Hertalen
Re: Hertalen
Blijf je realiseren DIA dat Gods Woord niet perse hetzelfde hoeft te zijn als wat jij denkt dat het is. Je bent nl. feilbaar. Dus het kan gebeuren dat iemand iets zegt waarvan jij denkt dat het lijnrecht tegen Gods Woord ingaat, dan nog moet je voorzichtig zijn met oordelen. Jouw visie op het Woord is beperkt, net als die van mij en MoesTuin.
Probeer eens te formuleren in de trant van: MoesTuin zegt A, maar ik ben ervan overtuigd dat Gods Woord B zegt.
Dat klinkt beter dan:
MoesTuin zegt A, maar Gods Woord zegt B.
Probeer eens te formuleren in de trant van: MoesTuin zegt A, maar ik ben ervan overtuigd dat Gods Woord B zegt.
Dat klinkt beter dan:
Het zou al mooi zijn, als er werd gezegd: "Gods Woord zegt B".Floppy schreef:Blijf je realiseren DIA dat Gods Woord niet perse hetzelfde hoeft te zijn als wat jij denkt dat het is. Je bent nl. feilbaar. Dus het kan gebeuren dat iemand iets zegt waarvan jij denkt dat het lijnrecht tegen Gods Woord ingaat, dan nog moet je voorzichtig zijn met oordelen. Jouw visie op het Woord is beperkt, net als die van mij en MoesTuin.
Dat klinkt beter dan:
Ik moet even kort zijn, vanwege tijdgebrek. Het gaat hier helemaal niet om twist. Het gaat om samen onderzoeken wat er in de Bijbel wordt geleerd. En ja, dan moet je er van uit gaan dat iemand anders dan jijzelf ook wel eens gelijk kan hebben. Het is de beste theologen overkomen dat zij er naast zaten, ja, zelfs onder de apostelen kwam dat voor, en moest onderling terecht worden gewezen.-DIA- schreef:(..)
En zelfs als je er heilig van overtuigd bent, gelijk te hebben... Zeg dan gewoon wat er in de Bijbel staat, of hoe je iets leest. En als je het niet op die manier beargumenteerd krijgt, wat ik mij soms best kan voorstellen, zeg dan in ieder geval wat je denkt, hoe het zou moeten zijn.
Wat je zegt over MoesTuin is waar. Ik heb ook grote bewondering voor hem, en ik ben het met je eens dat hij niet altijd 'gereformeerd' overkomt. Maar je kunt jouw aanwezigheid op dit forum niet vergelijken met die van MoesTuin. Niemand heeft van jou gezegd dat je hier niet thuishoort, en dat is van MoesTuin wel gezegd (voor wat mijn mening waard is: gewoon blijven!).
Dan nog even terug naar het onderwerp. Je begon met een vraag over hertaling. Die vraag bevreemdt mij nu nogal, moet ik zeggen. Aan de ene kant wil je graag een stuk hertaald hebben, maar aan de andere kant maak je iedere hertaling verdacht in die zin dat je de nieuwere taal vereenzelfigt met afval van de Waarheid. Wat wil je bereiken?
-DIA- schreef:
Of ik nog weer verder reageer, weet ik niet. Ik heb niet de veerkracht die een man als MoesTuin lijkt te hebben. Ik ben nogal snel uit het veld geslagen denk ik. Wat dat betreft heb ik MoesTuin wel een bewonderd om zijn onverdroten doorgaan. Toch is Moestuin, laten we er dat ook bijzeggen, een van de factoren die het forum meer en meer vreemd maken. Dit is niet bedoelt tegen zijn persoon, maar tegen de leer die hij voorstaat.

Ik vertel en deel graag over de Heere Jezus en uit de Bijbel, het Woord van God, zo ook nu geef ik je graag mee zoals ons toegesproken wordt vanuit Hebreeen 12..
1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.
2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.
3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Hertalen, met de komst van de Heere Jezus naar de aarde is dat ook wel gebeurd......
Ons leven is eigenlijk alleen te begrijpen als je ziet wie in ons midden aanwezig is: de Heere Jezus.
De manier waarop de Heere Jezus Gods Liefde heeft voorgeleefd en aan barmhartigheid gestalte gegeven, raakt je blijvend en veranderd je.
In de bijbel lees je dat
Rijken besloten om hun bezit te delen met de armen.
Blinden konden weer zien en verlamde mensen stonden ineens op. De verhalen uit het evangelie behouden voor ons een ongelooflijke kracht, ze geven ons leven zin en bezieling.
Vrede en gerechtigheid
We lezen over de bloeitijd van Jezus’ leven: hoe hij mensen leerde op een andere manier te kijken naar God, naar mensen en naar de wereld.
Hoe hij mensen leerde bidden en de betekenis uitlegde van oude woorden en verhalen.
Hoe hij ze persoonlijk aankeek, ook degenen die niemand zag zoals vreemdelingen, veroordeelden, gehandicapten, zieken, armen en kinderen.
Hoe hij ze aansprak en zich hun lot aantrok.
Het is indrukwekkend wat de Heere Jezus in enkele jaren teweeg heeft gebracht: zoveel mensen gingen naar hem toe en wilden over Gods Koninkrijk van vrede en gerechtigheid horen.
Maar na die jaren van verkondiging in Galilea, die een enorme uitstraling hadden, volgde een heel andere periode in het leven van de Heere Jezus.
De Heere Jezus kreeg in Jeruzalem te maken met tegenwerking en hevige conflicten.
Voor zijn boodschap was geen enkel begrip.
Zijn leerlingen raakten verdeeld.
De Heere Jezus werd op gruwelijke wijze aan een kruis ter dood gebracht. alles leek voorbij. Of toch niet?
Gelukkig niet, Hij overwon alles, zelfs de dood, tot redding van Zondaren.
Ons leven is eigenlijk alleen te begrijpen als je ziet wie in ons midden aanwezig is: de Heere Jezus.
De manier waarop de Heere Jezus Gods Liefde heeft voorgeleefd en aan barmhartigheid gestalte gegeven, raakt je blijvend en veranderd je.
In de bijbel lees je dat
Rijken besloten om hun bezit te delen met de armen.
Blinden konden weer zien en verlamde mensen stonden ineens op. De verhalen uit het evangelie behouden voor ons een ongelooflijke kracht, ze geven ons leven zin en bezieling.
Vrede en gerechtigheid
We lezen over de bloeitijd van Jezus’ leven: hoe hij mensen leerde op een andere manier te kijken naar God, naar mensen en naar de wereld.
Hoe hij mensen leerde bidden en de betekenis uitlegde van oude woorden en verhalen.
Hoe hij ze persoonlijk aankeek, ook degenen die niemand zag zoals vreemdelingen, veroordeelden, gehandicapten, zieken, armen en kinderen.
Hoe hij ze aansprak en zich hun lot aantrok.
Het is indrukwekkend wat de Heere Jezus in enkele jaren teweeg heeft gebracht: zoveel mensen gingen naar hem toe en wilden over Gods Koninkrijk van vrede en gerechtigheid horen.
Maar na die jaren van verkondiging in Galilea, die een enorme uitstraling hadden, volgde een heel andere periode in het leven van de Heere Jezus.
De Heere Jezus kreeg in Jeruzalem te maken met tegenwerking en hevige conflicten.
Voor zijn boodschap was geen enkel begrip.
Zijn leerlingen raakten verdeeld.
De Heere Jezus werd op gruwelijke wijze aan een kruis ter dood gebracht. alles leek voorbij. Of toch niet?
Gelukkig niet, Hij overwon alles, zelfs de dood, tot redding van Zondaren.
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Ik heb hier toch een antwoord op gegeven? Ik zie het niet meerMoesTuin schreef:-DIA- schreef:
Of ik nog weer verder reageer, weet ik niet. Ik heb niet de veerkracht die een man als MoesTuin lijkt te hebben. Ik ben nogal snel uit het veld geslagen denk ik. Wat dat betreft heb ik MoesTuin wel een bewonderd om zijn onverdroten doorgaan. Toch is Moestuin, laten we er dat ook bijzeggen, een van de factoren die het forum meer en meer vreemd maken. Dit is niet bedoelt tegen zijn persoon, maar tegen de leer die hij voorstaat.
Welke leer sta ik dan voor volgens jou Dia? Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.
Ik vertel en deel graag over de Heere Jezus en uit de Bijbel, het Woord van God, zo ook nu geef ik je graag mee zoals ons toegesproken wordt vanuit Hebreeen 12..
1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.
2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.
3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.

© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zo te zien niet Dia......ik zie je antwoord niet.
Voor mij is het hebben van een persoonlijke relatie vanuit het hart (niet alleen verstand) met de Heere Jezus de maatstaf en het Woord van de Heere God, de Bijbel.
Voor jou ook Dia?
Indien ja, dan is er niks aan de hand lijkt mij en verschillen we niet van de kern van de leer.
Geen enkele kerk van welke richting of leer dan ook kan je niet behouden
Enkel de Heere Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven, als je je een schaapje mag weten van Zijn kudde
In Romeinen 10 staat het zo helder, een ware vertroosting en bemoediging
8b Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken.
9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden;
10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.
11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.
Als ik Hem maar kenne,
Hem de mijne weet,
als mijn hart zich Hem gewenne,
nimmermeer zijn trouw vergeet,
vrees ik niet voor lijden,
voel slechts deemoed, liefde en verblijden.
en nu?
Wat verwacht ik o Heere
Mijn Hoop die is op U!
Voor mij is het hebben van een persoonlijke relatie vanuit het hart (niet alleen verstand) met de Heere Jezus de maatstaf en het Woord van de Heere God, de Bijbel.
Voor jou ook Dia?
Indien ja, dan is er niks aan de hand lijkt mij en verschillen we niet van de kern van de leer.
Enkel de Heere Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven, als je je een schaapje mag weten van Zijn kudde
8b Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken.
9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden;
10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.
11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.
Als ik Hem maar kenne,
Hem de mijne weet,
en nu?
Wat verwacht ik o Heere
Mijn Hoop die is op U!
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
- SecorDabar
Beste Moestuin,MoesTuin schreef:Zo te zien niet Dia......ik zie je antwoord niet.
Voor jou ook Dia?
Als ik Hem maar kenne,
Hem de mijne weet,
en nu?
Wat verwacht ik o Heere
Mijn Hoop die is op U!
Wat bedoeld u met een persoonlijke relatie met de Heere Jezus vanuit het hart?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
volgens mij vertelt hij dat in dezelfde posting.
In principe is het verschil het taalgebruik.
Bijvoorbeeld:
- Ik hou van God.
- Ik heb God lief.
Het betekent precies hetzelfde, gevoelsmatig zit er nogal wat verschil in als je de oude (SV) taal gewend bent.
Hetzelfde met relatie of (verborgen) omgang.
Het woord relatie is een nieuwer woord, het wordt daarom nogal eens argwanend bekeken, net als "ik hou van God" bijvoorbeeld.
Het wordt nogal eens als oppervlakkig en vlak gezien, mijns inziens onterecht, het is alleen een taalverschil, geen betekenisverschil.
Bijvoorbeeld:
- Ik hou van God.
- Ik heb God lief.
Het betekent precies hetzelfde, gevoelsmatig zit er nogal wat verschil in als je de oude (SV) taal gewend bent.
Het woord relatie is een nieuwer woord, het wordt daarom nogal eens argwanend bekeken, net als "ik hou van God" bijvoorbeeld.
Het wordt nogal eens als oppervlakkig en vlak gezien, mijns inziens onterecht, het is alleen een taalverschil, geen betekenisverschil.
- SecorDabar
MoesTuin schreef:Zo te zien niet Dia......ik zie je antwoord niet.
Voor jou ook Dia?
Als ik Hem maar kenne,
Hem de mijne weet,
en nu?
Wat verwacht ik o Heere
Mijn Hoop die is op U!
Met een valse leer worden we niet behouden, nee, de Bijbel roept ons op om te volharden in de leer die naar de Godzaligheid is.Geen enkele kerk van welke richting of leer dan ook kan je niet behouden
Handelingen 2:43 En zij waren volhardende in de leer der apostelen
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Helder geschreven Hendrikus en Dodo
Ook in de Gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan kun je zo duidelijk lezen hoe belangrijk de Heere Jezus het vindt om een persoonlijke relatie met Hem te hebben.
Dia, je schrijft over een relatie met God, maar je vergeet iets zeer belangrijks. De Heere Jezus zegt heel helder, "niemand komt tot de Vader (tot God) dan door Mij"
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan
25 En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken en zeide: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
26 En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij?
27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf.
28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven.
29 Maar hij wilde zich rechtvaardigen en zeide tot Jezus: En wie is mijn naaste?
30 Daarop hernam Jezus en zeide: Een zeker mens daalde af van Jeruzalem naar Jericho en viel in de handen van rovers, die hem niet alleen uitschudden, maar ook slagen gaven en weggingen, terwijl zij hem halfdood lieten liggen.
31 Bij geval daalde een priester af langs die weg; en deze zag hem, doch ging aan de overzijde voorbij.
32 Evenzo ging ook een Leviet langs die plaats, en hij zag hem en ging aan de overzijde voorbij.
33 Doch een Samaritaan, die op reis was, kwam in zijn nabijheid, en toen hij hem zag, werd hij met ontferming bewogen.
34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden, goot er olie en wijn op; en hij zette hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem.
35 En de volgende dag stelde hij de waard twee schellingen ter hand en zeide: Verzorg hem en mocht gij meer kosten hebben, dan zal ik ze u vergoeden, op mijn terugreis.
36 Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste geweest is van de man, die in handen der rovers was gevallen?
37 Hij zeide: Die hem barmhartigheid bewezen heeft. En Jezus zeide tot hem: Ga heen, doe gij evenzo.
Een levende relatie met de Here Jezus: waarom eigenlijk?
In de eerste plaats omdat je het zelf niet kunt. Je hebt iemand nodig, je redt het niet alleen.
In een lied staat: “Ga niet alleen door het leven, die last is
u te zwaar”. Je bezwijkt eronder als je alleen gaat, je kunt die last niet dragen, je hebt Hém nodig en Hij wil bij je komen. Je hebt iemand nodig die om je geeft, die echt belangstelling voor je heeft en zich om jou oprecht geeft. Jezus Christus en die Gekruisigd
Ook in de Gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan kun je zo duidelijk lezen hoe belangrijk de Heere Jezus het vindt om een persoonlijke relatie met Hem te hebben.
Dia, je schrijft over een relatie met God, maar je vergeet iets zeer belangrijks. De Heere Jezus zegt heel helder, "niemand komt tot de Vader (tot God) dan door Mij"
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan
25 En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken en zeide: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
26 En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij?
27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf.
28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven.
29 Maar hij wilde zich rechtvaardigen en zeide tot Jezus: En wie is mijn naaste?
30 Daarop hernam Jezus en zeide: Een zeker mens daalde af van Jeruzalem naar Jericho en viel in de handen van rovers, die hem niet alleen uitschudden, maar ook slagen gaven en weggingen, terwijl zij hem halfdood lieten liggen.
31 Bij geval daalde een priester af langs die weg; en deze zag hem, doch ging aan de overzijde voorbij.
32 Evenzo ging ook een Leviet langs die plaats, en hij zag hem en ging aan de overzijde voorbij.
33 Doch een Samaritaan, die op reis was, kwam in zijn nabijheid, en toen hij hem zag, werd hij met ontferming bewogen.
34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden, goot er olie en wijn op; en hij zette hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem.
35 En de volgende dag stelde hij de waard twee schellingen ter hand en zeide: Verzorg hem en mocht gij meer kosten hebben, dan zal ik ze u vergoeden, op mijn terugreis.
36 Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste geweest is van de man, die in handen der rovers was gevallen?
37 Hij zeide: Die hem barmhartigheid bewezen heeft. En Jezus zeide tot hem: Ga heen, doe gij evenzo.
Een levende relatie met de Here Jezus: waarom eigenlijk?
In de eerste plaats omdat je het zelf niet kunt. Je hebt iemand nodig, je redt het niet alleen.
In een lied staat: “Ga niet alleen door het leven, die last is
u te zwaar”. Je bezwijkt eronder als je alleen gaat, je kunt die last niet dragen, je hebt Hém nodig en Hij wil bij je komen. Je hebt iemand nodig die om je geeft, die echt belangstelling voor je heeft en zich om jou oprecht geeft. Jezus Christus en die Gekruisigd
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Hier een bericht weggehaald, dat niet door de beugel kon; plus enkele reacties.
- SecorDabar
Het is bijbelser om bij het Woord te blijven: Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.ejvl schreef:In principe is het verschil het taalgebruik.
Bijvoorbeeld:
- Ik hou van God.
- Ik heb God lief.
Dan wordt ook de bedoeling duidelijk waarom Gods kinderen Hem liefhebben, en ontstaat er ook geen argwaan.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mee eens.SecorDabar schreef:Het is bijbelser om bij het Woord te blijven: Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.ejvl schreef:In principe is het verschil het taalgebruik.
Bijvoorbeeld:
- Ik hou van God.
- Ik heb God lief.
Dan wordt ook de bedoeling duidelijk waarom Gods kinderen Hem liefhebben, en ontstaat er ook geen argwaan.
Maar soms hebben mensen een wat andere achtergrond. En bedoelen ze hetzelfde.... Om dan bij voorbaat iemand al van remonstrantse te beschuldigen gaat wat ver. Ga dan eerst na wat of hoe de ander het bedoelt. Want dat werd hier eerder gedaan!
Zo kan je er helaas ook niet vanuit gaan dat iemand die wel spreekt over God heb ik lief het oprecht verstaat. Toch?