vind dit een hele nutige discussie.
Begrijp jij alles van het geloof? Ik niet! Dus hoe zou zoiets bij kinderen overkomen?

Afbeelding
Sabra

Bericht door Sabra »

Was dat betekenisvol? Op jonge leeftijd te worden geconfronteerd met allerlei klanken?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Sabra

Was dat betekenisvol? Op jonge leeftijd te worden geconfronteerd met allerlei klanken?
Het is niet verkeerd denk, maar het was meer stampwerk dan dat het begrepen werd. Toch heb ik er nooit een hekel aan gehad, maar nuttig?? Ik weet het niet.

Afbeelding
Lecram

Bericht door Lecram »

Dat heb je mij ook niet horen zeggen. Ik vind dit een hele nutige discussie.
Begrijp jij alles van het geloof? Ik niet! Dus hoe zou zoiets bij kinderen overkomen?
Ik begrijp nu niet alles, maar dat komt nog wel.
Plaats reactie