Het is een eis, waaruit een oproep voortvloeit: Bekeert u, waarom zoudt gij sterven!Hendrik de 3de schreef:De eis van bekering, het is geen oproep, maar een eis! Je bent het verplicht ... God heeft recht op je leven .. de eis blijft altijd staan.
Dit lijkt allemaal wel mooi, maar je vergeet hierin geheel het werk van de Heilige Geest. Want als het puntje bij het paaltje komt, zeg jij uiteindelijk: OK, middelen waarnemen, maar ook daarin blijft het maar afwachten...Dan is het geen 'vrome refo-manier' als we stellen dat we het niet kunnen, niet willen! Want dat is de volle bitt're waarheid. Ja die we ook terug kunnen vinden in de Bijbel. De bekering van een mens is ten volle 100% Gods Werk. Daar komt de mens in geen geval bij kijken. Het is juist on-bijbels als we een activisme gaan lopen propageren .. ach de mens doet toch ook wat bij het krijgen van kinderen. Met andere woorden... wij kunnen ook nog wel wat. En we moeten wel degelijk nog iets doen om gered te worden. En dan in een bijzin stellen dat is Gods werk, maar ...
De actieve benadering van de Bijbel is om ons ten volle er van te doordringen dat het onze eigen verantwoordelijkheid is dat we ooit in het paradijs tegen God gekozen hebben. Hem de rug daar toegekeerd hebben. Maar dat het ook onze eigen schuld is als we straks voor Gods rechterstoel staan en moeten zeggen .. geen gedaante, noch heerlijkheid aan Hem. Wij wilden Hem niet.
Dus niet om ons zelf aan het werk te zetten, maar om onszelf te laten zaligen! "Mijn zoon, geef Mij uw hart"
De Bijbel spreekt anders: de Heere vraagt bekering, vraagt geloof, maar Hij geeft het ook. De Heilige Geest werkt het ook. Het heeft helemaal geen zin om elke Evangelieboodschap krachteloos te maken door steeds de disclaimer te gebruiken: ...maar u kunt en wilt het niet.
Natuurlijk is dat zo, maar dat is geen feitelijkheid om rekening mee te houden.
Daarom zou ik rustig durven zeggen: Ga jezelf maar bekeren! Enerzijds is het dan mooi als mensen dan helemaal vastlopen en zich overgeven aan de Heere; anderzijds heeft de Heere juist beloofd om in de weg van horen naar Zijn stem, komen tot Christus en buigen voor Hem het geloof ook te geven door Zijn Geest. (Filipp. 2: 12-13)