Een oordeel over jongerenavonden

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door N-i-e-l-s
Waarom allemaal zo negatief over de OGG? Als ik iemand als ds. Klok hoor heb ik toch wel het idee dat daar iemand met geloofservaring staat te preken. Of is dat allemaal gespeeld?
Er zijn ook genoeg dominees die leuk kunnen vertellen maar waarbij het nog maar de vraag is of ze ook daadwerkelijk geloof hebben.
Ik geef direct toe dat de exegese van OGG-predikanten beter kan, net als de opleiding, maar noemen jullie mij maar eens duidelijke onwaarheden aangaande de weg ter zaligheid die in de OGG worden geleerd......
Het probleem met de OGG-dominees en aanverwanten is, dat ze hun beleving (die heus wel authentiek is, ook bij iemand als ds. Wink!) proberen te 'verklaren' uit de Bijbel door een aanvechtbare exegese. Dat is jammer, want als ze wat dieper zouden graven, zouden ze merken dat hun bekering heus wel bijbels is, maar dat ze daar niet van die exegetische bokkensprongen voor hoeven te maken.

[Aangepast op 25/8/05 door Afgewezen]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Afgewezen,

Ik denk dat je gelijk hebt, maar toch als aanvulling. Een bepaalde exegese is ook 'opgelegd'. Het is een groei van jaren. Las een aantal weken een preek van Ds. v.d. Poel. Deze man die ontzettend christocentrisch kon preken, schreef / preekte over Juda en Thamar. Alles maar dan ook alles werd vergeestelijkt. De daad werd zelfs niet afgekeurd. De gang van Thamar tussen de twee pilaren werd verklaard als de gang van Thamar naar de Borg. De twee pilaren waren 'wet en Evangelie'. Als ik zoiets lees, of een exegese van bijvoorbeeld het boek Ruth, dan denk ik, dat het bijna onmogelijk lijkt om dat schip te keren.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie